Gå til innhold

MR, noen som har tatt det før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta MR om noen dager, og gruer meg veldig. Jeg har forstått det sånn at jeg skal inn i en slik maskin? Må jeg ha på meg sånn "sykehusklær" eller være naken?

Anonymous poster hash: 769b8...daf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på! Skal ta vanlig røntgen av brystet for å se på lungene, må jeg ta av meg alt på overkroppen? (er jente..)

Anonymous poster hash: e1781...bdd
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på! Skal ta vanlig røntgen av brystet for å se på lungene, må jeg ta av meg alt på overkroppen? (er jente..)

Ja du må ta av deg på overkroppen for røntgen av lunge. Jeg måtte hvertfall det og gjorde det ganske ofte en periode. Det er null stress, de som jobber der ser sikkert minst 20 pupper om dagen :) MR og røntgen er forskjellig, MR er trommel mens ved røntgen så står man foran en "plate" på en måte

Anonymous poster hash: ee2ea...026

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta av meg alt, bortsett fra truse, også fikk jeg en slags morgenkåpe av papir, om jeg husker rett. Usikker på om je måtte ha av meg BHen eller ikke. Så skal du ligge i ro inni maskinen en liten stund, som hørtes ut som et tog.

Anonymous poster hash: 8ae86...58d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar MR av hodet en gang i året og da er man jo så klart påkledd. MR er ikke gøy, men det gjør jo ikke vondt bare litt kjedelig å ligge musestille så lenge. Litt klaustrofobisk for min del. Jeg må ha kontrastvæske så da setter de inn en nål i armen, fra nåla går det en slange som de spruter kontrastvæske inn i ca. halveis i undersøkelsen. Det er for å få et tydeligere bilde. Er ikke alle som må ha det.

Anonymous poster hash: 05384...f4f
Skrevet

Jeg har tatt MR av mange forskjellige ting. Hva man kan ha på seg av klær og ikke varierer etter hva du har på deg (du må ta ting med metall av hvis det er for nærmt det du skal ta bilde av, glidelås f. eks.) og hva du skal ta bilde av. De fleste gangene har jeg hatt på meg alle klær utenom bh og evt glidelås.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt om noen som har blitt kledd naken av å ta et røntgenbilde, CT eller MR.

Røntgenstrålene lyser jo gjennom klærne..

Jeg fikk på meg en grønn kappelignende sak da de puttet meg i maskinen.

Det var for å unngå å ha på seg noe som vises på bildet og forstyrrer det og unngå metallknapper som var magnetiske. De la over meg et slags hekleteppe.

Problemet var ikke klærne, men å ligge rolig der i en halvtime.

Jeg hørte på radio underveis. De lot meg velge kanalen.

Så ga de meg en alarm å trykke på hvis jeg merket at jeg ble klaustrofobisk.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Jeg har hatt på meg singlet når jeg har tatt røngten av brystkassen. Hvis jeg husker riktig så hadde jeg på meg bomullssokker da jeg tok MR av bena mine.

Det er kjedelig, lager en fæl lyd, og utrolig vanskelig å ligge helt i ro i de 10-15 minuttene det tar. En stund siden jeg har tatt MR av hodet, men det var også ubehagelig. Jeg fikk i det minste øreklokker, så tiden gikk litt raskere, og jeg slapp den fæle lyden. Det er jo ikke vondt, bare stress/ubehag.

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt MR av hode, mage og kne, og det bråker litt, men gjør ikke vondt, og er ingenting å grue seg for. Ved MR av kneet hadde jeg på meg singlet og tights (bhen måtte av), mens ved mr av mage og kne fikk jeg ha på bukse (av med belte) og genser (av med bh). Lurt å kle på seg klær som inneholder lite metall, da får du som regel ha på dine egne klær. Nå tok ikke jeg MR på sykehuset men på et røntgeninstitutt, dog jobber jeg på sykehus og det er samme regler der. Du kan ikke ha på deg hårspenner/klemmer av metall, og heller ikke smykker (husk å ta ut piercing). Alt dette pleier å stå i innkallingen til MR. Du skriver ikke hva du skal ta MR av, men det er bare den delen av kroppen som skal undersøkes som føres frem og tilbake inne i maskinen. Dvs hode ligger utenfor om det er magen, kun foten er i maskinen ved kneet osv. Ved MR av hodet føles det ganske trangt, fordi du får et plastgitter over hodet. Men du ser ut, og det er ikke veldig klaustrofobisk syns jeg da. Det verste er at det bråker, hamrer og durer noe voldsomt, men det er tross alt ikke all verden med tid det tar. Bare å lukke øynene og tenke på noe annet. Du får på deg hodetelefoner, med musikk hvis du vil, og de som tar bildene snakker til deg gjennom hodetelefonene og sier om du skal holde pusten, hvor lang tid som er igjen osv. Du får også en alarmknapp i hånden som du kan trykke på hvis du får panikk. Mange gruer seg på forhånd, men det er veldig trygt og greit.

Til deg som skal ta røntgen av lungene, du må ta av alt på overkroppen,for du skal stå inntil en plate og ta bilene, og har du på deg tøy/smykker blir bildene ødelagt. Det er fort gjort, og de som jobber der er vant til å se folk uten klær. Syns du det er ubehagelig holder du bare en genser forran brystet når du går inn, og slenger den ved siden av deg mens bildene tas. Ser en del her har skrevet at de fikk ha på singlet, men det kan føre til feiltolkning av bildene, kommer an på hvorfor du skal ta lungebilde.

Anonymous poster hash: 0c6a4...e4d
AnonymBruker
Skrevet

Når man skal ta MR, så kan man ikke ha på seg klær, smykker eller andre ting med metall i, metall skal heller ikke inn i rommet hvor MR maskinen står.

Det jeg gjør er å ta på meg klær uten metall, legger smykker igjen hjemme, med unntak av ringer og klokke, de tar jeg av i garderoben og den låser de av når jeg har lagt mine ting der.

Kler en på seg klær uten metall, sportsbh til å trekke over hodet, uten hekter, bukse med strikk i livet, og en genser eller tat med en T shorte, så slipper en å kle av seg eller skifte til tøy på andelingen. Både CT, MR og vanlig røntgen gjør jeg dette med, da går alt raskere og jeg slipper å ta på meg tøy andre har brukt, selv om det er vasket.

Det er ofte kalt i rommene maskinene står i og MR tar litt tid.

Ct er mye mindre ubehagelig enn MR, fordi trommelen er større omkrets på og den er bare som en stor O bokstav du blir kjørt frem og tilbake på i senga du ligger på.

MR er mer som en tunnel i miniformat. Der ligger omtrent hele kroppen inni tunnelen og blir kjørt litt frem og tilbake på senga avhengig av hvilket område som skal fotograferes. MR tar lengre tid og den bråker ganske mye. Jeg får klaus når de setter øreklokker på meg med musikk, så jeg fortrekker sov i ro som de gir til å putte i ørene.

I begge maskinene sitter de som styrer prosessen bak et vindu og følger med, og kan snakke til deg. Du får og en alarmknapp du kan trykke på og det er for ubehalgelig å ligge der. Men trykker du, blir hele prosessen stoppet, og du må begynne på nytt igjen eller komme tilbake til ny time. Så den anbefales ikke.

Det er og veldig viktig å ligge i ro, da blir bildene best kvalitet på.

Dette er noe som er nødvendig å få gjort, det tar svært liten tid av ens totale livstid, og de aller fleste tåler dette. Etterpå vil ense at det var bortkastet energi å grue seg. Men sånn er da med så mye.

Anonymous poster hash: e826f...342

Skrevet

MR er en stor magnet, så alt av metall må av, men dette får du selvsagt beskjed om. Det spiller ingen rolle om det er øredobber og du skal fotografere foten,alt må Sv. Det er en sinnsyk kraft i en MR maskin!

Jeg har fått på meg sykehusklær når bildene skal tas. Naken trenger du ikke være, og du skifter i en garderobe alene med låsbart skap. Selv sovner jeg som regel i maskinen, men det gjelder nok ikke flertallet. Jeg har fått kontrastvæske begge gangene jeg har tatt MR for diagnostisering.

Det som har vært ubehagelig for meg, er at jeg har kastet opp en liten stund etterpå. Andre gangen jeg tok MR, bestemte jeg meg for buss i stedet for taxi hjem, og endte opp med å kaste opp på bussen. Anbefaler taxi hjem :)

Bildene blir tolket og resultatet sendt over til legen din.

Skrevet

Det som har vært ubehagelig for meg, er at jeg har kastet opp en liten stund etterpå. Andre gangen jeg tok MR, bestemte jeg meg for buss i stedet for taxi hjem, og endte opp med å kaste opp på bussen. Anbefaler taxi hjem :)

Bildene blir tolket og resultatet sendt over til legen din.

Har heldigvis noen som skal kjøre meg, og jeg bor også veldig nært. Informerte du om dette? Er det "vanlig" å kaste opp etterpå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri kastet opp av kontrastvæske, men man reagerer kanskje forskjellig.

Anonymous poster hash: 05384...f4f
Skrevet (endret)

Har heldigvis noen som skal kjøre meg, og jeg bor også veldig nært. Informerte du om dette? Er det "vanlig" å kaste opp etterpå?

Tror det bare er min greie, for de så ingenting til meg om det, men siden jeg har kastet opp begge gangene, så skjer det i hvertfall meg. Bra du blir kjørt av noen :)

Edit: det kan ha noe med at jeg måtte møte fastende + at jeg fikk glukose for at ting der nede skulle holde seg i ro som har gjort at jeg har reagert slik. Ikke bekymre deg for det du :)

Endret av listefyll
AnonymBruker
Skrevet

Tror det bare er min greie, for de så ingenting til meg om det, men siden jeg har kastet opp begge gangene, så skjer det i hvertfall meg. Bra du blir kjørt av noen :)

Dette må du gi beskjed om, før evt. Neste gang!

Anonymous poster hash: e826f...342

Gjest thesledge
Skrevet

Har tatt MR mange ganger. På sykehuset måtte jeg ha på meg en sånn sykehuskjole, og da hadde jeg bare undertøy under. De andre gangene har det ikke vært på sykehuset, og da har jeg fått beholdt klærne mine på. Måtte ta av buksen en gang da det var metaller på denne (glidlåser, knapper osv), så vær obs på det!

Gjest thesledge
Skrevet

Da jeg tok røntgen av lungene måtte jeg ta av t-skjorten og dra ned bhen litt. Legen så absolutt ingenting da hun sto bak meg :)

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg tok MR av hodet i forbinnelse med hodepine. Jeg måtte ta av alt med metall, piercinger, bh, jakke-genser osv, men buksene fikk jeg beholde på. (Tror jeg hadde på joggebukse)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt MR av hodet og da hadde jeg på meg hettegenser og joggebukse, og sports-BH hvis jeg husker riktig. Hele greia tok 12 minutter (flere hundre bilder av hodet) og var ikke ubehagelig i det hele tatt.

Anonymous poster hash: c30e4...489
AnonymBruker
Skrevet

Til deg som skal ta røntgen av lungene, du må ta av alt på overkroppen,for du skal stå inntil en plate og ta bilene, og har du på deg tøy/smykker blir bildene ødelagt. Det er fort gjort, og de som jobber der er vant til å se folk uten klær. Syns du det er ubehagelig holder du bare en genser forran brystet når du går inn, og slenger den ved siden av deg mens bildene tas. Ser en del her har skrevet at de fikk ha på singlet, men det kan føre til feiltolkning av bildene, kommer an på hvorfor du skal ta lungebilde.

Anonymous poster hash: 0c6a4...e4d

Jeg skal ta lungebilde fordi jeg i forbindelse med studiet må "bevise" at jeg ikke har lunge-tuberculose. Har det noe å si?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...