MajorasMaske Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 (endret) Hei alle sammen! Jeg er en gutt som nylig flyttet fra mamma for å studere i utlandet, noe som har bydd på forskjellige problemer. Jeg har blant annet oppdaget et rart fenomen. Klærne jeg kaster i skittentøyshaugen min dukker ikke lengre opp på hyllen min nyvasket når helga er omme. Første uka trodde jeg det bare var en glipp og jeg tenkte lenge over hva det kunne komme av.. Da slo det meg! Vanligvis pleier klærne å ta omveien innom tørkesnora før de kommer seg til kleshyllen min. Men nå som det ikke var en tørkesnor der så kunne det forklare hvorfor problemet var som det var(klærne kunne jo selvsagt ikke dukke opp våte på hyllen min). Så det jeg gjorde var at jeg hang opp en tørkesnor inne i hybellen min på fredag og tenkte at alt kom til å bli bra når jeg våknet på mandag morgen. Men til min store fortvilelse så lå skittentøyshaugen min fortsatt på samme sted og hyllene mine var nesten tomme! Jeg tenkte da at alle gode ting er tre og at jeg skulle vente til neste uke, men i dag er det kun onsdag altså halveis i uka og jeg fant ut at jeg er rett og lett tom for rene klær! Krisen er reell, dette er en KATASTROFE! Jeg vet ikke hva problemet er, jeg vet ikke hvordan jeg skal løse det og jeg vet ikke hvor lenge det vil vare. Jeg har funnet ut at jeg må midlertidig belage meg på å vaske mine egne klær til problemet er løst. Da dukket selvsagt opp et annet problem. Det gikk opp for meg at i motsetning til kvinner så er ikke vi gutter medfødt med instinkter på hvordan vi vasker, bretter og stryker ting. Så jeg aner ikke hvordan jeg gjør det. Så jeg er rett og slett fucked der også ved mindre noen her har noen tips på hvordan jeg gjør det. Så hjelp meg! mvh gutt 25 Endret 6. august 2014 av MajorasMaske 10
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Jeg er ingen ekspert, men dette pleier å være min "prosedyre": 1) Sjekk på lappen inni klærne hvor mange grader de skal vaskes på, og sorter dem etter det. 2) Sorter en gang til, slik at klær med mest mulig "lik" farge vaskes sammen (For min del pleier jeg å ende opp med en haug med hvitt, en med mørke farger/sort og en haug med lyse farger, samt en haug med ull om vinteren). Ting som vaskes på liknende temperaturer kan ofte gå sammen, men husk da å sette på den laveste av de to temperaturene (f.eks. kan jeg ofte finne på å vaske ting som skal på 40 sammen med ting som skal på 30, og da sette maskinen på 30). 3) Start med en haug, putt den i maskinen, legg inn vaskepulver (trekk ut det ene lokket på maskinen og legg det i den største lommen), skru på et program med riktig temperatur, ofte har maskinene egne programmer for forskjellige tekstiler. Vær mest obs på temperaturen 4) Åpne en øl og sett på en serie (alternativt kan du gjøre noe produktivt), dette kommer til å ta en stund. 5) Ta ut klærne når timeren står på null, og heng de til tørk Anonymous poster hash: 2fa56...eb3 6
Gjest Lille-pus Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 Ring hjem til mamma, så kan hun geleide deg pent igjennom prosessen 1
Aryamili Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 (endret) Tror nok noen jenter har hatt tilsvarende problemer også! Antar du har vaskemaskin tilgjengelig. Vet du hvordan du stiller inn antall grader på den, og hvordan du slår den på? Dette er første steg du må finne ut av. Deretter må du ha vaskemiddel tilgjengelig, og finne ut hvor denne skal inn. De fleste vaskemaskiner har en "skuff" på venstre side (kan også være høyre) i hjørnet, eller et "lokk" oppå som man løfter. Der er det som regel to steder å helle vaskemiddelet, en for forvask og den andre (større), der skal du helle ditt. Så må du se på klærne dine, dette er den vanskeligste delen. Du har tenkt i første omgang å vaske på 40 grader. Da bør du ikke vaske klær som ikke tåler dette, f.eks. ull. Undertøy bør også vaskes på høyere temperaturer (jeg bruker 60 grader og 90 grader, av og til, av hygeniske årsaker. Og kokevask!). Så setter du på 40 grader enten finstell eller bomull, eller hva nå innstillingene heter (A er sannsynligvis kokevask, B er bomull, C er litt finere). HUSK å vaske hvitt og farget SEPARAT!!! Nye klær bør heller ikke vaskes sammen med eldre, lysere klær pga. fare for avfarging, og jeg har inntrykk av at dette gjelder spesielt rødt. Edit: du kan også slenge inn en bokser eller to på 40 grader dersom det er krise. Åpne døra, sett inn klærne du har valgt, lukk døra. Deretter lokaliserer du- og trykker på- start-knappen, og venter på om den starter. Hvis ikke, må du kanskje trykke på en knapp til, dette er veldig avhengig av maskin. Noen maskiner har ikke start-knapp, men man vrir hjulet så streken peker opp, og når man starter maskinen vrir man den på det programmet som er ønskelig. Det går sikkert også an å velge hvor høy sentrifugering man vil ha, men dette trenger du ikke tenke på i første omgang (tror jeg...) Gjør koselige eller nyttige ting mens du venter. Det tar ca. 2 timer, avhengig av program. Du trenger ikke henge opp klærne med en gang det er ferdig, men ikke vent for lenge (f.eks. over natta), da de begynner å lukte. Slå av, åpne, heng klærne til tørk (gjerne inne på et tørkerom eller et rom med ventilasjon, helst ikke stua, da det blir fukt). Tada! Jeg merker jeg skjønner hvorfor det er jeg som vasker mine egne klær her i huset, og ikke typen (han vasker sine egne, men jeg bryr meg ikke så mye om hvordan han gjør det, siden det ikke er mine som evt. blir ødelagte ) Endret 6. august 2014 av Aryamili 1
MajorasMaske Skrevet 6. august 2014 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2014 Jeg er ingen ekspert, men dette pleier å være min "prosedyre": 1) Sjekk på lappen inni klærne hvor mange grader de skal vaskes på, og sorter dem etter det. 2) Sorter en gang til, slik at klær med mest mulig "lik" farge vaskes sammen (For min del pleier jeg å ende opp med en haug med hvitt, en med mørke farger/sort og en haug med lyse farger, samt en haug med ull om vinteren). Ting som vaskes på liknende temperaturer kan ofte gå sammen, men husk da å sette på den laveste av de to temperaturene (f.eks. kan jeg ofte finne på å vaske ting som skal på 40 sammen med ting som skal på 30, og da sette maskinen på 30). 3) Start med en haug, putt den i maskinen, legg inn vaskepulver (trekk ut det ene lokket på maskinen og legg det i den største lommen), skru på et program med riktig temperatur, ofte har maskinene egne programmer for forskjellige tekstiler. Vær mest obs på temperaturen 4) Åpne en øl og sett på en serie (alternativt kan du gjøre noe produktivt), dette kommer til å ta en stund. 5) Ta ut klærne når timeren står på null, og heng de til tørk Takk for hjepen, uka er reddet.
SmallTalk Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Husk sengetøyet! Jepp! Og husk at kjøkkenkluter og håndklær bør vaskes på minst 60 grader, og aller helst vaskes på 95 grader (kokvask). Da dreper du det som er av bakterier i klutene.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #10 Skrevet 7. august 2014 Slik gjør jeg det: 1. Sorterer i hvitt og ikke-hvitt (Er nok for meg, har gått greit å ikke sortere mer). 2. Alt (utenom truser, sokker og håndklær) vaskes på 40 grader bomull. (Hvis ikke det er snakk om finbluser som ofte ikke tåler mer enn 30 grader. 3. Truser, sokker og håndklær vaskes på minst 60 grader, ofte mer. (Bomull som program på maskinen her og) Voila! Anonymous poster hash: b80ae...6ed
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #11 Skrevet 7. august 2014 Google honey, google:P Anonymous poster hash: 5fd7a...650
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå