AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Jeg skal være hjemme i ulønnet permisjon med min 9 mnd gamle baby frem til neste sommer, og vurderer å være dagmamma for en til. Da får jeg sosialisert babyen min, får inn litt ekstra penger, og får hjulpet noen som kanskje ikke har fått barnehageplass. I forbindelse med dette, har jeg likevel noen bekymringer. Hva hvis jeg en dag blir syk? Ligger rett ut med 39 i feber. Hva gjør man da? Ringer foreldrene og sier at de ikke kan komme? Det høres jo litt rart ut, men man kan jo ikke noe for om man blir syk. Er det noen med erfaring som dagmamma, og som kan fortelle litt om positive og negative sider med det? Anonymous poster hash: c9e4a...302
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Ja, da ringer du og sier at du er syk, og foreldrene må ha barnet hjemme. Foreldrene har 20 dager i året de kan bruke på enten sykt barn eller syk barnepasser. Anonymous poster hash: 520af...2d4 2
KvinneguidenBruker Skrevet 7. august 2014 #3 Skrevet 7. august 2014 Vi har hatt dagmamma i et år, og både dagmamma og dagmammas barn har vært syk, da har en av oss vært hjemme. Det gjelder også for dagmammaer at det er lov å være syk! 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #4 Skrevet 8. august 2014 Hvor mye betalte dere for dagmamma? TSAnonymous poster hash: c9e4a...302
Semydfe Skrevet 9. august 2014 #6 Skrevet 9. august 2014 Er det ikke vanlig at det koster ca tilsvarende kontantstøtten?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #7 Skrevet 9. august 2014 Er det ikke vanlig at det koster ca tilsvarende kontantstøtten? Så mn får 5000kr i mnd for å være dagmamma :OAnonymous poster hash: c9e4a...302
Muscae Skrevet 9. august 2014 #8 Skrevet 9. august 2014 Så mn får 5000kr i mnd for å være dagmamma :OAnonymous poster hash: c9e4a...302 Ja, det er ikke en godt betalt jobb, akkurat. De fleste som lever av å være dagmamma har flere barn, kanskje tre barn, som hun får 5000 hver av. Enkelte tar også kontantstøtten (5000), pluss det en barnehage ville kostet (ca 2500), pluss bleier og mat (ca 200 kr). Men nå gjør vel ikke du dette fordi du skal leve av det, men fordi det gir deg mulighet til å være hjemme med barnet ditt, og da får du også kontantstøtte, pluss at du sparer ca 2500 kr i barnehageutgifter. Så samlet sett har du en "inntekt" på 12500 i mnd for å passe ditt eget barn, og ett til. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #9 Skrevet 9. august 2014 Vi bruker dagmamma og er veldig fornøyd med den ordningen. Hun har ikke barn, men om hun er syk eller noe så tar hun "sykedag". Alle kan jo bli syke i blandt. Nå er vi veldig heldige og har besteforeldre som har mulighet til å steppe inn om dagmamma ikke kan da. Vi har også en helt fantastisk dagmamma, hun er virkelig som en del av familien. Hun har ikke barn selv, men har av og til besøk av niesene på 12år og de triller tur og leker med barna. Tror heller ungene ville vært der enn hjemme om de kunne velge. Vi betaler 100,-timen, og har barna der fire dager i uka. (Men nå jobber vi slik at jeg beg tidlig og slutter tidlig og mannen motsatt, så de er der bare ca fem timer om dagen.) Betaler selvfølgelig ekstra dersom hun passer om kveld og i helger.Anonymous poster hash: 76645...4ab
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #10 Skrevet 9. august 2014 Ja, det er ikke en godt betalt jobb, akkurat. De fleste som lever av å være dagmamma har flere barn, kanskje tre barn, som hun får 5000 hver av. Enkelte tar også kontantstøtten (5000), pluss det en barnehage ville kostet (ca 2500), pluss bleier og mat (ca 200 kr). Men nå gjør vel ikke du dette fordi du skal leve av det, men fordi det gir deg mulighet til å være hjemme med barnet ditt, og da får du også kontantstøtte, pluss at du sparer ca 2500 kr i barnehageutgifter. Så samlet sett har du en "inntekt" på 12500 i mnd for å passe ditt eget barn, og ett til. Jeg mente at jeg syntes det var dyrt for ett barn. Jeg trodde kanskje de fleste tok ca det det koster for en barnehage, eller litt mer. Ikke tilsvarende kontantstøtten. Nå har vi muligheten til at jeg går hjemme uavhengig av en eventuell dagmammainntekt, men 5000 ekstra i mnd er jo en flott bonus. I tillegg har jeg erfaring som assistent, og ped.leder i barnehage, så det er det sikkert noen foreldre som synes er et pluss. TSAnonymous poster hash: c9e4a...302
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #11 Skrevet 10. august 2014 Koster ca 5000 i mnd. De fleste jeg kjenner har en slik ordning at hvis dagmamma er syk får hun ikke lønn for den dagen. Men hvis barnet er syk og ikke kommer, får dagmamma likevel betalt. Husk at det kan bli veldig styrete med sin egen baby, og en annen. Den nye må få mer oppmerksomhet og kos enn din fordi han er borte fra mammaen sin. Og det kan din protestere sterkt på, man får dårlig samvittighet osv. Snakker av erfaring;) Hvis det bare er for at barnet ditt skal sosialiseres er det veldig mye enklere å oppsøke åpen bhg:)Anonymous poster hash: ad2e5...162
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #12 Skrevet 10. august 2014 Det foreldre sparer på å bruke en dagmamma er 6000 kr i kontantstøtte (ble økt nå 12. august) pluss barnehageplassen på kr 2500,-. Jeg syns betalingen kommer helt an på hvor mye barnet er hos dagmammaen. Vi hadde dagmamma 7 timer tre dager i uka og betalte 3000 kroner. Ei venninne var dagmamma fra kl 07-17 fem dager i uka og fikk kr 7500,-. Dette var mens kontantstøtten var 5000,- per mnd. Anonymous poster hash: 99b8e...1ab
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #13 Skrevet 10. august 2014 Det foreldre sparer på å bruke en dagmamma er 6000 kr i kontantstøtte (ble økt nå 12. august) pluss barnehageplassen på kr 2500,-. Jeg syns betalingen kommer helt an på hvor mye barnet er hos dagmammaen. Vi hadde dagmamma 7 timer tre dager i uka og betalte 3000 kroner. Ei venninne var dagmamma fra kl 07-17 fem dager i uka og fikk kr 7500,-. Dette var mens kontantstøtten var 5000,- per mnd. Anonymous poster hash: 99b8e...1ab Ble økt nå 1. august mener jeg. Anonymous poster hash: 99b8e...1ab
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #14 Skrevet 10. august 2014 Men du burde uansett lese deg opp om risikoene du tar ved å være i ulønnet permisjon. Om du blir syk så har du f eks ikke krav på sykepenger. Anonymous poster hash: 99b8e...1ab
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #15 Skrevet 10. august 2014 Men du burde uansett lese deg opp om risikoene du tar ved å være i ulønnet permisjon. Om du blir syk så har du f eks ikke krav på sykepenger.Anonymous poster hash: 99b8e...1ab Det vet jeg, men jeg har ikke noe valg, av familiære årsaker. TSAnonymous poster hash: c9e4a...302
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #16 Skrevet 10. august 2014 Hvis det bare er for at barnet ditt skal sosialiseres er det veldig mye enklere å oppsøke åpen bhg:)Anonymous poster hash: ad2e5...162 Det finnes dessverre ikke åpen barnehage her vi skal bo til neste sommer. TSAnonymous poster hash: c9e4a...302
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #17 Skrevet 10. august 2014 Er det ikke vanlig at det koster ca tilsvarende kontantstøtten? Mer vanlig at det er kontantstøtte + pris barnehageplass Anonymous poster hash: d5146...a27
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #18 Skrevet 10. august 2014 Men du burde uansett lese deg opp om risikoene du tar ved å være i ulønnet permisjon. Om du blir syk så har du f eks ikke krav på sykepenger.Anonymous poster hash: 99b8e...1ab Jeg syns det er verdt å ta den risikoen dersom det fører til at barnet slipper å begynne i bhg allerede ved 12mnd... Anonymous poster hash: ad2e5...162
AnonymBruker Skrevet 10. august 2014 #19 Skrevet 10. august 2014 Kontantstøtte + pris på bhg. Vi har betalt 8000 for faglig kompetent dagmamma og sa nei til to vi intervjuet. Anonymous poster hash: d7544...841
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå