Gå til innhold

Ekkel opplevelse hos dyrlegen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg dele med dere hva som skjedde i går. Jeg var hos dyrlegen med marsvinet mitt for en sjekk. Det bordet de undersøker alle dyrene på er veldig høyt oppe. Dyrlegen undersøkte dyret, og satte marsvinet på bordet etterpå. Jeg trodde hun skulle passe på at det ikke falt ned, eller i hvertfall plassere det i buret igjen. Marsvinet mitt er veldig aktivt og det skjønner jo selvfølgelig ikke at det er 1 meter ned. Jeg kjente jeg ble drit stressa av at hun ikke passet på det, så jeg tok og holdt rundt det så det ikke skulle dette ned. Marsvinet går overalt på bordet, og mens dette skjer står dyrlegen og gir masse informasjon. Jeg får ikke med meg halvparten engang, fordi jeg er så redd det skal dette ned. Plutselig braser det inn en person i rommet, og marsvinet blir livredd og løper ut av bordet. Jeg rekker akkurat å ta det imot. Fyttegrisen så redd jeg var. Hadde det falt ned, så hadde det brekt ryggen eller enda verre. De tåler ingenting. Trodde de forstod at man må ta litt hensyn.....

Anonymous poster hash: a68e0...3c0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt med haugevis av smådyr til veterinær og jeg har selv alltid passet på at de ikke faller ned fra bordet. Føler det er min jobb og ikke veterinærens jobb. Har vet derimot en assistent, så hjelper gjerne de til med å passe på dyret på bordet. Men alt i alt er det min jobb å hjelpe vet så godt som mulig å la han/henne gjøre sin jobb mens jeg passer mine dyr. Har ofte med meg flere smådyr samtidig også og passer på alle. Men setter alltid reiseburet oppå bordet, så de kan gå inn der om det blir for mye for de.

Anonymous poster hash: a29b2...6b7
  • Liker 13
Skrevet

Det er din jobb å passe på dyret ditt :)

• Liker 7
Gjest stian86
Skrevet

Enig med de 2 over. En vetrinær har mer enn nok og gjøre om de i tillegg ska passe på at dyret ditt ikke faller ned. Noe kan du no selv gjøre. Om du ikke hadde vært med hadde en dyrepleier passet pp dyret. Når jeg er med min hund kan det være at jeg må holde han litt i og den siden osv om han skal stikkes eller andre ting som ikke man trenger bedøvelse til. Har ikke noe prob med det, er jo min hund og kjenner han best. Og er meg han stoler på. Så då kan no det ikke være noe problem for deg og passr på ditt lille marsvin så det ikke faller ned!!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som de over har nevnt, så må du være med å passe på ditt dyr hos veterinæren. Skjønner godt at det er en skremmende opplevelse, og heldigvis gikk det bra. Men da vet du hva du gjør neste gang.

Anonymous poster hash: 655c4...d60

• Liker 4
Skrevet

Er du som har ansvar for å holde dyret ditt på bordet.

Dersom dyrlegen skal snu seg for å finne noe i skapet sitt, hvordan skal h*n da kunne passe på dyret?

Jeg holder alltid hunden min når hun står på bordet selv om hun alltid står stille, ville ikke falt meg inn å sette det ansvaret over på dyrlegen, det er ikke dems jobb.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hos tidligere dyrleger har de alltid holdt marsvinet. Derfor har jeg fått for meg at de skal gjøre det, men forstår nå selvfølgelig at jeg skal holde det.

MEN er det mitt ansvar at det marsvinet hadde falt i gulvet fordi en dyrepleier kommer brasende inn i rommet og smeller med døra? Og viser null hensyn? Og jeg faktisk står å holder det fast, men at det får helt panikk og klarer å komme seg løs og hopper ut av bordet. Er det mitt ansvar at det hadde falt i bakken da? Tror ikke det, nei.

AnonymBruker
Skrevet

Samme som de andre. Vi har katt som har vært en del til dyrlegen og det er alltid vårt ansvar å holde henne. Det kan jo skje at døren går opp og hun greier å stikke av og ut hvis ytterdøren er åpen, så selvsagt passer vi på henne! Vi pleier faktisk å dra begge to med henne om vi har mulighet så kan en holde henne og den andre kommunisere med vetrinæren :)

Anonymous poster hash: 491ba...bef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder altid katten min hos dyrlegen. Hos min dyrlege har de heldivis fått eget katterom. Før delte de et større rom med alle andre dyr og det kunne bli litt rabalder.

Anonymous poster hash: 2d844...86f
AnonymBruker
Skrevet

sele?

Anonymous poster hash: aadd5...fa6
Skrevet

Hos tidligere dyrleger har de alltid holdt marsvinet. Derfor har jeg fått for meg at de skal gjøre det, men forstår nå selvfølgelig at jeg skal holde det.

MEN er det mitt ansvar at det marsvinet hadde falt i gulvet fordi en dyrepleier kommer brasende inn i rommet og smeller med døra? Og viser null hensyn? Og jeg faktisk står å holder det fast, men at det får helt panikk og klarer å komme seg løs og hopper ut av bordet. Er det mitt ansvar at det hadde falt i bakken da? Tror ikke det, nei.

Dersom du ikke holdt marsvinet godt nok så er det jo din skyld at den falt i bakken, selv om dyrepleieren kom inn, hun må da få komme inn døren, ikke hennes skyld at ditt dyr skvetter lett.

Blir marsvinet så lett skremt så hadde jeg evt satt på den en sele så du har den i bånd, da er det lettere å kontrollere den.

Når den skvetter så fælt så tyder det på at den er dårlig miljøtrent, står den veldig skjermet hjemme?

Hører den forskjellige huslyder hver dag?

Neste gang du er hos dyrlegen så lar du ikke marsvinet løpe rundt på bordet som den vil, ukontrollert, hold den inntil deg eller sett den inn i buret igjen, evt ha på sele med kobbel så den er lettere å kontrollere, ikke skyld på dyrlege og dyrepleiere fordi du har dårlig kontroll og miljøtrening (og kanskje "temming") på ditt marsvin, ta det på din kappe og tren heller litt mer med den til neste gang.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Nå skal jeg dele med dere hva som skjedde i går. Jeg var hos dyrlegen med marsvinet mitt for en sjekk.

Det bordet de undersøker alle dyrene på er veldig høyt oppe.

Dyrlegen undersøkte dyret, og satte marsvinet på bordet etterpå. Jeg trodde hun skulle passe på at det ikke falt ned, eller i hvertfall plassere det i buret igjen.

Marsvinet mitt er veldig aktivt og det skjønner jo selvfølgelig ikke at det er 1 meter ned.

Jeg kjente jeg ble drit stressa av at hun ikke passet på det, så jeg tok og holdt rundt det så det ikke skulle dette ned. Marsvinet går overalt på bordet, og mens dette skjer står dyrlegen og gir masse informasjon. Jeg får ikke med meg halvparten engang, fordi jeg er så redd det skal dette ned. Plutselig braser det inn en person i rommet, og marsvinet blir livredd og løper ut av bordet. Jeg rekker akkurat å ta det imot. Fyttegrisen så redd jeg var. Hadde det falt ned, så hadde det brekt ryggen eller enda verre. De tåler ingenting. Trodde de forstod at man må ta litt hensyn.....

Hvordan henger dette sammen? Bordet er veldig høyt oppe, og det er én meter ned.

Skrevet

Holder alltid hunden min på bordet selv når vi er hos dyrlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du hadde kommet så langt med en klage dersom du hadde mistet marsvinet fordi dyrlegeassistenten kom inn. Neste gang har du den i buret så lenge den ikke undersøkes siden den er så redd.

Anonymous poster hash: 655c4...d60
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det, jo. ;)

Anonymous poster hash: c85bb...f84

• Liker 1
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Sjølvsagt er det ditt ansvar. Eg held alltid hunden min fast når ho står på bordet hos dyrlegen. Ville ikkje falt meg inn å klandre nokon andre enn meg sjølv om ho falt ned.

Skrevet

Jo, det er ditt ansvar å sikre dyret ditt. Jeg har ikke smådyr lengre, men jeg har hunder. De takler dyrlegeopplevelsen forskjellig, og det er bare jeg som kjenner min hund og vet hva slags oppførsel jeg kan forvente. Og selv da er jeg alltid forberedt på at uforutsette hendelser kan oppstå.

Å være hos dyrlegen er stressende og skummelt for veldig mange dyr. Det lukter blod, stress, andre typer dyr, sykdom, medisiner og død, og det er gjerne mange skumle lyder i tillegg. Det kunne like gjerne vært en hund som plutselig hylte som skremte marsvinet ditt. Denne typen ting må du, som eier, være forberedt på å håndtere når dere er hos dyrlegen. Uansett om du har hund, katt, eller marsvin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...