AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Jeg begynner på universitet neste uke, men jeg bekymrer meg ganske mye. Dette er første gang jeg er 100% alene i min egen lille studentbolig. Jeg skal til en ny by, studier er nytt for meg og jeg reiser uten en eneste kjent person. Fra videregående var jeg ikke en veldig populær person. Jeg hadde noen venninner, men alle disse reiser til andre byer som er minst fire timer unna. Jeg vet jeg mister kontakten med så å si alle da de har vist null interesse for å kontakte meg i sommer, selv om jeg har kontaktet dem. Så jeg er rett og slett nå redd for at jeg kommer til å sitte venneløs og ensom i den store byen. Det sier seg jo selv at studier vil ta opp en stor del av livet mitt, men det sosiale er jo også viktig. Jeg er ikke direkte flink til å inngå nye vennska, da jeg er skremmelig dårlig på småsnakke og er veldig flink på få panikk ved kleine stillheter. Jeg er rett og slett livredd for hva som venter meg. Erfaringer og tips tas i mot med takk. Anonymous poster hash: 00df3...18b
mandel92 Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Jeg har egentlig ingen tips, men vil bare si at jeg er i samme situasjon som deg. Jeg kjenner ingen i byen jeg skal flytte til og jeg er helt forferdelig på small talk og er introvert, så jeg har aldri vært blant de populære. Men når du begynner å studere vil du sikkert møte noen som har felles interesser som deg, dere studerer jo det samme, så noe felles må man jo ha. Ellers så er det sikkert noe fritidsaktiviteter du kan melde deg på? Studenkor etc..? Ønsker deg masse lykke til, er sikker på at du er kjempehyggelig person som er verdt å bli kjent med
Karenina Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 TS, det er veldig mange som er akkurat som deg, og du kommer til å møte de ved studiestart! Du får tildelt en fadder første dag, og der vil du og mange andre bli godt kjent. Husk at det beste grunnlaget starter allerede da, så hiv deg med på alt faddergruppa arrangerer, så lover jeg at du kommer til å få mange nye, flotte venner!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Det blir du nok ikke! Husk å involvere deg i fadderuken/ eller slike arrangement, selv om du ikke drikker. Det er opplevelsen sammen med andre som skaper venner. Meld deg in i klubber , og du møter folk i forelesningshallen og studiegrupper. Snakk med fremmede i køer og preik med andre jenter på badet på festen. Press deg selv ut, selv om du er sky, og møt masse forskjellige folk. Det er gøy og man glemmer fort at man ikke føler seg så tilpass, og det er mange andre som har det slik som deg. Jeg flyttet til utlandet da jeg begynnte på universitetet, kjente ikke noen, men bodde på gang med andre som jeg ble gode venner med første året. Er ikke mye sammen nå, men fikk andre venner som studerte det samme som meg og som hadde samme interessene. Er heller introverted, og ikke den som tar mest oppmerksomhet på fester, men har heller en liten gruppe gode venner en en stor gruppe dårlige. Universitetet er tiden for å finne ut hvem du er og hvordan person du er, så undersøk deg selv og dine interesser med åpne armer! Møt folk og glem folk og finn din vei i livet, Anonymous poster hash: ee388...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 + ikke minst, det er mange eldre studenter som er faddre og viser dere rundt og de er gode å ha som medlere og vennskapdannere. Anonymous poster hash: ee388...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Sliter du med selvtilliten? Isåfall ville jeg skjemt bort meg selv(hvis du har mulighet?) litt nå før du begynner. Dra til frisøren, kjøp litt nye klær og kanskje noe sminke. Tren litt, gjør ting du synes er gøy osv. Rett og slett gi deg selv en liten selvtillits-boots, slik at du føler deg best mulig når du starter Delta på alt det sosiale og bestem deg for at dette er en ny start.Anonymous poster hash: 88d39...50f 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Var akkurat som deg. Veldig usikker på hva som ventet meg, helt alene i ny by, dårlig på smalltalk og litt sjenert. Har fått masse venner!! Og har blitt mye mer utadvendt. Mitt råd til deg er å bli med på alt i fadderuka. Tør å gå utenfor komfortsonen din. Bli med på fritidsaktiviteter eller ta på deg noen verv. Dette bør du virkelig virkelig gjøre! Spesielt fadderuka. Den er avgjørende for resten av studietiden din. I hvert fall var min fadderuke det. Anonymous poster hash: 95321...5cf 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Mitt beste tips er bare å delta i flest mulige aktiviteter som studiet ditt arrangerer. Jeg har dessverre ikke vært flink nok til å engasjere meg i sosiale sammenkomster, deltatt på ulike arrangementer og sånn som studiet mitt har arrangert, og har dermed få venner på studiet. Har èn jeg klinger godt med, men hun kjente jeg fra tidligere. Også noen bekjente, men det er ikke noen jeg setter meg ved siden av på forelesning for å si det sånn. Jeg har heldigvis flere andre gode venner i studiebyen, men de studerer jo andre ting, så vi kan ikke snakke om studiet, hjelpe hverandre med oppgaver og å forstå pensum og lignende. Det hadde vært godt med noen flere venner på studiet. Jeg har dermed gjort det til mitt nye mål for dette semesteret - å prøve å bli kjent med flere, delta mer aktivt på arrangementer og vise mer interesse. Jeg tror det handler mye om innstilling. Man kan vel ganske godt merke om mennesker er åpne for å få venner, kan man ikke? Anonymous poster hash: 40546...9c8
Cambria Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 Jeg forstår deg veldig godt, men det er mange av dine medstudenter som er i samme situasjon som deg. Bli for all del aktivt med under fadderuka. Snakk om pensumbøker og sånn om du er dårlig på småsnakk. Jeg er sikker på at du vil finne deg venner, men for å gjøre det bør du være med på det som arrangeres
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #10 Skrevet 5. august 2014 Nå vet jeg ikke hvor du skal studere, men Blindern var i alle fall helt supert sosialt sett da jeg gikk der! Begynte der to ganger (hehe), og begge gangene fikk jeg venner fra dag en. Fadderuke, studiegrupper, ja til og med på forelesninger opplevde jeg at folk helt uten videre tok kontakt. Det er drøssevis av folk som er ute etter et nytt nettverk når de begynner å studere. Anonymous poster hash: 280fb...8e7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Er det noe håp for at en i slutten av tyveårene som ikke drikker alkohol og har dårlige sosiale evner vil få seg venner? Synes det er så flaut å være nesten ti år eldre enn de yngste. Anonymous poster hash: 45a52...f55
Teethgrinding Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 Var akkurat som deg. Veldig usikker på hva som ventet meg, helt alene i ny by, dårlig på smalltalk og litt sjenert. Har fått masse venner!! Og har blitt mye mer utadvendt. Mitt råd til deg er å bli med på alt i fadderuka. Tør å gå utenfor komfortsonen din. Bli med på fritidsaktiviteter eller ta på deg noen verv. Dette bør du virkelig virkelig gjøre! Spesielt fadderuka. Den er avgjørende for resten av studietiden din. I hvert fall var min fadderuke det. Anonymous poster hash: 95321...5cf Fadderuka er alfa omega i å finne seg gode venner under studietiden, absolutt. Det er noe man må prioritere. Bli med på alt, om det så er et sjakk-stevne. Husk at det er sjelden du møter folk som er så innstilt på å bli kjent med deg som akkurat i den settingen. Alle leter etter venner. Ingenting er med andre ord egentlig kleint. Prat heller med for mange enn for få. Punkt nummer to er å melde seg inn i ulike verv og foreninger. De aller fleste er laget 100% for gøy. Akkurat passe useriøst slik at du kan prioritere eksamener og lesing når det trengs. Det kan være en musikkforening for trance-frelste, klatreklubb, animeforening, kor, hva som helst. Foreningene får også penger (!) av universitetet. De kan arrangere turer, leie inn folk til kule arrangementer, etc. Det er bare dumt å ikke være med på leken. Det finnes garantert en forening som kan pirre interessen. Kvinne- og mannekorene f.eks er ultrasosiale. Flere universiteter har lange tradisjoner med korforeninger. Uansett, det er så mye en kan gjøre at problemstillingen "hvordan få venner" i realiteten er en saga blott. Don't worry. Det går bra. Bare ikke sitt og stur på hybelen. Add folk på facebook under fadderuka og heng på når de drar ut.
Kjempeliten Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 Bli med i studentgrupper Og bli med på fadderuka. Bruk litt ekstra energi på å bli kjent med folk i starten, og husk at det ikke er bare ditt ansvar å snakke om det blir stille.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #14 Skrevet 6. august 2014 Er det noe håp for at en i slutten av tyveårene som ikke drikker alkohol og har dårlige sosiale evner vil få seg venner? Synes det er så flaut å være nesten ti år eldre enn de yngste.Anonymous poster hash: 45a52...f55 Absolutt! Jeg studerer et sted med studenter i mange forskjellige aldre, det kommer til å være folk på din alder, litt yngre og litt eldre også,. Samme råd gjelder deg, press dine grenser og ta kontakt, meld deg in i grupper, studiegrupper, snakk med folk i forelesninger osv. Folk tar også kontakt tilbake til deg da det er andre i din situasjon, så preikingen går lett. å få venner er noe alle som begynner et nytt sted, uavhengig av alder, bekymrer seg for. Anonymous poster hash: ee388...b9f
Gjest Coolaid Skrevet 6. august 2014 #15 Skrevet 6. august 2014 ...og bruk sosiale medier for det de er verdt. Hold kontakten med dine gamle venner på fb... legg til nye venner og kjente på fb, og etter hvert kjenner dere hverandre bedre. Er ikke særlig tilhenger av fb, men det er faktisk en grei måte å etablere nye bekjentskaper.
Gjest Coolaid Skrevet 6. august 2014 #16 Skrevet 6. august 2014 Er det noe håp for at en i slutten av tyveårene som ikke drikker alkohol og har dårlige sosiale evner vil få seg venner? Synes det er så flaut å være nesten ti år eldre enn de yngste.Anonymous poster hash: 45a52...f55 Å være sosial er noe man kan øve seg på. Etter hvert blir man flink. Finn Bjelke i NRK tror jeg må være norgesmester i smalltalk. Han har en egen evne til å snakke med mennesker. Hør ham på for eksempel Pop Quiz på lørdager etter sommeren, så skjønner du hva jeg mener. Vi andre som ikke er verdensmestere må øve oss, som sikkert Finn Bjelke har gjort gjennom årenes løp. Vær vennlig, innstilt og åpen, snakk med folk, så kommer det seg. Og man klarer seg fint uten alkohol.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #17 Skrevet 6. august 2014 Husker det som det var i går at det var jeg som satt med de tankene, selv om det nå er 15 år siden. Jeg bestemte meg for å "få en frisk start". Nå skulle lille frøken lett litt utenfor bli sipersosial. Og jeg kastet meg ut i det. Deltok på masse ting jeg egentlig ikke hadde lyst til, bare for å få et størst mulig kontaktnett. Etter ca ett år møtte jeg han jeg nå er gift med, og jeg trappet ned på aktiviteten. Kjente at det var veldig godt, fordi det hadde kostet meg mye krefter å være så sosial. Likevel er jeg veldig glad for at jeg tok den belastningen det var for meg å være så utenfor min egen komfortsone et års tid. Det ene året skaffet meg venner for livet og mannen jeg deler livet med. Lykke til! Hold oss gjerne oppdatert Anonymous poster hash: 602b2...9fd
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #18 Skrevet 6. august 2014 Er det noe håp for at en i slutten av tyveårene som ikke drikker alkohol og har dårlige sosiale evner vil få seg venner? Synes det er så flaut å være nesten ti år eldre enn de yngste.Anonymous poster hash: 45a52...f55 Begynte å studere da jeg var 20 i 2007, en av de jeg ble best kjent med var 30 på tidspunktet, og ble gode nok venner til at vi drakk kaffe sammen i dag. Ingen av oss drev med festing(men kunne sippe på en øl ved quiz. Delta på fadderuken og dann kollokvier så blir man kjent. Til TS, vudert å heller bo i kollektiv? Da har man i hvert fall alltid noen rundt seg, tror det kan være lurt det første året. Vi satt i stua og prata sammen, dro på trening sammen, osv. Anonymous poster hash: eedd2...0bf
xeno Skrevet 6. august 2014 #19 Skrevet 6. august 2014 (endret) Hei TS Du skal studere i Oslo? Trondheim? Men du må prøve å være kjent med de på studiene. Du må prøve å komme i kontakt med folk, det er ikke enkelt. Siden du skal flytte til "ukjent" by hvor du kjenner ingen! Du har kjempe sjanse til fadderuken, da må du bare åpne hjerte ditt å være godt i humør. Du må prøve komme i samtalen med folk som du ikke kjenner. Vet ikke hva økonomi din er, men det kan også være lurt om helgene komme seg på byen, sette på noen caffebar kjøp deg noe. Kanskje noen kommer til deg, for å bli kjent( Det var bare eksempel ) Til slutt kommer det til å gå bra. Endret 6. august 2014 av xeno
Marit-mor Skrevet 6. august 2014 #20 Skrevet 6. august 2014 Hei Slutt å bekymre deg. Ver deg selv. Bestem deg for at dette skal bli starten på resten av ditt liv :-) Tenk så mange uante muligheter du har!!! Sett deg sammen med studenter på samme studie som ditt i kantina. Spør dem ut om livet deres og vis interesse. Be med på kafe etter skolen. Da vil du snu situasjonen og de andre vil ønske å ha kontakt med deg. Det finnes fadderordninger for nye studenter. Meld deg på der. Det finnes også en rekke andre organiserte aktiviteter for studenter f.eks studentkor, idrett og turgrupper. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå