Gå til innhold

BARN OG HUNDER


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Trista

Kommer med en liten oppfordring til alle med barn...

Vær så snill og lær barna deres at dem aldri skal gå bort til en hund som står bundet. En hund som er bundet kan føle seg truet av barnehender og dens eneste mulighet til å komme seg unna er å bite. Barn skjønner jo heller ikke hundens kroppspråk sånn at dem skjønner når det er nok. Man skal jo heller ALDRI gå bort til en hund som står bundet.

Lær barna deres at om dem har lyst til å hilse på en hund, så må dem spørre eieren først og aldri løpe hylende bort til hunden.

Jeg har selv hatt hund og nærmest blitt overfalt av unger når jeg har vært på tur. Flere ganger har jeg stilt meg mellom ungene og hunden og sagt stopp fordi dem har kommet løpende og hylende. Har også opplevd å få kjeft av foreldre fordi jeg har stoppet barna dems.

Men det er hunden og eieren det går ut over om hunden biter. DA kommer de sure foreldrene løpende og vil ha hunden avlivet fordi dem ikke har lært barna hvordan dem skal oppføre seg i forhold til hund.

Jeg er sikker på at MANGE tilfeller hvor barn har blitt bitt av hund kunne vært avverget om barna hadde lært hvordan dem skulle oppføre seg i forhold til hund i bånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, en del foreldre formelig skyver ungene bort mot ukjente hunder. "Se, så fin vovvov, kose vovvoven."

Fint at foreldre vil lære ungene å omgås dyr, men det mangler jo mye kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om hundeeirne kunne leve etter disse prinseippene selv du! Jeg mener, aldri slippe hunden sin løs slik at den kommer bort til barn (eller voksne) uten at eierne har spurt om den får lov til det først! Det ville vært en fin verden å leve i for oss som er allergiske eller bare litt redde for hunder! En gang i hele mitt liv (er nå over 30) har jeg opplevd at en eier har bedt om unnskyldning fordi hunden hennes kom bort for å snuse på meg. Selvfølgelig har jeg i voksen alder lært meg å bare gå rett forbi en løs hund uten å se på den. Da kommer den som regel ikke bort. Men som barn kunne jeg ikke kontrollere oppførselen på den måten. Jeg pleide å snu eller gå over til andre siden av gaten når jeg så en løs hund. Det resulterte nesten konstant i at hunden kom bort til meg for å leke. Eieren bare stod og smilte og kom med følgende standardfrase:

"Han er jo så snill! Han vil bare leke!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om hundeeirne kunne leve etter disse prinseippene selv du! Jeg mener, aldri slippe hunden sin løs slik at den kommer bort til barn (eller voksne) uten at eierne har spurt om den får lov til det først! Det ville vært en fin verden å leve i for oss som er allergiske eller bare litt redde for hunder! En gang i hele mitt liv (er nå over 30) har jeg opplevd at en eier har bedt om unnskyldning fordi hunden hennes kom bort for å snuse på meg. Selvfølgelig har jeg i voksen alder lært meg å bare gå rett forbi en løs hund uten å se på den. Da kommer den som regel ikke bort. Men som barn kunne jeg ikke kontrollere oppførselen på den måten. Jeg pleide å snu eller gå over til andre siden av gaten når jeg så en løs hund. Det resulterte nesten konstant i at hunden kom bort til meg for å leke. Eieren bare stod og smilte og kom med følgende standardfrase:

"Han er jo så snill! Han vil bare leke!".

Helt enig i at vi hundeeiere også har et stort ansvar.

Det blir imidlertid mye oftere satt fokus på hva hundeeiere bør gjøre, enn den andre veien. Det er derfor bra noen retter fokuset om hvordan gjøre lufteturen/hverdagen med hund lettere for oss som holder hunden vår i bånd, og som ikke vil den skal hilse på alle den møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg er helt enig i det som sies her. Nå er det dessverre slik at barn ikke alltid klarer å fatte at selv den søteste lille bomullsdott kan finne på å bite om en ukjent kommer bort. Jeg har selv lært guttungen til å spørre eieren før han tar kontakt med hunden, men det var vanskeligere med søte hunder som sto utenfor butikken og bare så ensomme og triste ut.. :roll:

Jeg tror det som gjorde størst inntrykk på guttungen var da vi traff en eldre dame med en søt liten hund i bånd (han var vel 4-5 den gangen). Han ba om å få klappe den, men fikk nei til svar. Damen forklarte så at hunden var redd barn, fordi noen hadde vært slem med den. Da skjønte han bedre at han måtte la være hunder som sto i bånd alene, for det kunne jo hende de ble redde for ham. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det som gjorde størst inntrykk på guttungen var da vi traff en eldre dame med en søt liten hund i bånd (han var vel 4-5 den gangen). Han ba om å få klappe den, men fikk nei til svar. Damen forklarte så at hunden var redd barn, fordi noen hadde vært slem med den. Da skjønte han bedre at han måtte la være hunder som sto i bånd alene, for det kunne jo hende de ble redde for ham. :wink:

Den forklaringen bruker jeg også hvis det kommer mange barn som vil hilse på hunden min når han er strassa, og jeg helst vil han skal få være i fred. Fungerer kjempe greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Jeg blir så oppgitt når alle bare kommer ramlende og klapper og tar rundt og stirrer i øynene på hunden min uten å spørre først.

Stakkaren hører ikke så godt , og skvetter jo når han nærmest "angripes".

Dessuten så er han ikke så glad i for mye klapping og intimitet.

Tenk om alle hadde spurt, så hadde jeg sluppet en redd liten hund som ber og å få være i fred.

Det hjelper lite å se surt på de heller, og når de først er i gang er det ikke så lett å jage de bort heller. Da er man jo uforskammet og uhøffelig.

Nei, tenk om alle kunne spørre - og tenk om alle respekterte å IKKE GÅ BORT TIL HUNDER UTEN LOV, jeg tror vi hadde sluppet mange sørgelige hundehendelser da.

Men ærligtalt: ALLE vet da vel dette? Man GÅR virkelig ikke bort til fremmede hunder, og man klapper ikke hunder som står i bånd! That's it.

Bare så sørgelig at det motsatte bevises gang på gang. Ikke rart barna bryter disse uskrevne reglene- når foreldrene omtrent oppmutrer de til det.

*hjerte sukk fra kattepus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Her må jeg faktisk si meg uenig. Jeg har en type hund som barn elsker og synes er kjempesøøøøøt. Men de spør meg alltid fint om de kan få lov til å klappe den.

Tenkte faktisk over det her en dag at jeg er imponert over hvor høflige og greie de aller, aller fleste ungene er :P dette gjelder både barn som går med og uten voksne folk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Enig med tråden her!

Viktig å lære ungene at hunder ikke bare er søte og snille.....og at de aldri skal klappe hunder de ikke kjenner uten å spørre først!

Heldigvis har guttungen min forstått dette! Han klapper aldri fremmede hunder og går heller ike bort til de. Vi har selv hatt en Grand Danoise (største hunderasen sammen med ulvehund) og opplevde ofte at både voksne og barn bare kom styrtende bort for å klappe!Mange voksne sendte også ungene som var veldig små rett bort til hunden uten å følge de!Da ble jeg ganske irritert og sa klart fra at det godtok jeg ikke!En valp på over 60kg kan være ganske voldsom!

Mange voksne burde jammen ta seg sammen akkurat der!

Jeg hadde heller aldri hunden løs der det kunne komme barn eller andre.......har man hund tar man ansvar!Og det er det jammen mange hundeeiere som ikke gjør desverre!

God sommer alle sammen!

-charmina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har ikke inngjerdet eiendom, men det er tydelig hva som er oss eiendom. Hund står i bånd. Den dagen den biter ved et uhell?Den ser ikke så godt lenger, men er veldig leken. Foreldre kan "oppfatte" det som bitt, sellv om det var uforsiktighet eller hva du måtte kalle det.

Det jeg stusser på er at enkelte foreldre slipper ungene løs i boligfelt hvor det ikke er trafikk. Stoler på at ingen ting skjer. Ingen som ser etter barna.

så kommer disse ungene ned til oss. Her er ingen barn så jeg er ikke ute for å se så mye.Rett bort til hunden....den dagen det skjer noe, så vil det vel bli rabalder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...