Gå til innhold

Hvorfor har jenter en så sterk fobi mot å bli skitne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Menn har alltid, helt fra de var gutter som lekte i gjørmen, vært de som har hatt skitten-jobbene. Menn blir bilmekanikere, oljearbeidere, søppeltømmere, med mere. Kvinner, derimot, ser man sjelden i yrker der de blir skitne under neglene. Helt fra de er små jenter har de en sterk fobi mot å få skitt og møkk på hendene eller kroppen.

Hvorfor er det sånn?

Anonymous poster hash: 00299...4ac
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel..jenter er jo sykepleiere. Og ser mye blod og griseri, som de kanskje får på hendene. Og hva med hjelpepleiere som skifter bleier på eldre og vasker bæsjen vekk fra pasienter? Det er jo skittent.

Anonymous poster hash: 8635e...987
  • Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke det. Men jeg var guttejente som liten også, så jeg lekte i gjørma med gutta.

Men det er vel kanskje noe tillært - vi jenter skal alltid være så rene og pene…

Anonymous poster hash: f119c...66a
  • Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet

Menn har alltid, helt fra de var gutter som lekte i gjørmen, vært de som har hatt skitten-jobbene. Menn blir bilmekanikere, oljearbeidere, søppeltømmere, med mere. Kvinner, derimot, ser man sjelden i yrker der de blir skitne under neglene. Helt fra de er små jenter har de en sterk fobi mot å få skitt og møkk på hendene eller kroppen.

Hvorfor er det sånn?

Tja, med tanke på at veldig mange kvinner jobber som sykepleiere og barnehageassistenter vet jeg nå ikke helt om de er så redde for skitt. Her snakker man både snørr, bæsj, tiss, blod, alskens bassilusker og kroppsvæsker, og i barnehagene også i mange tilfeller gjørme.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vel..jenter er jo sykepleiere. Og ser mye blod og griseri, som de kanskje får på hendene. Og hva med hjelpepleiere som skifter bleier på eldre og vasker bæsjen vekk fra pasienter? Det er jo skittent.

Anonymous poster hash: 8635e...987

Hvor ofte må de egentlig bytte bleie? Jeg oppfatter det mest som at slikt kommer opp i slike tilfeller når kvinner skal skryte på seg å være så flinke som tar seg av slikt skittenarbeid. Men da har de jo også en del verneutstyr på seg, har de ikke? Så så skitne blir de faktisk ikke. Og så går de og vasker seg med en gang etterpå (innlysende nok), så det er ikke som om de ikke er redde for skitt og møkk likevel.

Til forskjell fra feks. bønder, som går rundt med skitt og møkk på hendene og klærne hele dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal vi ikke ta alle under en kam...

Men det ligger nok endel til oppvekst og miljø. Jenter oppfordres ikke akkurat til å bli med pappa i garagen å sku på bilen, men pappa tar med sønnen på det. Går vi videre på den tankebanen, at det ikke er mor som ikke vil dattera skal skitne ut kjolen, så mener jeg ansvaret ligger veldig mye hos mannen, pappaen, som ikke fremmer dattera like mye som sønnen. Pappa innordner dattera i vante kjønnsrollemønstre.

Anonymous poster hash: 7c439...93f
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleierer og andre omsorgsarbeidere har jo på seg hansker når de skal stå med hendene oppi blod og gørr, så det blir jo ikke det samme.

Og hvor ofte har dere bæsj på helde hånda når dere skifter bleier?

Og dere vasker jo hendene med en gang dere er ferdige.

Synes ikke det blir sammenlignbart med typiske manneyrker som mekaniker, bønder osv..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at dette handler om urmennesket i oss. Menn er jegere (utearbeidende og ekspansive) og kvinner er sankere (omsorgspersoner); mens dere er ute og slåss med bjørner er vi på blåbærtur liksom.

Men, mye har skjedd fra da til nå. Dessverre går det litt treigt i svingene.

Endret av iGirl
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror det der mest er kulturelt.

• Liker 3
Skrevet

Har du hørt om hestejenter? Vanskelig å være "ren og pen" når man har ansvar for en hest (eller flere).

Vet ikke hvor og når du har vokst opp men da jeg var barn lekte jentene like "møkkete" som guttene. Eneste forskjellen var at vi kanskje hadde litt mer oppgitte mødre :fnise:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette handler om urmennesket i oss. Menn er jegere (utearbeidende og ekspansiv) og kvinner er sankere (omsorgspersoner); mens dere er ute og slåss med bjørner er vi på blåbærtur liksom.

Men, mye har skjedd fra da til nå. Dessverre går det litt treigt i svingene.

Du er inne på noe der! ;)

Jeg tror også at urinnstinktet i oss er vanskelig å komme fra. Vi har noen medfødte evner og egenskaper som ikke forandres, samme hva. Menn flest interesserer seg ikke for sminke og kvinner flest interesserer seg ikke for hvordan noe er skrudd sammen, bare det fungerer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det der mest er kulturelt.

Jeg tror det er mest instinkt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel også mer typisk kvinner å jobbe i renholdsyrker, og der kan man ikke akkurat være redd for litt møkk og søppel. Med mindre man er renholder i kommunen her da, for da kan man sutre over at det er en flekk på gulvet som man blir nødt til å bruke litt vann på for å få bort. Helst skal alt tørkes kjapt bort med tørrmopp.

Jeg har hørt både renholdsarbeidere på hotell og hjemmehjelper som forteller om bæsj på møbler og vegger, sædflekker på de utroligste steder og søppel som flyter alle andre steder enn i søppelbøtta. I tillegg til spy og blod. Og tiss. Det er flest kvinner i disse yrkene.

Nei man kan si mye om forskjellen mellom kvinner og menn, men tror ikke det er noen forskjell på hvor skitten man tåler å bli.

Anonymous poster hash: cf64f...689
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleierer og andre omsorgsarbeidere har jo på seg hansker når de skal stå med hendene oppi blod og gørr, så det blir jo ikke det samme.

Og hvor ofte har dere bæsj på helde hånda når dere skifter bleier?

Og dere vasker jo hendene med en gang dere er ferdige.

Synes ikke det blir sammenlignbart med typiske manneyrker som mekaniker, bønder osv..

Mener du seriøst at olje, smurning o.l. er like ekkelt å jobbe med som spy, bæsj, tiss, sperm og blod fra mennesker? Bilmekanikere har nok ikke tid til å vaske hendene mellom mekkingsrundene utover å tørke av det verste på papir, men det er heller ikke like nødvendig mens de mekker bil. Jeg regner med at de vakser hendene både før de spiser i lunsjen og når de kommer hjem etter endt arbeidsdag. Når det gjelder bønder så bruker de i stor grad hansker i form av arbeidshansker, og her er det dessuten ganske så stor andel damer nå for tiden. Å være bonde er ikke ensbetydende med å være mann.

Jeg har ei venninne som er sykepleier og hun kan fortelle om en arbeidshverdag som i stor grad består av nærkontakt med syke mennesker og deres kroppsvæsker og avfall. De bruker selvsagt både engangshansker og spritgele, men ikke først og fremst fordi de er hysteriske damer som er redd for å bli skitten. Ganske enkelt fordi det er stor smittefare å jobbe så tett med syke mennesker. Engangshanskene når heller ikke opp til albuene så det kan fort komme både tiss, bæsj, spy, sperm eller blod på huden i løpet av en arbeidsdag.

Anonymous poster hash: cf64f...689

• Liker 12
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg er veterinær og jobber med kuer og griser, det er ikke veldig rent, særlig ikke når man står med armen helt inn til skulderen inni rompa på en ku.

Gjest avocadoen
Skrevet

Søppelmenn har hansker på seg når de jobber slik at de ikke får skitt på seg. På samme måte har jeg på meg hansker når jeg steller pasienter (og jeg skifter bleier og tørker dem i rumpa når de er ferdig på do uten en mine). Så hverken jeg eller søppelmannen får noe skitt på oss når vi jobber :)

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hvorfor er det sånn?

vet om guttebarn som har angst for å få flekker på seg og bli skitne og...
  • Liker 3
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg er veterinær og jobber med kuer og griser, det er ikke veldig rent, særlig ikke når man står med armen helt inn til skulderen inni rompa på en ku.

Huff.. Det måtte vi også gjøre da vi bodde på gårdt og det var lamming. Ble av og til tull så vi måtte stikke hånda inni og dra ut lammet. :P Ikke så rent at det gjør noe det nei.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hjelpepleiere og sykepleiere tørker bæsj og bytter bleie. Det er møkkajobb det eklere enn å tømme søppel

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Huff.. Det måtte vi også gjøre da vi bodde på gårdt og det var lamming. Ble av og til tull så vi måtte stikke hånda inni og dra ut lammet. :P Ikke så rent at det gjør noe det nei.

Det var i det minste i vagina da, jeg må inn i tarmen ha ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...