Gå til innhold

Månedslinser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har månedslinser som jeg kan bruke døgnet rundt, men jeg bruker de bare på dagtid og tar de av når jeg skal sove. Kan jeg da bruke de lenger enn 1 måned?

Anonymous poster hash: 2a991...cb8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal ALLTID bruke linser som anvist. Hvis ikke kan du få betennelser og dritt på øynene. Linsene er laget for å vare i 30 dager, ikke bær dem lenger. Synet skal du ha resten av livet, kjedelig å få det ødelagt

Anonymous poster hash: 4c307...118
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de varer en mnd uavhengig om du sover med dem eller ikke.

Anonymous poster hash: 2ead5...ba7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt dem ut og inn. Da får du mer dritt på dem enn om du bare lar dem være på.

Anonymous poster hash: 4bd7f...682
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt dem ut og inn. Da får du mer dritt på dem enn om du bare lar dem være på. Anonymous poster hash: 4bd7f...682

Er man flink med hygiene i håndteringen av linsene så går det bra. Det er bedre for øynene å få gå uten linser om natten.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke TS. Mn en må snakke med optiker før en evnt sover med linser. Jeg har tørre øyne, fikk mnds linser en kan sove med men fikk beskjed om å ikke gjøre dette.

Anonymous poster hash: 9c589...912

AnonymBruker
Skrevet

Er man flink med hygiene i håndteringen av linsene så går det bra. Det er bedre for øynene å få gå uten linser om natten.

Noen linser er laget for å brukes døgnet rundt, og da bør man ikke improvisere selv.

AnonymBruker
Skrevet

Noen linser er laget for å brukes døgnet rundt, og da bør man ikke improvisere selv. Anonymous poster hash: 4bd7f...682

Ja og de kalles døgnlinser. De er forøvrig ikke laget for å bruke døgnet rundt, men de er godkjent for det. Det er derimot ingenting i veien for å ikke bruke de døgnet rundt og heller ta de ut hver kveld og bruke linsene som vanlig månedslinser. Det er ikke å improvisere selv. Det er faktisk bare positivt for oksygentilførselen til øynene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har månedslinser, men skal jeg sove med de er det maks 14 dager de kan brukes!

Skrevet

Noen linser er laget for å brukes døgnet rundt, og da bør man ikke improvisere selv.

:ler:

Så lenge linsene er rene kan man bruke de til de revner. Man bør overhodet ikke bruke månedslinser som man ikke tar ut om natten, skjer utrolig mye skader med denne typen. Selv kan jeg bruke dagslinser helt fint i 2-3 dager.

Skrevet

:ler:

Så lenge linsene er rene kan man bruke de til de revner. Man bør overhodet ikke bruke månedslinser som man ikke tar ut om natten, skjer utrolig mye skader med denne typen. Selv kan jeg bruke dagslinser helt fint i 2-3 dager.

Tuller du?! Har lest dine svar ang linser før og trodde du hadde litt peiling, men dette innlegget skremmer litt.

Man skal ikke bruke linser lenger enn det de er ment for, da er ikke kvaliteten på linsene gode nok og man er mye mer mottaklig for infeksjoner. Og hvor du tar påstanden om at man ikke bør bruke slike linser man sover med fra skjønner jeg ikke, for det er også feil. Linsematerialet som brukes i sånne er blant de beste man får tak i, og kan trygt anbefales. Da enten som linser man sover med, eller som man legger i linsevæske om natten.

Skrevet (endret)

Er litt enig med Miramis her..

Jeg er stort sett ren på hendene før jeg håndterer linsene, sover med de så sjeldent jeg kan og renser linser/etui hver dag, men jeg bruker månedslinsene mine til de er ubehagelige å ha på - gjerne over en måned altså. Har ikke alltid kontroll på hvor lenge jeg har gått med de, men ser egentlig ikke på det som et problem.

Endret av FantasDick
Skrevet

Ikke ha de på mer enn du strengt tatt behøver, utøv god håndhygene, særlig om du ikke har kortklipte negler. Og bruk en god linseveske(oppdaget det var stor forskjell, beste jeg har prøvd heter bare "Q" tror jeg).

Anonymous poster hash: b8488...de7
Skrevet

Tuller du?! Har lest dine svar ang linser før og trodde du hadde litt peiling, men dette innlegget skremmer litt.

Man skal ikke bruke linser lenger enn det de er ment for, da er ikke kvaliteten på linsene gode nok og man er mye mer mottaklig for infeksjoner. Og hvor du tar påstanden om at man ikke bør bruke slike linser man sover med fra skjønner jeg ikke, for det er også feil. Linsematerialet som brukes i sånne er blant de beste man får tak i, og kan trygt anbefales. Da enten som linser man sover med, eller som man legger i linsevæske om natten.

Dagslinser kan fint brukes som månedslinser om de rengjøres på samme måte. Det er mange år siden det var belyst i media at vi ble lurt til å tro at det er noen forskjell i kvalitet på disse linsene som gjør at noen kan brukes lengre enn andre.

Fant igjen en artikkel om dette i mail.online fra 2005, men les og bli informert linsebrukere. Masse penger å spare :)

http://www.dailymail.co.uk/health/article-357082/Contact-lens-firms-ripping-off.html

Anonymous poster hash: 17070...127

Skrevet

Best å ta av linsene mest mulig, slik at øynene får mest mulig oksygen. Har selv månedslinser, og tar de av nesten hver natt.

Anonymous poster hash: f1ee2...000

• Liker 2
Skrevet

Javel. En venninne av meg fikk nettopp en farlig infeksjon på øyet og må være innlagt i minst to uker. Dette skjedde pga bruk av månedslinser som ikke tas ut, og legen sa at han så utrolig mye skader med slike linser i forhold til andre. Egentlig er disse linsene lagd for de som må kunne stå opp kjapt, f.eks. brannmenn og redningspersonell på oljeplattformer og lignende.

Man kan lett få rister på hornhinnen av tørre øyne (f.eks) hvis man har linser som ikke taes av, og dette danner god grobunn for bakterier.

Skrevet

Jeg har månedslinser som jeg kan bruke døgnet rundt, men jeg bruker de bare på dagtid og tar de av når jeg skal sove. Kan jeg da bruke de lenger enn 1 måned?

Anonymous poster hash: 2a991...cb8

Klarer du ikke å regne?

Anonymous poster hash: 2a70f...149

• Liker 1
Skrevet

Altså: Månedslinser = 1 måned :P

Spørsmålet ditt blir like dumt som: En åpnet melk varer i 7 dager, men jeg drikker bare 1 dl hver dag. Kan jeg da bruke den i 10 dager :P

Anonymous poster hash: 2a70f...149
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...