AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Okei, jeg er ikke tjukk, men jeg legger fort på meg. Samboeren min er tynn som ei flis og legger ALDRI på seg. Han vil gjerne gå opp i vekt, jeg vil holde vekta men kanskje stramme litt opp. Jeg ser hele tiden tråder her hvor det gis råd at dersom ene parten vil slanke seg så skal man bli med på å la være å spise godteri osv. Men hvordan gjør vi det i denne situasjonen? Vi har blitt enige om at jeg skal lage mat med mye kalorier i, for å forsøke å se om det hjelper på vekta hans. Men med en saus med så mye kalorier kan jo jeg såvidt ta noe som helst og må holde meg til miniporsjoner. Jeg synes det er litt vanskelig. Hvordan gjør dere det i deres samliv? Anonymous poster hash: 5d571...255
Gjest chisandra Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Han bør heller ikke få i seg masse usunt selv om han er tynn. Det er ofte fallgruva til de som ikke legger på seg, de spiser seg syke uten å se det på vekta. Rådet er at dere begge har et sunt kosthold uansett. Lykke til, det er en utfordring det der.
Gjest lecter Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Lag sunn mat, så får han spise noen mellommåltider med mye kcal i?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 Han bør heller ikke få i seg masse usunt selv om han er tynn. Det er ofte fallgruva til de som ikke legger på seg, de spiser seg syke uten å se det på vekta. Rådet er at dere begge har et sunt kosthold uansett. Lykke til, det er en utfordring det der. Vi snakker ikke om å spise usunt. Men mat med mer smør osv. Han veier 62 kg på en høyde på 195. Han er ikke slank, han er veldig veldig tynn. Vi har prøvd det meste og nå skal vi prøve enda mer kaloririk mat. Laks, avokado osv. Sålenge man spiser grønnsaker, salat, drikker vann osv så kan det vel ikke være usunt å få i seg mer kalorier?Anonymous poster hash: 5d571...255
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Lag sunn mat, så får han spise noen mellommåltider med mye kcal i? Hva slags mellommåltider da? Jeg vet han sliter med å få i seg større måltider utenom frokost og middag som vi har sammen. Det er derfor jeg vil hjelpe med å lage middag som kanskje kan få ham til å legge på seg. Æsj, det er vel egentlig ingen løsning på det her. Anonymous poster hash: 5d571...255
Gjest lecter Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Hva slags mellommåltider da? Jeg vet han sliter med å få i seg større måltider utenom frokost og middag som vi har sammen. Det er derfor jeg vil hjelpe med å lage middag som kanskje kan få ham til å legge på seg. Æsj, det er vel egentlig ingen løsning på det her.Anonymous poster hash: 5d571...255 siden han sliter med å få i seg store måltider er det jo viktig å få i seg oftere. Det er den enkle løsningen. hva med proteinshake som mellommåltid? eller avokado...
Grønt blad Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 (endret) Be ham dra til legen. Kanskje har han en sykdom som gjør at han ikke tar opp nok næring fra maten, gir for høy forbrenning e.l. Jeg ville prøvd det først. Redigert: autokorrekturfeil Endret 6. august 2014 av Grønt blad 5
Kattugla Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Beklager ham dra til legen. Kanskje har han en sykdom som gjør at han ikke tar opp nok næring fra maten, gir for høy forbrenning e.l. Jeg ville prøvd det først. Signerer denne - be også om henvisning til ernæringsfysiolog. 1
Antoinette Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Dra til legen og få sjekket stoffskiftet først.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 Legg opp til et sunt kosthold uten at det nødvendigvis innebærer reduksjon og styrketrening. Du vil kunne stramme opp og gå ned litt i vekt med styrketrening (selv om det tar lengre tid enn ved intensiv kondisjon) og han vil kunne bygge litt muskler som er mer effektivt for å øke vekta enn fett (og ikke minst sunnere). Anonymous poster hash: 3a153...9bf
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Dra til legen og få sjekket stoffskiftet først. Det er enkelte som faktisk har et høyt stoffskifte uten at det er noe galt. Kjenner en som er tynn som en flis (uten å være undervektig) og han spiser seriøst mye uten å være altfor mye i aktivitet. Det kan fort gå med 6-7 koteletter til middag med mye tilbehør! Og tilsvarende mengder ved andre måltider. Anonymous poster hash: 3a153...9bf
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 Legg opp til et sunt kosthold uten at det nødvendigvis innebærer reduksjon og styrketrening. Du vil kunne stramme opp og gå ned litt i vekt med styrketrening (selv om det tar lengre tid enn ved intensiv kondisjon) og han vil kunne bygge litt muskler som er mer effektivt for å øke vekta enn fett (og ikke minst sunnere). Anonymous poster hash: 3a153...9bf Jeg trenger ikke gå ned, holder meg derfor unna kondisjonstrening. Men trener styrke for å få strammere kropp. Han vil gjerne trene han også siden han ikke trives med å være så tynn. Men når han trener så går han veldig ned i vekt. Ser mange foreslår å gå til legen og sjekke stoffskifte. Det har han gjort flere ganger. Han har rett og slett en naturlig høy forbrenning. Han spiser veldig mye til frokost og middag, i tillegg til mye usunt mellom der. Så kalorimessig er han langt over hva han egentlig skulle trenge. Det er derfor vi har tenkt at eneste løsning nå er å lage måltidene vi har sammen også veldig kaloritette. Han har prøvd shake osv, men det gir liten virkning. Han blir også veldig kvalm og mister matlysten av shake. Anonymous poster hash: 5d571...255
Gjest Blomsterert Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 Hva om han begynner å trene styrketrening? En skal jo ikke gå ned i vekt av det. Da kan hende han får gode tips av de som er ansatte på stedet. Rømme og fløte legger jo på seg av,så om han bruker det i maten,så trenger jo ikke du? Er ikke så lett det der. Var selv den som var slank mens mannen var overvektig. Vi måtte jo lage sunn mat da han måtte ned i vekt. Vi spiste det samme,men jeg brukte mye rømme og fløte da det kan brukes i mange matretter.
Ferny Skrevet 6. august 2014 #14 Skrevet 6. august 2014 Hva slags mellommåltider da? Jeg vet han sliter med å få i seg større måltider utenom frokost og middag som vi har sammen. Det er derfor jeg vil hjelpe med å lage middag som kanskje kan få ham til å legge på seg. Æsj, det er vel egentlig ingen løsning på det her.Anonymous poster hash: 5d571...255 Han bør spise mye nøtter mellom måltidene. Det er sundt, og har MASSE kalorier. Han høres sykelig tynn ut med tanke på det du beskriver. Kan hende det er noe underliggende som gjør at han ikke har apetitt? Har han vært hos legen?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #15 Skrevet 6. august 2014 Jeg trenger ikke gå ned, holder meg derfor unna kondisjonstrening. Men trener styrke for å få strammere kropp. Han vil gjerne trene han også siden han ikke trives med å være så tynn. Men når han trener så går han veldig ned i vekt. Ser mange foreslår å gå til legen og sjekke stoffskifte. Det har han gjort flere ganger. Han har rett og slett en naturlig høy forbrenning. Han spiser veldig mye til frokost og middag, i tillegg til mye usunt mellom der. Så kalorimessig er han langt over hva han egentlig skulle trenge. Det er derfor vi har tenkt at eneste løsning nå er å lage måltidene vi har sammen også veldig kaloritette. Han har prøvd shake osv, men det gir liten virkning. Han blir også veldig kvalm og mister matlysten av shake.Anonymous poster hash: 5d571...255 Styrke er jo gull for strammere kropp, om man ikke også samtidig går ned i vekt som deg Kommer jo an på hva han spiser. For all del, ta gjerne en tur til lege også, men om han spiser riktig mye og proteinrikt så finner han nok ut hvor mye han må spise etterhvert, for å øke i muskelmasse. "Usunt mellom der" kan jo være en del av forklaringen, om det bare er tomme kalorier eller få kalorier og lite proteiner i det han spiser så er det jo ikke rart at han går ned i vekt når han trener styrke når han ikke greier å legge på seg uten å trene. Forsøk å bytte ut dette med rene proteinrike måltider, fisk, (rent) kjøtt, kylling osv. Evt. med tilskudd av proteinshake om han greier å venne seg til det. Finnes mange ulike smaker/typer, godt mulig han bare har vært uheldig med valget Anonymous poster hash: 3a153...9bf
Zevs Skrevet 6. august 2014 #16 Skrevet 6. august 2014 (endret) Han er muligens som jeg var. Kunne ikke legge på meg et gram, uansett hvor mye jeg spiste. Vanvittig stoffskifte (og ikke noe å sende folk til legen for!). Mer mat eller kalorier hjelper overhodet ikke (på annet enn magesekken). Den eneste måten jeg kunne legge på meg var ved trening. Styrketrening og proteinrik mat. Synes det var sinnsvakt kjedelig, men for første gangen i mitt liv plasserte nye kilo seg utover kroppen. Siden jeg synes det var så kjedelig så sluttet jeg å trene etter et år. Var redd for at jeg da kom til å rase ned i vekt igjen, men kiloene ble faktisk liggende. Jeg slapp bare de ekstremt definerte musklene. Nå, nesten 20 år senere ligger de fortsatt plassert på samme steder...Dvs, jeg går rundt og ser trent ut uten å trene det døyt. Han kan prise seg lykkelig for forbrenningen Endret 6. august 2014 av Zevs
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #17 Skrevet 6. august 2014 Han bør spise mye nøtter mellom måltidene. Det er sundt, og har MASSE kalorier. Han høres sykelig tynn ut med tanke på det du beskriver. Kan hende det er noe underliggende som gjør at han ikke har apetitt? Har han vært hos legen? Alle nøtter har ikke like mye proteiner, men f. eks peanutter er proteinrike i forhold til egenmasse. Har riktignok en del karbohydrater også, men det bør jo ikke være noe problem hvis man allerede har høy forbrenning og ikke legger på seg. For mye salt er derimot ikke så bra, så det kan være lurt å kjøpe usaltede peanutter (f. eks ikke polly) Anonymous poster hash: 3a153...9bf
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #18 Skrevet 6. august 2014 Hva om han begynner å trene styrketrening? En skal jo ikke gå ned i vekt av det. Da kan hende han får gode tips av de som er ansatte på stedet. Rømme og fløte legger jo på seg av,så om han bruker det i maten,så trenger jo ikke du? Er ikke så lett det der. Var selv den som var slank mens mannen var overvektig. Vi måtte jo lage sunn mat da han måtte ned i vekt. Vi spiste det samme,men jeg brukte mye rømme og fløte da det kan brukes i mange matretter. Han er glad i rømme og fløte, noe jeg også allerede har i maten, men han kan vel tilsette mer Han bør spise mye nøtter mellom måltidene. Det er sundt, og har MASSE kalorier. Han høres sykelig tynn ut med tanke på det du beskriver. Kan hende det er noe underliggende som gjør at han ikke har apetitt? Har han vært hos legen? Da hadde jeg tatt livet av han. Nøtteallergi. Så det går ikke. Han har apetitt i massevis. Er bare når han har forsøkt å drikke proteinshake mellom måltider at han mister matlysten, han blir kvalm av dem. Styrke er jo gull for strammere kropp, om man ikke også samtidig går ned i vekt som deg Kommer jo an på hva han spiser. For all del, ta gjerne en tur til lege også, men om han spiser riktig mye og proteinrikt så finner han nok ut hvor mye han må spise etterhvert, for å øke i muskelmasse. "Usunt mellom der" kan jo være en del av forklaringen, om det bare er tomme kalorier eller få kalorier og lite proteiner i det han spiser så er det jo ikke rart at han går ned i vekt når han trener styrke når han ikke greier å legge på seg uten å trene. Forsøk å bytte ut dette med rene proteinrike måltider, fisk, (rent) kjøtt, kylling osv. Evt. med tilskudd av proteinshake om han greier å venne seg til det. Finnes mange ulike smaker/typer, godt mulig han bare har vært uheldig med valget Anonymous poster hash: 3a153...9bf Han går veldig ned i vekt når han trener, selv om han bare trener styrke. Vi skal likevel forsøke på nytt. Men da må vi finne en måte hvor han ikke går ned så veldig. Det usunne han spiser er f.eks en kebab og 1,5 liter cola. Men da kan han likevel spise middag på ca 1000 kcal en times tid senere. Men kebab er jo ikke så sunt. Vil ikke at han skal få blodpropp osv. Han er muligens som jeg var. Kunne ikke legge på meg et gram, uansett hvor mye jeg spiste. Vanvittig stoffskifte (og ikke noe å sende folk til legen for!). Mer mat eller kalorier hjelper overhodet ikke (på annet enn magesekken). Den eneste måten jeg kunne legge på meg var ved trening. Styrketrening og proteinrik mat. Synes det var sinnsvakt kjedelig, men for første gangen i mitt liv plasserte nye kilo seg utover kroppen. Siden jeg synes det var så kjedelig så sluttet jeg å trene etter et år. Var redd for at jeg da kom til å rase ned i vekt igjen, men kiloene ble faktisk liggende. Jeg slapp bare de ekstremt definerte musklene. Nå, nesten 20 år senere ligger de fortsatt plassert på samme steder...Dvs, jeg går rundt og ser trent ut uten å trene det døyt. Han kan prise seg lykkelig for forbrenningen Han er nok litt som deg da ja. Han er jo glad han har høy forbrenning. Men er ikke veldig gøy for ham å konstant få bemerkninger om at det er så fælt å være så tynn, at han må spise, at han ser sjuk ut osv. Anonymous poster hash: 5d571...255
Gjest Tassen10 Skrevet 6. august 2014 #19 Skrevet 6. august 2014 Jeg har alltid hatt problemer med å øke i vekt. Helt til jeg oppdaget treningsprogrammet starting strength og mantraet GOMAD (Gallon Of Milk A Day). En Shake i ny og ne i forbindelse med trening har null effekt på vektoppgang. Start å drikk en liter h-melk pr dag det gir 660 kcal ekstra pr dag. Og liker han ikke så godt smaken av melk? Enda bedre. Da er det bare å ta oppi ett par skjeer med weight gainer, og vips så er han oppe i 1000 ekstra kalorier pr dag. Og så går det an å jobbe seg opp til en hel Gallon med h-melk om dagen.
Betasuppe Skrevet 6. august 2014 #20 Skrevet 6. august 2014 Hvis han drikker 1 dl matolje så får han i seg 1000 kalorier. Det burde få fart på sakene. Men han må trene da. Eller så kan han være radmager men ha kulemage. Hvor gammel er han. Hvis han er ung så vil kanskje forbrenningen avta etterhvert. Men be han spise som en kroppsbygger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå