kokokoala Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Vet ikke om jeg opprettet denne tråden i riktig kategori, men det får bare være.. Jeg skal nå studere i Oslo, og har i den sammenheng leid meg hybel. Bor utenfor denne kommunen hos mine foreldre til vanlig, og har derfor blitt fortalt at jeg må registrere flytting hos skatteetaten osv. Videre leser jeg at når man er student, trenger man ikke gjøre dette. Leste også noe om at hvis man endrer sin folkeregistrerte adresse, så blir man plutselig ikke borteboer heller og derfor kan det bli kluss med borteboerstipendet. Dette vil jeg jo absolutt ikke ha noe kluss med!!! Jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg skal gjøre det.. Holder det å oppgi den nye hybeladressen min (som da viser at jeg blir borteboer) i søknaden hos lånekassen, eller er jeg nødt til å registrere flytting til skatteetaten/folkeregisteret for at det blir gyldig? Håper på at noen vet litt mer om dette enn meg, og som vil hjelpe!!
Rosa Sitron Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Det holder lenge å oppgi hybeladresse. Det er vanlig å flytte mye på seg mens man studerer så det er som oftest greiest å være folkeregistrert hjemme hos foreldrene. Gå på posten å registrer pendleradresse så får du posten på hybelen også.
strawberry Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Det er bare dersom du bor hos foreldrene dine mens du studerer, at du ikke får omgjort noe av stipend til borteboerstipend. Jeg har endret adressen min siden det er enklere å få posten min til hybelen min enn hjem til foreldrene mine. Du er altså ikke nødt til å endre flytting, men det kan være praktisk å gjøre det i fht posten. Du kan bare få omgjort lån til stipend hvis du er borteboer. Bor du i sammen med foreldrene dine har du ikke rett til stipend. Du får da ikke et omgjøringslån, men det samme beløpet utbetalt som ordinært lån som ikke blir gjort om til stipend. Du kan heller ikke få omgjøringslån hvis du bor i egen boenhet i dine foreldrers hus eller betaler husleie hjemme. Er huset til foreldrene dine delt inn i fem eller flere og klart avskilte boenheter, og du bor i egen boenhet, kan du få omgjøringslån. Hentet fra http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/hvem-kan-fa-omgjoringslan-gjort-om-til-stipend/
Rosa Sitron Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Det er bare dersom du bor hos foreldrene dine mens du studerer, at du ikke får omgjort noe av stipend til borteboerstipend. Jeg har endret adressen min siden det er enklere å få posten min til hybelen min enn hjem til foreldrene mine. Du er altså ikke nødt til å endre flytting, men det kan være praktisk å gjøre det i fht posten. Du kan bare få omgjort lån til stipend hvis du er borteboer. Bor du i sammen med foreldrene dine har du ikke rett til stipend. Du får da ikke et omgjøringslån, men det samme beløpet utbetalt som ordinært lån som ikke blir gjort om til stipend. Du kan heller ikke få omgjøringslån hvis du bor i egen boenhet i dine foreldrers hus eller betaler husleie hjemme. Er huset til foreldrene dine delt inn i fem eller flere og klart avskilte boenheter, og du bor i egen boenhet, kan du få omgjøringslån. Hentet fra http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/hvem-kan-fa-omgjoringslan-gjort-om-til-stipend/ Om du vet at du blir boende lenge så, men om du bytter forlkeregistrert adresse for ofte blir man f.eks ikke ansett som kredittverdig. Så om man flytter litt rundt som man ofte gjør første året i Oslo er det greit å vente med å registrere ny adresse.
kokokoala Skrevet 5. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2014 Okei, så da er det ikke nødvendig for meg å registrere noe som helst inne på Skatteetaten? Planen er å bo på denne hybelen 1 år, og deretter finne noe som er mer gunstig for lommeboka. Altså kommer jeg ikke til å ha denne adressen veldig lenge.. Leste nemlig at man var pliktig til å melde flytting innen 8 dager, men det er ikke nødvendig dersom man er student? Riktig?
kokokoala Skrevet 5. august 2014 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2014 Det er bare dersom du bor hos foreldrene dine mens du studerer, at du ikke får omgjort noe av stipend til borteboerstipend. Jeg har endret adressen min siden det er enklere å få posten min til hybelen min enn hjem til foreldrene mine. Du er altså ikke nødt til å endre flytting, men det kan være praktisk å gjøre det i fht posten. Du kan bare få omgjort lån til stipend hvis du er borteboer. Bor du i sammen med foreldrene dine har du ikke rett til stipend. Du får da ikke et omgjøringslån, men det samme beløpet utbetalt som ordinært lån som ikke blir gjort om til stipend. Du kan heller ikke få omgjøringslån hvis du bor i egen boenhet i dine foreldrers hus eller betaler husleie hjemme. Er huset til foreldrene dine delt inn i fem eller flere og klart avskilte boenheter, og du bor i egen boenhet, kan du få omgjøringslån. Hentet fra http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/hvem-kan-fa-omgjoringslan-gjort-om-til-stipend/ Ja, dette med hvem som får og ikke får vet jeg! Lurte heller mer på hvordan det blir om jeg bytter folkeregistrert adresse. Om jeg gjør det er jeg jo ikke knyttet til mine foreldres adresse lenger, og leste et sted at dermed blir man ikke regnet som borteboer. Nettopp fordi at når du bytter, så bor du jo på den folkeregistrerte adressen. Men aner ikke om dette stemmer..
Rosa Sitron Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Okei, så da er det ikke nødvendig for meg å registrere noe som helst inne på Skatteetaten? Planen er å bo på denne hybelen 1 år, og deretter finne noe som er mer gunstig for lommeboka. Altså kommer jeg ikke til å ha denne adressen veldig lenge..Leste nemlig at man var pliktig til å melde flytting innen 8 dager, men det er ikke nødvendig dersom man er student? Riktig? Riktig, for du flytter på en måte ikke =)
kokokoala Skrevet 5. august 2014 Forfatter #8 Skrevet 5. august 2014 Riktig, for du flytter på en måte ikke =) Okei! Supert! Dermed vil jeg ikke få noen problemer ved å ikke melde flytting til Skatteetaten? Og vil motta borteboerstipend og det hele ved kun å oppgi min nye adresse hos Lånekassen - uten å ha meldt flytting til skatteetaten. Ja?
Rosa Sitron Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 Okei! Supert! Dermed vil jeg ikke få noen problemer ved å ikke melde flytting til Skatteetaten? Og vil motta borteboerstipend og det hele ved kun å oppgi min nye adresse hos Lånekassen - uten å ha meldt flytting til skatteetaten. Ja? Ja =)
Gjest Nori Skrevet 5. august 2014 #10 Skrevet 5. august 2014 Ja, dette med hvem som får og ikke får vet jeg! Lurte heller mer på hvordan det blir om jeg bytter folkeregistrert adresse. Om jeg gjør det er jeg jo ikke knyttet til mine foreldres adresse lenger, og leste et sted at dermed blir man ikke regnet som borteboer. Nettopp fordi at når du bytter, så bor du jo på den folkeregistrerte adressen. Men aner ikke om dette stemmer.. Om du har folkeregistrert adresse hos foreldrene dine eller noe annet sted bryr ikke Lånekassen seg noe om. Det de er interessert i er bostedsadressen, for at du skal få omgjort lån til stipend må den være en annen enn dine foreldres adresse.
kokokoala Skrevet 5. august 2014 Forfatter #11 Skrevet 5. august 2014 Om du har folkeregistrert adresse hos foreldrene dine eller noe annet sted bryr ikke Lånekassen seg noe om. Det de er interessert i er bostedsadressen, for at du skal få omgjort lån til stipend må den være en annen enn dine foreldres adresse. Okei, takk skal du ha for oppklarende svar! Da er konklusjonen at det egentlig ikke har noe for seg å endre folkeregistrert adresse før man bosetter seg et sted man vet at en kommer til å bo på langvarig
Gjest Nori Skrevet 5. august 2014 #12 Skrevet 5. august 2014 Okei, takk skal du ha for oppklarende svar! Da er konklusjonen at det egentlig ikke har noe for seg å endre folkeregistrert adresse før man bosetter seg et sted man vet at en kommer til å bo på langvarig Ja, som student plikter du ikke å melde flytting til folkeregisteret. Derfor kan det være like greit å være folkeregistrert hos foreldrene sine til man er ferdig med studiene, med mindre det er noen praktiske grunner til at man trenger å bytte. (Enkelte ting sendes kun til folkeregistrert adresse for eksempel)
lillsunshine Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Trenger ikke nei. Selv på 4 året som student har jeg fremdeles folkeadressa mi hjemme og har bare oppbitt boadressa i studeibyen til Lånekassen. Det holder i massevis. Har aldri omadressert adressa mi hos posten heller. Får innimellom noe uviktig post hjemme, men vil jeg ha post til hybeladressa oppgir jeg bare hybeladressa. Ikke noe problem, så lenge det er navn på postkassa. Dessuten var det en kjempefordel at jeg ikke hadde folkeadressert til hybeladressa den gangen jeg ble frastjelt husnøklene mine til hybeladressa. Tyven fikk nok lite nytte av nøklene mine når han googlet navnet mitt og bare fant adressen til foreldrene mine. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå