AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Hei! Begynner å bli litt utålmodig nå. Har 2 katter. Den eldste har jeg ingen problemer med, men den yngste er rampete som bare det, og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Senest i går hoppet han på gardinstangen å ikke vet jeg hvordan men hele stangen, med gardiner å det hele gikk i gulvet. Å veggen sprakk! Å han ødelegger alt han kommer over. Sko, klær, Persienner, lamper, vaser etc. Hva skal jeg gjøre? Jeg pleier å si TSJ ! Høyt, men virker som det funker i 2 sekunder så er han i gang igjen. Jeg sier nei! Og jeg prøver å være bestemt. Jeg spruter vann. Har ingen Flere ideer så trenger noen råd ? Er glad i kattene mine, men jeg må innrømme at han gjør meg frustrert. Er ikke billig akkurat i og med at han ødelegger alt har gjemt alle de dyreste tingene på høye hyller nå så han ikke får tak i dem Å kvitte meg med han er ikke et alternativ, men vil bare få skikk på han. For er uendelig glad i han, men uff så gal han er hahha er som en unge som aldri vokser opp. Anonymous poster hash: f8158...942
onyx Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Vannpistol er et triks, men brukes med vett selvfølgelig. Ellers er det jo et spørsmål om hvor gammel den er, om det er inne eller utekatt og om han ellers har nok alternativ stimuli i huset uten at han trenger å herpe interiøret! Det kan virke som han trenger endel mosjon og bevegelse, da er det lurt å tilby alternativer til gardinstang og hyller. Skikkelig klatrestativer er gjerne dyre, men på sikt billigere enn å erstatte interiør.
Gjest Iben Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 (endret) Katter er ikke lette å disiplinere. Mild disiplin har ihvertfall aldri fungert her i huset. En eneste gang har jeg totalt klikka på katten, da hun spraya både meg og burgeren min med kattepiss, og da gikk det en ukes tid før hun stolte på meg igjen (ingen vold involvert, altså, men mye brøling og fresing). Har aldri pisset inne igjen etter det, men da tok jeg henne også på fersken og skremte vettet av henne. Det er liksom det som er forskjellen på katter og hunder. En hund er lojal mot eieren sin uansett hvor bedritent den blir behandlet, mens en katt faktisk kan finne på å bare ditche deg dersom den ikke liker deg lengre. Katten din høres understimulert ut. Min var også sånn da jeg bare hadde henne inne, gjorde bare masse bøll hele tiden, men etter at hun begynte å være ute har hun blitt mye roligere, mer avbalansert, fornøyd og glad. Når katten din finner på bøll, så er det gjerne noe den vil fortelle deg. Som f.eks. at den vil ut. Edit: Jeg vil forresten påstå at det å henge på gardinene er et klart tegn på at den vil ut vinduet. Endret 6. august 2014 av evnukken
Contempt Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 (endret) Du må nok bare tilrettelegge for denne kattungen, og legge vekk ting du ikke vil ha ødelagt inntil videre. Men fortsett å "disiplinere" med TSJ-lyden, så kan det gå inn til slutt. Det gjelder å være konsekvent og tålmodig med disse små rampeungene. Lykke til Etter å ha lest evnukken sitt innlegg, må jeg også legge til at kattungen kan være understimulert. Så lek med den og slit den ut på den måten. Da blir alle de andre tingene mindre interessant for den. Endret 6. august 2014 av Contempt
Aurora M. Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Hvor gammel er den? Er det ute eller innekatt? Før man vet det går det ikke an å svare noe som helst på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 2 år. Det er innekatt(utemuligheter kun på balkong. Inntil videre til vi flytter til hus å jeg får bygget en "hage" til dem ute, men er en rasekatt, og han har egentlig hvert sånn fra han var liten. Hun eldste er ikke slik. Hun sover stort sett å liker å ligge på balkongen nå på sommeren å bare slappe av. Men han er det litt verre med. Jeg har prøvd å ta han med på tur men det vil han heller ikke. Jeg har mange stativer inne hvor han kan leke seg gal på. Virker egentlig bare som om han er litt rampete Vinduene er oppe å han kunne jo bare gått ut der istedenfor å rive ned hele stangen å alt som følger med men igjen er jo rasekatt så han har hvert inne hele livet så rart hvis han skal "savne" utelivet han aldri har hatt. Pluss at han har hvert sånn fra kattunge stadiet. Hmm. Vi var blant annet på ferie 1 uke på landet hvor han fikk litt mulighet til å tusle rundt, men det falt ikke helt i smak. Han virket stresset å ville bare være inne :S Jeg ringte til og med veterinæren å spurte om det var noe galt for han "hyperventilerte" litt når han var ute. Hun forklarte at han var litt stresset og at det ikke var farlig. Så tok han med meg inn å da sluttet han. Så tror ikke jeg skal ta han med ut noe mer før vi flytter å han kan prøve seg frem selv når han eventuelt vil. Anonymous poster hash: f8158...942
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 Men jeg kan prøve å stimulere han enda mer inne?Anonymous poster hash: f8158...942
onyx Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Ja, de kan fint savne noe de aldri har hatt. Noen katter har stor utforskelsestrang og egner seg dårlig som innekatter rasekatt eller ei (katter bryr seg sjelden om at de er rasekatter, btw..). Det at han blir redd når du så tar han ut et fremmed sted mens du er på ferie er jo ikke akkurat noe overraskelse. Katten vil jo uansett kreve tilvenninng til utelivet. Det er ikke evnen til å være ute, det er viljen som teller og det har han tydligvis. Min gamle katt var innekatt og savner tydelig mer enn tilværelsen som innekatt kunne tilby! I stedet for utagerende oppførsel fikk han tvangshandlinger og klorte seg til blods, så da vi flyttet fikk han bli utekatt. Problemadferd forsvant og han levde lykkelig som frittgående rasekatt alle sine dager..... 2
MarenogAron Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Vi overtok en rasekatt oppdretteren ikke kunne ha lenger fordi hun gikk løs på de andre kattene og var generelt utagerende. Hun er verdens snilleste og skjønneste nå som hun bor hos oss og får gå ut og inn som hun vil. Var bare det som manglet. Aldri vært borti en katt med bedre lynne før
Gjest Iben Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 (endret) Men jeg kan prøve å stimulere han enda mer inne?Anonymous poster hash: f8158...942 Det skal nok godt gjøres å klare å stimulere dem så mye som de trenger kun ved å leke med dem. Det har et normalt menneske hverken tid eller tålmodighet til. I det minste bør du fylle opp leiligheten/huset ditt med klatrestativer og lignende, sånn at katten også kan aktivisere seg selv. Men katter bør i utgangspunktet ikke være innedyr. Selv om du bor i en leilighet uten mulighet for katten til å gå fritt inn og ut som den vil, kan du fortsatt innarbeide noen rutiner på å slippe den ut og så hente den inn igjen. F.eks. kan du slippe den ut når du går og legger deg, og hente den inn igjen når du står opp. De liker seg uansett best om natta, og det er også tryggere for dem ute da (mindre trafikk, mindre folk og så videre). Ja, de risikerer å bli overkjørt og den type ting, men i det minste har de et bedre liv så lenge de lever. Endret 6. august 2014 av evnukken 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Det er vel sånn man må regne med når man holder dyr i fangenskap. Anonymous poster hash: cf143...239
Contempt Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 Det er ikke bare-bare å slippe ut en naiv innekatt. Hvis det er en rasekatt, så risikerer en ikke bare at den utsetter seg selv for fare - det finnes også folk som er frekke nok til å kidnappe og selge slike katter videre. Det er derfor nesten mer som en risikosport å regne, det å ha utekatt. Skal en ha katten inne, så har en derimot et større ansvar med å sørge for at den får et godt liv. Så det er på mange måter mer krevende å ha innekatt! Men jeg har full tro på at katten vil trives fint inne om den får nok stimulans i form av leker og utfordringer. Og mange katter blir fort lei av de samme lekene, så det gjelder å ha maange å velge i og la de gå på rundgang. Man må stadig finne på nye ting! Det går også an å lære opp katten til å gå i bånd, så den kan bli med ut og utforske. Men det må gjøres trinnvis. Den må først bli vant til båndet og så eksponeres gradvis for verden utenfor husets fire vegger. Det er kanskje best å ta den med til et rolig område i starten og la den teste grensene selv. Det er i tilfelle lurt å ha den med ut i et reisebur, slik at den har mulighet til å gjemme seg om det blir for skummelt. Selv om katten syns det er stressende i starten, så kan den komme til å like det etter hvert. Kanskje den får så mye smaken på det at den vil mase ved døra i tide og utide ... Det høres flott ut at TS planlegger å bygge en hage til dem i fremtiden, men inntil videre så må det bare mer aktivisering til, tror jeg
fruBeist Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 Er han kastrert? Hvis ikke, så vil nok en snipsnip hos dyrlegen hjelpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå