Gå til innhold

Kan jeg kreve avslag i leien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt:

Jeg signerte en leieavtale med overtagelsesdato 01.08.14. Ett par uker før dette kom huseier og spurte om jeg kunne utsette innflytting med 1 uke, for hun hadde fått et veldig godt tilbud fra noen som ønsket å leie leilighet en uke. Siden det ikke ville medføre noen store ulemper for meg bestemte jeg meg for å være hyggelig, og sa ja til dette. Dette skjedde muntlig, og penger/husleien min for denne perioden ble ikke nevnt (jeg tenkte ikke over det der og da).

01.08 skulle leien for august betales. Jeg spurte da om jeg bare skulle trekke fra 1/4 på leien for den ene uken, eller hvordan vi skulle gjøre det. Da sier hun at nei, jeg må betale for hele måneden, for jeg har kontrakt fra 01.08. Jeg påpeker at jeg var hyggelig og gikk med på å flytte inn en uke senere, fordi hun ønsket de ekstra inntektene, og at jeg gjorde det for å være hyggelig, og at jeg mener at det ikke blir riktig at jeg da skal betale hele måneden. Hun svarer at vi avtalte aldri at jeg skulle få noe avslag i pris for den uken, så hun forholder seg til den avtalen som er inngått skriftlig - altså at jeg må betale hele måneden.

Kan jeg kreve prisavslag, eller er løpet kjørt siden jeg ikke har noen avtale om prisavslag? Leiligheten koster 12 000 kr måneden (vi er to som skal dele leiligheten, men den andre flytter ikke inn før 01.09, så august betaler jeg alene) så det er jo snakk om 3000 kr. Har jeg tapt disse pengene nå, eller har jeg noe å komme med?

Anonymous poster hash: cb29f...faa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ups... dumt av deg å ikke inngå skriftlig avtale om dette, enten via sms eller mail i alle fall! Da hadde du kanskje hatt noe å "slått" i bordet med.

Men burde du ikke ha tenkt på dette da forespørselen kom?

Anonymous poster hash: 8124f...f4e
  • Liker 3
Skrevet

Det er IKKE lovlig å ta betalt for samme husrom to ganger, så det er hun som gjør noe ulovlig om hun planlegger inntekt fra både deg og de andre i samme tidsrom i august.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Ups... dumt av deg å ikke inngå skriftlig avtale om dette, enten via sms eller mail i alle fall! Da hadde du kanskje hatt noe å "slått" i bordet med.

Men burde du ikke ha tenkt på dette da forespørselen kom?

Anonymous poster hash: 8124f...f4e

Jo, utrolig dumt av meg, men hun kom på døra i gammel leilighet og spurte, og da var jeg på vei ut, så jeg tenkte ikke på det i farten. Og så var jeg vel naiv nok til at jeg ikke trodde at hun ville kreve leie for en periode hun leier ut til noen andre... Er pengene tapt så er det i alle fall en dyr lærdom. Der jeg bor nå har det vært så annerledes, der har jeg hatt et helt supert forhold til utleier. Jeg har passet katten mens de var borte, tatt inn posten, vannet blomstene, og de har vært veldig opptatt av at vi skulle ha et godt forhold siden det er greiest for alle parter. Men den nye husverten min tenker nok ikke slik da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet her er om denne utleieren blir helt god, å forholde seg til videre, generelt sett?

Begynner du nå å krangle på disse pengene kan du risikere at det blir problemer av bagateller i fremtiden. Du kan stå på krava og hevde din rett, hun kan gjøre det vanskelig for deg å bo der? Tenk deg om, selv om jeg personlig forstår at dette er sure penger for å være snill.

Evt. Kontakt en leieboerforening.

Anonymous poster hash: 305c8...17a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Henvis til husleieloven, der står det at hun ikke kan ta dobbelt betalt for samme husrom. Så trekker du pengene av første innbetaling, skriv også på melding inettbanken hvordan du har gjort dette. Det er hun som evt må gå til sak mot deg, for å få disse pengene, og da holder det for deg å henvise til muntlig avtale, for å så rimelig tvil om hennes krav.

Anonymous poster hash: 22be8...192

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hun svarer at vi avtalte aldri at jeg skulle få noe avslag i pris for den uken, så hun forholder seg til den avtalen som er inngått skriftlig - altså at jeg må betale hele måneden. -

Men denne avtalen vek hun jo vekk fra siden en annen person fikk bo der 1 uke. Hvordan kan den da være gyldig?

Si at du forholder deg til loven.

Spør om hvordan hun synes det kan være riktig å tjene på to personer samtidig? Den leia for den uka personen bodde der er vel egentlig dine? Siden du hadde kontrakt der fra 01?

Anonymous poster hash: 7f5a3...8c1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Krev i så fall å få leien fra de som leide leiligheten den første uken. Da var jo leiligheten leid av deg i følge kontrakten. Skjønner at det er kjipt å krangle på dette, men hun er jo helt hjernedød hvis hun tror at dette er en ok måte å gjøre ting på.

Anonymous poster hash: d7b0a...9a1

• Liker 13
Gjest Ciegus
Skrevet

Hun har ikke lov til å kreve leie fra to nei, så de pengene skal du IKKE betale med mindre du får leien som den som bodde der første uka betalte.

Tror jeg bare hadde betalt for de tre ukene, og skrevet i nettbanken "husleie for 3 av 4 uker iht husleieloven". Print ut den aktuelle paragrafen og hvis henne hvis hun kommer for å klage.

Betaler du de 3000 ser du de aldri igjen. Og hun kan altså IKKE kreve at du betaler de.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg satt enstandpunkt for at jeg ikke lar meg utnytte, og lar huseier bryte loven for å tjene ekstra cash som du taper. Ellers vet du jo aldri hva du kan forvente. Hadde vært på sin plass, og funnet et annet sted kanskje?

Anonymous poster hash: 7f5a3...8c1
Skrevet

Hjelpes, for ei kjip dame. Dette hadde jeg IKKE gått med på. Høres ulovlig ut og veldig urimelig, og ikke en husvert jeg ville likt å måtte forholde meg til i fremtiden.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dere som mener hun skal henvise til en paragraf i husleieloven - kom med den. Både henvisning. Og sitat, takk.

Send husverten en e-post om at leien reduseres med tilsvarende beløp som den tiden du ikke kunne flytte inn og at dette vil gjenspeiles av husleien for august. Henvis til at boligen ikke er tilgjengelig for deg før aktuell dato.

Pass på å gjøre alt skriftlig med denne husverten heretter.

Skrevet

Har du fått nøkkel til leiligheten? For hvis jeg ikke husker helt feil, så kan ikke en leieperiode starte før leier har nøkkel disponibel. Hvis du ikke har fått, så må du få ny kontrakt, som gjelder fra det tidspunkt du får disponere nøkkel.

Har du fått nøkkel, så er det ikke huseier som leier ut til de andre, men du (og venninna di?) Altså er det du/dere som skal ha den leieinntekten som kommer inn 1-7.aug. Dvs dere driver framleie.

Står det noe i kontrakten om at framleie ikke er lov, så må du ha ny kontrakt, dvs fra den dagen de utenforstående forlater leiligheten. Da skal huseier ha leieinntekt fra 1-7. fra dem, og du betale fra 7-31.aug.

Ta deg tid til å lese husleieloven, det er veldig fornuftig å gjøre før man starter et leieforhold.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått nøkkel enda nei. Skulle få det når de var dratt igjen (de som skal være en uke).

Det står i kontrakten at fremleie ikke er lov. Jeg skal prøve å lese litt i husleieloven.

Skrevet

Du betaler bare for den tiden du har mulighet til å benytte din rett etter avtalen. Krever utleier leie for hele perioden, viser du til:

§ 2-11.Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke fått nøkkel enda nei. Skulle få det når de var dratt igjen (de som skal være en uke).

Det står i kontrakten at fremleie ikke er lov. Jeg skal prøve å lese litt i husleieloven.

Bra, men bare les hele du. Men, nå har du jo fått en god paragraf servert i fanget, fra andy capp, så bare stå på ditt du.

AnonymBruker
Skrevet

Den utleieren er frekk som faen.

Forsøk å få noe skriftlig fra henne - send henne for eksempel en sms og be om å få nøklene, og håp at hun skriver en sms tilbake hvor hun nekter deg å få nøklene før den 7. Skulle denne saken bli mat for forbrukerrådet er alt skriftlig gull verdt.

Anonymous poster hash: 1119b...0e6
Skrevet

Spørs om det er verdt 3000 kr å få en kanskje allerede supersær og kjip utleier enda mer vrang..

Dette her kan dessverre se ut som en utleier fra helvete dette her.

Skrevet

Det er soleklart at du ikke skal betale leie for den perioden huseier leier ut til andre. Men, for å unngå problemer så ville jeg gitt melding om at du holder tilbake denne delen av husleien, og deponere den på en egen, separat konto. Da kan heller ikke huseier påstå at du ikke har betalt hele leien, siden leietager fint kan holde tilbake penger frem til en tvist er løst.

Jeg ville dog revurdert hele leieforholdet. Jeg vet ikke hvor du leier, men leiligheter med to soverom til 12 000 er ikke de som har det største prispresset om dagen, så du burde ikke ha problemer med å finne en ny leilighet med en bedre huseier.

Om du velger å bli boende, så støtter jeg allerede tidligere nevnt, om å for fremtiden få all kommunikasjon med huseier skriftlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...