Gjest ryllikblomsten Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Hei, jeg fant ingen passende rom å ha dette innlegget på, så jeg prøver her! :-) Vi er veldig plaget med sauer på vår eiendom til alle døgnets tider. Det vil si, vi leier hus og det er ikke inngjert. Det er fellesbeite i nærheten, men vi har altså sauer på eiendommen hver eneste dag. Nå har altså sauene laget skader på en dyr gjenstand som står ute i hagen. Hvilke rettigheter har vi egentlig i forhold til sauer, gjerder, beitelag, saueeier, og erstatning på gjenstander som ødelegges av sauenes ferdsel? Jeg bare aner at dette er huseier sitt ansvar.. Har jeg rett?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Som grunneier har man som hovedregel full adgang til å la dyr beite på egen grunn. En rett til å la dyr beite på eiendom som tilhører andre, enten offentlige eller private grunneiere, krever et særskilt rettsgrunnlag. Beiterett som følger av en avtale vil kunne gi informasjon om beiteretten og dens innhold. Dersom beiteretten har opprinnelse i tinglyst avtale, vil opplysningene fremgå av grunnboken. Grunnboken inneholder informasjon om rettigheter til fast eiendom, og registeret er tilgjengelig enten ved den lokale tingrett eller hos Statens Kartverk . I tilfeller der beiteretten er stiftet ved faktisk bruk (hevd, alders tids bruk, lokal sedvane mv.), er opplysningene vanskeligere tilgjengelig. Noen steder er beiteretten fastslått ved avgjørelse fra en domstol, og i så fall kan det søkes i slike dokumenter. Så utgangspunktet i norsk rett er at grunneieren har samtlige eierbeføyelser, også retten til å beite på egen grunn. En beiterett over fremmed grunn må derfor ha et særskilt stiftelsesgrunnlag. Okay? Anonymous poster hash: 6fda6...12c
Pialill Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 Som grunneier har man som hovedregel full adgang til å la dyr beite på egen grunn. En rett til å la dyr beite på eiendom som tilhører andre, enten offentlige eller private grunneiere, krever et særskilt rettsgrunnlag. Beiterett som følger av en avtale vil kunne gi informasjon om beiteretten og dens innhold. Dersom beiteretten har opprinnelse i tinglyst avtale, vil opplysningene fremgå av grunnboken. Grunnboken inneholder informasjon om rettigheter til fast eiendom, og registeret er tilgjengelig enten ved den lokale tingrett eller hos Statens Kartverk . I tilfeller der beiteretten er stiftet ved faktisk bruk (hevd, alders tids bruk, lokal sedvane mv.), er opplysningene vanskeligere tilgjengelig. Noen steder er beiteretten fastslått ved avgjørelse fra en domstol, og i så fall kan det søkes i slike dokumenter. Så utgangspunktet i norsk rett er at grunneieren har samtlige eierbeføyelser, også retten til å beite på egen grunn. En beiterett over fremmed grunn må derfor ha et særskilt stiftelsesgrunnlag. Okay? Anonymous poster hash: 6fda6...12c Det sier jo ingenting om det er huseier eller den fyren som lar sauene beite fritt har ansvar for å gjerde inn beite eller hagen til TS.
Gjest ryllikblomsten Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Vel, sauene skal jo etter reglene være på fellesbeite. Men de er ikke det.. Fustrerende! Takk for bidraget AB, men det hjalp ikke :-( 1
Chiquita Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Saueeier har ansvar for å gjerde inn sauene dersom de beiter på innmark. (Og har naboeiendommer det ikke skal beites på) Dersom sauene beiter/har beiterett på utmark, er det tilgrensende grunneier/huseier som har ansvar for gjerde for å holde sauene ute fra sin eiendom... Så det er avgjørende om det er innmark eller utmark dere grenser til
Gjest ryllikblomsten Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 Ja det var egentlig det jeg fryktet.. Det er utmark det er snakk om i dette tilfellet, det skal liksom være gjerdet inn et fellesbeite, altså utmark. Og beitelaget har ikke penger til nytt gjerde har de gått ut i media med, da disse sauene stadig skaper farlige situasjoner. Vi bor ved E6, bare så det er sagt. Så det vil si at om vi får ødelagt noe på "vår" eiendom så er det vårt/grunneiers ansvar? Har jeg forstått det rett? Nå kommer de igjen! Ååh, fårikål!! Heh..
Chiquita Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Usikker på hvordan reglene er når det er et fellesbeite, altså. Det har jeg ikke noe erfaring med. Hva om du ringer beitelaget (ev i en annen kommune), og hører hva de sier?
Gjest Badebuksa Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Du får skyte sauene da, og si at de skremte deg? Eller at du sikta på ulven? Nei vet ikke, sett opp gjerde, få deg hund, løp ut og skrem dem. 1
Gjest ryllikblomsten Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 Ja jeg må nok bare ringe beitelaget, takk for tipsene! :-) Hehe, har hund. Vi bruker å få han til å jage sauene, men han blir redd/usikker når de kommer etter han :-D Og da må matmor hjelpes til! Nei det er bare så kjedelig me all avføringen etter dem og bråket. Gjerne midt på natten, kan de ikke legge seg da?? Ikke minst denne gjenstanden som er skadet. Men som sagt, takk for tips! :-)
Gjest ryllikblomsten Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Jeg skulle gjerne satt opp gjerde forresten, men huseier vil ikke legge en krone i verken huset eller eiendommen, så da er man like langt.
Cordelia Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 Det jeg har hørt er at enhver har ansvar for å gjøre sin egen eiendom utilgjengelig. Hvis det er slik, så er det huseiers ansvar.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #14 Skrevet 6. august 2014 Strømgjerde er kanskje det billigste, om man nå skal sette opp noe selv? Anonymous poster hash: 40baf...4d1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #15 Skrevet 6. august 2014 Lag en 10 meter dyp vollgrav rundt eiendommen. Fyll den med krokodiller og haier. Anonymous poster hash: ba58f...ad9 1
Gjest ryllikblomsten Skrevet 6. august 2014 #16 Skrevet 6. august 2014 Lag en 10 meter dyp vollgrav rundt eiendommen. Fyll den med krokodiller og haier. Anonymous poster hash: ba58f...ad9 Hahaaaaa, jeg har pinade vurdert det ;-) Tror du det hadde funket? ;-) Nåja, tror neppe sauene hadde brydd seg særlig om min ide; vollgrav med oppblåsbare krokodiller og haier! Men hadde sluppet annet uønsket besøk da!
Gjest ryllikblomsten Skrevet 7. august 2014 #17 Skrevet 7. august 2014 Strømgjerde er kanskje det billigste, om man nå skal sette opp noe selv? Anonymous poster hash: 40baf...4d1 Ja, det er nok det. Pussig at du nevner det, en bekjent foreslo det samme! :-) Ja, vi kunne godt satt opp (strøm-) gjerde, men hus/grunneier vil ikke gjøre noe med huset/eiendommen. Dermed er det uaktuelt å sette opp noe gjerde.
Chiquita Skrevet 7. august 2014 #18 Skrevet 7. august 2014 Kan ikke du sette opp gjerdet selv da? For din egen del... Plastpålene stikkes ned i jorda, strømledningen tres inni spor... Ikke sikkert du trenger strøm på heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå