AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Jeg har havnet i en kjempe vanskelig situasjon. Kort fortalt har jeg latt min samboer starte firma i mitt navn. For å gjøre en lang historie kort, så levde han et dobbeltliv med drugs osv. Firmaet er nedtynget i gjeld, bla mva og skatt. aner meg også at deler av pengene har gått til å finansiere misbruket hans, og at det sikkert er mange andre ting i firmaet som ikke er gjort i samscar med lover og regler. Kan jeg slå firmaet konkurs? Eller kan det få tilbake slag på meg? Takk for seriøse svar. Anonymous poster hash: fcc70...9d6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Du er økonomsik qnsvarlig for qlt som står i ditt navn, beklageligvis. Det koster ganske mange penger å slå seg selv konkurs, derfor blir det billigere om noen andre, som har utestående penger / varer i firmaet slår firmaet konkurs. Du bør omgående ta kontakt med advokat dersom du har et ønske om å komme deg ut av situawjonen uten enda flere tap. Men dette vil nok bli en kostbar lærepenge for deg.Anonymous poster hash: f0272...576
Testosteron Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 (endret) Kan jeg slå firmaet konkurs? Eller kan det få tilbake slag på meg? Ja. Hvis du formelt sett er innehaver av et enkeltpersonforetak eller er enestyre i et aksjeselskap, så kan du melde oppbud, som det heter når man begjærer seg selv konkurs. En konkurs i et enkeltpersonforetak innebærer at du personlig går konkurs, og det er i utgangspunktet du som må betale det det koster å gjennomføre konkursen. Utgiftene er i det vesentlige salær til bostyrer, som er en advokat som retten nevner opp. Salæret varierer svært fra sak til sak. Hvis du går personlig konkurs, vil du selvsagt få problemer med å få kreditt senere. Et aksjeselskap derimot lever sitt eget liv uavhengig fra privatøkonomien til den som eier det, så her taper du bare aksjekapitalen. Endret 6. august 2014 av Testosteron
Testosteron Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 (endret) Det koster ganske mange penger å slå seg selv konkurs, derfor blir det billigere om noen andre, som har utestående penger / varer i firmaet slår firmaet konkurs. Kostnadene med konkursen skal i utgangspunktet betales av den som går konkurs, så sånn sett spiller det ingen rolle hvem som setter fram konkursbegjæringen. Det er den som går konkurs, som må betale - ikke kreditoren som har satt fram konkursbegjæringen. Men det er et par unntak: Noen ganger har ikke den som går konkurs, eiendeler. Han lever fra hånd til munn. Andre ganger har banken pant i eiendelene slik at banken får salgsbeløpet når eiendelene selges som følge av konkursen. Da må den som har sett fram konkursbegjæringen, betale for konkursen. Derfor må en kreditor som setter fram en konkursbegjæring, innbetale kr 43 000 til retten som sikkerhet for utgiftene med en konkurs. En skyldner som begjærer seg selv konkurs, derimot slipper å stille slik sikkerhet. Endret 6. august 2014 av Testosteron
Pengebingen Skrevet 7. august 2014 #5 Skrevet 7. august 2014 Kontakt advokat! Jeg vet ikke nok om dette, men selv om man har firma i noens navn, så må vel vedkommende fortsatt signere på dokumenter for å ta opp gjeld? Og har han forfalsket din signatur/stjålet din bank-id for å ta opp gjeld i ditt navn så er det id-tyveri og svindel som må politianmeldes. Det er da ikke sikkert at du kan stilles ansvarlig for gjelden. Om ikke du har gitt han fullmakt til å handle på vegne av firma eller noe liknende. Jeg kan som sagt ikke nok om dette. Jeg ville definitivt tatt dette via en advokat som får alle detaljene og kanskje kan se en vei ut av smørja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå