AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Jeg leser på forumet om at alle er enige at ek kilo fett er det samme som 7000 kalorier? Stemmer virkelig det? Jeg mener, når det er 9 kcal per 1 gram fett.. da burde det være 9000 kcal i en kilo fett, hørtes ikke det mer logisk ut? Anonymous poster hash: 4dfcd...74c
Inwe Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Det er ikke snakk om å spise fett, men om du går 7000 kcal i underskudd over en tid vil du gå ned 1kg. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke, men det er jo lett å Google.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Jeg leser på forumet om at alle er enige at ek kilo fett er det samme som 7000 kalorier? Stemmer virkelig det? Jeg mener, når det er 9 kcal per 1 gram fett.. da burde det være 9000 kcal i en kilo fett, hørtes ikke det mer logisk ut? Anonymous poster hash: 4dfcd...74c Ett kilo fettmasse består ikke kun av fett, men også litt vann, og kanskje andre ting. Så derfor sier de at 7000 kcal gir en reduksjon på ett kilo fettmasse. Anonymous poster hash: e27f9...03d
Gjest PTR Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 Antall kalorier varierer noe mellom de forskjellige typer fett og kvaliteten. Kokosfett: 900 Olivenolje: 895 Rapsolje: 888 Solsikkeolje: 882
Supraspinatus Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Det er ikke snakk om å spise fett, men om du går 7000 kcal i underskudd over en tid vil du gå ned 1kg. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke, men det er jo lett å Google. Ett kilo fettmasse består ikke kun av fett, men også litt vann, og kanskje andre ting. Så derfor sier de at 7000 kcal gir en reduksjon på ett kilo fettmasse. Anonymous poster hash: e27f9...03d Det er snakk om at 1 kg fettmasse med fettceller og triglyserider tilsvarer ca 7000kcal i energi. Forøvrig er dette bare en kvalifisert gjetning for man bruker jo strengt tatt bare triglyseridene som energi. Og derfor må man brenne 1kg verdt av triglyserider for å gå ned i vekt. Og de er nok ca 9000kcal på kiloet. Uansett er det naivt å tro at 7000kcals underskudd skal gi 1kg reduksjon i fettmassen. Vi har andre lager å hente energi fra, og vil uansett ha en variasjon i forbruket fra dag til dag. For de fleste mennesker vil også glykogen være det første som ofres som energi.
Jiffi Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 7000 kcal er en kg kroppsvekt aka 1 kg ned på vekta 9000 kcal er 1 kg kroppsfett tommelfinger regeler bare... 1
Gjest Coolaid Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 Jeg leste nå nylig at for å gå ned 1 kg i fett så tilsvarer det et underskudd på 1000 kcal daglig - det blir vel 7000...?
Despicable Me Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 1 kilo rent fett = 9000 kcal 1 kilo fettvev = 7000 kcal Dette kommer av at fettvev ikke består av rent fett men i tillegg av vann og proteiner (ca 15 og 5 %). Mellom 80 - 95 % av fettvevet består av rent fett. Dette gir en energitetthet pr gram på 7.2 - 8.5 kcal. De fleste lærebøker vil operere med 80 % fett i ei fettcelle, og dermed er 7 kcal pr gram mest brukt. Likevel, om du skal regne ut forventet vektap så må du bruke 9 kcal pr gram. Dette kommer av at det er kun fettet i cella som blir brutt ned og brukt som energi. Dvs, når du har brutt ned og brukt 9 kcal av fettet i cella har du redusert kroppsvekta med ett gram. I litt større tall blir det at 9000 kcal gir en reduksjon på 1 kilo. Det er viktig å ha i bakhodet at disse tallene forventer rent fett tap og ikke muskler. Om man går ned mer enn forventet, er det mulig at noe av tapet er muskler som har en lavere energitetthet (4 kcal pr gram).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå