AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Jeg jobber altså 62 timer på en uke nå uten overtidsbetaling. Er dette i henhold med loven? Det er ikke offentlig sektor, men privat bedrift og tarifflønn? Jeg er kun sesongansatt, altså nå om sommeren. Har spurt sjefen om vi får overtid om vi jobber mer enn 37,5 timer per uke. Hun svarte at nei, det gjør vi ikke. Hun argumenterer det at fordi at andre uker jobber jeg under 37,5 timer og at dersom en fordeler vaktene mine utover hele sommer så blir det ikke overtid. Jeg synes argumentet blir for dumt da jeg ikke selv har valgt når jeg vil ha vaktene mine. Jeg vil mye heller ha jobbet 5 dager jevnt de ukene jeg jobber, enn å jobbe 7 dager i strekk og bare 3 dager andre uker. Jeg har dessuten en lavere stillingsprosent på kontrakten i år (50%) fordi jeg selv ønsket det, slik at i kontrakten min skal jeg egentlig jobbe mindre timer per uke. Jeg har en venninne som jobber i offentlig sektor (omsorgsyrke) og som får overtid om hun jobber 6 dager en uke. Hun sa det ikke spilte noen rolle om en jobber mindre andre uker. Derfor ble jeg litt i stuss nå om det sjefen min gjør er innenfor loven. For det er isåfall ganske surt visst jeg egentlig skulle hatt nesten 25 timer med overtidsbetaling bare denne uken... Anonymous poster hash: aa8f8...378
Gjest Nori Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Dette er ulovlig på flere punkter. Du kan lese mer om reglene for overtid her.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Venninnen din har faktisk feil. Hun kan jobbe 6 dager en uke og 4 en annen og dermed ikke få overtid. Men du bør få overtid selv om sjefen din har litt rett i at man kan snittregne. Men det skal gjøres over en turnusperiode (som er på maks 6 uker). Faren min jobber 72 timer en av 4 uker, men har til gjengjeld fri 8 dager på rad i turnusen(de jobber døgn) Anonymous poster hash: daea0...d30
Chiquita Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Overtidsbestemmelsene trer inn etter 7,5 time pr dag, eller over 37,5 time og uke. Arbeidsgiver kan ikke uten videre bestemme seg for å 'fordele' timene dine over flere uker. Men viktig å lese hva som står i tariffavtalen der (siden tillitsvalgte kan avtale annet) Du bør i tillegg lese deg opp på arbeidsmiljølovens bestemmelser Ang hviletid (paragraf 10) Slik det ser ut, bryter du bestemmelsene for ukentlig hviletid, og det er dumt både for arbeidsgiver - og deg... 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 Tariffavtale er stikkordet her, du få lese i den. Mye av det som sies over her er feil. Jeg jobber også i et omsorgsyrke der ukene gjennomsnittsberegnes, og i en turnus på 12 uker kan jeg jobbe 54 timer en uke og 22 en annen. Max begrensning hos oss er satt til 60 timer i uken, men dette kan variere, så du må lese i tariffavtalen deres. Evt kan du høre med forbundet dersom du er organisert. Gjennomsnittsberegnet arbeidstid utløser ikke overtid de ukene du jobber mer enn 37.5 t. Anonymous poster hash: adfbe...8f2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Nå jobber jeg ikke turnus da. Jeg må si at jeg ikke ble helt klok av å lese om arbeidsmiljøloven. Særlig dersom det i følge tariffavtale er slik at timene kan gjennomsnittsberegnes gjennom hele sommeren. Jeg sjekket arbeidsavtalen min, og der står det følgende: Tariffavtale: Begynnerlønn for arbeidstaker over 20 år, uten fagbrev. Det står tomme felter under verneombud og tariffpart. Under arbeidsplass er det imidlertid henvist til arbeidsmiljøløven 14-6 (1) b i en parantes. Under arbeidstid for hver uke står det følgende: 35,5 t. Under daglig arbeidstid står det: 8 timer, med betalt matpause. Helgetillegg er det påført, men under overtid er det bare satt tre streker. Ansettelsen er som midlertidig sesongsatt fra dato 15.juni - 15.august. Det utgjør i prinsippet 9 uker. Nå begynte jeg i realiteten 10.juni og slutter 12.august etter litt bytte. Det er likevel 9 uker. Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer med ferie. Jeg har hatt 2 uker med ferie, fra fre til fre. Nå er det jo slik at som sesongtilsatt har en jo ikke krav på ferie, om jeg ikke tar feil, derfor rekner vel kanskje disse 2 ukene i gjennomsnittsberegningen? Jeg har reknet sammen hvor mange timer jeg har jobbet fordelt på de ukene, og det blir til sammen 290 timer. Dersom jeg må ta ferien med i berekningen (og betrakte det som avspasering?), så har jeg i realiteten bare jobbet 32,2 timer i gjennomsnitt per uke, altså helt innenfor det som står i avtalen min. Dersom jeg trekker fra de 2 ukene med ferie har jeg i midlertid jobbet 40,2 timer i gjennomsnitt i uken, altså nesten 6 timer overtid per uke. Dersom det faktisk er slik at det kan gjennomsnittsregnes... No tror jeg midlertidig at jeg må regne inn de 2 ferieukene mine, så da har jeg vel kanskje en ikke sak? Anonymous poster hash: aa8f8...378
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Det skal forøvrig sies at jeg har jobbet 8,25 ved flere anledninger. I prinsippet skulle jeg da hatt 15 min overtid på de dagene de gjelder? Blir ikke særlig klokere der heller. Anonymous poster hash: aa8f8...378
lashara Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Her http://www.nrk.no/livsstil/alle-har-krav-pa-overtid-1.7690960
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå