Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #1 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg laget lammekraft i går, og satte den i kjøleskapet for å kjølne, etter å ha fjernet fettet. I dag morges var den stivnet helt til gele! Jeg vet at det er stivelse i beina, og at dette er helt logisk - men betyr det at jeg kokte den for mye inn? Jeg frøs ned geleen etterpå, og håper jeg kan bruke den i supper senere. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 30. juni 2004 #2 Del Skrevet 30. juni 2004 Du kan fint bruke krafta, selv om den ble til gele. Du har nok rett i at den er kokt mye inn, men det er jo bare en fordel, så er den kraftigere i smaken. Vann kan du jo tilsette senere. Når geleen blir oppvarmet, smelter den jo :-) Det er forresten godt med tynne strimler av sånn kraft-gele på smørbrød med kaldt kjøtt eller leverpostei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #3 Del Skrevet 30. juni 2004 Tusen takk for svar! Tar for øvrig gjerne imot tips om oppskrifter med lammekraft! Er jo ganske spesiell smak, så det passer vel ikke til hva som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 30. juni 2004 #4 Del Skrevet 30. juni 2004 Det er riktig som Elbereth skriver, at det gjerne er en fordel om du koker kraften inn (da blir den til gele når den kjøles ned). Da blir den kraftigere på smak, og gir fantastiske sauser. Du kan sikkert koke den enda mer ned enn det du har gjort. Du får da et kraftig konsentrat. Frys gjerne i isterningboks, så er det enkelt å ta ut en passe dose, og du kan spe med vann dersom det trengs (avhengig av hva du skal lage). Det er imidlertid viktig å huske på at du må være veldig forsiktig med salt i kraften dersom du skal koke den inn. Lammekraft bruker jeg stort sett bare til retter med lam. Smaken er jo som du sier ganske karakteristisk. Har du laget kraft nå er det fint å ha i fryseren til lammesesonger til høsten :-) "all-round"-krafter som kan brukes til det meste er kylling/hønsekraft og kalv/oksekraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_henning_* Skrevet 26. mars 2009 #5 Del Skrevet 26. mars 2009 trenger hjelp til å lage lamme kraft så hvordan gjør man det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #6 Del Skrevet 26. mars 2009 hjelp til lamme kraft ossen man lager det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå