Gå til innhold

Prisnivå/lommepenger Kreta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ligger prisnivået på Kreta?

Tenker mat/vin/øl og taxi.

Hvor mye lommepenger bør 2 voksne beregne på to uker her? Jeg har tidligere besøkt Tyrkia og Gran Canaria en god del, så Kreta blir første gang for vår del.

Tips mottos gjerne.

Anonymous poster hash: a609a...a61
Gjest Blondie65
Skrevet

Et sted mellom 500 og 1000 pr dag pr person. Det avhenger helt av om alle måltider spises ute og om det skal shoppes og drikkes mye.

Lokalt øl koster rundt 3-4 euro på bar/restaurant og miksede drinker 5-7 euro.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok lite shopping da vi ikke er særlig interesserte i det.

Frokost er inkludert, så da blir det lunsj og middag utenom (samt litt snacks/drikke ila dagen).

Gjest Blondie65
Skrevet

Lunsj fra 3 til 6-7 euro - kommer jo veldig an på hva man spiser. Pluss drikke.

Middag hovedrett - 10 til 15-20 euro (fisk er dyrt), pluss drikke. Vet ikke hva forett eller dessert koster.

Skrevet

Det kan hende at jeg har et svært nøkternt forbruk i syden, men jeg brukte vel rundt 2000 kroner totalt på ei uke på Kreta for et par år siden. Det var en rolig venninnetur uten mye alkohol, men likevel..

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har hatt budsjett på kr 3500 for en uke tidligere. Det har gått helt greit, og det er godt mulig at det lar seg gjøre med 2000 på en uke. Men litt av min greie med ferie er å kose seg uten å måtte snu på hver eneste krone.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ca 11000 kr på 2 uker på kreta, platanias i fjor. Men da spiste jeg de fleste måltidene ute. Spiste frokost på hotellrommet kanskje 4 dager. Men jeg drakk ikke alkohol. dro på en utflukt. skal tilbake i år og tenker og ha med meg ca 17000kr for 2 uker. men da har jeg handlet for nesten 3000 kr på airshoppen =)

Anonymous poster hash: 5546c...0e0
AnonymBruker
Skrevet

Nå ser jeg at det er meldt regn dit vi skal et par av dagene ! Er det vanlig med regn/nedbør i august?

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, det er vanlig at det regner litt. Det kan også være sterk vind noen dager slik at bading på stranden ikke er mulig.

Skrevet

Er dere litt forsiktige, vil dere fint klare dere med 500 per person per dag. Jeg regner med at prisnivået på Kreta og Rodos er temmelig likt (er det noen særlig forskjell, er sannsynligvis Kreta litt billigere).

Hvis dere er av den typen som nærmest bor på stranda, må dere selvsagt ha solsenger. Hvis ikke, er det straks 7 eller 8 euro å spare der hver dag. Og bor dere på stranda, kan dere spare mye på å pise lunsj der istedenfor å gå på en taverna. Kjøp med dere hver deres pita gyros eller pita souvlaki, så får dere brød, kjøtt, tomater, løk, chips og tzatziki i ett og samme billige måltid (2-3 euro). En halvliter øl (Fix, Mythos, Amstel) koster rundt en euro i butikken (kanskje opp i 1,30 i minimarkedene, men fremdeles mye billigere enn restaurantpris).

Et alternativ hvis dere ikke er så sultne, er å kjøpe greske paier. Pølsepaiene og ostepaiene koster som regel én euro, mens spinatpaiene (anbefales!) vanligvis selges for 1,80.

Hvis vannet i springen lar seg drikke, kan dere kjøpe f.eks. seks halvlitersflasker med vann den første dagen (3 euro) og siden fylle tomflaskene med springvann og legge dem i kjøleskapet.

Drikk lokale varer. Husets vin på tavernaene er mye billigere enn flasker (unntaket er retsina, som uansett ikke koster mer enn husets vin). Men vær litt obs: Husets rødvin er ofte noe skvip i Hellas. Hvitvinen, derimot, er nesten alltid en ung, tørr, enkel og leskende vin. Ikke akkurat Chablis, men perfekt til mye gresk mat. Metaxa er en gresk brandy og burde derfor vært overkommelig i pris, men på restaurantene koster den uforskammet mye i forhold til ouzo – sjekker du i butikkene, vil du se at prisforskjellen ikke er så stor.

Undersøk om tavernaene har mezedes, dvs. småretter man setter sammen til et større måltid. Alle deler på alt som kommer på bordet. Jeg synes det er en mer spennende og sosial måte å spise på enn å bestille tallerkenretter, og det blir som regel billigere. Sjekk menyene og be kelnerne om råd.

Det kan være store prisforskjeller fra kafé til kafé. Hvis dere tør sette dere ned der gubbene sitter, er det garantert billigere å ta en kaffe eller ouzo der enn hvis dere velger den mer hippe og ungdommelige kafeen femti meter bortenfor. En gresk kaffe eller frappé (kald kaffe) kan koste 1,50 på det ene stedet og 3,50 på det andre.

Det er lett å bruke masse penger på mer eller mindre unødvendig småtteri. Prøv å kutte ut det "mer unødvendige" og kos dere heller med det "mindre unødvendige". Har du veldig lyst på en is, skal du selvsagt ta deg råd til det, men fem om dagen passer bedre for frukt enn for iskrem. Frukt, ja: Dere vil sannsynligvis få gratis frukt som avslutning på flere av restaurantmåltidene. Vanligst er vannmelon, men i slutten av august er det også høysesong for druer. Det er med andre ord ikke nødvendig å bestille dessert for å avrunde middagen med noe søtt.

Tipsen bør ligge på 5-10% når dere har spist godt og er fornøyde med sevicen. Mer enn 10% kan virke mot sin hensikt. De forventer ikke tips når dere bare har drukket. Taxi på Kreta kan jeg ikke si noe sikkert om, men her er iallfall prisen 3,50 innad i bykjernen (muligens 4 for turister, men uansett svært billig i forhold til norske priser). Skal du f.eks. fra Chania til Platanias, blir det sikkert en god del mer, men likevel langt mindre enn du ville betalt for en tilsvarende tur i Norge.

Kreta, med sine høye fjell, er sikkert mer utsatt for regn i august enn Rodos (her er det isteden tyrkerne som får regnet når skyene når den andre siden av sundet). På den tiden av året vil jeg imidlertid tro at det går fort over. Som Blondie skrev rett over, kan det også blåse kraftig. Men litt ruskevær kan jo også være et påskudd til å finne på noe annet hyggelig, eller hva?

God tur – dere får det sikkert fint!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for fantastiske tips :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...