AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Jeg er av den skikkelig kresne typen, mannen er helt motsatt, spiser ALT! Vi er skikkelig matlei for tiden, og jeg kommer ikke på noe som helst å ha til middag for tiden! Har skrevet en liste, men det går jo i det samme vi har spist dag ut og dag inn. Jeg trenger noen tips til hva vi kan lage til middag som vi ikke har i vår meny i dag. Listen for resten av måneden ser slik ut: Fiskekaker Pizza Taco Pølsesuffle ovnsbakt torsk tomatsuppe brød, karbonader, egg ovnsbakt laks torsketunger pannekaker fiskeboller pølsegrateng kjøttkaker og kylling pølser og potetmos omelett fiskepudding spagettigryterett røkt svinekam Noen av tingene går igjen et par ganger, og har kun skrevet opp hovedretten, og ikke tilbehøret. Utrolig kjedelig, jeg vet det. Men nå står jeg helt fast i å komme ut av denne kjedelige spiralen. Samtidig er jeg fryktelig kresen og er feig når det kommer til å smake på nye ting. Forslag, synspunkter etc? Anonymous poster hash: d4e2e...1a8
debattanten Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 Samtidig er jeg fryktelig kresen og er feig når det kommer til å smake på nye ting. Forslag, synspunkter etc? Anonymous poster hash: d4e2e...1a8 HEHE :D Helstekt kylling i ovnen over grønnsaker i vannbad som gir kraft til saus. Finnes uttallige oppskrifter og de er stort sett knallgode Gir ofte restemat om man bare er to personer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Det som slår meg ved listen din er at du bare ramser opp kjøtt, fisk (stort sett blandingsprodukter) og karbohydrattilbehør, og ingen grønnsaker. For å variere er det en god idé å begynne å tenke på grønnsakene som en hovedkomponent i enhver middag. Puré av én grønnsak til kjøtt eller fisk kan være lurt (blomkål, gulrot, fennikel, jordskokk, søtpotet, selleri, gresskar...). Så kan man lage en pastarett eller en middagssalat med hovedvekt av en annen grønnsak neste dag, og så er variasjonen på plass. Og om du hadde selleripuré til den ovnsbakte torsken din en uke, kan du ha salat av linser og rotgrønnsaker til den neste uke. Anbefaler ellers vegetariske pastaretter, vegetarcurry og purésupper av grønnsaker på listen din - det er rask hverdagsmat Anonymous poster hash: 679cc...451 3
skruf Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 Se om du kan finne inspirasjon fra forskjellige matblogger Jeg bruker denne bloggen : http://trinesmatblogg.no
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 Det som slår meg ved listen din er at du bare ramser opp kjøtt, fisk (stort sett blandingsprodukter) og karbohydrattilbehør, og ingen grønnsaker. For å variere er det en god idé å begynne å tenke på grønnsakene som en hovedkomponent i enhver middag. Puré av én grønnsak til kjøtt eller fisk kan være lurt (blomkål, gulrot, fennikel, jordskokk, søtpotet, selleri, gresskar...). Så kan man lage en pastarett eller en middagssalat med hovedvekt av en annen grønnsak neste dag, og så er variasjonen på plass. Og om du hadde selleripuré til den ovnsbakte torsken din en uke, kan du ha salat av linser og rotgrønnsaker til den neste uke. Anbefaler ellers vegetariske pastaretter, vegetarcurry og purésupper av grønnsaker på listen din - det er rask hverdagsmat Anonymous poster hash: 679cc...451 Spiser en del grønnsaker som tilbehør til middagen. Liker ikke varme grønnsaker, og heller ikke pureer. Hovedproblemet er vel egentlig at jeg ikke tør å smake på ny mat. Tror det sitter litt igjen fra jeg var barn, for ble tvunget til å spise ting jeg overhodet ikke likte i barnehagen med trusler om at jeg ikke fikk dra hjem med bussen om jeg ikke spiste opp. Men, det er en helt annen sak. Får helt noia om jeg får en gaffel med mat trykket opp i ansiktet for å smake. Av saus liker jeg kun hvit saus som er hjemmelaget, og kun til fiskeboller. Har lyst til å smake på bernaisesaus, for den lukter så godt, men har hittil ikke greid det. Klarer ikke kokt potet, men chips og røsti går bra. Av kjøtt spiser jeg kun kylling, skinke, bacon, pølser, sommerkoteletter. Klarer ikke biff, nakkekoteletter, sauekjøtt+++ Er klar over at mye av den maten jeg spiser er full av karbohydrater, og vil gjerne bort fra det, men klarer som sagt ikke smake på ny mat. Anonymous poster hash: d4e2e...1a8
globalagogo Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 Mye ferdigmat... Hva med hjemmelaget pai? Med brokkoli+skinke, eller kylling... Eller hva med laks/ ren fisk (ikke bearbeidet grateng/fiskepinner osv) Eller suppe? Det er faktisk godt med en ordentlig hjemmelaga suppe med brød ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Kom deg inn på kjøkkenet og eksperimenter med forskjellige sauser og mat, ta utgangspunkt i noen råvarer eller krydrer du liker, smak underveis og du vil se at det er kjekt å smake på nye ting. Hvis hvit ris er kjedelig, lag en krydder-ris , avhengig av hvilken urter, krydrer, kraft, ikke kraft du bruker så kan du varier risen i det uendeliga. lær deg å lage sauser, det kan forandre kjedelige middager. jeg tror det er noe med innstillingen din, det finnes så mye god mat du går glip av mye hvis du ikke er åpen for nye smaker. typen elsker når jeg lykkes med mine eksperimenter, men det har hent en del wtf hva er dette, men det er bare morsomt og en læring Anonymous poster hash: 694b4...109
Gjest Lille-pus Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Hjemmelaget pai/quiche er snadder. Fyll den med det du liker, enten det er restene av stekt kylling og grønnsaker (sukkererter og broccolibuketter), lettstekt purre og paprika, eller spinat, bacon eller skinke, oliven og paprika, sukkererter og purre. En salat er jo superdigg om du velger flere ulike salattyper (farve, smak og fasong på bladene), friske spinatblader, nye og sprø reddiker, sukkererter, små blomkålbuketter, squash, basilikumblader, ny rødløk, valgfritt kjøtt eller fisk om du vil ha det, oliven, smakfulle og modne tomater osv, osv. Røkt fisk har jeg sett i mine nærbutikker senest i dag, det samme med ferske reker. Sushi? -snadder ! Kokt laks eller kveite? - med Sandefjordsmør (smeltet meierismør blandet med husholdningsfløte og finhakket persille)
Konstantin Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 Det er også helt mulig å lære seg å like andre ting da. 90% er i hodet. Det at du ikke " klarer" å smake på ny mat, er bare en instilling. Bare tenk igjennom hva du virkelig vil, hvis du virkelig vil lære å like nye ting er det helt mulig. Smak litt å litt, først kommer det til å smake ekkelt, men hvis du forsetter å være åpen og smake flere ganger kommer det til å bli enklere å enklere for hver gang. Og poff elsker du smaken! Jeg hadde mye av det samme, men synes det var for flaut å være over 20, være i middagsbesøk å måtte pirke i maten fordi jeg ikke "klarte" å spise enkelte ting. Har de siste årene begynt å elske sushi ( kastet opp første gang jeg prøvde), tomater, reker, dressinger, smør blant annet. Så er fult mulig.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2014 #11 Skrevet 8. august 2014 Er klar over at det sitter i hodet. Utfordringen er å greie å snu det. Tar gjerne imot tips! Har vurdert hellstrøm rydder opp hjemme, men har ikke akkurat så veldig lyst til å drites ut på tv. Anonymous poster hash: d4e2e...1a8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #12 Skrevet 9. august 2014 Du skriver at du ikke liker varme grønnsaker. Har du forsøkt å woke dem? De blir varme, men er fortsatt sprø. Sukkererter er f.eks veldig godt. Jeg ville generelt forsøkt med mer grønt/vegetarisk. Har du forsøkt asiatiskinspirerte retter (indisk, thai)? Mange "kresne" synes det er godt, og det trenger ikke være så vanskelig å lage hvis man først har ingrediensene. Trines matblogg har enkle oppskrifter. Anonymous poster hash: b8874...2ce
AnonymBruker Skrevet 9. august 2014 #13 Skrevet 9. august 2014 Middagssalater kan også være godt når man er matlei. Kyllingsalat, cæsarsalat etc. Anonymous poster hash: b8874...2ce
Purple Basil Skrevet 9. august 2014 #14 Skrevet 9. august 2014 Du er ikke kresen, TS. En kresen person spiser veldig lite av det du har ramset opp på listen din, de vil ha kvalitetsmat. Når dette er sagt så anbefaler jeg å lese diverse matblogger. Det er mye bra der ute, sjekk ut Matbloggsentralen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå