Gå til innhold

Skifte etternavn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på det å skifte etternavn og hvordan det egentlig fungerer:P

Jeg skal fjerne mitt og ta hans etternavn og tenkte først at jeg skulle gjøre det etter bryllupet, for det var ingen hast og gjøre det, og vi skulle kanskje på bryllupsreise, men bestemte oss for å reise litt senere, for det passet bedre sånn.

Men er det sånn at jeg kan gjøre det nå og ha det sånn ca. klart til den 16.august? Kan man sende inn papirer nå?

Er redd for det blir surr i papirer osv. pga. jeg har skrevet under med mitt andre navn:P

Føler meg litt dum som spør om det, men har så lyst til å sende inn papirer nå og ha hans etternavn sånn ca. fra vi er gift :) Var lettere før når det gikk automatisk:P

Anonymous poster hash: 2ad5c...534
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på det å skifte etternavn og hvordan det egentlig fungerer:P

Jeg skal fjerne mitt og ta hans etternavn og tenkte først at jeg skulle gjøre det etter bryllupet, for det var ingen hast og gjøre det, og vi skulle kanskje på bryllupsreise, men bestemte oss for å reise litt senere, for det passet bedre sånn.

Men er det sånn at jeg kan gjøre det nå og ha det sånn ca. klart til den 16.august? Kan man sende inn papirer nå?

Er redd for det blir surr i papirer osv. pga. jeg har skrevet under med mitt andre navn:P

Føler meg litt dum som spør om det, men har så lyst til å sende inn papirer nå og ha hans etternavn sånn ca. fra vi er gift :) Var lettere før når det gikk automatisk:P

Du kan sende inn navnendringspapirer sammen med prøveattesten, da endres navnet den datoen du gifter deg. Dette sto veldig godt forklart i papirene vi fikk fra kirken.

Anonymous poster hash: 28cce...cd8

AnonymBruker
Skrevet

Ja er klar over det nå, men ikke da jeg sendte inn prøveattesten:P Men kan jeg gjøre det nå, selv om jeg ikke har sendt det inn med prøveattesten? Vet jo hvordan jeg skifter etternavn, men lurer på om det er noen "regler" siden jeg ikke fikk gjort det med prøveattesten:/

Skrevet

Ja er klar over det nå, men ikke da jeg sendte inn prøveattesten:P Men kan jeg gjøre det nå, selv om jeg ikke har sendt det inn med prøveattesten? Vet jo hvordan jeg skifter etternavn, men lurer på om det er noen "regler" siden jeg ikke fikk gjort det med prøveattesten:/

Er vel bare å sende inn og skrive inn dato dere vil endre navn. Og håpe dere rekker det =)

AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å sende inn og skrive inn dato dere vil endre navn. Og håpe dere rekker det =)

Takk:) Det blir ikke noe problem med kirken da? siden vi gjør det selv?:P

AnonymBruker
Skrevet

Var lettere før når det gikk automatisk:P

!????!ω|⊙<^°®}§℉ω}}§??????

Anonymous poster hash: fb6ce...467

Skrevet

Takk:) Det blir ikke noe problem med kirken da? siden vi gjør det selv? :P

Vil ikke tro det, men ring kirken ? =)

AnonymBruker
Skrevet

!????!ω|⊙<^°®}§℉ω}}§??????

Anonymous poster hash: fb6ce...467

??

Skrevet

Ring Folkeregisteret (Skatteetaten) og spør om veiledning der :)

Bare husk at selv om navneendringen skal gjelde fra dagen dere gifter dere, så tar det ca en uke før riktig navn kommer i Folkeregisteret for de endrer ikke navnet før de har fått prøvingsattesten tilbake fra presten med bekreftelse på at dere giftet dere. Tok nøyaktig en uke for vår del iallfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...