Frk.K Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 (endret) Jeg har så ufattelig mye medfølelse for eieren her, men samtidig føler jeg at det ikke stemmer helt, hva mener han med at han er "helt sikker" på at hunden ikke jagde sauene? Er han HELT sikker, eller er han bare "rimelig" sikker på det? Har han ikke fulgt med på hunden samtidig som han fisket? :/ Uansett hvor jeg går og om hunden min er løs å jeg driver på med noe annet så kikker jeg alltid opp for å se hva hunden min gjør på og hvor han er. Er så glad jeg bor så sentralt at jeg slipper å bekymre meg for sinte bønder og sauer, kyr osv. Bonden her derimot, han kan jo ikke være skikkelig skrudd sammen? Hva med å snakke med eieren i stedet for å bare skyte hunden på den måten totalt uten forvarsel og på den inhumane måten? Stakkars lille hund som måte bøte med livet på den måten der http://www.tv2.no/a/5877572 Endret 7. august 2014 av Frk.K 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Hvor vanskelig kan det være å ha hunden sin i bånd?! Det er så mange egoistiske hundeeiere og syns det bare er søtt at bikkjene deres jager uskyldige små lam. Ja, jeg er hundeeier selv! Anonymous poster hash: ef2e8...8c1 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Hundeeieren er på annen manns eiendom, der det er opplyst om båndtvang grunnet beitende sauer. Han har en GJETERHUND og han gidder ikke bruke bånd. Helt enig med bonden, sterk kost må til for å få hundeeiere til å forstå konsekvensen av manglende båndtvang, Anonymous poster hash: f65e1...cdc
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 Hvor vanskelig kan det være å ha hunden sin i bånd?! Det er så mange egoistiske hundeeiere og syns det bare er søtt at bikkjene deres jager uskyldige små lam. Ja, jeg er hundeeier selv!Anonymous poster hash: ef2e8...8c1 Her er det garantert flere sider av saken. Ja, alle er enige i at man skal respektere båndtvangen, og det er særdeles krikkverdig av hundeiere som ikke respekterer denne. Men det er flere mulige forhold her, noen som kan nenves: 1) Når man går til det skrittet og skyter en hund, så skal dette være absolutt siste utvei. Alt annet må først prøves for å stanse hunden fra å jage sauene. Dette gjelder også om det skulle være en bjørn eller jerv. Det er bønder som har blitt dømt for å ha skutt bjørn i selvforsvar fordi de ikke gjorde nok for å jage den på andre måter. Her fremstilles hundeeieren som en som bare lar hunden løpe fritt rundt. Hva om den hadde slitt seg? Jeg vet ikke, og har ikke grunnlag for å vite. Jeg har hatt hund tidligere, og jeg har opplevd at den har slitt seg. Mulig jeg var for sløv med å binde den godt nok fast, men det var uansett ikke med viten og vilje. Ved en anledning løp den også etter sau. Jeg tok bilden og kjørte som et svin for å komme den i forkjøpet. Takk og pris for at ikke det kom en bonde av denne typen og oppdaget det. Jeg fikk hanket inn bikkja før det ble gjort skade. Anonymous poster hash: 70456...7af 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Tipper dere som støtter bonden fullt ut her også støtter denne bonden? Han skjøt en bjørn in nødverge. Bjørnen stod INNE i grisebingen og skulle angripe grisene hans: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/finnmark/2986313.html I den forbindelse kan jeg meddele at vedkommende bonde til slutt ble dømt for forholdet:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/finnmark/4997350.html Regner med at vi har likhet for loven her til lands, og hvis man skal følge samme praksis burde denne bonden definitivt bli dømt. Uten at jeg kjenner veldig godt til aktuelle hund som ble skutt, så tør jeg påstå at en bjørn i en grisebinge utgjør en større trussel mot grisene enn denne hunden gjorde mot hundene. Anonymous poster hash: 70456...7af 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Hundeeieren var forferdelig uansvarlig og burde vært bøtelagt. Men det blir nok ikke noe av det nå. – Vi parkerte og gikk opp på en knaus. Der så vi en del sauer som la på sprang. Vi fortsatte ned til sjøen hvor jeg satte fra meg fiskestangen. Da kom plutselig bonden på en gård i nærheten kjørende i en firehjuling, rett mot oss, forteller Ole Stangeland til TV 2. Det som da skjedde sjokkerte 25-åringen. – Da han kom ned løp hunden noen meter mot ham for å hilse. Da tar plutselig bonden frem en hagle, reiser seg opp og skyter på kloss hold. Han bommer og treffer låret til Tønes som hyler og skriker i smerte. Umiddelbart skyter han et nytt skudd rett i magen, forteller Stangeland. Ut fra dette har bonden brutt loven kraftig, da det kun er lov å skyte løshunder i nødverge når de truer folk eller dyr. Ikke bare fordi båndtvangen er brutt. Jeg skjønner at bonden er forbanna, ettersom han antakelig har hatt hjertet i halsen og sett løshunder jage sauene hans før, men han kan ikke skyte en hund som ikke truer sauene bare fordi andre har gjort det før. Han skulle holdt seg innenfor loven, som innebærer å gi hundeeieren en kraftig muntlig påtale, ta bilder av den løse hunden og dokumentere at det var uforsvarlig nært sauen, og anmelde dette til politiet i håp om at hundeeieren fikk en kraftig bot. Anonymous poster hash: dacf1...b2e 3
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 Jeg mener på ingen måte at det var rett av bonden å plaffe ned hunden. Det går faktisk virkelig ikke an. Men jeg har null sympati med hundeeier. Han har latt hunden gå løs på tross av at det var skiltet båndtvang. Jeg har vondt av hunden som måtte bøte med livet på grunn av at den fulgte sine naturlige innstinkter og hadde en idiot til eier.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Det er jo tydelig at det er to vidt forskjellige historier her. Bonden sier han så den aktuelle hunden jage sauene, eieren mente at de kom 10 min før og at hunden ikke hadde jaget noen sauer. Uansett var hunden under kontroll (ser det ut til) da bonden kom, og i følge nødvergeretten har han ikke lov til å skyte hunden. I tillegg så er skudd i lår og buk ikke riktig måte å avlive en hund på, noe som også skal tas hensyn til her. Men hvis hunden har vært løs på jakt etter sauene, så er det ingen tvil om at det kan ha forårsaket at et lam har løpt til det stupte. Det er det svært, svært mange hundeeiere som ikke gidder å ta hensyn til, uten at det forsvarer det bonden har gjort. Anonymous poster hash: 6a088...fce 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Det er jo tydelig at det er to vidt forskjellige historier her. Bonden sier han så den aktuelle hunden jage sauene, eieren mente at de kom 10 min før og at hunden ikke hadde jaget noen sauer. Uansett var hunden under kontroll (ser det ut til) da bonden kom, og i følge nødvergeretten har han ikke lov til å skyte hunden. I tillegg så er skudd i lår og buk ikke riktig måte å avlive en hund på, noe som også skal tas hensyn til her. Men hvis hunden har vært løs på jakt etter sauene, så er det ingen tvil om at det kan ha forårsaket at et lam har løpt til det stupte. Det er det svært, svært mange hundeeiere som ikke gidder å ta hensyn til, uten at det forsvarer det bonden har gjort. Anonymous poster hash: 6a088...fce Ser ut til at bonden har en jævla dårlig sak. Hundeeier har levert inn anmeldelse sammen med et opptak av en samtale med han, der han innrømmer å ha truet andre hunder med hagle. Det som er ganske hårreisende med denne saken, er at bonden ikke kunne vite med sikkerhet at det var denne hunden som var på marken. Haddet det vært flere hunder hadde han ikke visst hvilken hund han skulle skyte. Han har åpenbart brutt lover her. Hunden har jo på ingen måte truet hverken sauer eller mennesker. Å skyte en hund "fordi den er løs" er et graverende brudd på alt som heter lover og regler. Her snakker vi brudd på våpenlov, nødvergelov i tillegg til hensynsløs adferd. I mine øyne virker det som om denne bonden har personlige adferdsproblemer og burde fratas retten til å ha både dyr og våpen. I tillegg til en saftig bot og noen måneder bak lås og slå. Og selvsagt en solid erstatning til hundeeier. Anonymous poster hash: 70456...7af 8
Frk.K Skrevet 6. august 2014 Forfatter #10 Skrevet 6. august 2014 Det at han oppdaget lammet ETTER at han hadde skutt hunden og sett "en hund" løpe etter sauene, betyr ikke nødvendigvis at det var samme hunden som han skjøt.. Jeg synes han virker en smule ustabil, å han har jo sagt at han har skjøte før å gjør det gjerne igjen.. Kvalmende type. Men ja, viktig å respektere båndtvangen, ihvertfall rundt der det er sau og andre dyr, som hunden kan løpe etter og skremme eller eventuelt gjøre skade / drepe. 5
Howl Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Trist at hunden måtte bøte med livet pga dumskapen til eieren. Likevel synes jeg det var unødvendig av bonden å skyte hunden, han kunne heller anmeldt eieren. 1
Gjest constance90 Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 Skjønner bonden ufattelig godt jeg 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Tydeligvis noe som mangler i topplokket på bonden. Anonymous poster hash: 2205e...193 6
Gjest stian86 Skrevet 7. august 2014 #14 Skrevet 7. august 2014 Bønder er en egen rase. Gjør som de vil uansett. Har hund selv og bruker langline hele året på han. Kaller han inn om eg ser sau osv. Bonden finner dagen etter en dødt lamm på 52 kg. Han som var så glad i sauene sine hadde oppdaget dette samme dag når han vet en hund jaget sauene. Så skurrer som faen, og tror på hundeeier. Han bonden har skutt før. 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 7. august 2014 #15 Skrevet 7. august 2014 Bønder er stort sett greie, bare noen tufser som han her som ødelegger. Har vokst opp på landet der både hunder og sauer var/er vanlig. Så kanskje løse hunder annenhver dag, men de brydde seg aldri om sauene. Derfor vil jeg ikke kalle bønder en egen rase 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #16 Skrevet 7. august 2014 Skjønner bonden ufattelig godt jeg Ok, da forsvarer du altså at: 1) Han kjører 4-hjuling med ladd våpen, som selvsagt er ulovlig. 2) Skyter en forsvarsløs hund som ikke angriper sauene (Da bonden skjøt hunden angrep den ikke sauene, han hadde bare sett "en hund" løpe etter sauene fra huset sitt) 3) Avliver hunden med 2 skudd. Det første i FOTEN. Det andre i MAGEN. Jeg vet ikke om du har kjennskap til jakt og avlivning, men antar at du forstår hvor inhumant dette er og hvilke smerter og lidelser denne hunden er påført? Det at du støtter denne bonden 100% og skjønner han, sier ganske mye om deg som person. Anonymous poster hash: 70456...7af 6
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2014 #17 Skrevet 7. august 2014 Jeg forsvarer ikke bondens handlinger - han glemte en hel del angående hva som er lov og ikke lov. Men det blir ord mot ord her: bondens påstand om at han så DEN hunden løpe etter dyrene og eieren som påstår at det ikke er tilfelle. Eieren, som ikke brydde seg om båndtvangen og derfor utsatte andres dyr for fare, har ikke noe mer troverdighet i mine øyne enn bonden. Bonden kan påstå seg - tvilsomt at han får medhold - nødvergerett. Hva skal eieren si - at han driter i båndtvang fordi han ikke forstår sine plikter som hundeeier angående dette? Er man skikket til å ha dyr da?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #18 Skrevet 7. august 2014 Jeg forsvarer ikke bondens handlinger - han glemte en hel del angående hva som er lov og ikke lov. Men det blir ord mot ord her: bondens påstand om at han så DEN hunden løpe etter dyrene og eieren som påstår at det ikke er tilfelle. Eieren, som ikke brydde seg om båndtvangen og derfor utsatte andres dyr for fare, har ikke noe mer troverdighet i mine øyne enn bonden. Bonden kan påstå seg - tvilsomt at han får medhold - nødvergerett. Hva skal eieren si - at han driter i båndtvang fordi han ikke forstår sine plikter som hundeeier angående dette? Er man skikket til å ha dyr da? Det er ingen som betviler at eieren av hunden opptrer feil her. Båndtvang SKAL respekteres. Men det er den ene siden av saken, og eieren kan gjerne få en bot for dette. Men det som utvilsomt er hovedsaken her er bondens handling. For å forsvare å skyte og drepe en hund, så skal det være hevet over en hver tvil at hunden faktisk truer sauene hans. Å "løpe etter" sauene er ikke nødvendigvis det samme som at hunden skal drepe sauene. Her må man også se på hunderase og den enkelte situasjonen og vurdere trusselen. Det er så enormt mange andre ting bonden kunne prøvd først, før han tar skrittet om å drepe hunden. Å skyte hunden skal være absolutt siste utvei. Jeg kan igjen vise til mitt tidligere innlegg der en bonde i Finnmark ble dømt for å skutt en bjørn som stod INNE i grisebingen hans og skulle ta grisene. Selv det ble ikke ansett for å være tilstrekkelig nødverge. Hovedårsaken til domfellelsen var at bonden ikke forsøkte å skremme vekk bjørnen på andre måter først (varselsskudd etc.). Det samme må jo gjelde om det er en hund. Man skyter ikke først, og så sjekker forholdene. Dette blir som du sier, ord mot ord, og da er det han som har skutt hunden som har bevisbyrden. Det er jo ikke vanskelig å se at han vil slite big time med å bevise at han skjøt hunden i nødverge. Det er jo bare å se på skuddskadene. Og bare av å se på skuddskadene på hunden så kan man danne seg et ganske klart bilde av denne bonden og hans sinn. Det er åpenbart en mann i ubalanse som skyter en hund på kloss hold, først i foten, så i magen. Områder som påfører hunden gedigne smerter og lidelser. En avlivelse som er helt grusom og som gjør meg kvalm. Dette vitner om en mann som ikke har kontroll over seg selv, og som har et så uvettig omgang med våpen at han bør fratas våpenlisensen. Jeg betviler at bondens beskrivelse stemmer, men HVIS den medfører riktighet burde han etter min mening ha handlet slik: - Sporenstreks oppsøkt hundeeieren og på en klar og bestemt måte befalt han om å få kontroll på hunden umiddelbart. - Så kunne han advart hundeeieren at våpen er siste utvei om han ikke får kontroll på hunden - Selvsagt anmeldt hundeeieren for brudd på båndtvang. For meg blir denne saken bare klarer og klarer. En hundeeier som tar alt for lett på påbudet om båndtvang fører til en grotesk handling fra en bonde som åpenbart ikke har kontroll over seg selv. Anonymous poster hash: 70456...7af 1
Wilmus Skrevet 7. august 2014 #19 Skrevet 7. august 2014 Jeg må si at etter å å hodd noen år i sauebondeland, har jeg begynt å misslike både dyra og eierne deres. Sauebøndene tar jo NULL ansvar for dyra sine! De praktisk talt BOR på bilveien, de driter ned hele tomta mi (vi har gjerda inn, men naboens kuer river ned gjerdet ukentlig (ikke så fryktelig begeistret for kyr heller for å si det sånn)), og når jeg går tur og ringer sauebøndene om skadet sau, så driter de nesten utelukkende i det. Vi snakker sauer som ikke kan gå, med tre-fire lam på slep.. "pøh, er dem på beite får´ em klare seg sjøl, men NÅDE den ulven/hunden/bjørnen/ørnen som nermer seg! Han blir det værst for!" 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #20 Skrevet 7. august 2014 Jeg må si at etter å å hodd noen år i sauebondeland, har jeg begynt å misslike både dyra og eierne deres. Sauebøndene tar jo NULL ansvar for dyra sine! De praktisk talt BOR på bilveien, de driter ned hele tomta mi (vi har gjerda inn, men naboens kuer river ned gjerdet ukentlig (ikke så fryktelig begeistret for kyr heller for å si det sånn)), og når jeg går tur og ringer sauebøndene om skadet sau, så driter de nesten utelukkende i det. Vi snakker sauer som ikke kan gå, med tre-fire lam på slep.. "pøh, er dem på beite får´ em klare seg sjøl, men NÅDE den ulven/hunden/bjørnen/ørnen som nermer seg! Han blir det værst for!" Er jo ikke sauene sin feil at de har eiere som ikke tenker. Sauer er alrighte dyr. Verre med eierne Anonymous poster hash: 2205e...193
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå