Gå til innhold

BCAA - noe for seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk smake litt BCAA her om dagen. Smakte kjempegodt. Og det var en fin avveksling til vann. Var til og med lettere å få ned nok veske også (selv om jeg elsker kaldt vann).

Men hva er det godt for?

Anonymous poster hash: 9f4c7...3e5
Skrevet

BCAA-drikkene som selges inneholder også elektrolytter. Noe som gir mer enn bare rehydrering. Praktisk når det er veldig varmt.

Teorien bakom BCAA-drikker er å gi aminosyrer som er involvert i proteinsyntesen underveis, rett før, eller etter, en treningsøkt for å forhindre nedbryting av muskler og øke muskelgjenbyggingen. De skal også gi mindre stølhet. Det er nok en begrenset effekt og det er ganske vanskelig å forske skikkelig på det da de tre forgrenede aminosyrene finnes i veldig mange andre proteinkilder som vi spiser.

Jeg bruker det for tiden for å prøve det ut. Dog i tablettform fordi jeg ikke orker all den kunstige søtningen. Det er mulig jeg blir mindre støl pga disse, men det kan også være placeboeffekt eller rett og slett bare at jeg har blitt mer vant til trening.

I utgangspunktet er det billigere å kjøpe f.eks. myseproteinpulver som inneholder ca 40% BCAA enn å kjøpe "rent" BCAA-pulver. Og det er lite som tilsier at effekten ikke skal bli den samme. Men smaken og mengdene er jo litt forskjellige.

Du kan jo ev lese hva de skriver om det her: http://www.bodybuilding.com/fun/bcaas-the-many-benefits-of-amino-acids.html

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på å kjøpe en boks. Jeg svetter mye og spesielt i sommer har jeg merka at jeg burde fått i meg elektrolytter. Jeg spiser godt med proteiner i maten, så jeg drikker ikke shake.

Tar magnesium fast da jeg kjenner kroppen trenger mer av dette når jeg trener. Kanskje dette balanserer ting litt mer?

Skrevet

Elektrolytter får du billigere andre steder. Den viktigste elektrolytten er natrium og det får du fra vanlig bordsalt. Kalium kan du få fra f.eks. banan, og du tar magnesiumtilskudd. Sink og B6 kan også være greit om du trener mye.

Men for all del. Prøv gjerne BCAA underveis i treningen i en periode og se om det har noen effekt. Strengt tatt så skal det være veldig om sekundene før de små forskjellene utgjør noe viktig for mosjonister. Bare så det er sagt.

De store tingene som et godt treningsprogram, nok mat, og nok hvile er det som har absolutt mest å si for idrettsprestasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer så absolutt ingen supereffekt (jeg ler av en del folk med shake - ser så dumt ut når de puster litt på vektene og drikker shake). Men om det kan være litt bedre enn ingen ting, og i hvert fall ikke skadelig, så kan jeg prøve. Trener 4-5 dager i uka og da primært styrke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...