Gjest Muslingen Skrevet 30. juni 2004 #1 Del Skrevet 30. juni 2004 Vi skal flytte, og tulla på 2 år får lengre reisevei til pappaen sin. Det vil si enten 5 timer i bil hver vei (10 timer i bil annenhver helg), eller 3 timer med båt hver vei (6 timer i båt annenhver helg). Jeg må ta båt om fredagene, og det går jo greit så lenge jeg er hjemme. Jeg spurte familievernkontoret om råd, og de sa at når jeg begynner å jobbe må jeg bare spørre om fri annenhver fredag for å bringe jenta til faren. Det kvier jeg meg for å gjøre...be om fri hver fredag er vel ikke det første man ber om når man finner seg en jobb. Men som sagt, så lenge jeg er hjemme er det ikke noe problem. Et annet alternativ vil jo være at far har jenta ca 1 uke pr mnd. Det var hans forslag, men da må han jo finne dagmamma til jenta den uken i mnd hun er hos ham. Og det hørtes ut som han mente jeg skulle være med på å betale for dagmamma. Det vil jeg ikke, derfor skal han ha samvær annenhver helg til å begynne med (han som bestemmer dette). Det jeg tenker på er at det blir fryktelig mye reising i løpet av en helg. Båten er jo den beste løsningen for jenta, da kan vi lese i bøker osv mens vi reiser. Hva er deres erfaringer med såpass lang reisevei når ungene skal til samværsforelderen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anki Skrevet 30. juni 2004 #2 Del Skrevet 30. juni 2004 At hun er der en uke om gangen høres ut som den løsningen som er minst stress for barnet, og for dere. Ikke kjekt for datteren din å bruke så mye tid på reising annenhver helg. Siden det er du som flytter, synes jeg ikke det er urimelig at du er med og betaler dagmamma den uken hun er hos far, det blir ikke mange kronene. Samt slipper du jo å betale reise til og fra mer enn en gang i måneden. Tenk på datteren din, og ikke på hva som er mest komfortabelt og billig for deg. Det er jo ikke hun som har valgt at dere skulle skilles og at hun nå må flytte langt bort fra pappa. :-? Dette blir jo en kortsiktig løsning uansett, for når hun begynner på skolen kan hun ikke være borte en hel uke i slengen èn gang i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingen Skrevet 30. juni 2004 #3 Del Skrevet 30. juni 2004 Tenk på datteren din, og ikke på hva som er mest komfortabelt og billig for deg. Det er jo ikke hun som har valgt at dere skulle skilles og at hun nå må flytte langt bort fra pappa. :-? Jeg tenker på datteren min, det er derfor jeg synes det er helt i orden at hun er hos far en uke pr mnd. Mer komfortabelt for henne, og for oss voksne. Og jenta mi har ikke valgt at vi skulle "skilles" nei... Det var det far som valgte da han valgte oss bort før jenta ble født. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å flytte dit vi skal, men det var det beste alternativet med tanke på far og datter. Dessuten betaler jeg for barnepass når jenta er hos meg, og har liten lyst til å hjelpe faren med penger til barnepass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2ne Skrevet 30. juni 2004 #4 Del Skrevet 30. juni 2004 Datteren din er to år gammel... Ikke la henne gå igjennom all den reisingen. Det må da være mye bedre å la henne ha en uke der. Da kan hun og pappaen bli kjent med hverdagsliv sammen også, ikke bare helger, og mer stabilitet og kontinuitet (antar pappaen er oppegående nok til å ivareta dette). Vet ikke hvordan dere har det ellers, men så lenge du kan ha 75% plass i barnehagen og kan få stønad til tilsyn (?) så kan du vel iallfall betale NOE av den dagmammaen? Vet ikke hvor mye du får i bidrag eller inntekten din ellers, men hvis dere deler reiseutgiftene i to, og hvis du har økonomisk mulighet til det, ville jeg iallfall ha betalt det jeg kunne uten å blunke, for å få det roligst mulig rundt barnet mitt. 2 år, stakkar liten, jeg hade strekt meg langt for å få til det beste for henne. Jeg ville dessuten ikke ha stilt meg selv i situasjonen med å be om fri annenhver fredag - var det trygdekontoret ditt som foreslo det?? Kan for faen HAN ta fri annen hver fredag da! For en idiotisk tanke. Ikke rart arbeidsgivere er negative til alenemødre når vi tvinges til slike halvgode løsninger hele tiden, av systemet. Du skal ha mulighet til å ta vare på dine muligheter du også. Langt igjen til genuin likebehandling her i landet på flere måter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingen Skrevet 30. juni 2004 #5 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg får ikke stønad til barnepass.... Og har liten inntekt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anki Skrevet 30. juni 2004 #6 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg får ikke stønad til barnepass.... Og har liten inntekt... Har selv vært alenemor, og vet en del om støtteordningene. Du har da rett på støtte til barnepass? Du har rett på støtte til boutgifter, og skal lignes i skatteklasse to. Hvis du har liten inntekt kan du søke om overgangsstønad, du får ikke full stønad, men mer enn det du har nå! Synes uansett at utfra hensyn til jenta di så er det beste for henne minst mulig reising, og en ukes opphold hos dagmamma blir kanskje 1200 kr, altså 600 på hver av dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #7 Del Skrevet 30. juni 2004 Langt å reise for en toåring. Helger vil bli et slit. Er jo ikke meningen at barnet skal slites ut på en helg. Synes forslaget om en uke er bedre for en toåring. Be om fri på jobb er vel ikke det første man ber om nei. Ja jeg er enig at du skal dele på dagmamma utgifter. Du har flyttet og vanskeliggjort samværet. Det blir mere kvalitet over samværet for far og barn. Her må en tenke på barnets beste for de helgene. Hva om far betalte dagmamma og dere ble enig om nedsetting av barnebidraget? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #8 Del Skrevet 30. juni 2004 Enig i at det er viktig å begrense reisingen. Så lang reise annenhver helg høres forferdelig ut uansett barnets alder. Ta først og fremst hensyn til barnet når dere lager en avtale. Ikke tenk på hva som er "politisk korretkt". Kan dere ikke ta fri fredagen annen hver gang da? Eller ha lørdag eller søndag som reisedag hvis dere velger ukessamvær? Tror begge foreldrene er pliktig til å betale for barnetilsyn. Han er også pliktig til å dele utgiftene til barnetilsyn når barnet er hos deg (tror jeg). Kontakt trygdekontoret for mer detaljert info. Om han tar dette ille opp ville jeg ikke laget en konflikt av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2004 #9 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å flytte dit vi skal, men det var det beste alternativet med tanke på far og datter. HVordan er dette et "bedre" alternativ når du selv påpeker at du flytter mye lenger unna faren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke pålogget Anki Skrevet 30. juni 2004 #10 Del Skrevet 30. juni 2004 Tror begge foreldrene er pliktig til å betale for barnetilsyn. Han er også pliktig til å dele utgiftene til barnetilsyn når barnet er hos deg (tror jeg). Kontakt trygdekontoret for mer detaljert info. Om han tar dette ille opp ville jeg ikke laget en konflikt av det. Det far betaler i barnebidrag skal dekke hans del av utgifter til barnepass. Når man som alenemor får bidrag fra far, støtte til barnepass, blir lignet i skatteklasse to OG får dobbel barnetrygd, så virker det urettferdig at faren skal være nødt til å betale for barnepass i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 30. juni 2004 #11 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg synes det første innlegget til Anki var utrolig bra. Løsningen "sikrer" barnet et minimum av samvær. Det blir mindre reising enn annenhver helg, noe som igjen gir barnet større trygghet og mindre stress. Økonomisk gir det minst utgifter, og som Anki også sier i et senere innlegg betaler barnefaren alerede noe for barnepass slik at det ikke er urimlig at muslingen også betaler en del. La barnet få en slik mulighet nå mens det er lite. Når det kommer i skolealder blir slike løsninger så mye vanskeligere, og om pappan ikke får et forhold til barnet nå får han det kansje aldri. Det kan gå mest utover barnet på sikt. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingen Skrevet 30. juni 2004 #12 Del Skrevet 30. juni 2004 Jeg er snart gift, skal gå på skole, og da var byen vi valgte det beste alternativet med hensyn til min manns arbeid og min skolegang. Jeg har kun bodd i samme by som barnefar som en MIDLERTIDIG løsning, og det har han hele tiden vært klar over. Jeg valgte å flytte til "hans" by for å bo der en tid slik at far og datter fikk opprette et godt forhold. Det har de nå gjort. Jeg har tilbudt ham og ikke betale barnebidrag, men heller dekke barnets reiseutgifter. Jeg er ikke interessert i pengene hans, jeg er interessert i at min datter skal ha god kontakt med sin far. Et annet alternativ kan jo være at far og stemor flytter til samme by som oss, siden stemor skal gå på skole der, og far ikke har jobb for tiden. Jeg gjør det jeg kan for far og datter, men er ikke villig til å ofre skolegangen min og min manns jobbmuligheter for de to. Jeg er IKKE interessert i å betale dagmamma for jenta mens hun er hos ham. Da kan han heller la være å betale bidrag, noe som er helt i orden for meg. Jeg har vært alenemor i 2 år, jeg VET om alle støtteordningene, men alt sammen falt jo bort nå som jeg gifter meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingen Skrevet 30. juni 2004 #13 Del Skrevet 30. juni 2004 Forøvrig spurte jeg ikke om økonomi, jeg spurte om reiseveien... Penger er det siste jeg tenker på. Men barnefar er ikke interessert i å bruke 1 krone mer enn nødvendig, og er derfor lite samarbeidsvillig på det økonomiske området.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #14 Del Skrevet 1. juli 2004 Skjønner ikke helt forskjell på at du bruker det bidraget du får av han til å betale dagmamma, mot det at han ikke betaler bidrag og heller bruker det til å betale dagmamma?... Du får vel mer enn 600 kr mnd i bidrag, så da vil det jo lønne seg for han å ikke betale bidrag og heller betale dagmamma selv da?... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingens eks... Skrevet 4. juli 2004 #15 Del Skrevet 4. juli 2004 Jeg er faren til barnet som muslingen snakker om. Jeg greier ikke å la alt dette passere uten å kommentere det. Muslingen lever på masse løgner. Jeg vet jo at dette er relativt anonymt, men Muslingen, går du rundt å tror på alt det du har skrevet her? Er det dette du forteller til alle som jeg hadde kontakt med før du giftet deg med kompisen min? Vi tar noen punkter: 1. Du skriver: "Vi skal flytte, og tulla på 2 år får lengre reisevei til pappaen sin. Det vil si enten 5 timer i bil hver vei (10 timer i bil annenhver helg), eller 3 timer med båt hver vei (6 timer i båt annenhver helg). " Har du noen gang kjørt denne veien? Det tar IKKE 10 timer. Det er snakk om å møtes på hall-veien, 2 timer i hver bil. Kostnaden ved reise av båt: voksen: 430 èn vei, dvs 860 tur-retur, + prisen for barnet. Allerede èn vei møter kostnaden det tar å kjøre. Økonomisk vil det lønne seg for begge parter å kjøre og møtes på halvveien. Hva er vitsen med å velge en reise som er så dyr at man ikke har råd til å gjøre noen når barnet er hos meg? 2. Du skriver: "Og det hørtes ut som han mente jeg skulle være med på å betale for dagmamma. Det vil jeg ikke, derfor skal han ha samvær annenhver helg til å begynne med (han som bestemmer dette). " Jeg har aldri spurt deg om å være med på å betale for dagmamma, hvor får du dette fra? Hva mener du med at det er jeg som bestemmer dette? Jeg har foreslått, du har tatt avgjørelsene, glemmer du dette? 3. Du skriver: "Og jenta mi har ikke valgt at vi skulle "skilles" nei... Det var det far som valgte da han valgte oss bort før jenta ble født. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å flytte dit vi skal, men det var det beste alternativet med tanke på far og datter. " Du glemmer å skrive hvorfor det skal være jeg som har valgt dere bort... du vart gravid og viste ikke hvem faren til barnet var... Og hva er bedre med å flytte lengre unna enn dere bor nå? 3. Du skriver: "Et annet alternativ kan jo være at far og stemor flytter til samme by som oss, siden stemor skal gå på skole der, og far ikke har jobb for tiden." Ja det høres bra ut at vi skal flytte til en by vi ikke vil bo i fordi min samboer skal være dær 2 dager i måneden... At jeg er arbeidsledig for tiden er ganske enkelt fordi jeg akkurat er ferdi med 3 års skolegang og har tatt ferie. Når og hvor jeg får/tar jobb blir ikke justert etter deg. 4. Du skriver: "Penger er det siste jeg tenker på. Men barnefar er ikke interessert i å bruke 1 krone mer enn nødvendig, og er derfor lite samarbeidsvillig på det økonomiske området...." Jeg er interessert i å være realistisk, ikke lite samarbeidsvillig, men å redusere den månedlige kostnaden bare på reise fra kr. 1720++ til 4-500 kroner er kanskje å være lite samarbeidsvillig 5. Du skriver: "Jeg er IKKE interessert i å betale dagmamma for jenta mens hun er hos ham. Da kan han heller la være å betale bidrag, noe som er helt i orden for meg" Når skulle jeg få vite dette? 6. Du skriver: "Jeg er ikke interessert i pengene hans, jeg er interessert i at min datter skal ha god kontakt med sin far. " Dette er ikke dine penger, det er vår datters penger som du har som oppgave å forvalte for henne til hun er gammel nok til å gjøre det selv. Jeg er veldig takknemlig for at vi har en ordning som fungerer per dags dato. Etter å ha lest alt det rare som du har skrevet her følte jeg det var på tide å svare litt med dette innlegget. Du må komme deg ned på jorden igjen... Jeg er ikke ute etter å ta deg, men når du greier å skrive så mye "rart" som angår meg direkte må jeg bare svare. Det er synd vi ikke kan snakke om disse tingene i steden for at du skal skrive usannheter på internet om det meste. Alt du har skrevet her får meg til å lure på hva duu egentlig forteller til dine nye svigerforeldre som jeg før hadde kontakt med, og andre som jeg kjente... Er sannheten for stygg til at du vil stå i den eller må jeg stå i dine løgner? Du skrev i et annet innlegg om hvordan du begynte sammens med din nåværende mann, at du begynte ilage han 3 uker etter at det var slutt mellom oss.... jaja, det er vel slik du heller ville det skulle være. Jeg krever at vi tar en prat på familievernkontoret når dere har flyttet slik at vi får det nye samværet på parpiret. Du har før klaget til meg på avgjørelser som du selv har tatt så her trenger vi en nøytral tredjepart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingen Skrevet 4. juli 2004 #16 Del Skrevet 4. juli 2004 Nok en gang må jeg bare beklage til dere andre her inne.... Eks'n har altfor lite å gjøre.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasseline Skrevet 4. juli 2004 #17 Del Skrevet 4. juli 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Muslingen Skrevet 4. juli 2004 #18 Del Skrevet 4. juli 2004 Dette er ærlig talt ikke noe vi trenger å diskutere på nettet. Jeg kunne selvfølgelig ha skrevet et svar her inne, men jeg lar det være. Hva ville vært vitsen med det? Jeg og barnefar opplever ting helt forskjellig. Og jeg forteller ham selvfølgelig ikke ALT jeg tenker på i forhold til barnet vårt. Og oppfatninger og meninger man har kan forandre seg etterhvert som tanker om saker og ting får tid til å modnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasseline Skrevet 4. juli 2004 #19 Del Skrevet 4. juli 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå