Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen er blitt gammel nok til å få smake på litt brød. Hva slags brød har dere gitt? Jeg regner med at man gir et uten hele korn, og med minst mulig salt?

For dere som har bakt selv til babyen, har dere lyst til å dele oppskriften? :-)

Anonymous poster hash: 615ea...51f

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Bare gitt vanlig grovbrød som resten av familien spiser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir av grovbrødet som vi spiser så babyen vil like det og vi slipper å kjøpe/bake brød som ikke er grove, og slipper eget brød til han. Og er hele frø i men små frø, f.eks ikke solsikkekjerner. Han har null problemer med å spise det men skropen er for hard ennå. Så han får litt skrope til å sutte på etter han har spist brødskiva uten skorpe. Legg små biter foran barnet så vil barnet lære å spise selv med en gang.

Skal begynne å bake så trenger oppskrift jeg og :)

Anonymous poster hash: c3aaf...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Vi baker brød hver kveld, så vi har ferskt brød hver morgen. Har gitt det til alle barna fra de begynte å spise brød i 7 måneders alder, og det har gått helt fint.

Eltefritt rugbrød:

280 g siktet hvetemel

300 g grovt, sammalt rugmel

70 g lettkokte havregryn

25 g solsikkefrø

5 g tørrgjær

10-12 g salt (du kan godt ta mindre mens baby er under året, men da blir jo i såfall brødet litt mer smakløst for dere andre).

6 dl vann

Bland alt det tørre, varm opp vannet til 37 grader, og bland alt sammen til en seig røre.

La dette stå til heving i bollen i 40 minutter, ta det så over i en smurt brødform og la det stå ytterligere en time til heving i forma.

Stekes 210 grader på nederste rille i ovnen, i ca 45 minutter.

Anonymous poster hash: b751b...4c3

• Liker 2
Skrevet

Jeg så at det Kompis-brødet har fått best i test på barnebrød, så det gir vi. Evt Josefine-brødet.

AnonymBruker
Skrevet

Baker brød hver uke, grovt til resten av familien og et halvfint til minsten - bruker speltmel som regel.

Anonymous poster hash: a5b7c...ffb
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så at det Kompis-brødet har fått best i test på barnebrød, så det gir vi. Evt Josefine-brødet.

Så greit :-) Hvor får man kjøpt kompis-brødet?

Skrevet

Så greit :-) Hvor får man kjøpt kompis-brødet?

Det er Bakers. Et sånt Naturlig Sunt-brød. De fåes kjøpt på bla. Kiwi! :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke "anbefalt" med grøvbrød ala veldig grove - barn skal ha halvgrove så de spiser mer og får i seg nok næringsstoffer(man blir mettere av grove brødtyper).

Dette har jeg fra brødtester og ernæringsekspert :)

Rema 1000 grovbrødet vant testen for voksne, mens hun anbefalte en annen type for barn.

Anonymous poster hash: 99f18...ccb
Skrevet

Det er faktisk ikke "anbefalt" med grøvbrød ala veldig grove - barn skal ha halvgrove så de spiser mer og får i seg nok næringsstoffer(man blir mettere av grove brødtyper).

Dette har jeg fra brødtester og ernæringsekspert :)

Rema 1000 grovbrødet vant testen for voksne, mens hun anbefalte en annen type for barn.

Anonymous poster hash: 99f18...ccb

Er det ikke fiber de ikke skal ha for mye av, fordi det metter for godt i forhold til mengde mat de får i seg?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke fiber de ikke skal ha for mye av, fordi det metter for godt i forhold til mengde mat de får i seg?

Det er jo nettopp mengden fiber som er den store forskjellen mellom grovt og fint brød, da ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er jo nettopp mengden fiber som er den store forskjellen mellom grovt og fint brød, da ;)

Ja, selvfølgelig :fnise:. Blitt litt lite søvn de siste nettene ja, haha!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg baker med sammalt hvetemel og hvetemel, men helt uten salt.

Anonymous poster hash: 8b815...8fc

Skrevet

Er det ikke de brødene med tre kakestykker på brødskalaen som er best for babyer/ små barn?

Vi gir samme brød som til oss selv, men har blitt flinkere å bake selv. Det er jo sunnere!

Skrevet

Tråden er ryddet for spam.

MissStiles, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...