Gå til innhold

Så begredelig skoutvalg vi har i Norge!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som synes skoutvalget i Norge er temmelig labert?

Ihvertfall når det gjelder hverdagssko for kvinner, av hakket penere slag enn sneakers. Ser mye trauste ankelstøvletter, og generelt lite spennende utvalg.

Personlig elsker jeg brogues, altså sko lignende menns dressko, bare for kvinner. Fine nok til at de kan kombineres både med skjørt og bukser, presentable nok til å brukes i jobbsammenheng og samtidig casual nok til hverdags siden de er lave. Men sånne finner man nesten ikke her i landet, tro meg - jeg har kikket i omtrent alle butikker!

Hvis jeg finner noe lignende, så er det typisk på butikker som Acne eller noen få små skoforretninger hvor prisene er skyhøye. Mens i andre land finner man større utvalg av pene hverdagssko i skinn til middels priser. England er veldig gode på det. Tilfeldig eksempel: http://www.office.co.uk/view/product/office_catalog/2,30/1664045008

Flere som sliter med å finne sko i Norge? Er det noen butikker jeg ikke vet om, kanskje? :)

Anonymous poster hash: f0d54...832
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Grunnen til at det er elendig utvalg i Norge er at man på et eller annet vis har klart å lage noen få skokjeder som har hele markedet.

Var nylig i Købehavn og der var det hele reoler med bare Rieker sko og støvletter. Prøvde tre forskjellige sorte ankelstøvletter av dette merket, noe som ikke finnes i Norge.

Over alt ellers jeg drar har de sånne skomagasin der utvalget er enormt. Men ikke her nei.

Så jeg er helt enig med deg.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at det er elendig utvalg i Norge er at man på et eller annet vis har klart å lage noen få skokjeder som har hele markedet.

Var nylig i Købehavn og der var det hele reoler med bare Rieker sko og støvletter. Prøvde tre forskjellige sorte ankelstøvletter av dette merket, noe som ikke finnes i Norge.

Over alt ellers jeg drar har de sånne skomagasin der utvalget er enormt. Men ikke her nei.

Så jeg er helt enig med deg.

Ja, det er dette jeg også legger merke til.. Utrolig mye Eurosko/Din Sko/lignende kjeder hvor de få modellene de har er uinspirerende og ofte laget i dårlige materialer. I flere andre land har de store forretninger med massevis av spennende utvalg.

For meg er sko en veldig vesentlig del av en garderobe. Det er tross alt noe man bruker igjen og igjen, og da er det viktig at man trives med dem. Men finner så sjelden noe fint her til lands. Det går så klart an å bestille på nett, men jeg foretrekker å prøve sko først, siden jeg varierer i størrelse etter hvilket merke det er.

TS

Anonymous poster hash: f0d54...832

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns de skoene du linket til var utrolig fæle, og forstår godt at det ikke selges nok av det til å kunne opprettholde et marked i Norge. 1000 kr for et par sko er vel heller ikke billig... Når det er sagt er jeg enig i at skoutvalget kunne vært bedre, for jeg leter mye for å finne det jeg liker også. For det meste kjøper jeg sko i utlandet (London hovedsakling), men det er fordi merkene jeg liker selges lite i Norge eller er dobbelt så dyre. Det er dessuten vanskelig å finne steder å spesialbestille sko, som støvletter for oss med fotball-legger. Lett i utlandet, i Norge må det bestilles over nett.

Anonymous poster hash: 8d832...833
Gjest Lille-pus
Skrevet

Men hvor flinke er vi til å bruke de skobutikkene som tør å skille seg ut?

Der hvor skoene koster litt mer enn 500 kroner for et par, der hvor de tør å ta inn sko som er annerledes enn det som er 'mainstream'?

Sko i andre størrelser, farver og merker enn det som er det billigste?

Kan vi til en viss grad takke oss selv som forbrukere?

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Selvfølgelig kan vi takke oss selv.

Men: jeg har enda tilgode å betale mer for utvalget i utlandet enn jeg betaler for fille utvalget her hjemme.

Forbannelsen er nok heller kjøpesenter trenden der alt skal være åpent fra kl grytidlig til langt på natt hele uken. Dermed er det ikke mulig for de som ønsker å drive anderledes butikker med greie priser å leve.

Her i Bergen har nå dette spredt seg videre til Frisører. Finnes snart kun kjedefrisører igjen i sentrum.

Og jeg er ikke noe bedre enn noen andre når det gjelder hvor jeg handler, la nå det være sagt.

Skrevet

Enig! Dette er grunnen til at jeg loffer rundt i Converse. Enten er det sneakers eller så er det "elegant dame"-skoletter. Og alle fine sko som fanger blikket mitt er lagd av plast.

Skrevet

Synst i grunnen utvalget her i Norge er dårlig uansett hva det er snakk om. Sko, klær, møbler, interiør, mat +++

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å handle alt av sko på den lokale, "uavhengige" skobutikken. Der har det skikkelige sko, de er ikke spesielt billige men hvorfor skal de være det alltid? Jeg vil heller ha pene og gode sko som holder en stund.

Ergrer meg over plastskoene de selger på DinSko o.l.

Anonymous poster hash: b86d5...32a
Skrevet

Ja. Jeg har vært på utallige kjøpesentre med flere skobutikker og ikke funnet et eneste par hverdagssko som jeg vil ha. Det er det samme hver gang jeg trenger sko - tråler mange sentre, finner ingenting, ender opp med å bruke de fillete jeg har fra før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Lillepus. Men det har kommet flere greie skobutikker på nett, Zalando og Brandos hvor de har fri frakt og retur. Ikke ideelt, helt klart. Man bør støtte opp om lokalsamfunnet, men så lenge det ikke finnes greit utvalg i nærheten ser jeg heller ikke problemet.

Anonymous poster hash: 7ba6e...548

Gjest Sabrina
Skrevet

Enig med dere alle. Vi lever i et land er det skal være noen få som har monopol på alt og alle. Variasjon hadde vært kjekt. Til og med matvarebutikkene her til lands er ganske så kjedelig. Virker som om Norge har fobi mot godt utvalg.

• Liker 3
Skrevet

Kunne gjerne vært mer utvalg ja, skulle gjerne hatt tak i hvite nike air force one (lave), noen som vet om de har de i hamar ellno? er så stress å kjøpe de på nett for da må man vente og ja

Skrevet

Hvis du bor i Oslo så er det vel ganske stort utvalg både på Sannergata sko og Grensen sko?

Skrevet

lillevinkel sko? der har de lignende du ts skrev om på salg til rundt 400 kr. har kjøpt endel sko der oppigjennom, det er en uavhengig butikk som begynte på majorstua, knøttliten butikk.

Skrevet

Nei, oops unnskyld, det er visst til herre. Men ihvertfall mer sånn butikk dere i tråden etterlyser.

Skrevet

Jeg sliter også med å finne sko som passer til det meste, uansett pris. For noen år siden fant jeg noen ok, men ikke perfekte, sko på Økonomisko. Nå måtte jeg fornye dem og trålte butikkene igjen. Jeg vil ikke ha tøysko, men "skinn"- eller skinnsko som tåler litt regn utover høsten. Da måtte jeg krype til korset og kjøpe akkurat make sko igjen, da på Økosko sin arvtager, Shoeday (hvorfor skifte til engelsk navn forresten, og legge ned masse butikker?). Jeg fant ikke selve skoen på nettsidene, men den ligner på denne, bare den er tett. (Den på bildet ville jeg aldri kjøpt, forresten!!). Men jeg skulle også ønske utvalget var større, særlig siden jeg ikke har mulighet til å handle i utenlandske butikker.

• Liker 2
Gjest Peanut
Skrevet

Her om dagen så ville jeg ha meg noen ballerinasko men jeg fant jo knapt noen, og de jeg fant var enten med stiv såle eller stikk motsatt (ingen mellomting), for vide, runde og masse annet. Fant så noen, men pris på nærmere 3k synes jeg var i drøyeste laget. >_<

Jeg kjøper sko hovedsakelig i London eller andre steder. I Norge føler jeg det blir mest Converse og av og til noe annet en sjelden gang. <_<

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...