Gå til innhold

Se for deg en situasjon der du arver alt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se for deg en situasjon, din mor og far er steinrike, men har ikke tenkt til å dele med alle barna. Du er den eneste i søskenflokken som kommer til å arve pengene. Det er snakk om veldig mange millioner.

Plutselig dør foreldrene dine. Har du da samvittighet til å ta imot alt, uten å dele? Eller hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvorfor de ikke ville at de andre barna skal arve.

Anonymous poster hash: 0a211...0ad
  • Liker 5
Skrevet

Jeg hadde delt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville delt, men ville gitt mer til den ene enn til den andre.

Skrevet

Knapper til min bror. Synåler til min søster. Resten beholder jeg selv.

• Liker 2
Skrevet

Kommer helt an på hvorfor de ikke ville at de andre barna skal arve.

Gamledagse holdninger, ingenting personlig.

Jeg leste om det i avisa, derfor lurte jeg.

Selv hadde trosset foreldrene mine sine ønsker og delt alt likt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gamledagse holdninger, ingenting personlig.

Jeg leste om det i avisa, derfor lurte jeg.

Selv hadde trosset foreldrene mine sine ønsker og delt alt likt.

Stygg sak det der. Jeg hadde også delt alt likt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge har vi pliktarv så de andre ville arvet omtrent en million.

Anonymous poster hash: a755a...f12

• Liker 4
Skrevet

Arv får frem de verste sidene til folk. Jeg hadde tatt det som kom eller ikke kom, og løftet på skuldrene. Det er viktige ting i livet enn å ha 100 mill på bok. Ingen kan betale seg til å bli elsket, ekte luksus er ofte helt gratis, og i Norge er vi stort sett rike alle man uansett. Let it go.

Skrevet

Arv får frem de verste sidene til folk. Jeg hadde tatt det som kom eller ikke kom, og løftet på skuldrene. Det er viktige ting i livet enn å ha 100 mill på bok. Ingen kan betale seg til å bli elsket, ekte luksus er ofte helt gratis, og i Norge er vi stort sett rike alle man uansett. Let it go.

Nei du har rett i det, men personlig hadde jeg gjort livet litt enklere for søskene mine om jeg kunne :) De har jo drømmer de også, som ikke innebærer kjærlighet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Arv er forferdelig. Hadde jeg vært enearving ville jeg nok tatt på meg det ansvaret.

Jeg ville ikke delt, men jeg ville heller hjulpet mine søsken om det skulle være problemer.

Jeg har en søster uten økonomisk sans og vilje så hun får månedlige utbetalinger fra nav. I det tilfellet hadde jeg faktisk ikke gitt noe med mindre hun hadde funnet seg en jobb og beholdt jobben, om det så skulle vært å jobbe på gamlehjem eller tømme parken for søppel.

En bror som var totalt fraværende økonomisk frem til han fikk jobb og har blitt veldig flink økonomisk, ville jeg gitt penger om han hadde spurt meg.

En siste søster hadde jeg ikke gitt en dritt, hun jobber på nordsjøen og har nok penger i massevis, hennes mann er også en slik mann med en god jobb.

Og så har vi meg da... Jeg har utdanning innen økonomi. :)

Scenarioet kommer ikke til å skje hos oss, jeg regner med at mine foreldre selger foretaket slik de kan reise jorda rundt et par ganger og bare bruke masse penger. Kommer ikke til å være noe igjen til oss den dagen de dør. :)

Anonymous poster hash: 302e8...e2c
Gjest Merida
Skrevet

Det hadde vært en selvfølge for meg å delt, hadde ikke vurdert noe annet en gang.

• Liker 2
Skrevet

Min bror hadde fått halvparten. Ser ingen grunn for å ikke dele med han. Hadde jeg vunnet en god sum hadde jeg også delt, ikke halvparten, men leilighet og bil hadde han fått (sett at det er snakk om såpass med penger da).

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville absolutt delt med min søster <3

Skrevet

Nå har jo jeg og min søster et godt forhold, så jeg ville delt likt! ...og blitt ganske irritert på foreldrene mine i prosessen.

Om det hadde vært noe annerledes om jeg og min søster hadde hatt et turbulent forhold vet jeg ikke!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat vært i en slik situasjon, bortsett fra at det i mitt tilfelle ikke handlet om millioner.

Avdøde ønsket forskjellsbehandling, den som var satt opp som enearving ønsket å dele, mens den andre parten sa "takk for tilbudet, men nei takk!".

Jeg ville tilbudt å dele likt mellom alle arvinger!

Anonymous poster hash: 5da90...689
Skrevet

Jeg kjenner noen som har skrevet et slikt testamente. Dette er fordi det ene barnet har et stort rusproblemer og mest sannsynlig hadde sløst bort det neste på narkotika ganske fort...

PS. De har en klausul da at om barnet har vært rusfri å så så lang tid før siste forelder dør så får h*n også arve....

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde helt klart delt alt med min søster. På samme måte som jeg hadde delt hvis jeg hadde vunnet i lotto ol. :)

For min del er det relativt enkelt da jeg og min søster er gode venner, begge er i samme situasjon som nyutdannede og tjener ca. det samme.

Gjest Artistina
Skrevet

Mine foreldre hadde heldigvis aldri gjort noe sånt - men om de skulle ha klikket og valgt å gi all arven til meg så hadde jeg delt likt med mine søsken.

Selv har jeg skrevet testamente allerede så arv etter meg og min mann skal deles likt på våre barn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som har skrevet et slikt testamente. Dette er fordi det ene barnet har et stort rusproblemer og mest sannsynlig hadde sløst bort det neste på narkotika ganske fort...

PS. De har en klausul da at om barnet har vært rusfri å så så lang tid før siste forelder dør så får h*n også arve....

Jeg vet av en liknende situasjon hvor det ene søskenet sliter såppas psykisk at økonomi er et stort problem (men ikke så ille at det er snakk om vergemål). Løsningen der var at foreldrene på forhånd (for å unngå pliktarv i etterkant av dødsfall) satte en del eiendom i det friske søskenets navn, men gav det syke søskenet borett slik at den ene kan ta vare på den andre.

Anonymous poster hash: d55bd...5ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...