Gå til innhold

Å kaste ut en psykisk syk andelseier fra et borettslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en psykisk syk nabo som begynner å drive både meg og de andre i borettslaget vannvidd. Alle som bor i borettslaget er andelseiere. Hun er en kvinne i 60-årene, som ikke i stand til å ivareta seg selv.

Hun kan ikke handle alene, håndtere egne penger, gjøre rent, vaske klær eller dusje (!). Men hun har arvet en god del penger og husleien har aldri vært forsinket/uteblitt.

** Hun røyker både inne og ute, noe hun fullt og helt har rett til, i følge loven.**

Problemet er bare det at hun kan fint røyke TRE sigaretter på under 15 minutter (visste ikke at det var fysisk mulig en gang). Hun er også den eneste av 35 beboere som røyker.

** Hun kaster fra seg klær på ulike steder, kan tusle rundt på besøk til de andre i blokka, iført gjennomsiktig BH og strømpebukse.**

Dette opplever alle beboerene som svært ubehagelig og flere har meldt i fra om dette, både til styret og til kommunen. At hun ikke dusjer mer enn to ganger i måneden gjør ikke saken bedre.

** Også var det det med Jesus da. Hun sitter og skriker til himmelen. **

Hun roper på hjelp. På Jesus og på Gud. Dette kan hun gjøre hele døgnet og jeg våkner ofte i ett, tre og femtiden av at hun roper inne i leiligheten, eller at hun står utenfor på gresset og roper. Av og til banker hun med gjenstander i tak og vegger. Det kan komme alt fra 4-5 til 50-60 høye skrik og brøl fra hennes leilighet I *TIMEN*.

** Hun er ekstremt kontaktsøkende **

Hun roper ofte på hjelp og tilkaller hjelp for det aller meste. Hun kan dra ut stikkontakten til TV’n, for så å ringe på hos naboene for å spørre om de kan hjelpe henne med å fikse TV’n. Dette kan hun gjøre gjentatte ganger, mens hun «rullerer» på hvilke naboer hun spør.

** Hun kan sitte ute og rope på hjelp**

Fremmede mennesker kan komme løpende. Og når de kommer nær henne og spør henne om hva som er galt og hva hun trenger hjelp til, vet hun ikke helt hva hun skal si.

Hjertet mitt blør på vegne av denne dama < / 3 :'(

All menneskelig kontakt hun har, er igjennom hjemmesykepleien og kommunen, og de er alle både slitne og dritt lei av henne.

Men hodet mitt er på samme tid i ferd med å eksplodere.

- - -

- Jeg har sendt flere klagebrev til henne og til styret i borettslaget.

- Andre beboere har gitt muntlig og skriftlig klage, både til henne og til styret.

- Kommunen og fylkeslegen har mottatt bekymringsmeldinger og klager, både fra enkeltbeboere, ansatte i hjemmesykepleien, prester og styret i borettslaget.

- Flere av de andre beboerene har flyttet, andre vurderer å flytte og det samme gjør jeg.

*** MEN *** INGENTING *** SKJER! ***

Hvordan kan borettslaget få henne fjernet/kastet ut?

Hvordan kan leiligheten bli tvangssolgt?

HVORFOR GRIPER IKKE KOMMUNEN INN og hjelper denne stakkars dama?

< / 3 < / 3 < / 3

:'(

Anonymous poster hash: ed3b6...8f9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du si at hjemmesykepleien og kommunen er dritt lei av henne?

Jeg forstår dem godt om de er dritt lei, det er ikke det, men det høres nesten ut som de snakker dritt om henne bak hennes rygg?

Jeg lurer på om jeg ville kontaktet politiet om jeg var en av naboene. Psykisk syk eller ei, både blotting og skriking midt på natta er vel noe politiet tar seg av? Er dere riktig heldige tar de henne kanskje med seg til hun har fått roet seg ned?

Anonymous poster hash: 09967...cd6
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du si at hjemmesykepleien og kommunen er dritt lei av henne?

Jeg forstår dem godt om de er dritt lei, det er ikke det, men det høres nesten ut som de snakker dritt om henne bak hennes rygg?

Jeg lurer på om jeg ville kontaktet politiet om jeg var en av naboene. Psykisk syk eller ei, både blotting og skriking midt på natta er vel noe politiet tar seg av? Er dere riktig heldige tar de henne kanskje med seg til hun har fått roet seg ned?

Anonymous poster hash: 09967...cd6

Måten de snakker til henne på. På tonefall, sukk og kroppsbevegelser.

Jeg tror hun egentlig trenger langt større hjelp enn hva de kan tilby.

De må forholde seg til et visst tidsskjema siden de har andre pasienter. Men hun er så innmari selskapssyk at hun kan finne på nesten hva som helst for at de skal bli i fem minutter til.

Hun stiller spørsmål om og om og om igjen, og kan ringe bare for å ha noen å prate med, uten å ha noe å si. Så hun kan f.eks ringe de tre ganger i løpet av en dag, for å bekrefte at jada. det er på onsdag hun skal ut og handle. som det alltid er, til samme tid, med samme person, på samme butikk.

(Hun er ikke dement)

Av og til så blir hun plassert i institusjon for en dag eller to. Er ikke helt sikker på hvilket grunnlag de har for å plassere henne bort av og til og ikke permanent...Siden hu alltid er som hu er og ikke har vært "verre" de dagene hu blir tatt med bort.

Hun er kanskje irriterende, ja. Men hun er ikke til fare for seg selv eller andre, men trenger fortsatt hjelp...

AnonymBruker
Skrevet

Direkte husbråk og støy (som skriking om natten) kan dere melde til politiet, da dette er et lovbrudd og ikke "bare" noe som er nedfelt i borettslagets vedtekter og husordensregler. Gjør dette _konsekvent_ slik at politiet bygger sak over tid. Skjer det mange ganger vil det på et eller annet tidspunkt gjøres noen vurderinger og forhåpentligvis kobles fylkeslege/kommunen inn i forhold til vurdering om dette er en person som ikke greier seg selv. Det kan ta lang tid, men det er bedre enn å ikke gjøre noe.

Når det gjelder utkastelse på grunn av gjentatte brudd på husordensreglene så er dette noe styret har ansvar for. At ikke styret tar ansvar for det kan tyde på at styreleder ikke tar dette så seriøst. Kan du snakke med vedkommende direkte? Styrer i borettslag har faktisk anledning til å begjære tvangssalg av leilighet når det gjelder vesentlig mislighold av boforholdet.

Les f. eks: http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/strenge-krav-ved-utkastelse/

Generelt må det være gjentakelse over lang tid og klager fra flere andre beboere. Det er viktig at dere fortsetter å gjøre dette skriftlig, for hvis det skal begjæres slik utkastelse så vil det være klager og politianmeldelser som som vil være dokumentasjonsgrunnlaget.

Anonymous poster hash: ee990...7f4
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få henne kastet ut med tanke på brudd på ordensreglement?

Å høylytt skrike 60 ganger i timen hver eneste natt er helt klart brudd på ro etter 23 reglen.

Ellers er verken røykinga, manipuleringen av andre beboere eller plagingen av de andre naboen nok grunn, dessverre.

Anonymous poster hash: 89131...1d0
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke så mye til for styret å kaste henne ut, faktisk. Var selv styreleder i et borettslag som slet med en andelseier som var sjenerende for de andre beboerne. Vi ble kvitt denne personen i løpet av noen få måneder.

Det må gis to skriftlige advarsler til beboer. Disse advarslene må ha utgangspunkt i en reell hendelse (skriking på Jesus midt på natten bør være innenfor). Dersom det ikke blir bedring etter to advarsler, kan man begjære leiligheten tvangssolgt.

I vårt tilfelle dreide det seg om en voldelig andelseier. Det er det jo ikke her, så kan være lurt å "spare" advarslene til de mest graverende episodene, eller samle opp flere for å legge tyngde bak begjæringen.

Anonymous poster hash: 28862...07a
  • Liker 1
Gjest Hummels
Skrevet

Meld fra til politiet om bråk. Bedre det enn å kaste ei syk dame ut? Litt hjerteløst gjort. Hun bør vertfall få et annet sted og bo og skikkelig hjelp først.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Meld fra til politiet om bråk. Bedre det enn å kaste ei syk dame ut? Litt hjerteløst gjort. Hun bør vertfall få et annet sted og bo og skikkelig hjelp først.

Ja, men hva skal man gjøre? La det gå i samme tralten år etter år, slik at mange flytter og borettslaget får dårlig rykte med risiko for verditap? Når man bor relativt tett på andre i leilighet er det på godt og vondt en forutsetning at man tilrettelegger for alle som bor der så mye som mulig. Selv om vi nå i moderne egosentriske Norge liker å tro at alt handler om en selv så er borettslag basert på fellesskap og med noen felles kjøreregler slik at alle skal kunne trives.

Det er trist at en syk person faller utenom fellesskapet, men hvor langt skal det gå utover andres trivsel? Er hennes helse og velferd viktigere enn de andres fordi hun er syk? Det er på ingen måte noen sort/hvitt etisk vurdering her og det bør være kommunens ansvar å tilby henne noe som gjør at hun kan få det bedre. Og en styreleder med litt tak i kan faktisk gjøre dette, h*n trenger ikke engang gå til utkastelse med en gang. Hadde han tatt opp at det vurderes utkastelse ovenfor kommunen så setter man press på dem, og min erfaring med det offentlige i mange sammenhenger er dessverre at lite skjer med mindre man utøver sterkt press.

• Liker 2
Gjest Hummels
Skrevet

Må vel gå an å skaffe henne hjelp, eller hjelp til å finne et annet sted å bo? Har hun ingen slektninger?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men hva skal man gjøre? La det gå i samme tralten år etter år, slik at mange flytter og borettslaget får dårlig rykte med risiko for verditap? Når man bor relativt tett på andre i leilighet er det på godt og vondt en forutsetning at man tilrettelegger for alle som bor der så mye som mulig. Selv om vi nå i moderne egosentriske Norge liker å tro at alt handler om en selv så er borettslag basert på fellesskap og med noen felles kjøreregler slik at alle skal kunne trives.

Det er trist at en syk person faller utenom fellesskapet, men hvor langt skal det gå utover andres trivsel? Er hennes helse og velferd viktigere enn de andres fordi hun er syk? Det er på ingen måte noen sort/hvitt etisk vurdering her og det bør være kommunens ansvar å tilby henne noe som gjør at hun kan få det bedre. Og en styreleder med litt tak i kan faktisk gjøre dette, h*n trenger ikke engang gå til utkastelse med en gang. Hadde han tatt opp at det vurderes utkastelse ovenfor kommunen så setter man press på dem, og min erfaring med det offentlige i mange sammenhenger er dessverre at lite skjer med mindre man utøver sterkt press.

Ryktene om borettslaget med dama som holder naboene våkne hver eneste natt med jesus skriking går fort. Og ingen vil kjøpe/leie i et sånt borettslag.

Det er helt klart at dama ikke får tilstrekkelig hjelp. Og kommunnen nekter som regel å gjøre noe før de blir presset - da som regel av media.

Anonymous poster hash: 89131...1d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må vel gå an å skaffe henne hjelp, eller hjelp til å finne et annet sted å bo? Har hun ingen slektninger?

Ja, men den oppgaven er det jo nettopp kommunen som må gjøre. Når man har en person som åpenbart ikke klarer seg selv og bryter både lover og vedtekter så er det jo kommunens helsetjenester som må vurdere hva slags tilbud som kan passe til henne. Og dessverre så må det offentlige i mange sammenhenger presses hardt for at noe skal skje. Dessverre er det ikke alle styreledere som har baller, man skulle nok generelt vært mer nøye på hvem man velger som styreleder - vedkommende bør faktisk ha evnen til å være en klar, uredd og sterk leder når det behøves, hvilket ikke er rent sjelden i borettslag.

Slik det er nå er situasjonen uholdbar for hun selv (psykisk sykdom kan forverre se betraktelig når man er mye ensom og ikke får behandlingen man trenger) og alle beboerne rundt. Unnfallenhet er i dette tilfellet ingen human løsning og press ovenfor kommunen vil være det naturlige valget. Om nødvendig med trussel om utkastelse. En sterk leder takler også slike oppgaver på en profesjonell måte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når regjeringen bygde ned psykiatriske institusjoner.

Anonymous poster hash: 85bb4...f4e
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Styreleder må ta tak i dette. Det er slike ting som er kjipt med å sitte i styret, men likevel uunngåelig.

Anonymous poster hash: 1a90d...b1e
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke være Narvestad som bestemmer der.

Anonymous poster hash: 85bb4...f4e
AnonymBruker
Skrevet

Kle deg ut som Jesus, bank på og si at hun er "kallet" til å flytte inn på Lovisenberg Psykiatriske.

Anonymous poster hash: 1a90d...b1e
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en psykisk syk nabo som begynner å drive både meg og de andre i borettslaget vannvidd. Alle som bor i borettslaget er andelseiere. Hun er en kvinne i 60-årene, som ikke i stand til å ivareta seg selv.

Hun kan ikke handle alene, håndtere egne penger, gjøre rent, vaske klær eller dusje (!). Men hun har arvet en god del penger og husleien har aldri vært forsinket/uteblitt.

** Hun røyker både inne og ute, noe hun fullt og helt har rett til, i følge loven.**

Problemet er bare det at hun kan fint røyke TRE sigaretter på under 15 minutter (visste ikke at det var fysisk mulig en gang). Hun er også den eneste av 35 beboere som røyker.

** Hun kaster fra seg klær på ulike steder, kan tusle rundt på besøk til de andre i blokka, iført gjennomsiktig BH og strømpebukse.**

Dette opplever alle beboerene som svært ubehagelig og flere har meldt i fra om dette, både til styret og til kommunen. At hun ikke dusjer mer enn to ganger i måneden gjør ikke saken bedre.

** Også var det det med Jesus da. Hun sitter og skriker til himmelen. **

Hun roper på hjelp. På Jesus og på Gud. Dette kan hun gjøre hele døgnet og jeg våkner ofte i ett, tre og femtiden av at hun roper inne i leiligheten, eller at hun står utenfor på gresset og roper. Av og til banker hun med gjenstander i tak og vegger. Det kan komme alt fra 4-5 til 50-60 høye skrik og brøl fra hennes leilighet I *TIMEN*.

** Hun er ekstremt kontaktsøkende **

Hun roper ofte på hjelp og tilkaller hjelp for det aller meste. Hun kan dra ut stikkontakten til TV’n, for så å ringe på hos naboene for å spørre om de kan hjelpe henne med å fikse TV’n. Dette kan hun gjøre gjentatte ganger, mens hun «rullerer» på hvilke naboer hun spør.

** Hun kan sitte ute og rope på hjelp**

Fremmede mennesker kan komme løpende. Og når de kommer nær henne og spør henne om hva som er galt og hva hun trenger hjelp til, vet hun ikke helt hva hun skal si.

Hjertet mitt blør på vegne av denne dama < / 3 :'(

All menneskelig kontakt hun har, er igjennom hjemmesykepleien og kommunen, og de er alle både slitne og dritt lei av henne.

Men hodet mitt er på samme tid i ferd med å eksplodere.

- - -

- Jeg har sendt flere klagebrev til henne og til styret i borettslaget.

- Andre beboere har gitt muntlig og skriftlig klage, både til henne og til styret.

- Kommunen og fylkeslegen har mottatt bekymringsmeldinger og klager, både fra enkeltbeboere, ansatte i hjemmesykepleien, prester og styret i borettslaget.

- Flere av de andre beboerene har flyttet, andre vurderer å flytte og det samme gjør jeg.

*** MEN *** INGENTING *** SKJER! ***

Hvordan kan borettslaget få henne fjernet/kastet ut?

Hvordan kan leiligheten bli tvangssolgt?

HVORFOR GRIPER IKKE KOMMUNEN INN og hjelper denne stakkars dama?

< / 3 < / 3 < / 3

:'(

Som jeg ser det, er det eneste dere kan gjøre, å gå til pressen uten å identifisere personen det dreier seg om.

Anonymous poster hash: 43693...5ce

AnonymBruker
Skrevet

Har hun ingen pårørende?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at dere har kontaktet kommunen, men ikke hvem/hvilken avdeling?

Fylkeslegen har ingenting med dette å gjøre, bortkastet arbeid, papirene går rett i arkivet.

Styreledermuten baller og utennansvarsfølelse? Tja?

Styret skal gjøre en avveining mht. Om saken er graverende nok til åmfå retten med på wn utkastelse. Taper brl. Sitter alle andelseierne tilbake med utgifter forbundet med advokat og en rettsak. Dama har enten nok penger til egen advokat eller får fri sakførsel, utkastelse i boligforhold er prioritert sak i forhold til fri sakførsel., Taper blr. Vil de måtte dekke også damas advokat.

Nattero skal det være både i brl. Og i samfunnet ellers. Dette er det eneste punktet dere kan prøve ennutkastelse på. Retten vil jo og vurdere om det har noen hensikt å,kaste dama ut for så å måtte finne et nytt sted for henne å bo,,og nye naboer hun kan plage livet av.

Manglende dusjing er noe dere kan ta opp med leder for hjemmesykepleien. Røykingen er det ikke stort åmgjøre noe med, og heller ikke manglende påkledning. Å sendenklager til denne dama har lite for seg. Noter nednalle tidspunkter jesus blitr tilkalt på i løpet av 1 tilm2 uker ognskriv en klage til styret, ikke til damen.

Hun må jo ha en verge som skalmivareta hennes interreser, der bør jomstyret kunne henvende seg mht. Varsel om brudd på stilletider. Det vil jo være vergen og adv sommrepresenterer henne dersom det kommer til en utkastelse.

Dere kan jo gå inn på lovdata og lese dere opp på hvor mye som skal til får å få noen kastet ut, for det er ganske mye som skal til av bråk og uorden.

Er dere tilknyttet et boligbyggelag? Feks. OBOS, da går det an for beboerne å gå utenom styret. Det er og mulig å kreve ekstraordinær generalforsamling for å ha avstemning på om brl skal gå videre og forsøke å få dama kastet ut.

Har nesten lyst til å legge til, Gud være med dere!

Anonymous poster hash: d5e1a...77d

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at dere har kontaktet kommunen, men ikke hvem/hvilken avdeling?

Fylkeslegen har ingenting med dette å gjøre, bortkastet arbeid, papirene går rett i arkivet.

SV: Jeg mente kommunelegen og fylkeslegen.

De bekrefter kun at de har mottatt bekymringsmelding, så viser de til taushetsplikten...

Styreledermuten baller og utennansvarsfølelse? Tja?

SV: Har vært tatt opp tre ganger de siste 5 årene. Klagebrev, muntlige klager + bekymringsmeldinger...

Er dere tilknyttet et boligbyggelag? Feks. OBOS, da går det an for beboerne å gå utenom styret. Det er og mulig å kreve ekstraordinær generalforsamling for å ha avstemning på om brl skal gå videre og forsøke å få dama kastet ut.

SV: Det var lurt! Takk for tipset

Anonymous poster hash: d5e1a...77d

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg ser det, er det eneste dere kan gjøre, å gå til pressen uten å identifisere personen det dreier seg om.

Hva skal egentlig "pressen" gjøre med det? Kommunen kan henvise til taushetsplikt og så er saken over.

Anonymous poster hash: 1b3a9...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...