AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Har noen andre etnisk norske opplevd det? Dvs dette er henvendelser fra nordmenn- i butikk ("can I help you?"), abonnementselgere( "do you have a minute? are you from Oslo?") osv. dette opplever jeg veeeldig sjeldent men det skjer. Jeg er blond, med blå øyne men kaskje mangler den typiske uskyldige norske looken, jeg er i kategori scarlett johansen (som kunne ha vært hva som helst, men ikke janne formoe, som du fort ser må være svensk/norsk). Begynner å lure på om det er noe rart med utseendet mitt. Anonymous poster hash: b9bbe...26f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Har noen andre etnisk norske opplevd det? Dvs dette er henvendelser fra nordmenn- i butikk ("can I help you?"), abonnementselgere( "do you have a minute? are you from Oslo?") osv. dette opplever jeg veeeldig sjeldent men det skjer. Jeg er blond, med blå øyne men kaskje mangler den typiske uskyldige norske looken, jeg er i kategori scarlett johansen (som kunne ha vært hva som helst, men ikke janne formoe, som du fort ser må være svensk/norsk). Begynner å lure på om det er noe rart med utseendet mitt. Anonymous poster hash: b9bbe...26f Mente å skrive folk fra norge..ikke norske folk... Anonymous poster hash: b9bbe...26f
Gjest Iben Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 (endret) Pøust a pikktsjørr of jårrself, and ail help you djødj vedder der is æni trut tu it. Endret 6. august 2014 av evnukken 7
Gjest Sprettballen Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 (endret) Det har jeg også opplevd flere ganger. Jeg har alltid tenkt det har en sammenheng med at de har hørt at jeg ikke snakker lokal dialekt, og som en refleks tenkt "fremmedspråklig? Engelsk!". Kort sagt, jeg tror ikke det er bevisst. (Ps: jeg er ikke blond) Endret 6. august 2014 av Sprettballen
dillyduzit Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Folk snakker engelsk til meg óg, kanskje ikke så rart når jeg snakker engelsk i telefonen når jeg blir spurt?
Gjest Idollet Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Jeg ser så norsk ut at folk begynner å snakke gammal norsk til meg. Rart egentlig. 6
Gjest Wei Wei Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Går du ofte rundt med en ryggsekk, kamera og/eller kart? Dt er ikke nødvendigvis fisiologien, men ofte hvordan man kler seg som kan virke litt "utenlandsk". 3
Gjest Iben Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Går du ofte rundt med en ryggsekk, kamera og/eller kart? Dt er ikke nødvendigvis fisiologien, men ofte hvordan man kler seg som kan virke litt "utenlandsk". Ja, det er barnslig, jeg vet. 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 Går du ofte rundt med en ryggsekk, kamera og/eller kart? Dt er ikke nødvendigvis fisiologien, men ofte hvordan man kler seg som kan virke litt "utenlandsk". eeeh, nei, jeg går ikke rundt med kamera og kart i min egen by nei.. ts Anonymous poster hash: b9bbe...26f
Bollocks Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Jeg er en mellomting mellom blond/brunette - det har for meg og alle andre vært et stort mysterium om hva jeg er, og det samme gjelder øyenfargen min - men jeg syns jeg ser relativt norsk ut. Problemet er at alle tror jeg er fra Ukraina Flere ganger, både i Norge og andre land, har folk spurt om jeg er fra Ukraina, og til og med ukrainere har kommet til meg og begynt å snakke ukrainsk til meg og deretter unnskyldt på engelsk fordi de trodde jeg var ukrainsk. Jeg aner ikke om det er en god ting eller en dårlig ting, men jeg vet heller ikke om jeg vil vite det 2
minister-mio Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 Det har jeg også opplevd flere ganger. Jeg har alltid tenkt det har en sammenheng med at de har hørt at jeg ikke snakker lokal dialekt, og som en refleks tenkt "fremmedspråklig? Engelsk!". Kort sagt, jeg tror ikke det er bevisst. (Ps: jeg er ikke blond) Har de først hørt deg snakke norsk, og så snakker engelsk til deg? Da kanskje de ikke kan norsk selv
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 Jeg blir ikke snakket engelsk til, men jeg blir ofte spurt om jeg er norsk. Jeg er veldig mørk i håret da, men helt lys i huden, og har tydeligvis et internasjonalt utseende. I utlandet er det aldri noen som tror jeg er norsk, de tipper mellom/sør/øst-europa. Anonymous poster hash: 3c089...57a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #14 Skrevet 6. august 2014 Kanskje de snakker engelsk? Begynner å bli mange i Oslo med forskjellige yrker som kun snakker engelsk og ikke norsk?! Flere butikker på Oslo city ol. Anonymous poster hash: cf0af...74d 2
Kjempeliten Skrevet 6. august 2014 #15 Skrevet 6. august 2014 (endret) Tror jeg må ha sånn universalutseende.. Når jeg er i utlandet er det ingen som skjønner at jeg er turist før jeg begynner å prate engelsk. I Norge snakker folk norsk til meg. Bortsett fra i Asia og Afrika da, der skjønte de at jeg var turist :p Endret 6. august 2014 av Kjempeliten
Gjest Sprettballen Skrevet 6. august 2014 #16 Skrevet 6. august 2014 Har de først hørt deg snakke norsk, og så snakker engelsk til deg? Da kanskje de ikke kan norsk selv Jeg skal ikke spekulere i hvorfor, men ja, det har skjedd flere at jeg har blitt tilsnakket på engelsk etter at de har hørt meg snakke på norsk (dialekt). Det kan som sagt være at de ikke har gjenkjent dialekten som en norsk dialekt, og derfor ubevisst slår over til engelsk.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #17 Skrevet 6. august 2014 Folk tar meg ofte for å være russisk. Synes det er pussig, da jeg er fullstendig norsk på alle bauer og kanter, er lys, høy og grovbygget. Og særlig siden jeg går med allværsjakke og praktiske sko!?!Anonymous poster hash: f9b0a...52d
Lucid Skrevet 6. august 2014 #18 Skrevet 6. august 2014 Har opplevd at folk har snakket arabisk til meg, det er egentlig hakket værre.. Skjønner ikke et kvekk. Har brunt hår og brune øyne, men ser ganske norsk ut..
Gjest pærecider Skrevet 6. august 2014 #19 Skrevet 6. august 2014 Jeg er døv og har opplevd at folk har begynt å snakke engelsk til meg når jeg har fortalt dem at jeg hører dårlig og bedt dem om å gjenta hva de sier(på feilfritt norsk) Verre med noen jeg kjenner som fikk menyen på blindeskrift da de opplyste servitøren om at de var døve.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #20 Skrevet 6. august 2014 Kanskje de snakker engelsk? Begynner å bli mange i Oslo med forskjellige yrker som kun snakker engelsk og ikke norsk?! Flere butikker på Oslo city ol. Anonymous poster hash: cf0af...74d Skrekk og gru! Anonymous poster hash: 388d4...e9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå