Gå til innhold

Tipsing i Norge? Jeg har fått nok!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger lest at man ikke skal betale tips i Norge, med mindre servicen er helt fantastisk.

Likevel kan jeg kjenne kelnerenes tunge pusting i nakken når jeg skal taste inn "Total" på kortterminalen. Og jeg merker deres snurte "SKal du ha kvitteringen?".

Og til og med når jeg bestiller mat på døren kommer de med "Total" på kortterminalen - FØR jeg i det hele tatt har smakt! Hvorfor skal jeg tipse her?

Arrrgg...

Anonymous poster hash: bd13d...30a
  • Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Det handler vel ikke om at man ikke skal tipse i Norge,

men at lønnsforholdene i Norge er langt bedre enn i tilsvarende serviceyrker i andre land.

F.eks hvor de ansatte ikke har minstelønn eller fast lønn, men hvor tipsen utgjør hele lønna.

Anonymous poster hash: c8e47...bd8
  • Liker 4
Skrevet

Jeg tipser av prinsipp aldri i Norge. Alle i serviceyrket får nok fastlønn i Norge. Men skjønner de må tipse i USA. Fastlønna der er ikke nok til å overleve på.

• Liker 11
Skrevet

Er på ferie rundtom i Norge nå, har aldri sett dette her før denne ferien. Nå er middag i Norge dyrt i seg selv, så gir ikke tips, men takker pent for maten. Føler noen steder at de blir sure, men det får de bare bli.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor blir de sure da? De er vel klar over at de tjener såpass bra i Norge slik at gjester ikke trenger å betale ekstra?

• Liker 4
Skrevet

Jeg tipser aldri.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor blir de sure da? De er vel klar over at de tjener såpass bra i Norge slik at gjester ikke trenger å betale ekstra?

Vanskelig å si. Jobber selv på en restaurant, tenker ikke på tips en gang. Men det skjer at jeg får tips, selv om vi ikke har denne løsningen. :-)

Anonymous poster hash: 9014f...cfa

Gjest Silverstream
Skrevet

Trodde det var innbakt i lønna

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger lest at man ikke skal betale tips i Norge, med mindre servicen er helt fantastisk.

Likevel kan jeg kjenne kelnerenes tunge pusting i nakken når jeg skal taste inn "Total" på kortterminalen. Og jeg merker deres snurte "SKal du ha kvitteringen?".

Og til og med når jeg bestiller mat på døren kommer de med "Total" på kortterminalen - FØR jeg i det hele tatt har smakt! Hvorfor skal jeg tipse her?

Arrrgg...

Vi prøvde faktisk å endre denne løsningen en periode for å teste da jeg jobbet som servitør for noen år siden, vi slo inn beløpet og kunden fikk ikke mulighet til å slå total. Tro det eller ei, vi fikk kjeft for det også, for de skulle jo tipse og hadde ikke småpenger ;)

Tips er ikke forventet, men mange gjør det, og det hadde vel ikke vært noe mindre ubehagelig om servitøren spurte deg i det de kom med terminalen om du skulle tipse eller ikke? Hvor vanskelig er det å taste samme beløpet som står der?

Anonymous poster hash: 9dc62...87f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg fant ut at en på som jobber på restaurant tjener mer enn meg i timen sluttet jeg å tipse. Det hender innimellom, men stortsett gidder jeg ikke. Det er jo ikke sånn at servitøren tipser meg for alt jeg gjør for deres barn... Og jeg er mye hyggeligere og gjør mye mer enn hva en gjennomsnittlig servitør er/gjør.

Anonymous poster hash: a56ee...2dd
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Arrrgg...

Ang siste avsnitt jobber jeg med dette, og kan ikke hjelpe for hvordan terminalen er satt opp. Det er fortsatt valgfritt, jeg blir selvsagt ikke sur uansett og de gangene vi har hatt terminal uten tipsfelt er det mest gruning fra kundene.

Det du evt tipser for er servicenivå hos sjåfør, hastighet på levering og evt at vet at maten pleier å være god.

Anonymous poster hash: 957d3...884

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipser aldri, med mindre servicen har vært svært bra og langt utover mine forventninger. Jeg syns det av og til er flaut å taste inn det eksakte beløpet en gang til som totalbeløp og opplever også ofte at servitøren henger over bordet eller titter litt på kvitteringen når den kommer ut for å sjekke om det ble noen kroner ekstra og det fører dessverre til at enkelte restaurantbesøk ikke får en spesielt hyggelig avlsutning.

• Liker 11
Skrevet

Hvor mye tjener man egentlig i restaurantbranjen?

Jeg pleier å tipse, men føler som oftest at jeg tipser for lite. Og hver gang tenker jeg at jeg egentlig ikke har lyst. Skjønner ikke hvorfor jeg skal tipse dem når ingen tipser meg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipser aldri, med mindre servicen har vært svært bra og langt utover mine forventninger. Jeg syns det av og til er flaut å taste inn det eksakte beløpet en gang til som totalbeløp og opplever også ofte at servitøren henger over bordet eller titter litt på kvitteringen når den kommer ut for å sjekke om det ble noen kroner ekstra og det fører dessverre til at enkelte restaurantbesøk ikke får en spesielt hyggelig avlsutning.

Du er sikker på at det er derfor de "henger over deg" og titter på kvitteringen?

Jeg vil tro at de fleste har ganske mye å gjøre, og at man står klar til å ta med terminalen videre til neste person/ta den med tilbake for å servere noen andre ;)

Anonymous poster hash: 9dc62...87f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert noen som tjener for lite, men tipsing fører jo bare til at folk godtar lav lønn som f.eks. bartender. Rengjøringspersonale, kassedamer i butikken, barnehageassistenter... Det finnes mange yrker med lave lønninger. Dersom sosial dumping er et problem i bransjen, så er ikke dette måten å fikse det problemet på. I tillegg åpner det for muligheten til å tjene svarte penger. Tviler på at kontant tips blir registrert noe sted.

Jeg tipser noen ganger fordi det liksom er blitt sånn, men kjenner jeg blir like irritert hver gang. Det er noe vi har tatt med oss hjem fra sydenturer i land der tips er en del av lønna. Det hører ikke hjemme i Norge!

Anonymous poster hash: 30b59...611

• Liker 4
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg tipser ikke i Norge, og har ikke merket at servitørene er sure av den grunn... Sikker på at det ikke er noe du innbiller deg?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tipsing er så middelalderen. Tips kulturen i Norge har vel vært død siden 1970 tallet.

Tips kulturen finnes kun i Frankrike, Italia og USA. Alle andre steder er tipsing veldig død.

Ihvertfall det jeg har erfart.

Endret av Jetlag
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipser aldri, og opplever ofte at servitører sjekker kvotteringen mens den skrives ut og alle som en ser ut som om de har spist sitron når de ser jeg ikke har tipset.

Anonymous poster hash: 3a9d7...a73

• Liker 2
Skrevet

De sjekker vel kvitteringen for å være sikker på at kundene har betalt det de skal? Jeg tipser innimellom i Norge om jeg er veldig fornøyd med sørvisen.

Jeg jobbet forøvrig som servitør fra jeg var 15 år - 18 år på et hotell. Jeg fikk ikke alltid tips, men det var ikke uvanlig heller. Kundegruppen var gjerne litt eldre og en del utenlandske turister og de var vel mer for vane å gjøre det. Jeg hadde forresten ikke særlig god lønn da. Jeg startet på en timelønn mellom 60-70 kr da (Dette var i 2006-2007) og steg først til nærmere 100-tallet da jeg fylte 18 år. Regner med at timelønnen er litt bedre for servitører i dag, men en skal ikke mange år tilbake før lønnen var ganske dårlig.

AnonymBruker
Skrevet

Tipser ikke i Norge. Hater generelt praksisen. Det er mye bedre for alle (både de ansatte og kundene) at lønn ordenes skikkelig og prisen er den som presenteres.

Elsker derfor å reise i Japan. Får fullstendig fnatt i USA.

Anonymous poster hash: 134c7...957

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...