AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Hei! Jeg lever i en familie hvor begge foreldrene mine er psykisk syke og til tider slemme! Jeg er 18 år, og har siden jeg var konfirmant spart alle pengene mine så jeg kunne bruke de på bil eller hus når jeg ble eldre. Desverre har det seg sånn at jeg ikke har fem flate øre, fordi min pappa har brukt opp konfirmasjonspengene mine uten å si i fra om det. Mamma er klar over det, men gir blanke faen. Når jeg konfronterer pappa med det så klikker han i vinkel og kaller meg for utakknemlig og alle mulige ting, og skriker til meg å sier at "jeg har fått nok, jeg har fått klær osv opptjening barndommen så jeg burde være fornøyd"! Altså, han mener at han hadde rett til å bruke konf pengene mine fordi jeg har fått så mye fra de uansett, så dette skylder jeg dem.. Hva skal jeg gjøre? Jeg blir helt fra meg.. Jeg synes ikke synd på meg selv fordi jeg har fått veldig mye oppgjennom årene, men jeg viste jo ikke at dette var konf pengene mine!? Broren min derimot har fått bruke alle pengene sine selv, og skal nå få gå på privatskole som foreldrene mine betaler for.. Når jeg tok det opp sa pappa "jeg bestemmer selv hva jeg vil bruke pengene mine på!" Så sa jeg at det går an å være litt rettferdig, men da sa han "jeg bryr meg ikke manisk om rettferdighet jeg" Fyfaen, unnskyld, men jeg er så sint at jeg sitter på badet å gråter nå... Uff! Heldigvis skal jeg til en venninne nå så slipper jeg å være her..!!Anonymous poster hash: 4d6ae...09e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Ring politiet? Anonymous poster hash: bb1e7...e80 2
seleneluna Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Hei! Jeg lever i en familie hvor begge foreldrene mine er psykisk syke og til tider slemme! Jeg er 18 år, og har siden jeg var konfirmant spart alle pengene mine så jeg kunne bruke de på bil eller hus når jeg ble eldre. Desverre har det seg sånn at jeg ikke har fem flate øre, fordi min pappa har brukt opp konfirmasjonspengene mine uten å si i fra om det. Mamma er klar over det, men gir blanke faen. Når jeg konfronterer pappa med det så klikker han i vinkel og kaller meg for utakknemlig og alle mulige ting, og skriker til meg å sier at "jeg har fått nok, jeg har fått klær osv opptjening barndommen så jeg burde være fornøyd"! Altså, han mener at han hadde rett til å bruke konf pengene mine fordi jeg har fått så mye fra de uansett, så dette skylder jeg dem.. Hva skal jeg gjøre? Jeg blir helt fra meg.. Jeg synes ikke synd på meg selv fordi jeg har fått veldig mye oppgjennom årene, men jeg viste jo ikke at dette var konf pengene mine!? Broren min derimot har fått bruke alle pengene sine selv, og skal nå få gå på privatskole som foreldrene mine betaler for.. Når jeg tok det opp sa pappa "jeg bestemmer selv hva jeg vil bruke pengene mine på!" Så sa jeg at det går an å være litt rettferdig, men da sa han "jeg bryr meg ikke manisk om rettferdighet jeg" Fyfaen, unnskyld, men jeg er så sint at jeg sitter på badet å gråter nå... Uff! Heldigvis skal jeg til en venninne nå så slipper jeg å være her..!!Anonymous poster hash: 4d6ae...09e Kontakt en advokat 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Politianmeldelse. Og sørg for å sperr de ute hvis de fortsatt har noen som helst tilgang til bankontoer du disponerer. Og les deg opp på golden child, scapegoat child. Anonymous poster hash: 4886e...749
Gjest Ketchupjenta Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 Herregud... Støtter deg 100% ! Jeg synes du skal ta kontakt med noen utenom den nærmeste i familien din. (Tante/onkel?) Som kan snakke litt vett i foreldrene dine.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Pappa sier at hvis jeg går til politiet eller ordner med advokat eller lager noe vanskeligheter for han så får jeg ikke bo hjemme mer, og da vil de ikke ha kontakt med meg.. Og desverre er jeg myndig og uten penger så da er jeg jo på tynn is, er jeg ikke? Åh, jeg hater når det blir som dette! Moralen i hele greia er jo at jeg skulle brukt konf pengene så fort jeg fikk dem så mamma og pappa ikke gjorde det..Anonymous poster hash: 4d6ae...09e
iMe Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Det eneste du kan gjøre er å kontakte overformynderiet, og spørre om råd. http://www.ung.no/oss/okonomi/59613.html 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Moralen er å ikke la andre ha disposisjonsrett til dine kontoerAnonymous poster hash: f3615...b0d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 Moralen er å ikke la andre ha disposisjonsrett til dine kontoerAnonymous poster hash: f3615...b0d Han bruke de desverre før jeg ble 18, så jeg kunne ikke fått gjort noe med det :-(Anonymous poster hash: 4d6ae...09e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #10 Skrevet 5. august 2014 Det eneste du kan gjøre er å kontakte overformynderiet, og spørre om råd. http://www.ung.no/oss/okonomi/59613.html Tusen takk for svar alle sammen! Da skal jeg kontakte de å få se hva jeg får gjort! Håper ikke jeg blir kastet ut hjemmefra da..Anonymous poster hash: 4d6ae...09e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #11 Skrevet 5. august 2014 Tusen takk for svar alle sammen! Da skal jeg kontakte de å få se hva jeg får gjort! Håper ikke jeg blir kastet ut hjemmefra da..Anonymous poster hash: 4d6ae...09e Om du fortsatt går på videregående, så kan du jo nesten håpe at de kaster deg ut. For da har du rett til kreve fullt underholdningsbidrag fra dem, i tillegg til at de må dekke boutgiftene dine. Anonymous poster hash: 91cbd...700 10
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #12 Skrevet 5. august 2014 Bli voksen, slutt å sutre, flytt ut og klar deg selv om du mener alt er så enkelt. Nei, det er ikke greit at de har brukt opp pengene dine, men det får du ikke gjort noe med nå uansett. Anonymous poster hash: 23660...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #13 Skrevet 5. august 2014 Han bruke de desverre før jeg ble 18, så jeg kunne ikke fått gjort noe med det :-(Anonymous poster hash: 4d6ae...09e Gå inn på barneombudet.no Har vært der tidligere og lest om dette problemet. Barneombudet kan du og stille spørsmål til anonymt, om hva du bør gjøre. Men dette har faktisk ikke foreldre lov til å gjøre med barns konf. Penger. Du kan og gå til barnevernet og be om hjelp ang. Bosituasjonen din, selv om du er 18 år.Anonymous poster hash: b1c10...ee9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Foreldre disponerer vel sine umyndige barns penger som de vil? Tror ikke du kommer noen vei med politiet. Anonymous poster hash: 93864...030 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #15 Skrevet 5. august 2014 Foreldre disponerer vel sine umyndige barns penger som de vil? Tror ikke du kommer noen vei med politiet. Anonymous poster hash: 93864...030 Rettelse: Hvis det er mindre enn 170 000 kr, disponerer foreldrene pengene som de vil. http://www.dinepenger.no/spare/fylkesmannen-kan-ta-kontroll-over-barnets-sparepenger/22817443 Anonymous poster hash: 93864...030
slumkim Skrevet 5. august 2014 #16 Skrevet 5. august 2014 Hvor i landet holder denne morsomme faren din til? Er det ikke langt herfra(Trondheim), så ofrer jeg gjerne en ettermiddag på å trappe opp på døra og prate fornuft med tullingen. 10
minister-mio Skrevet 5. august 2014 #17 Skrevet 5. august 2014 Tusen takk for svar alle sammen! Da skal jeg kontakte de å få se hva jeg får gjort! Håper ikke jeg blir kastet ut hjemmefra da..Anonymous poster hash: 4d6ae...09e du bør ikke bo med dem som stjeler fra deg. Hør med en advokat eller NAV om det finnes noe type etableringsstipend eller noe støtte så du kan bo alene. Og få en jobb om du ikke har
minister-mio Skrevet 5. august 2014 #18 Skrevet 5. august 2014 Foreldre disponerer vel sine umyndige barns penger som de vil? Tror ikke du kommer noen vei med politiet. Anonymous poster hash: 93864...030 nei barn kan ha penger. Er det veldig mye er der overformynderiet som har de for å unngå situasjoner som ts sin. Men det er barnets penger. Konformasjonsgaver for eksempel er konfirmantens penger
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #19 Skrevet 5. august 2014 Dessverre er det slik at de har lov til å bruke konfirmasjonspengene dine hvis de brukte disse før du fylte 18 år. De er dine formyndere frem til du fylte 18 år og kan gjøre hva de vil med dine midler. Så kontakte advokat eller ringe politi som noen over her anbefaler hjelper nok ikke hvis du ikke med sikkerhet vet at de har brukt opp pengene dine etter at du fylte 18 år. Og hvis de har gjort det er jo det i seg selv merkelig da de da ikke lenger har tilgang til din konto (så sant de ikke selv har opprettet en sparekonto som er stengt for deg frem til du fyller 21 år). Dessverre vet jeg dette for at mine foreldre gjorde det samme med meg. De brukte opp konfirmasjonspengene mine, samt arv fra besteforeldre, når jeg var 16 år gammel. Jeg var ikke myndig og kunne derfor ikke si noe. Anonymous poster hash: 46b55...313
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #20 Skrevet 5. august 2014 nei barn kan ha penger. Er det veldig mye er der overformynderiet som har de for å unngå situasjoner som ts sin. Men det er barnets penger. Konformasjonsgaver for eksempel er konfirmantens penger Foreldre er formyndere og disponerer penger for sine barn slik de selv ønsker, og også bruke de dersom de ønsker, så sant det ikke er snakk om såpass mye penger at overformynderiet styrer pengene. Og overformynderiet styrer heller ikke pengene dersom foreldre har opprettet sparekonto i sine egne og barnets navn frem til barnet er 21 år (såkalt sperret konto som ikke er sperret for foreldrene) og pengene har blitt satt inn på denne konto. Selv om pengene er barnets penger, har derfor foreldrene (formynderne) lov å forvalte/bruke disse hvis de ønsker. Dessverre, skulle vert strengere regler for dette mener jeg. Anonymous poster hash: 46b55...313
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå