AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Huff.. Vet ikke hvor jeg skal starte- men vi ble overtalt til å få en hannhund på foravtale. Veldig søt og snill hund, som passer godt inn hos oss :-) Eieren brukte ca 6 mnd på å sende oss forslag på kontrakt. Vi avtalte når vi hentet den hvordan alt skulle være.. Vi dro på ferie og bestevenninnen min passet hunden.. (Det gikk veldig bra :-), da eieren (en oppdretter med MASSE hunder) sa hun måtte sette den bort siden den ille fungerte/ble veldig stresset av å bo i så stor flokk.. Og det ble den, var helt nervevrak i starten etter den kom hit.. Eieren ble klin gæærn når hun hørte venninna hadde passet den.. Det skulle jo hun gjøre, og vi forsto så å si ingen ting.. Hun sto jo å sa at hunden var som vår å regne.. Vi skulle behandle den som vår.. Hun skulle ha 2-3 parringer/kull på den- thats it. Hadde den kommet tilbake til henne for en uke hadde den blitt enda mer nervevrak enn den var når vi fikk den.. Kontrakten kom i posten, sto ingen ting om 2-3 kull.. Bare at hun skulle ha parringer på den.. Jeg måtte jo lure da, om det ikke skulle være noen begrensning? Men Neida- hun skulle bruke den så mye hun ville (kommer hit eller betaler oss for å kjøre Til henne). Rasen har en begrensning på antall valper en hannhund kan ha, men hun har tenkt å få flere enn dette- og hun har tenkt å lage en "blanding" med han. Hun truet med å hente han, når jeg lurte på hvorfor det ikke sto 2-3 parringer som vi avtalte.. Hun roet seg jo ned, og hunden er her nå. Men nå angrer jeg så veldig på at vi lot oss overtale til å få en hund på foravtale, skulle heller kjøpt oss en hund.. Føler hun kommer til å henge over oss med trusler om å hente den hver gang hun er i dårlig humør.. Jeg klarer rett og slett ikke være så glad i hunden som den fortjener :-( ble veldig lei meg når hun kalte meg drittkjerring og at jeg var fæl mot dyr.. Det er så virkelighetsfjernt som det går ann... Vet ikke helt hva jeg vil med det innlegget her, få ut litt frustrasjon kanskje :-( Søt og hyggelig hund, skulle bare ønske den var vår.. Har nesten lyst å gi den tilbake.. Men det fortjener den virkelig ikke.. Vært i et foravtalehjem før oss, men der gikk det galt pga "tyvparring" eller noe..Anonymous poster hash: f3360...da4
Gjest gjest- silje Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Ja her har dere tabbet dere litt ut. Jeg vet at mange oppdrettere bruker kontrakter til hunden er åtte år gammel, noe jeg personlig ikke liker. Og dere har tatt imot en hund uten å ha skrevet kontrakt først. Dere har vel to muligheter, hvis dere ikke vil ha denne kontrakten: Spørre om å få kjøpe ut hunden, eller levere den tilbake. Du har ingen rettigheter når stamtavlen står på oppdretter, så hvis ikke du vil eller får kjøpe den ut, så må den nesten tilbake, ellers så må du godta kontrakten som er en kontrakt jeg selv ikke ville brukt til en fôrvert da jeg mener det er urimelig med så mange kull. For hva oppdretter sa tidligere, har dere dessverre ikke bevis på og da stiller dere ikke sterkt skulle dere inne i en tvist med konfliktrådet.
Skywise Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 (endret) Dessverre å si det, så er det faktisk oppdretter som eier hunden og kan gjøre som hun vil med den. Om jeg hadde satt ut en hund på fôr og det ble avtalt at jeg skulle passe hunden, så ville ikke jeg blitt blid om fôrvert hadde overlevert hunden til noen andre uten å avtale med meg først. En fôrvertsavtale krever tillit og samarbeid mellom oppdretter og fôrvert, om dette ikke er tilstede (som i at du mener hundene ikke har det bra hos oppdretter, og oppdretter bryter avtalen om max 2-3 kull) så er egentlig hele opplegget dødfødt. Med det sagt, så høres dette ut som en veldig uproff oppdretter. Dere skulle satt dere mer inn i hvordan en fornuftig fôravtale skal se ut før dere signerte kontrakten (som skal signeres ved henting uten unntak). For meg høres dette ut som at oppdretter bruker dere som gratis hundepass, og ikke har tenkt til å overføre hunden på dere med det første. Jeg ville levert hunden tilbake og kjøpt ny hund et annet sted, eventuelt hørt om det var mulig å kjøpe hunden ut av avtalen. Dessverre er det ikke stort annet du kan gjøre for å bli kvitt denne oppdretteren. Edit: la til litt. Endret 5. august 2014 av Skywise
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Takk for svar :-) Ja, vi bommet der. Vi er ganske ryddige sånn egentlig- men hun hadde jo ingen ting klart, og den fra kennelklubben ville hun ikke bruke...! Vi har ikke peiling på oppdrett/foravtaler men skjønte at kontrakt var lurt.. Vi er visst den eneste som har ønsket det av alle de hun har hatt hunder på for hos- så her er det vi som er vanskelige....... Problemet vårt er heldigvis ikke at hun skal ha parringer på den, det skal hun få- så mange hun vil i utgangspunktet. Får bare håpe hun tar hensyn til hunden og kommer hit så vi slipper å kjøre timevis med en bilsyk hund en gang i uken.. Problemet nå er at jeg må finne den "søte" hunden i han igjen.. Ts :-) Ja her har dere tabbet dere litt ut. Jeg vet at mange oppdrettere bruker kontrakter til hunden er åtte år gammel, noe jeg personlig ikke liker. Og dere har tatt imot en hund uten å ha skrevet kontrakt først. Dere har vel to muligheter, hvis dere ikke vil ha denne kontrakten: Spørre om å få kjøpe ut hunden, eller levere den tilbake. Du har ingen rettigheter når stamtavlen står på oppdretter, så hvis ikke du vil eller får kjøpe den ut, så må den nesten tilbake, ellers så må du godta kontrakten som er en kontrakt jeg selv ikke ville brukt til en fôrvert da jeg mener det er urimelig med så mange kull. For hva oppdretter sa tidligere, har dere dessverre ikke bevis på og da stiller dere ikke sterkt skulle dere inne i en tvist med konfliktrådet. Anonymous poster hash: f3360...da4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 Hundene har det nok fint hos henne, det passet bare ikke denne hunden (hennes ord). Jeg har ingen negative tanker om hundeholdet hennes egentlig, men så er alle hunder ulike- og denne passer best i en "rolig stue" som hun sa. Det ble heller ikke avtalt at hun skulle passe han ved ferier, tror tilogmed hun nevnte at vi kunne ordne det så lenge vi kjente de godt.. (Har en hund til som også får pass ved ferier :-) Alt dette er skværet opp i nå, men jeg vet jeg aldri skal ha hund på foravtale igjen.. Orker ikke få trusler om at hunden hentes :-( hun har ikke vist noe interesse for den siden vi fikk den, jeg har gitt henne oppdateringer, og ga beskjed når den ble syk for en mnd siden og måtte få behandling. Og beskjed om at han ble frisk igjen. Hun er i utgangspunktet enig i at dette er et greit "rapporteringsnivå"... Er alt stille er alt bra.. Får nesten se hva vi gjør.. Det står i kontrakten at hunden er i mitt eierskap.. Vet ikke hva dere tenker om det, men det holder i utgangspunktet for meg :-) ønsker kun å få mitt navn i chippen hans- men det er i tilfelle han rømmer, men han er i bånd hele tiden så går nok bra.. Dessverre å si det, så er det faktisk oppdretter som eier hunden og kan gjøre som hun vil med den. Om jeg hadde satt ut en hund på fôr og det ble avtalt at jeg skulle passe hunden, så ville ikke jeg blitt blid om fôrvert hadde overlevert hunden til noen andre uten å avtale med meg først. En fôrvertsavtale krever tillit og samarbeid mellom oppdretter og fôrvert, om dette ikke er tilstede (som i at du mener hundene ikke har det bra hos oppdretter, og oppdretter bryter avtalen om max 2-3 kull) så er egentlig hele opplegget dødfødt. Med det sagt, så høres dette ut som en veldig uproff oppdretter. Dere skulle satt dere mer inn i hvordan en fornuftig fôravtale skal se ut før dere signerte kontrakten (som skal signeres ved henting uten unntak). For meg høres dette ut som at oppdretter bruker dere som gratis hundepass, og ikke har tenkt til å overføre hunden på dere med det første. Jeg ville levert hunden tilbake og kjøpt ny hund et annet sted, eventuelt hørt om det var mulig å kjøpe hunden ut av avtalen. Dessverre er det ikke stort annet du kan gjøre for å bli kvitt denne oppdretteren. Edit: la til litt. Anonymous poster hash: f3360...da4
Skywise Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Er hunden registrert på deg i NKK, og har du betalt noe for den? For i så fall har ikke oppdretter noen rett til å bestemme over hunden da den i forhold til loven er solgt. Oppdretter vil stille svakt i en eventuell forbrukertvist, spesielt om fôrvertsavtalen ikke er standard NKK kontrakt og dermed kan inneholde punkter som er dårligere enn kjøpsloven. Om hunden ikke står i ditt navn, og det heller ikke er kontraktfestet når den vil bli overført, så ville jeg vært svært nøye å ta vare på alt av kvitteringer for alle utgifter du har med hunden om du bestemmer deg for å beholde den. Da kan du sende en regning til oppdretter for hundepass om oppdretter skulle bryte kontrakten. En fôrvertavtale bunner i at fôrvert ikke betaler for hunden i kroner, men i form av pass og parringer/valpekull. Det skal ikke være gratis hundepass av oppdretters hund, og det er det jo om hunden ikke overføres til fôrvert. Ellers synes jeg de er rart at hun er enig i at hunden ikke passer inn i hennes hjem, men samtidig blir sur når du finner annet pass? Gir jo ikke helt mening.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Takk for tips, han blir nok her- og jeg skal ta vare på kvitteringer! Han er nok ikke overført til meg, har ikke fylt ut noen papirer. Kun kontrakt. Men den er vel i værste fall verdt en del den også.. Og ja, det henger ikke helt på greip at hun sa som hun gjorde for så å bli sur for at vi ordnet en super hundepasser til han.. Hun har på en måte trukket det tilbake, så har nok overreagert litt der- men det blir veldig frustrerende for meg :-) Hadde ikke blitt fornøyd jeg heller om noen bare hadde gjort det ,men, vi handlet virkig i god tro på det der.. Har sagt unnskyld og hun har akseptert- vi har en "avtale" om at det er helt greit nå.. men jeg hadde heller aldri satt bort en hund uten kontrakt.. Skal huske på det om det viser seg at vi kun er "gratis hundevakt".. Mulig hun har vært litt ekstra "på" siden hun ikke kjenner oss og faktisk ønsker det beste for hunden. Sammen med en god dose temperament ;-) Det vi ønsker er en familiehund vi kan få glede av alle sammen (og der passer han veldig godt :-)). Ble bare fryktelig frustrert.. Har faktisk hjulpet å lufte det litt her, så tusen takk :-) Er hunden registrert på deg i NKK, og har du betalt noe for den? For i så fall har ikke oppdretter noen rett til å bestemme over hunden da den i forhold til loven er solgt. Oppdretter vil stille svakt i en eventuell forbrukertvist, spesielt om fôrvertsavtalen ikke er standard NKK kontrakt og dermed kan inneholde punkter som er dårligere enn kjøpsloven. Om hunden ikke står i ditt navn, og det heller ikke er kontraktfestet når den vil bli overført, så ville jeg vært svært nøye å ta vare på alt av kvitteringer for alle utgifter du har med hunden om du bestemmer deg for å beholde den. Da kan du sende en regning til oppdretter for hundepass om oppdretter skulle bryte kontrakten. En fôrvertavtale bunner i at fôrvert ikke betaler for hunden i kroner, men i form av pass og parringer/valpekull. Det skal ikke være gratis hundepass av oppdretters hund, og det er det jo om hunden ikke overføres til fôrvert. Ellers synes jeg de er rart at hun er enig i at hunden ikke passer inn i hennes hjem, men samtidig blir sur når du finner annet pass? Gir jo ikke helt mening. Anonymous poster hash: f3360...da4
Skywise Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Kan være greit å være litt nøye på å avtale ting med oppdretter, så slipper dere forhåpentligvis flere forviklinger. Ønsker deg lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå