Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lenge tenkt på å kjøpe sykkel og nå har jeg endelig økonomi nok til å oppfylle ønsket. (fattig student).

Sykkelen vil bli brukt daglig til/fra skole og trening, henholdsvis på asfalt. Jeg vil gjerne også ha muligheten til å bruke sykkelen på vinteren. Sykkelen må være av god kvalitet og være "stødig".

Anbefalinger? Tar gjerne i mot tips og erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke sportsbutikker fins der du bor, eventuelt der du skal studere?

Uansett vil nok de fleste sportsbutikker anbefale deg å ha én sykkel til vinterbruk og én til sommerbruk. Selv mener jeg at det ikke gir noen nettogevinst, vintersykkelen varer uansett ikke mer enn to-tre vintre. Jeg bruker hverdagssykkelen til og fra jobb hele året, og den holder i to-tre år. Noen ganger har jeg skifta hele drivverket og fått den til å vare 1-1,5 år ekstra, men noen ganger er det så mye som er rusta i stykker at det koster mer å fikse det enn å kjøpe en ny.

Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe damesykkel i den forstand at ramma ikke har overrør. Den konstruksjonen er svakere, og ramme må gjøres mye tyngre for at den skal tåle like mye belastning som en med overrør, altså herremodell.

Hvis du skal ha en sykkel som er god å sykle på og slitesterk bør du ikke kjøpe noe dårligere enn en med Shimano Deore-gruppe. Shimano produserer (blant annet) gir og bremser til sykler og lager alt fra toppkomponenter til virkelig billig drit. Deore er en bra og slitesterk gruppe som samtidig ikke er så dyr og fin at den blir ekstra tyveriutsatt.

I tillegg til Deore-utstyr bør du gå for hydrauliske skivebremser, det er så mye bedre enn V-bremser at du aldri vil gå tilbake når du først har prøvd skivebremser. Spesielt i regnvær tar de mye bedre. De slites heller ikke på langt nær så fort som klossene til V-bremser.

For å få en sykkel med Deore-utstyr må du stort sett ut med minst 5000, men siden sesongen nå er på hell kan du kanskje få en for litt mindre.

Siden du fortrinnsvis skal bruke den på asfalt vil jeg i utgangspunktet anbefale en hybrid uten dempegaffel, men hvis det er mye snø og glatt føre der du bor om vinteren ville jeg selv gått for en mountainbike med bredere dekk. Det fins selvsagt piggdekk til hybridsykkel også, men de er smalere, har færre pigger og gir dårligere grep enn de brede dekkene man bruker til mountainbike.

Her er en hybridsykkel som oppfyller de betingelsene jeg har skissert ovenfor:

http://www.nakamura.no/portfolio/nitro-3-0-w-3/

Nakamura sykler får du hos Intersport. De hadde visst ingen mountainbike med akkurat de spec-ene jeg lista opp, dette er det nærmeste jeg kommer:

http://www.nakamura.no/portfolio/grade-3-27/

Den som er hakket under koster 4000, men den har for dårlige gir og bremser til at jeg ville brukt den som helårssykkel.

Her er en mountainbike med 26-tommers hjul til 6000:

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-renegade-terrengsykkel-2013-30661.aspx

Siden det er en 2013-modell er det ikke sikkert de har alle størrelser igjen av den.

Her er en dugelig en fra Birksport:

http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=882_887&products_id=6618

Minuset er at de har valgt å ha XT (enda bedre enn Deore) bak, men Altus foran, ikke særlig bra.

For at alt skal være Deore eller bedre må du hos Birksport opp i 8000:

http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=882_887&products_id=6642

Her et ganske bra alternativ fra Fast-bikes:

http://fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fast&SessionId=&a=article&ProdNr=CICLIB10360&t=4&c=2314&p=2314

Du får gi tilbakemelding om disse alternativene faller i din smak eller ei, og om de er innafor ditt budsjett.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Kjøp en sykkel som har dempere, som kan justeres og låses, foran. Jeg kjøpte sykkel for litt siden, og de i butikken maste på meg om at jeg måtte kjøpe hybridsykkel. Og selv om jeg hovedsakelig sykler på asfalt, så endte jeg opp med terrengsykkel og har ikke angret. Terrengsykler har bredere og grovere dekk som gjør av de tåler litt mer enn tynne hybridsykkeldekk. Så en hardtail terrengsykkel er, i mine øyne, mer allsidig enn en by- eller hybridsykkel :)

Endret av Doge
Skrevet

En ting til: Ikke glem det viktigste ekstrautstyret, nemlig sykkelhjelm! Det er bedre å bli litt bustete på håret enn å knuse skallen. Om du sykler aldri så forsiktig selv, holder det med én idiot på feil sted til feil tid for å sende deg i asfalten med hodet først. Da har det mye å si om du bruker hjelm eller ikke.

  • Liker 1
Skrevet

For daglig bruk, ikke nødvendigvis trening, så valgte jeg en sykkel med terreng geometri (ramme altså), men så byttet jeg ut dekkene med brede asfaltdekk. Veldig kjekt å sykle på. Men sikkert unødvendig mye rullemotstand om du bryr deg om sånt.

http://www.chainreactioncycles.com/no/en/schwalbe-big-apple-liteskin-bike-tyre-raceguard/rp-prod70854
Nå skal det sies at sykkelen min er en singlespeed, så jeg har ikke gir heller. Noe jeg synes øker sykkelgleden betraktelig. Selv om enkelte bakker blir unødvendig tunge.

En ting til: Ikke glem det viktigste ekstrautstyret, nemlig sykkelhjelm! Det er bedre å bli litt bustete på håret enn å knuse skallen. Om du sykler aldri så forsiktig selv, holder det med én idiot på feil sted til feil tid for å sende deg i asfalten med hodet først. Da har det mye å si om du bruker hjelm eller ikke.

Det finnes faktisk bare ett godt argument for å bruke hjelm og det er at dersom du får en hodeskade så blir den mindre alvorlig. All annen statistikk viser dog at det ikke er nødvendig med sykkelhjelm for vanlig sykling. Om man skal følge hovedargumentet ditt bør jo man egentlig ha hjelm når man går også. Tilfelle en idiot kommer og gir deg en hodeskade.

Les denne artikkelen: http://www.howiechong.com/journal/2014/2/bike-helmets

Egentlig et ganske interessant perspektiv.

Skrevet

Det finnes faktisk bare ett godt argument for å bruke hjelm og det er at dersom du får en hodeskade så blir den mindre alvorlig. All annen statistikk viser dog at det ikke er nødvendig med sykkelhjelm for vanlig sykling. Om man skal følge hovedargumentet ditt bør jo man egentlig ha hjelm når man går også. Tilfelle en idiot kommer og gir deg en hodeskade.

Les denne artikkelen: http://www.howiechong.com/journal/2014/2/bike-helmets

Egentlig et ganske interessant perspektiv.

Det er stor forskjell på om man går eller om man sykler. Når man sitter på en sykkel har man den mellom beina, og hvis man da faller, enten det er selvforskyldt eller forårsaket av andre, er det mye større sjanse for å slå hodet enn hvis man faller fra gående posisjon.

At sykkelhjelm redder liv er uomtvistelig. Bladet Procycling har en fast spalte der tidligere sykkelproff Marcel Wüst tester forskjellige sykler. Tidligere var det Chris Boardman som testa, og han var ofta avbilda uten hjelm. Han fikk en del påpakning for det gjennom leserbrev, og skrev så er artikkel om emnet der han viste til en del statistikk. Jeg har dessverre ikke tilgang til denne artikkelen nå, men jeg husker veldig tydelig at jeg stussa over at han brukte den statistikken, fordi den viste entydig at bruk av hjelm ga lettere skader når uhellet var ute, samt at sjansen for dødelige skader var mye større uten hjelm enn med.

Jeg fant imidlertid denne artikkelen nå. Her viser han til at i Nederland bruker bare 0,8% av syklistene hjelm, likevel har Nederland den laveste raten av hodeskader. Problemet er at det hovedsakelig skyldes to ting:

- Nederland har veldig godt utbygd sykkelveinett, og 30% av alle reiser gjøres med sykkel. Sykkelveinettet gir god separasjon mellom biler og syklister, men like viktig er at siden det er så mange syklister blir bilistenes hjerner konstant innstilt på å speide etter syklister. I Norge er det så få som sykler at mange bilister ikke så lett legger merke til de få syklistene som er, slik fungerer dessverre den menneskelige hjerne.

- I Nederland har de omtrent ingen bakker, det er bare i Ardennene ved grensa at det er noen små bakker. Dermed får de ikke så mye fart. Høy fart gir større potensial for skader hvis man først velter.

At bra utbygd sykkelveinett gir få hodeskader bør ikke være noe argument for å ikke bruke hjelm, særlig siden det i norske byer stort sett er elendig eller ikke-eksisterende sykkelveinett. Legg til at asfalten har rikelig med huller man kan sette fast forhjulet i, så øker sjansene dramatisk for at man vil falle av sykkelen en eller annen gang.

Skrevet

Det er stor forskjell på om man går eller om man sykler. Når man sitter på en sykkel har man den mellom beina, og hvis man da faller, enten det er selvforskyldt eller forårsaket av andre, er det mye større sjanse for å slå hodet enn hvis man faller fra gående posisjon.

At sykkelhjelm redder liv er uomtvistelig. Bladet Procycling har en fast spalte der tidligere sykkelproff Marcel Wüst tester forskjellige sykler. Tidligere var det Chris Boardman som testa, og han var ofta avbilda uten hjelm. Han fikk en del påpakning for det gjennom leserbrev, og skrev så er artikkel om emnet der han viste til en del statistikk. Jeg har dessverre ikke tilgang til denne artikkelen nå, men jeg husker veldig tydelig at jeg stussa over at han brukte den statistikken, fordi den viste entydig at bruk av hjelm ga lettere skader når uhellet var ute, samt at sjansen for dødelige skader var mye større uten hjelm enn med.

Jeg fant imidlertid denne artikkelen nå. Her viser han til at i Nederland bruker bare 0,8% av syklistene hjelm, likevel har Nederland den laveste raten av hodeskader. Problemet er at det hovedsakelig skyldes to ting:

- Nederland har veldig godt utbygd sykkelveinett, og 30% av alle reiser gjøres med sykkel. Sykkelveinettet gir god separasjon mellom biler og syklister, men like viktig er at siden det er så mange syklister blir bilistenes hjerner konstant innstilt på å speide etter syklister. I Norge er det så få som sykler at mange bilister ikke så lett legger merke til de få syklistene som er, slik fungerer dessverre den menneskelige hjerne.

- I Nederland har de omtrent ingen bakker, det er bare i Ardennene ved grensa at det er noen små bakker. Dermed får de ikke så mye fart. Høy fart gir større potensial for skader hvis man først velter.

At bra utbygd sykkelveinett gir få hodeskader bør ikke være noe argument for å ikke bruke hjelm, særlig siden det i norske byer stort sett er elendig eller ikke-eksisterende sykkelveinett. Legg til at asfalten har rikelig med huller man kan sette fast forhjulet i, så øker sjansene dramatisk for at man vil falle av sykkelen en eller annen gang.

Hvis du leste artikkelen jeg linket til, så avviste den ikke hjelm pga dens manglende evne til å redde hodeskader. For det gjør hjelmen. Men den mener at om man skal følge samme logikken bør man bruke hjelm andre steder og. Spesielt i bilen! Vi har ikke spesielt godt utbygd bilveinett heller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...