AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Det kokte litt over for meg i går. mannen min hadde laget et treretters gormet måltid til oss og tre vennepar. Alt var så fint og fantastisk og alle skryter han opp i skyene over hvor fantastisk han er og hvor god maten er. Spesielt amene sier til meg hele tiden at jeg er så heldig som har en så flink mann. Saken er jo at mens han har hatt den hyggelige jobben med å stå og lage mat i noen timer har jeg; vasket, ryddet handlet inn, passet barna (slik at han skl få fred), dekket på og gjort bordet fint og etterpå tatt av bordet, tatt oppvasken og ryddet det utrolig skitte kjøkkenet som han forlot. Ja min mann er flink men jeg gjør utrolig mye jeg også og får aldri noen anerkjennelse. (ja jeg er jo at dette er en filleting, men sånn er det på de fleste arenaer i livet vårt) Dett er egentlig litt sånn det er i livet vårt, han er den som får skinne og gjør det som synes, og høster da mye beundring for det. Han har en god jobb og tjener mye og alle sier til meg at det må være så deilig å ha en mann som "gjør det så bra." gjett hvem som sitter igjen med å gjøre lt annet for at han skal "gjøre det bra" jeg er alene med bana til langt på kveld og lager middag hver dag for at han skal få skinne! Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, bare en liten utblåsning... Er jeg helt på jordet når jeg reagerer på dette... Anonymous poster hash: 43b94...41a 17
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Det kokte litt over for meg i går. mannen min hadde laget et treretters gormet måltid til oss og tre vennepar. Alt var så fint og fantastisk og alle skryter han opp i skyene over hvor fantastisk han er og hvor god maten er. Spesielt amene sier til meg hele tiden at jeg er så heldig som har en så flink mann. Saken er jo at mens han har hatt den hyggelige jobben med å stå og lage mat i noen timer har jeg; vasket, ryddet handlet inn, passet barna (slik at han skl få fred), dekket på og gjort bordet fint og etterpå tatt av bordet, tatt oppvasken og ryddet det utrolig skitte kjøkkenet som han forlot. Ja min mann er flink men jeg gjør utrolig mye jeg også og får aldri noen anerkjennelse. (ja jeg er jo at dette er en filleting, men sånn er det på de fleste arenaer i livet vårt) Dett er egentlig litt sånn det er i livet vårt, han er den som får skinne og gjør det som synes, og høster da mye beundring for det. Han har en god jobb og tjener mye og alle sier til meg at det må være så deilig å ha en mann som "gjør det så bra." gjett hvem som sitter igjen med å gjøre lt annet for at han skal "gjøre det bra" jeg er alene med bana til langt på kveld og lager middag hver dag for at han skal få skinne! Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, bare en liten utblåsning... Er jeg helt på jordet når jeg reagerer på dette... Anonymous poster hash: 43b94...41a Er jo gjerne kokken som får æren, selv om det selvsagt er mye annet som ligger bak et bra måltid. Bra råvarer som er lagret i riktig temperatur, selve handlingen, dekking av bord, rydding etc. Neste gang kan dere jo bytte slik at du lager middag, så blir det jo omtrent likt på det jevne... Anonymous poster hash: 548a9...4db
Gjest Violetta Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 (endret) Jeg synes at han burde fortelle gjestene at han ikke skal ha all æren. Det er smålig og egoistisk av ham å sole seg i glansen når han vet at han ikke har gjort alt alene. Endret 6. august 2014 av Violetta 33
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 TS, dette kunne vært meg! Det er frustrerende, trist, urettferdig og dessuten vanskelig å komme ut av tildelte roller. Jeg vet ikke hva du skal gjøre, annet enn å kreve at mannen lar litt av lyset skinne på deg også. Evt. svelge kameler rett som det er. Jeg har nesten resignert, men ikke helt....Anonymous poster hash: f967f...7f2 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Velkommen til kvinne vs mann-verden det er da virkelig sånn overalt... i arbeidslivet også opplever jeg dette hele tiden! Jeg har også en mann som er "flink på kjøkkenet" - til helgekosen og selskapene. Til hverdagsmiddagene og all annen "moro" som hører drittjobbene til, har han meg... Standard hos de fleste jeg kjenner. Derfor det ikke finnes så mange gla'feminister, man BLIR bitter av skjev fordeling... Anonymous poster hash: 3a9bb...837 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 Er han flink til å anerkjenne deg? Setter han pris på at du tar deg av barna slik at han kan jobbe? Hvis ikke bør du ta opp dette med ham. Ta det en gang du er i godt humør og kan snakke rolig om det, ikke etter en lang har dag når du er sliten og lei. Jeg synes ikke dette er en filleting Anonymous poster hash: a3bed...3e6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 *Imponert. Anonymous poster hash: b178f...e93 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 (endret) Her har mannen din stått i flere timer og laget et fantastisk måltid, og det eneste du greier er å være snurt som en unge fordi han får skryt av gjestene??? Er det rart enkelte menn mister lysten av å prøve å hjelpe til. Hva om han ikke gjorde en dritt?? Anonymous poster hash: 6e6cb...6ce Endret 6. august 2014 av Bond 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 (endret) Her har mannen din stått i flere timer og laget et fantastisk måltid, og det eneste du greier er å være snurt som en unge fordi han får skryt av gjestene??? Er det rart enkelte menn mister lysten av å prøve å hjelpe til. Hva om han ikke gjorde en dritt??Anonymous poster hash: 6e6cb...6ce Hva er det egentlig de "hjelper til" med? Og hvorfor er det slik at menn skal ha ros med en gang de har gjort noe som tradisjonelt har hørt inn under kvinnerollen?Anonymous poster hash: b615a...477 Endret 6. august 2014 av Bond 32
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 "Å prøve å hjelpe til"? Hjelpe til? Når ble det å hjelpe til å gjøre ting i det huset du selv bor i? TS sier jo det ikke handler om bare den middagen, men at det går igjen i alt han gjør. Les skikkelig da! Anonymous poster hash: 3a9bb...837 26
Sota Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 Da min tante på 80-tallet fikk kommentarer som 'så flink mannen er å hjelpe til' svarte hun: 'synes jeg er ganske flink til å hjelpe til sjøl, jeg. Men herregud TS. Det er jo ros til dere. Dere er et team. Men han burde gitt deg ros under selskapet. Snakk med ham. Og han må jo vaske kjøkkenet sjøl. Hvorfor gjør du det? 7
Mafalda Skrevet 6. august 2014 #14 Skrevet 6. august 2014 Jeg kan også kjenne meg litt igjen Mannen står der med gourmetmaten sin, og jeg skal ta oppvasken. Han er flink som er lagleder, jeg vasker skitne fotballsokker. Han får masse oppmerksomhet for å ta sin ett år gamle datter alene på ferie, ingen løfter et øyelokk hvis jeg gjør det samme. Kort sagt: han er stjerna, jeg er bakkemannskap. Surt? Joda, men også litt forståelig. Det er mer ros å hente over matlaging enn handling og oppvask, jeg ser jo det. Og det som gjør det greit for min del, er ikke at han klirrer på glasset og takker meg for innsatsen som gjorde det mulig å invitere på middag uten at gjestene sitter fast i matsøl på gulvet (noe som er helt sant). Noe sånt ville bare blitt rart for min del, og jeg unner ham virkelig å skinne på bakgrunn av det han gjør. Han er en flink fyr. Men det som er viktig for meg, er at HAN ser innsatsen jeg gjør, og er inneforstått med at ting ikke hadde gått rundt uten meg. Han kan også finne på å påpeke det til andre når det faller seg naturlig, og det er hyggelig det, men det viktigste for meg er at han selv er klar over at det er vanskelig å beundre en skinnende stjerne gjennom møkkete vinduer. Og det er han flink på. 10
Gjest Skrevet 6. august 2014 #15 Skrevet 6. august 2014 Det at du reagerer sånn nå har jo egentlig ikke noe med den middagen å gjøre! Det er et symptom på hele forholdet deres. Du fungerer som en tilrettelegger i hans liv! Men du er selv med på å skape situasjonen. Du må begynne å leve ditt liv, ikke hans. Om han inviterer folk på middag en kveld for å kunne sole seg i glansen, så sier du: "strålende. Da er middagen kl. 19.00, ikke sant? Jeg hadde tenkt å trene før lunch, og så reise på en sopptur i marka etterpå. Men du er jo så radig på å organisere og ordne opp, så jeg regner med at du ordner handling, rydding og unger selv. Gleder meg til å smake den gode maten din". Og så lar du han styre med sitt, og så kommer du til dekket bord. Det er kanskje ikke dekket sånn du bruker å dekke det, men det blir sikkert bra. Da får mannen øynene opp for ditt bidrag, og du kan nyte en bedre middag uten å slite. Ellers så må du legge planer for ditt liv, og sette krav til at han bidrar i forhold til unger og hus. Ingen takker deg for å gå i skyggene og rydde etter han! Ikke en gang han, for han ser jo ikke rotet da det ryddes av deg straks! Jeg tror dere kunne hatt godt av et kurs sammen i kommunikasjon og samliv. Lære å verdsette hverandre. Gjør noe nå, før det er for sent. Lettere å redde forholdet ditt før alt koker over! 16
Dolce Skrevet 6. august 2014 #16 Skrevet 6. august 2014 Det er gamle kjønnsrollemønstere som henger igjen - og igjen og igjen. Og som dessverre mange unge i dag ikke er villig til å gripe tak i. De bare lar seg lede inn i de gamle rollene, dessverre. Jeg får også høre at jeg er heldig som har en mann som "hjelper til" hjemme. Det holder på å svartne for meg når jeg hører ordene "hjelpe til" i et hjem vi har felles. En venninne jobber i Nordsjøen og er dermed bort 2 uker i strekk. Mannen hennes er arbeidsledig. Han får kjempeskryt og stor beundring fordi han er sååååå flink å ta seg av hus og barn mens hun er på jobb. En hjemmeværende kvinne som tar seg av hus og barn i 2 uker blir sett på som en selvfølge. 10
Marie90 Skrevet 6. august 2014 #17 Skrevet 6. august 2014 (endret) Minner meg om boken "Jeg fatter ikke hvordan hun får det til". "Richard og jeg har mange juletradisjoner. En av tradisjonene er at jeg handler gaver til ham og barna, hans foreldre, mine foreldre, tante og onkel, naboer og vennepar og nieser og nevoer. Hvis han husker det og har anledning, og han er avhengig av fleksible åpningstider, kjoper han noe til meg. Når vi ankommer svigermor og svigerfar rekker han frem vinen jeg har kjopt og paien jeg har bakt og hans mor utbryter; "neimen Richard da, du skulle ikke gjort deg slik umake, hva?". Er nok mange som har det slik. Dette var vel tema i en Seinfeld episode også. Ideellt sett skal den som får kreditten dele den, men jeg tror nok det er noe mange bare glemmer. Det beste er rett og slett å fordele oppgavene og jevne det ut. Det er jo alltid slik at kokken får mest komplimenter, og at folk ikke kommenterer at det er rent på gulvet. Hvis han aldri gjor de kjedelige tingene hjemme vet han knapt at de kjedelige oppgavene eksisterer - derav troen på at dorullen gror tilbake av seg selv. Ting settes mer i perspektiv når må gjore et ulikt sett oppgaver. Endret 6. august 2014 av Marie90 6
Gjest Bond Skrevet 6. august 2014 #18 Skrevet 6. august 2014 Tråden ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker, svar, samt personangrep Bond, adm
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #19 Skrevet 6. august 2014 Velkommen til kvinne vs mann-verden det er da virkelig sånn overalt... i arbeidslivet også opplever jeg dette hele tiden! Jeg har også en mann som er "flink på kjøkkenet" - til helgekosen og selskapene. Til hverdagsmiddagene og all annen "moro" som hører drittjobbene til, har han meg... Standard hos de fleste jeg kjenner. Derfor det ikke finnes så mange gla'feminister, man BLIR bitter av skjev fordeling... Anonymous poster hash: 3a9bb...837 Dette handler da ikke om kjønn, men om hvilke oppgaver som er enkelt synlige og hvilke som ikke er fullt så synlige med mindre man analyserer hva som har blitt gjort for at noe kan realiseres. Selv er jeg mann og har en viktig men ofte lite synlig stilling i arbeidslivet og opplever dette på jevnlig basis (jobber selv mer backoffice) Å fronte sluttresultatene er det en annen avdeling som står for, de får nesten all æren mens vi stort sett bare får kritikk hvis noe går galt. Men sånn er det, det er ikke alle oppgaver som er like synlige og jeg kan ikke legge meg ned og gråte for det. Men vi vet hva vi har gjort og vet også veldig godt at uten oss så hadde heller ingen av de som får æren fått gjort jobben sin. Man må rett og slett finne motivasjon og stolthet innenfra uten å være så avhengig av å få ekstern anerkjennelse. Anonymous poster hash: 548a9...4db 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #20 Skrevet 6. august 2014 Om han inviterer folk på middag en kveld for å kunne sole seg i glansen, så sier du: "strålende. Da er middagen kl. 19.00, ikke sant? Jeg hadde tenkt å trene før lunch, og så reise på en sopptur i marka etterpå. Men du er jo så radig på å organisere og ordne opp, så jeg regner med at du ordner handling, rydding og unger selv. Gleder meg til å smake den gode maten din". Så hvis de inviterer venner på middag skal han gjøre alt? Da hadde jeg droppa den middagen hvis jeg var han, det blir jo bare barnslig. Fakta er, som anonym nevner rett over her, noen oppgaver er mer synlige enn andre. Det er INGEN voksne folk som får stående applaus fordi de vasker gulvet, handler matvarer, henter sine egne barn i barnehagen og bretter tøyet sitt. Selv de færreste menn får det (heldigvis)! Hvis TS sitt problem er at mannen får for mye ros får hun begynne å bytte oppgaver slik at hun ikke blir stående i bakgrunnen. Lag en deilig dessert som gjestene skryter av, og så sier du at dere får dele på den kjedelige oppryddingen. Anonymous poster hash: da0ea...c02 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå