AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Har nettopp fullført bachelorgraden min men sitter her uten jobb. Har søkt i flere måender men ikke fått et eneste intervju. Det er nesten så jeg gir opp. Jeg sliter jo økonomisk også. Jeg hadde en jobb ved siden av skolen, men kontrakten gikk ut i mai så har ikke hatt noe jobb etter det. Jeg tjente kun 90 000 kr i året og tok studielån så jeg får ikke dagpenger heller. Hva skal jeg gjøre? Jeg prøver å søke jobb som ikke er relevant til studiene heller men de fleste skjønner jo at dette er midlertidig i og med at de ser jeg har en bachelorgrad som gjør at jeg mest sannsynlig vil slutte i jobben når jeg får relevant erfaring. For tiden bor jeg hos en vennine, men hvor lenge skal jeg kunne bo her "gratis"? hva skal jeg gjøre? har ikke engang penger til mat nesten. Har ikke penger til en legetime engang (sliter med allergi og andre plager som jeg ikke får gjort noe med). Anonymous poster hash: 2bf18...969 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Mente relevant jobb og ikke relevant erfaring Anonymous poster hash: 2bf18...969
Gjest Nori Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Dersom du ikke kvalifiserer for dagpenger er sosialstønad et alternativ. Ellers må du melde deg hos alle bemanningsbyråer som mulig, der vil du ofte kunne få oppdrag mer eller mindre på dagen. Når du søker på jobber som ikke krever høyere utdanning kan det være en fordel å ikke skrive opp bachelorgraden din på CV'en dersom du opplever at du ikke blir vurdert på grunn av denne.
Gjest brutal_mann Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Gå for midlertidige jobber av alle typer mens du kjører fullt trøkk på å få en relevant jobb.
Kvinne1977 Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 Sosialstønad er et alternativ når du ikke oppfyller kravene til dagpenger eller har jobb. Ta kontakt med bemanningsbyråer, alt er bedre enn ingenting! 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Har registrert meg på alle mulige bemanningsbyråer og tatt kontakt med dem. De sier jeg har et bra utgangspunkt men så hører jeg ikke noe fra dem. Tror dere det blir kanskje lettere ut mot høsten? føler alle krever relevant erfaring, men hvordan skal vi nyutdannede få jobb da?. Anonymous poster hash: 2bf18...969
Gjest Nori Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Man må ofte mase litt på byråene, ta regelmessig kontakt og hør om de har funnet noe som kan passe for deg. Gi gjerne også beskjed om at du er interessert i alle typer oppdrag, mens du venter på drømmejobben. (Tilkallingsvikar i barnehage, sykehjem og lignende)
EDM Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Bli telefonselger midlertidig? Mange utlyste stillinger, lett å bli ansatt. Tjener lett over 200 000 i året om du jobber hardt. Er lov å gjøre en innsats uten å søke støtte fra statskassen. Virker som om du trenger det minst for å være ærlig 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 I månedene juni, juli og august ansettes omtrent ingen, med unntak av lærere og sommervikarer. Det løsner uti september. Men det er ikke enkelt å komme inn på markedet som nyutdannet, man må rett og slett være lite kresen og svært mobil. Får man jobb på den ytterste nægne ø, så tar man den og flytter dit, selv om det er veldig langt unna venner og familie. Anonymous poster hash: 67cd6...2ee 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 Hva slags bachelorgrad er det du har da? Enklere å gi råd om hvordan få jobb om vi får vite innen hvilket fagområde det er.Anonymous poster hash: b4ac7...a25 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Hold ut! Sommeren kan være veldig tøff hvis man leter etter jobb. Ofte er det flere søkere, ferre stillinger utlyst og de som har ansvaret for ansettelser er ofte på ferie osv. Vet om folk som slengte inn søknader i slutten av juni og som har blitt innkelt på intervju i slutten av august også videre. Det du nå kan gjøre er å fortsette søkingen med samme intensitet. Ta en telefon til de bemanningsbyråene du har registrert deg hos! Mange av de ansatte der (+ kontaktperson i bedriftene de samarbeider med) har nok vært på ferie og er forhåpentligvis tilbake nå. + at det alltid hjelper å vise initiativ. Jeg hadde en studievenninne som sikkert har hatt over 50 jobber og hun ringte rundt og styra og nesten "maste". Vær utadvent og sulten! Anonymous poster hash: d7fc7...efa
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 Hva slags bachelorgrad er det du har da? Enklere å gi råd om hvordan få jobb om vi får vite innen hvilket fagområde det er.Anonymous poster hash: b4ac7...a25 Hei Jeg har en bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Anonymous poster hash: 2bf18...969
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #13 Skrevet 6. august 2014 Tusen takk for svar alle sammen. Prøver å holde ut, men det er det med at jeg ikke har noe som helst penger som plager meg. Burde jo vært noe jeg kan gjøre for å i alle fall overleve i mellomtiden. Håper på at jeg får jobb ut mot høsten så jeg slipper å bo hos venniner. Anonymous poster hash: 2bf18...969
umwar Skrevet 6. august 2014 #14 Skrevet 6. august 2014 Hei Jeg har en bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Anonymous poster hash: 2bf18...969 Var jobben du hadde under studiene relevant? Det hjelper ofte, men hvis ikke er det ikke en direkte hindring. Dersom du søker på finn.no, åpne søkene dine mye videre. Med en bachelor i økad kan en gjøre utrolig mye forskjellig, som en ofte ikke tenker over. Ellers er det bedre enn ingenting å sitte i en bankskranke. Banker er veldig på å rekruttere innenfra, og kjenner de deg gir det deg et kjempe forsprang. Sommer er ikke den beste tiden å søke jobb for økonomistudentene, ettersom de har sommeransatte som tar behovet. Til høsten blir det nok mye mer tilgjengelig
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #15 Skrevet 6. august 2014 Sommeren er spesielt vanskelig. Da er det ferietider, de som bestemmer på ferie +++, eller må vente på andre for å bekrefte at man kan ansette etc. Har du drevet med noe spes hobby/interesse før? F.eks var jeg god på data, og startet dermed på tech support f.eks, der jeg fikk mulighet til å utvikle meg videre og stige etterhvert, selv uten utdannelse. Bare et eksempel, hvis du har noe lignende. Jeg har i ettertid selv tatt en bachelorutdannelse som er relevant for de fleste kontorjobber, men hadde søkt på andre ting likevel! Kundeservice, support etc er ting du lett kan starte med, du får opplæring og hvis du er litt tålmodig og viser stor vilje og arbeidskapasitet er det ofte man kan komme seg videre og få mer erfaringer innen disse firmaene. Anonymous poster hash: b7da6...3d8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #16 Skrevet 6. august 2014 Det er fortsatt utstrakt ferieavvikling ts, og det vil sannsynligvis være det ut denne måneden. Selv om fellesferien er i juli er det svært mange som har sen ferie, inkludert forskjellige arbeidsgivere. Hold ut, det løsner nok litt etterhvert. Fortsett å søke og søk evt. sosialpenger om det er krise. Anonymous poster hash: da036...95a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå