AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #61 Skrevet 8. august 2014 Selvfølgelig er det de biologiske foreldrene sine barn. Ikke snakk om noe annet. Anonymous poster hash: 0a94b...df8 2
Surriball Skrevet 8. august 2014 #62 Skrevet 8. august 2014 Så du setter all etikk og moral til side og hevder at stjeling av embryo er greit. Sure ... De stjal det jo ikke. De er tapende part i en sak sykehuset har stelt i stand. 6
Gjest avocadoen Skrevet 8. august 2014 #63 Skrevet 8. august 2014 Atter en gang ser vi de ufattelig triste bivirkningene av kunstig befruktning og surrogati. Barn blir redusert til en ting noen har eierskap til. Utrolig trist for alle parter, men barnas beste er det viktigste i denne sammenhengen - og det er selvfølgelig å få være hos moren som har båret dem og født dem. At de genetisk ikke er deres barn, er underordnet. Hva vet vi egentlig om senvirkningene av å fjerne et nyfødt barn fra moren som har født dem, og levere det til en totalt fremmed person (for barnet)? Slik som gjøres overalt i verden pga surrogati? Her hjemme snakkes det mye om alt man ikke skal spise/drikke/gjøre under svangerskapet, men samtidig ser vi norske, tilsynelatende oppegående kvinner, være surrogatmødre for par - "for å være snill"?? Mot hvem? Ikke mot barnet i hvert fall. Regner med vi får noen forskningsrapporter om 10-20 år som viser at dette er et sosialt eksperiment som aldri burde funnet sted. Det samme her: tilknytning starter allerede in utero. Når dette til og med var en glipp og en fatal feil fra sykehuset sin side, skal barna selvsagt være hos hun som fødte dem. Anonymous poster hash: 8a9d1...828 Surrogati og prøverør synes jeg ikke kan sammenlignes. Om man bruker prøverør, er det jo ens eget egg og mannens sædcelle en bærer på. Jeg har endometriose og har hatt graviditet utenfor livmor allerede en gang, så sjokkerer meg ikke at jeg ikke kan få barn på den "naturlige" måten, siden egget ikke klarer å komme seg til livmora. Da må jeg ha hjelp til å sette egget inn i livmora for å bli gravid (eller jeg blir gravid når det er utenfor livmor også, men da dør jeg om fosteret vokser) Så jeg ser ikke problemer med å få hjelp til å bli gravid. Og det er noe helt annet enn surrogati 1
Gjest Ciegus Skrevet 8. august 2014 #64 Skrevet 8. august 2014 Grusom sak, som det ikke finnes noe riktig svar på. Skulle jeg avgjort her og nå, ville jeg støttet meg til norsk praksis som sier at den som bærer frem barnet, er juridisk mor. Jeg har mer tro på at tilknytningen mellom foreldre og barn som skjer mens barnet er i magen, er viktigere enn genetisk tilknytning. Men jeg er glad jeg ikke bestemmer, for å si det sånn. 1
Chloe- Skrevet 8. august 2014 #65 Skrevet 8. august 2014 Grusom sak, som det ikke finnes noe riktig svar på. Skulle jeg avgjort her og nå, ville jeg støttet meg til norsk praksis som sier at den som bærer frem barnet, er juridisk mor. Jeg har mer tro på at tilknytningen mellom foreldre og barn som skjer mens barnet er i magen, er viktigere enn genetisk tilknytning. Men jeg er glad jeg ikke bestemmer, for å si det sånn. Men norsk praksis sier jo også at ved forespørsel er det DNA som avgjør farskap. Altså er mannen i det andre paret juridisk far. 2
Gjest Malanthor Skrevet 8. august 2014 #66 Skrevet 8. august 2014 De kan jo bare abortere det om de ikke får beholde det. Hvem faan vil gå gravid med et barn som noen andre skal få når det er født, bortsett fra surrogatmødre da. 1
Chloe- Skrevet 8. august 2014 #67 Skrevet 8. august 2014 De kan jo bare abortere det om de ikke får beholde det. Hvem faan vil gå gravid med et barn som noen andre skal få når det er født, bortsett fra surrogatmødre da. Var allerede over 4mnd på vei.. 1
Gjest Malanthor Skrevet 8. august 2014 #68 Skrevet 8. august 2014 Var allerede over 4mnd på vei.. Ahh. Kjip situasjon da. Personlig heller jeg til miljø over arv men meget vanskelig beslutning. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #69 Skrevet 8. august 2014 Var allerede over 4mnd på vei.. Var det ikke i femte måned de fikk vite det? Anonymous poster hash: 5f541...3d9
Harlekin Skrevet 8. august 2014 #70 Skrevet 8. august 2014 Selvfølgelig er det den gravide kvinnen som har krav på barnet. Det andre paret er bare bitter, hvis denne kvinnen også klarte å bli gravid hadde de ikke lagd så mye problemer ut av det. Uansett er dette en risiko de burde ha tenkt over da de valgte kunstig befruktning. Det er virkelig ingen stor risiko, og ingen grunn til ikke å velge assistert befruktning.
Gjest Merida Skrevet 8. august 2014 #71 Skrevet 8. august 2014 Jeg hadde taklet å visst at mitt genetiske opphav var der ute om jeg hadde vært sikker på at de hadde en god familie. Syntes det er ganske råttent gjort av de biologiske foreldrene. Det er en million ganger verre å være ufrivillig surrogat og bli fratatt barna etterpå. 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #73 Skrevet 8. august 2014 Uterus talking ... again ... Er det ikke mye mas om at det beste for barnet er å være sammen med mor den første tiden? Biologisk mor fødte aldri barnet og har i dette tilfellet rollen som far nr. 2. Anonymous poster hash: 5f541...3d9 2
Silfen Skrevet 8. august 2014 #74 Skrevet 8. august 2014 Er det ikke mye mas om at det beste for barnet er å være sammen med mor den første tiden? Biologisk mor fødte aldri barnet og har i dette tilfellet rollen som far nr. 2. Anonymous poster hash: 5f541...3d9 Det er fullt mulig å gjøre en myk overgang ut av ting.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #75 Skrevet 8. august 2014 Det er et kjempevanskelig spørsmål, jeg selv er ufrivillig barnløs og har hatt flere spontanaborter etter ivf, så jeg vet veldig godt at ivf er ingen enkel løsning hvor alle får barn. Jeg skjønner begge sider veldig godt. For de biologiske foreldrene må det være utrolig bittert å se andre gå gravid med barna de selv skulle hatt, men på den annen side kan det godt hende at de selv aldri ville klart å bli gravid med de samme eggene - og at det ville ikke blitt noen barn ut av forsøket. Så jeg tenker at her er det faktisk den gravide kvinnen som har gitt liv til disse barna og at uten henne ville de ikke eksistert. Jeg synes uansett sykehuset bør tilby det tapende paret ubegrenset med forsøk til det klaffer. Anonymous poster hash: 69f17...130 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #76 Skrevet 8. august 2014 Det er et kjempevanskelig spørsmål, jeg selv er ufrivillig barnløs og har hatt flere spontanaborter etter ivf, så jeg vet veldig godt at ivf er ingen enkel løsning hvor alle får barn. Jeg skjønner begge sider veldig godt. For de biologiske foreldrene må det være utrolig bittert å se andre gå gravid med barna de selv skulle hatt, men på den annen side kan det godt hende at de selv aldri ville klart å bli gravid med de samme eggene - og at det ville ikke blitt noen barn ut av forsøket. Så jeg tenker at her er det faktisk den gravide kvinnen som har gitt liv til disse barna og at uten henne ville de ikke eksistert. Jeg synes uansett sykehuset bør tilby det tapende paret ubegrenset med forsøk til det klaffer.Anonymous poster hash: 69f17...130 Uten den biologiske mora hadde de ihvertfall ikke eksistert. Anonymous poster hash: 0a94b...df8 3
Gjest avocadoen Skrevet 8. august 2014 #77 Skrevet 8. august 2014 Men norsk praksis sier jo også at ved forespørsel er det DNA som avgjør farskap. Altså er mannen i det andre paret juridisk far. Er vel og DNA som avgjør hvem som er moren.
Chloe- Skrevet 8. august 2014 #78 Skrevet 8. august 2014 Er vel og DNA som avgjør hvem som er moren. Nei, i Norge er det den som føder barnet som er juridisk mor. Surrogati er uansett ulovlig, så problemstillingen eksisterer ikke i praksis. 2
Gjest avocadoen Skrevet 8. august 2014 #79 Skrevet 8. august 2014 Nei, i Norge er det den som føder barnet som er juridisk mor. Surrogati er uansett ulovlig, så problemstillingen eksisterer ikke i praksis. Åja, men er surrogati lov i det landet dette skjedde da?
Chloe- Skrevet 8. august 2014 #80 Skrevet 8. august 2014 (endret) Åja, men er surrogati lov i det landet dette skjedde da? Jeg svarte i en diskusjon vedrørende norsk lovgivning. I England er surrogatmoren barnets juridiske mor med mindre hun sier fra seg barnet etter fødsel. Det er altså full lovlig med "kontraktbrudd", og å beholde båret barn, selv om den ikke innehar surrogatmorens gener. Fødemor er altså juridisk mor både i Norge og i England. Her forelå det jo ingen avtale om surrogati engang, så tipper de må dømme i bærerens favør. Altså at den gravide kvinne beholder barna. Edit: Ai, blandet med en lignende sak i England. Lovgivningen i Italia er jeg usikker på. Endret 8. august 2014 av Chloe- 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå