AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Jeg er 23 år og skal flytte hjemme ifra for første gang. Bedre sent enn aldri.. hehe. Foreldrene mine er lite samarbeidsvillige og jeg stoler ikke på de. Så jeg spør her. - Kan jeg klare meg på 5000kr i måneden? (etter leie, strøm, tv og Internet) - Hvilke andre utgifter burde jeg regne med? Nrk lisens (hvor mye?), innbo forsikring er på 130kr i måneden. - Noen andre tips til økonomien? Jeg har planer om å handle stort, unngå små turer. Planlegge måltider etter tilbud. Prioritere regninger, så mat, også får meg og mitt komme til slutt. Det er viktig for meg å klare dette, foreldrene mine har et lite veddemål gående. Mamma vedder på at jeg er hjemme igjen innen julaften, og pappa vedder på at jeg er hjemme innen November. Lite hyggelig at de sitter å vedder om slikt, i stedet for å hjelpe meg med planlegging og komme med gode råd. Anonymous poster hash: 3402f...9c1
xeno Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Nrk linsen kand u slippe, hvis du tar med tv-en din til service, at dem fjernes dings som er på tven. Hvis du ikke har enda kjøpt tv, spør noen som betaler linsens at du kan kjøpe via denne personen da slipper du det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Ikke handle det som er dyrt, kjøpt helst det som er på tilbud hvis det er noe. First price mat ganske greit, da sparer du litt penger. Men hvis du ikke bor så langt unna Sverige da er det stort + for deg. Da kommer du til å spare penger, bor ikke langt unna Sverige Å ha det sosialt i livet er artig men koster penger. Kanskje du burde ikke ta så ofte turer med venniner/venner ute på byen osv Anonymous poster hash: b66b3...84d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 jeg klarer meg i alle fall fint med 5000 etter leie osv. Bruker ca 2500 på mat og busskort. Anbefaler deg å spare litt hver måned sånn at du har en buffer hvis det skulle hende noe og du plutselig trenger mer penger enn det som er 'til overs' etter faste utgifter. Anonymous poster hash: 8fefa...0b7 3
snusmumriken Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 5000 etter bokostnader burde gå helt fint, spesielt om du ikke har bil. Mitt tips er å sette opp budsjett, og holde seg innenfor det, og prøv å spar litt hver måned. Lær deg å følge med på priser på matvarer, og last ned appen "Mattilbud". Unngå små-/impuls-shopping. Masse lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Innbo + reiseforsikring 200 kr Mobil 200 kr Buss 1000 kr Mat 3000 kr Strøm 400 kr ---------------- Sum 4800 kr Dette er de tallene jeg vet om... Buss er overdrevent, da jeg tar sjeldent buss. Kommer til å bo ganske sentralt også. Mat satt jeg ganske høyt også, bare for å være på den sikre siden Forhåpentligvis så klarer jeg å holde meg på 2000 kr. Strøm er på 300 +/- i følge megleren. Men det er jo alt etter hva jeg selv velger å bruke. Har en plan om å utnytte dagslys mest mulig, slå av lys i alle rom jeg ikke er i osv. bruke minst mulig strøm. (Noen tips her?) Varmtvann er inkludert. Aner ikke om dette er vanlig, men som jeg har forstått det så går oppvarmingen på strømmen. Det gjør det ikke her, det er fribruk og det er inkludert i strømprisen som blir på ca 300. Er det noe jeg mangler? -ts Anonymous poster hash: 3402f...9c1
helenaa Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Sjekk om du fortsatt går under dine foreldres innboforsikring. Min erfaring er at man bruker veldig lite størm hvis varmtvann og oppvarming er inkludert i leien. Men man kan spare strøm ved å ikke la ladere stå i kontakten, ved å skru apparater helt av i stedet for stand by, bruke sparepærer. Skal du ha internett? Kabeltv? Jeg synes planene dine virker lovende. Ikke bekymre deg for mye :-)
cassio Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Det kan være lurt å ha en egen konto til de faste utgiftene dine. Hvis du regner ut gjennomsnittet av de faste kostnadene dine og overfører denne summen + litt ekstra hver måned har du alltid penger til å betale regningene dine. Det som da står på lønnskonto kan du bruke uten å tenke på regningene som kommer. Ellers - har du ikke noen medlemskontingenter eller lignende? Det er også greit å ha satt av noen kroner til lege/tannlegetimer.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 Sjekk om du fortsatt går under dine foreldres innboforsikring. Min erfaring er at man bruker veldig lite størm hvis varmtvann og oppvarming er inkludert i leien. Men man kan spare strøm ved å ikke la ladere stå i kontakten, ved å skru apparater helt av i stedet for stand by, bruke sparepærer. Skal du ha internett? Kabeltv? Jeg synes planene dine virker lovende. Ikke bekymre deg for mye :-) Mamma sa at innbo forsikringen går ut når jeg flytter, altså at jeg må ha mitt eget... Men kan ikke stole på det hun sier. Hun påsto at jeg ikke får bostøtte (noe hun da innrømte senere, ja jeg har krav på det) Men skal sjekke med banken ang innbo så fort som mulig. Det var jeg ganske usikker på, om det å ha ladere i stikkontakten "tapper strøm". Har alltid i mobil lader og data lader i stikkontakten, men det burde jeg vell slutt med. Og bli flinkere til å bruke batteriet på PC'en. Internett og TV er inkludert i leien. Internett kan oppgraderes, samme med TV pakken. (individuelt) vil vente litt med å oppgradere internetten (300 kr i måneden) Men vil vent og se an hvor mye jeg bruker. Det kan være lurt å ha en egen konto til de faste utgiftene dine. Hvis du regner ut gjennomsnittet av de faste kostnadene dine og overfører denne summen + litt ekstra hver måned har du alltid penger til å betale regningene dine. Det som da står på lønnskonto kan du bruke uten å tenke på regningene som kommer. Ellers - har du ikke noen medlemskontingenter eller lignende? Det er også greit å ha satt av noen kroner til lege/tannlegetimer. Har tenkt å betale dobbel husleie ved første innbetaling, slik at jeg er 1 husleie foran. I tilfelle noe skjer, så har jeg allerede betalt husleien. Pluss at jeg har tenkt å spare så mye jeg kan. Tenkt å legge penger til lege, tannlege og ekstra ting (konserter, reiser osv) på sparekonto. Burde kanskje ha en konto til, må sjekke nettbanken. Takk for gode tips :D Jeg SKAL klare dette, det er jeg fast bestemt på. Mamma og pappa skal ikke vinne noe veddemål hehe. ts Anonymous poster hash: 3402f...9c1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #10 Skrevet 5. august 2014 Dette klarer du helt fint! Lurt av deg å tenke gjennom det praktiske og økonomiske på forhånd. Å bruke batteriet på PC-en for å spare strøm gir kun mening dersom du lader PC-en et annet sted. For å holde strømregningen nede bør du først og fremst velge en billig strømleverandør. I tillegg er det lurt å ikke ha for høy temperatur innendørs om vinteren. Jeg er av dem som foretrekker regnskap fremfor budsjett. Første året jeg bodde hjemmefra hadde jeg null kontroll, og svidde av titusenvis av kroner unødvendig uten å skjønne hvor pengene forsvant. Nå har jeg nesten i overkant god kontroll. Noen generelle tips fra meg: - Mye kan kjøpes brukt. Brukbare møbler kan man til og med få helt gratis. - Mange produkter er billigere å handle fra nett, gjerne fra utlandet. - Ha sparekontoen i en annen bank enn der du har brukskonto. Finn en bank med høy rente på finansportalen.no. - Mat og drikke er en stor utgiftspost med store innsparingsmuligheter. Du tar høyde for å bruke 3000 kroner i måneden, men selv klarer jeg meg fint på halvparten. Det er 18000 kroner i forskjell i året! - Trenger du reise- og innboforsikring? Jeg har ingen av delene, og ville særlig vurdert å droppe førstnevnte. De første årene hadde jeg innboforsikring via foreldrene mine. - Ta en titt på SIFOs Referansebudsjett: http://www.sifo.no/files/Referansebudsjett2014PDF.pdf Anonymous poster hash: 1a11e...0d8
Gjest Blomst83 Skrevet 5. august 2014 #11 Skrevet 5. august 2014 (endret) Innbo + reiseforsikring 200 kr Mobil 200 kr Buss 1000 kr Mat 3000 kr Strøm 400 kr ---------------- Sum 4800 kr Dette er de tallene jeg vet om... Buss er overdrevent, da jeg tar sjeldent buss. Kommer til å bo ganske sentralt også. Mat satt jeg ganske høyt også, bare for å være på den sikre siden Forhåpentligvis så klarer jeg å holde meg på 2000 kr. Strøm er på 300 +/- i følge megleren. Men det er jo alt etter hva jeg selv velger å bruke. Har en plan om å utnytte dagslys mest mulig, slå av lys i alle rom jeg ikke er i osv. bruke minst mulig strøm. (Noen tips her?) Varmtvann er inkludert. Aner ikke om dette er vanlig, men som jeg har forstått det så går oppvarmingen på strømmen. Det gjør det ikke her, det er fribruk og det er inkludert i strømprisen som blir på ca 300. Er det noe jeg mangler? -ts Anonymous poster hash: 3402f...9c1 Telys og kubbelys er gode tips. Jeg er helt ekstrem på å spare strøm,så f.eks på badet har jeg et kubbelys så tennes når mørket kommer frem.Lyset på badet er bare på når jeg steller meg. Mye lys skaper også noe varme. Endret 6. august 2014 av Blomst83
Pengebingen Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 Jeg vedder imot dine foreldre, tror ikke du flytter hjem igjen, noensinne For dette fikser du!! Du tenker allerede mye riktig, så du vil klare deg Ang ekstra husleie: opprett heller en konto i bank med relativt høy rente (eks santander, sparesmart, topprente, yabank) som ikke er din dagligbank. Der setter du inn den ekstra husleien, og etterhvert bør du også sette inn litt mer for å ha en buffer mor uforutsette ting. Siden pengene står i annen bank er det ikke lett å impulsivt bruke av de, da overføring til dagligbanken kan ta inntil et døgn. Dermed blir de "ute av syne, ute av sinn", men du vet at de er der. Og da tjener du renter på pengene, heller enn at utleier gjør det Strømtipsene har du skjønner jeg, ja, ta ut kontakter på ting du ikke bruker, og hold overlevlig, men lav temperatur inne. Det er ok å måtte ha på genser inne om vinteren! Om du frykter strømregningene, så er mitt tips å sette av til strøm på egen konto (du kan i de fleste banker opprette mange kontoer og gi de ulike navn), og at du setter av litt for mye om sommeren, for å ha litt mer til de dyrere månedene. Avhengig av hva strømregningene er på, så vanskelig å gi et eksakt beløp, men nå i starten kan du heller ta i litt, og så har du evt litt sparepenger på kontoen om de ikke blir brukt til strøm ila vinteren. Sett av hvertfall 500 kr pr mnd. Du gjør helt rett med å vente med å oppgradere internett!!! Antagelig trenger du ikke noen oppgradering i det hele tatt! Ikke vurder det før du faktisk mener at det er nødvendig, for det er dyrt og egentlig unødvendig. Det må du i alle fall vente med til du ser hvordan dette går, og om du har det overskuddet hver måned, etter å ha satt av til alt annet + sparing på bufferkonto. Søk bostøtte, har du krav på det får du det: Er ikke din mor som bestemmer det. Men, hva med inntekt? Er du student? Kan du øke inntekten din, så du får enda mer til overs hver måned? Etter at alle sparetiltak er innført er det det neste du må se på. Før budsjett eller regnskap, ha kontroll på hvor hver eneste krone blir av, og vær bevisst på at du må unngå underskudd, og helt også få spar litt (minst 500 kr?) hver måned. Følg med, bruk excelark, vær skikkelig sjef over pengene dine en periode. Det er utrolig bevisstgjørende. Ingen fare for at du ikke skal klare deg, så lenge du kontrollerer pengene dine, og de ikke kontrollerer deg 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 Dette klarer du helt fint! Lurt av deg å tenke gjennom det praktiske og økonomiske på forhånd. Å bruke batteriet på PC-en for å spare strøm gir kun mening dersom du lader PC-en et annet sted. For å holde strømregningen nede bør du først og fremst velge en billig strømleverandør. I tillegg er det lurt å ikke ha for høy temperatur innendørs om vinteren. Jeg er av dem som foretrekker regnskap fremfor budsjett. Første året jeg bodde hjemmefra hadde jeg null kontroll, og svidde av titusenvis av kroner unødvendig uten å skjønne hvor pengene forsvant. Nå har jeg nesten i overkant god kontroll. Noen generelle tips fra meg: - Mye kan kjøpes brukt. Brukbare møbler kan man til og med få helt gratis. - Mange produkter er billigere å handle fra nett, gjerne fra utlandet. - Ha sparekontoen i en annen bank enn der du har brukskonto. Finn en bank med høy rente på finansportalen.no. - Mat og drikke er en stor utgiftspost med store innsparingsmuligheter. Du tar høyde for å bruke 3000 kroner i måneden, men selv klarer jeg meg fint på halvparten. Det er 18000 kroner i forskjell i året! - Trenger du reise- og innboforsikring? Jeg har ingen av delene, og ville særlig vurdert å droppe førstnevnte. De første årene hadde jeg innboforsikring via foreldrene mine. - Ta en titt på SIFOs Referansebudsjett: http://www.sifo.no/files/Referansebudsjett2014PDF.pdf Anonymous poster hash: 1a11e...0d8 Jeg viste ikke at man kunne ha sparekonto i en annen bank! Dette er ting mine foreldre unnlater å tipse meg om. Skal se hva jeg finner ut av, for dersom jeg klarer å spare 500 kr måneden, så blir det en god del til slutt. Målet mitt er å komme meg under 2000 kr, når det kommer til mat. Har planer om å kjøpe stort og billig. Ikke gå etter hva magen ønsker, men tilbudene. Mamma som sa at innbo ikke går under dem når jeg flytter ut. Men stoler ikke helt på hun, da hun påsto at det kostet 1000 kr i måneden. Sjekket det opp å det var 130 kr, ikke 1000 kr. Hun påsto at hun hadde sjekket banken sin nettside, jeg viste hun så klart siden selv og der sto det 130 kr Hun sa først at strøm koster 1000 - 2000 kr i måneden. Men sa sannheten litt senere, det er ca 300 kr. Jeg vedder imot dine foreldre, tror ikke du flytter hjem igjen, noensinne For dette fikser du!! Du tenker allerede mye riktig, så du vil klare deg Ang ekstra husleie: opprett heller en konto i bank med relativt høy rente (eks santander, sparesmart, topprente, yabank) som ikke er din dagligbank. Der setter du inn den ekstra husleien, og etterhvert bør du også sette inn litt mer for å ha en buffer mor uforutsette ting. Siden pengene står i annen bank er det ikke lett å impulsivt bruke av de, da overføring til dagligbanken kan ta inntil et døgn. Dermed blir de "ute av syne, ute av sinn", men du vet at de er der. Og da tjener du renter på pengene, heller enn at utleier gjør det Strømtipsene har du skjønner jeg, ja, ta ut kontakter på ting du ikke bruker, og hold overlevlig, men lav temperatur inne. Det er ok å måtte ha på genser inne om vinteren! Om du frykter strømregningene, så er mitt tips å sette av til strøm på egen konto (du kan i de fleste banker opprette mange kontoer og gi de ulike navn), og at du setter av litt for mye om sommeren, for å ha litt mer til de dyrere månedene. Avhengig av hva strømregningene er på, så vanskelig å gi et eksakt beløp, men nå i starten kan du heller ta i litt, og så har du evt litt sparepenger på kontoen om de ikke blir brukt til strøm ila vinteren. Sett av hvertfall 500 kr pr mnd. Du gjør helt rett med å vente med å oppgradere internett!!! Antagelig trenger du ikke noen oppgradering i det hele tatt! Ikke vurder det før du faktisk mener at det er nødvendig, for det er dyrt og egentlig unødvendig. Det må du i alle fall vente med til du ser hvordan dette går, og om du har det overskuddet hver måned, etter å ha satt av til alt annet + sparing på bufferkonto. Søk bostøtte, har du krav på det får du det: Er ikke din mor som bestemmer det. Men, hva med inntekt? Er du student? Kan du øke inntekten din, så du får enda mer til overs hver måned? Etter at alle sparetiltak er innført er det det neste du må se på. Før budsjett eller regnskap, ha kontroll på hvor hver eneste krone blir av, og vær bevisst på at du må unngå underskudd, og helt også få spar litt (minst 500 kr?) hver måned. Følg med, bruk excelark, vær skikkelig sjef over pengene dine en periode. Det er utrolig bevisstgjørende. Ingen fare for at du ikke skal klare deg, så lenge du kontrollerer pengene dine, og de ikke kontrollerer deg Jeg går på arbeidsavklaringspenger grunnet sykdom, så noe ekstra inntekt er ikke mulig. Ikke akkurat nå. Vinteren går helt fint for min del, jeg elsker kulde! Jeg tuller ikke, om det er -20 så har jeg vinduet åpent 24/7. Elsker at det er iskaldt inne. Så noe ekstra utgifter på strøm om vinteren, blir null problem haha. Det blir heller mer strøm om sommeren, da jeg hater varme og viften står på hele døgnet. Pappa har tilbudt seg å kjøpe inn en del brannslukkere. Slike små bokser og slikt. Så da kan jeg tenne så mye kubelys jeg ønsker. Er nemlig redd (mer angst) for brann (grunnet ulykke i barndommen) men med slike bokser liggende her og der, så føler jeg meg trygg nok til å tenne kubelys. Tusen, tusen takk for mange gode tips. Skal sjekke det med sparekonto nå. TS Anonymous poster hash: 3402f...9c1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #14 Skrevet 6. august 2014 Ser et tips her om å droppe innboforsikring. Vent i det minste med det lengste å gjøre det, mange som har brent seg der. Trenger ikke koste mer enn 1500 i året og da dekkes normalt 100-200K av verdier. Innboforsikring er særdeles dumt å ikke ha med mindre man omtrent bare eier det man står og går i. Men om man teller opp diverse klær, utstyr, pc, tv og andre ting man har hjemme så blir man raskt overrasket over den samlede verdien av det. Det kan bli dyrt å erstatte ved innbrudd, brann e.l. Anonymous poster hash: 3f639...7c6 3
FrkHumle Skrevet 6. august 2014 #15 Skrevet 6. august 2014 Jeg viste ikke at man kunne ha sparekonto i en annen bank! Dette er ting mine foreldre unnlater å tipse meg om. Skal se hva jeg finner ut av, for dersom jeg klarer å spare 500 kr måneden, så blir det en god del til slutt. Målet mitt er å komme meg under 2000 kr, når det kommer til mat. Har planer om å kjøpe stort og billig. Ikke gå etter hva magen ønsker, men tilbudene. Mamma som sa at innbo ikke går under dem når jeg flytter ut. Men stoler ikke helt på hun, da hun påsto at det kostet 1000 kr i måneden. Sjekket det opp å det var 130 kr, ikke 1000 kr. Hun påsto at hun hadde sjekket banken sin nettside, jeg viste hun så klart siden selv og der sto det 130 kr Hun sa først at strøm koster 1000 - 2000 kr i måneden. Men sa sannheten litt senere, det er ca 300 kr. Jeg går på arbeidsavklaringspenger grunnet sykdom, så noe ekstra inntekt er ikke mulig. Ikke akkurat nå. Vinteren går helt fint for min del, jeg elsker kulde! Jeg tuller ikke, om det er -20 så har jeg vinduet åpent 24/7. Elsker at det er iskaldt inne. Så noe ekstra utgifter på strøm om vinteren, blir null problem haha. Det blir heller mer strøm om sommeren, da jeg hater varme og viften står på hele døgnet. Pappa har tilbudt seg å kjøpe inn en del brannslukkere. Slike små bokser og slikt. Så da kan jeg tenne så mye kubelys jeg ønsker. Er nemlig redd (mer angst) for brann (grunnet ulykke i barndommen) men med slike bokser liggende her og der, så føler jeg meg trygg nok til å tenne kubelys. Tusen, tusen takk for mange gode tips. Skal sjekke det med sparekonto nå. TS Anonymous poster hash: 3402f...9c1 Hvis du går på AAP er det stor sjanse for at du kan få bostøtte. Forøvrig har du krav på supplerende stønad om ikke AAP rekker til nøkterne utgifter også (altså du kan ikke bo råflott og søke om støtte, men når du flytter ut så er det NAV (og altså sosialstønad) som er redningen mtp økonomien, ikke foreldrene. Så flytt ut og nyt å bo alene Du kan sjekke inne på husbanken.no og gå inn på beregne bostøtte så finner du ut hvor mye du kan få i den kommunen du skal bo.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #16 Skrevet 6. august 2014 Jeg tror det her går veldig bra. Du har også litt til overs i og med at du har lagt inn ganske mye i mat og buss posten. P.S sett heller den ekstra husleien inn på sparekonto enn å betale to husleier første måneden. Vil også sterkt anbefale inboforsikring. En annen ting er også sett opp ukentlig middagsmeny. Da bruker du mindre i matbutikken og kan handle sjeldenere også. Anonymous poster hash: da3d9...baf
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #17 Skrevet 6. august 2014 Hvis du går på AAP er det stor sjanse for at du kan få bostøtte. Forøvrig har du krav på supplerende stønad om ikke AAP rekker til nøkterne utgifter også (altså du kan ikke bo råflott og søke om støtte, men når du flytter ut så er det NAV (og altså sosialstønad) som er redningen mtp økonomien, ikke foreldrene. Så flytt ut og nyt å bo alene Du kan sjekke inne på husbanken.no og gå inn på beregne bostøtte så finner du ut hvor mye du kan få i den kommunen du skal bo. Med bostøtte på ca 2000-3000 kr så har jeg 5000 kr igjen. Å det er vell mer en nok. Har tenkt å søke om sosialstøtte frem til bostøtten kommer. For ellers så har jeg 2000 eller mindre å leve av. Føler jeg planlegger til jeg blir blå her. Men bedre å gå over alt to ganger, å tenke ut forskjellige scenarioer, enn å fucke opp og ende opp med kredit-gjeld fordi jeg ikke orket å planlegge. Er også redd for å fucke til å ende opp hjemme til jul haha. TS Anonymous poster hash: 3402f...9c1
FrkHumle Skrevet 6. august 2014 #18 Skrevet 6. august 2014 Med bostøtte på ca 2000-3000 kr så har jeg 5000 kr igjen. Å det er vell mer en nok. Har tenkt å søke om sosialstøtte frem til bostøtten kommer. For ellers så har jeg 2000 eller mindre å leve av. Føler jeg planlegger til jeg blir blå her. Men bedre å gå over alt to ganger, å tenke ut forskjellige scenarioer, enn å fucke opp og ende opp med kredit-gjeld fordi jeg ikke orket å planlegge. Er også redd for å fucke til å ende opp hjemme til jul haha. TS Anonymous poster hash: 3402f...9c1 Altså, hvorfor er det et alternativ å havne hjemme igjen? Slutt å tenk slik! Er jo virkelig på tide å komme seg bort fra rumpa til mor nå. Så kutt hele den frykten, det bør ikke være et alternativ en gang. Går det dårlig økonomisk er det ikke bare å flytte hjem, så enkelt er det ikke. (Oppsigelsestid osv) Da skal du heller dra på NAV og forklare situasjonen. Forøvrig burde du snakke med de på forhånd, sånn at du ikke baserer deg på bostøtte uten å vite det. Å planlegge å søke om sosialstøtte frem til bostøtten kommer tror jeg du kan glemme. Sosialstønad tar rundt tre uker å få svar på, og du kan ikke søke før du er helt blakk (og faktisk bor for deg selv). Du kan noen ganger få nødpenger, men da må det være helt tomt for alle andre alternativ, inkludert å låne av familie. Bostøtte går ganske raskt å få svar på. Hvilken dato har du tenkt til å flytte? Hvor mye må du betale i husleie? Har du bolig klart? Hvis alt er klart så kan du prøve å finne ut om du kan søke på forhånd. Bare oppgi flyttedato. Hva slags tiltak går du på under AAP? Det er mange ekstrastønader man kan få der. I tillegg har du antakelig en kronisk lidelse, sånn at du muligens kan få grunnstønad i tillegg. Det er verdt å sjekke ut Er stor forskjell på 2000 og 3000 i bostøtte, hva sier kalkulatoren? Eksakte summer er det du må gå ut fra.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #19 Skrevet 6. august 2014 Altså, hvorfor er det et alternativ å havne hjemme igjen? Slutt å tenk slik! Er jo virkelig på tide å komme seg bort fra rumpa til mor nå. Så kutt hele den frykten, det bør ikke være et alternativ en gang. Går det dårlig økonomisk er det ikke bare å flytte hjem, så enkelt er det ikke. (Oppsigelsestid osv) Da skal du heller dra på NAV og forklare situasjonen. Forøvrig burde du snakke med de på forhånd, sånn at du ikke baserer deg på bostøtte uten å vite det. Å planlegge å søke om sosialstøtte frem til bostøtten kommer tror jeg du kan glemme. Sosialstønad tar rundt tre uker å få svar på, og du kan ikke søke før du er helt blakk (og faktisk bor for deg selv). Du kan noen ganger få nødpenger, men da må det være helt tomt for alle andre alternativ, inkludert å låne av familie. Bostøtte går ganske raskt å få svar på. Hvilken dato har du tenkt til å flytte? Hvor mye må du betale i husleie? Har du bolig klart? Hvis alt er klart så kan du prøve å finne ut om du kan søke på forhånd. Bare oppgi flyttedato. Hva slags tiltak går du på under AAP? Det er mange ekstrastønader man kan få der. I tillegg har du antakelig en kronisk lidelse, sånn at du muligens kan få grunnstønad i tillegg. Det er verdt å sjekke ut Er stor forskjell på 2000 og 3000 i bostøtte, hva sier kalkulatoren? Eksakte summer er det du må gå ut fra. Har en leilighet klar, venter på å få skrivet kontrakt. Flytter da i September. (dato får jeg når jeg skal skrive kontrakten, da den kan endres dersom hun som bor der vil flytte litt tidligere) Har spart opp penger så dersom det ikke blir noe støtte inntil jeg får bostøtte, så har jeg nok spart opp til å klare meg i 3-4 måneder. Pluss familie som kan hjelpe dersom det blir nødvendig. På grunn av disse oppsparte pengen så tviler jeg på at jeg verken får eller behøver noe midlertidig støtte frem til bostøtten. I følge kalkulatoren så har jeg rett på 2800 kr i bostøtte. Har ringt nav flere ganger, men får samme svaret "ta kontakt når du har skrevet under kontrakten". Så det er lite å gjøre med økonomiske delen før kontrakten er skrevet. Eneste "tiltaket" jeg vet om, er at jeg får Arbeidsavklaringspenger. Har ingenting ekstra eller søkt om noe annet. Har søkt meg både gul og blå på den dumme nettsiden til NAV. Men det er en jungel med informasjon, og finner ikke noe tilleggtiltak jeg kan søke på. Så må kontakte nav og få til et møte, for å få slik informasjon. TS Anonymous poster hash: 3402f...9c1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2014 #20 Skrevet 6. august 2014 Innboforsikring til 1000/mnd? Ko-ko, hun der moren din. Men: det er kun studenter som bor på hybel og som fortsatt har hovedadresse hos foreldre som kan bruke samme innboforsikring som foreldrene. Forøvrig: Jeg vedder i mot foreldrene dine, og jeg mener at dersom du holder ut lenger enn det de har sagt bør de betale deg! Hvor mye har de veddet og hvorfor er de så slemme?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå