Gå til innhold

Har jeg fornærmet katten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten har oppført seg merkelig de siste dagene. Har knapt sett han, annet en i dag tidlig da jeg fant han sovende ut på altanen på en solstol. Jeg ropte navnet hans i forbifarten og han mjauet forsiktig. Jeg måtte løpe siden jeg skulle på jobb.

Synes det er veldig merkelig oppførsel fra hans side å holde seg borte. Han pleier vanligvis å komme inn kattedøren når han er sulten. Jeg har jobbet mye de siste dagene og er ikke hjemme på dagtid, så for alt jeg vet har han vært innom gjennom kattedøren og spist tørrfor fra beholderne. Men han pleier vanligvis ikke nøye seg med det og maser gjerne om bedre mat og kommer inn for kos. Og jeg som faktisk har kjøpt inn god mat til han også...

Nå har han ikke vist seg siden søndag. Jeg begynte å tenke på om det kan feile han noe og kom på at på søndag mens jeg så på serie, prøvde han å klatre opp på faget mitt for kos. Jeg var sliten og litt småirritert (for han sperret skjermen på pcen min) så jeg avviste han med å vise han på gulvet. Han prøvde en gang til og jeg avviste han igjen. Det er ingen andre hjemme heller, så han har ikke fått mye kos. Jeg har kanskje fornærmet han? Er det mulig? Har de isåfall så god hukommelse at de husker det og er langsint, eller kan det være at det bare er noe annet på gang?

Han er forresten kastrert og en del år gammel nå (Omtrent 7 år). Det er jeg som er eieren, men mamma har overtatt den rollen etter at jeg ble student og har flyttet vekk. Jeg er hjemme hele sommeren og i feriene, men er sjeldent hjemme ellers. Så han ser meg ikke så mye, men forholdet har da alltid vært godt. Jeg kan ikke huske at han har oppført seg slik før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han pleier forresten å sove innendørs også for det meste, men er innimellom ute om natten. Men da pleier han alltid å komme innom om natten eller tidlig om morningen, og det har han ikke gjort nå.

AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke syk, da? Å holde seg unna er jo et typisk tegn på at han ikke har det så bra, samme med "koseønsket" når han først er i nærheten.

Anonymous poster hash: 48914...aad
  • Liker 1
Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte. Han kom heldigvis rekendes inn i går kveld, sulten og veldig kosesyk. Han skulle absolutt sove i ved siden av meg i natt, så han er iallfall ikke sur lenger.

Skrevet (endret)

Anbefaler denne siden http://www.katteprat.net/forum/

Mange kunnskapsrike katteeksperter der :)

Anonymous poster hash: 9e2b5...34e

Mange gærne kattekjærringer også. Mener det var der jeg engang leste at det var "dyreplageri" å ha utekatt, fordi de da kan bli "gruppevoldtatt" :fnise:

Endret av evnukken
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange gærne kattekjærringer også. Mener det var der jeg engang leste at det var "dyreplageri" å ha utekatt, fordi de da kan bli "gruppevoldtatt" :fnise:

Haha det også :laugh: Å gud, nå har jeg hørt det også :skratte:

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler denne siden http://www.katteprat.net/forum/

Mange kunnskapsrike katteeksperter der :)

Takk. Skal sjekke den ut. :)

Skrevet

Ville sjekket for sykdom først. Men det er veldig mulig å fornærme katter. Min ble en gang så fornærma at han ikke så på meg engang på flere uker. :P

AnonymBruker
Skrevet

Ville sjekket for sykdom først. Men det er veldig mulig å fornærme katter. Min ble en gang så fornærma at han ikke så på meg engang på flere uker. :P

Hva hadde du gjort? :P

Anonymous poster hash: 83058...316

Skrevet

Hva hadde du gjort? :P

Anonymous poster hash: 83058...316

Han så meg gi litt våtfor til en kattunge som var på besøk :P

• Liker 2
Skrevet

Han så meg gi litt våtfor til en kattunge som var på besøk :P

Hahaha, fantastisk! Men da er det faktisk mulig at katten var fornærmet på meg. Morsomt å høre at andre også har fornærmet sin egen katt. Men din kan tydeligvis bli langsint.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Husk også at når man har en nabokatt på hyppige besøk, og ikke ønsker at den flytter inn, så er det å bruke kroppsspråk den beste måten å fortelle nabokatten at den ikke bor her.

Akkurat det du gjorde, å avvise hans forsøk på kos og kontakt, er en av de beste måter å fortelle en katt at den ikke er ønsket.

Om man kontinuerlig avviser en katts forsøk på fysisk kontakt, så vil den legge energi i å undersøke nabolaget for hjem hvor den blir ønsket velkommen.

Dette fungerer akkurat på samme måte som kattemor forteller sine halvvoksne unger at 'nå er tiden kommet for dere til å finne egne revir og etablere dere selv'. Hun freser til dem, lar dem ikke die henne lenger, slutter med fysisk nærhet og kosing.

Dette ikke for å gjøre deg bekymret, mer for å forklare litt av det jeg kan se muligens ligger bak her.

Katter er svært sta dyr, så de gir ikke opp med en gang, og ingen katt flytter hjemmefra uten at den alt har etablert et forhold til sitt nye hjem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...