Gå til innhold

Bilstol, treåring og halvtåring,tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 3 år og 3 mnd, og en jente på fem måneder. Foreløpig hqr eldste Britax maxway og yngste Maxicosi cabriofix.

Spørsmålene er:

hvor lenge kan minste bruke setet? Opp til 13 kg? Hva er vanlig alder for bytte? Husker ikke fra eldste.

Hadde dere kjøpt en ny stor bilstol til minste, eller beltestol til eldste og latt minste ta over maxwayen? Er så usikker, vil helst ha eldste bakovervendt til over 4 år, samtidig føles det unødvebdig å kjøpe ny stol npr minste skal over, for så å nåtte kjøpe beltestol bare noen måneder etter.

Tanker?

Anonymous poster hash: c18b9...1e6

Skrevet

Min gutt, som var/er stor for alderen passet i babysetet sitt til han var godt over halvtannet år. Så antagelig trenger du ikke stresse med det. Jeg byttet da han var rundt 10 mnd, men det var bare for å gjøre det enklere for meg selv og få ham høyere opp i bilen, det hadde ikke vært nødvendig.

Skrevet

Vi har litt mindre aldersforskjell, så for oss var det uansett uaktuelt å bytte til fremovervendt hos eldstemann. Mini var...max 6 måneder da vi byttet tror jeg (eldste var da rundt 2). Vi kjøpte Cybex Sirona til henne, det er godkjent fra 0 kg av, og siden hun satt (lå) mye bedre i det setet byttet vi like greit så tidlig. Hun er tykk, så Maxicosi begynte å bli trang. Eldste byttet over da hun var rundt 8 måneder mener jeg å huske, fordi hun begynte å bli for lang for babysetet.

Tilbake til svaret: jeg ville kjøpt ny stol til minsten og fortsatt med å ha 3åringen bakovervendt . :) ''Grensen'' på 4 år er jo heller ikke absolutt. Om eldste synes det er greit å sitte bakovervendt er det jo uansett det sikreste, selv etter 4 år! :)

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt, som var/er stor for alderen passet i babysetet sitt til han var godt over halvtannet år. Så antagelig trenger du ikke stresse med det. Jeg byttet da han var rundt 10 mnd, men det var bare for å gjøre det enklere for meg selv og få ham høyere opp i bilen, det hadde ikke vært nødvendig.

Jeg har store problemer med å tro at han var stor for alderen hvis han passet i babysetet til han var over halvannet år gammel! Eventuelt må dere ha hatt et uvanlig stort babysete.

Jeg har selv to gutter, som begge har vært forholdsvis store for alderen (men ikke ekstremt, de har vel ligget litt over snittet på helsesøsters kurver hele veien). Begge vokste imidlertid ut av babysetene sine (med første hadde vi Besafe sitt babysete, mens nr to brukte Maxicosi) rundt 8-9 måneder. Vektmessig kunne de helt klart ha brukt babysetene lenger, de veide vel ikke mer enn 9-10 kg da vi byttet, men de ble jo etter hvert alt for lange for babysetet. Når festene til selene blir liggende bak babyens skulder, er setet for lite (uavhengig av barnets vekt), og da er man nødt til å bytte til neste setestørrelse!

Anonymous poster hash: b50ee...8c8

• Liker 1
Skrevet

De kan vel sitte i babystolen til hodet når kanten?

Vi kjøpte nytt sete til storebror. Bakovervendt. Nå er han fire år og tre måneder og lillesøster 13 mnd. Begge sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det lenge.

Skrevet

Jeg tror vi byttet ut Cabriofix'en ved 10 mnd alder.

Min tanke er at jeg ville brukt babysetet lengst mulig og kjøp beltestol til eldstemann når babyen må ut av babysetet. Da vil han jo uansett være tett opptil 4 år.

Skrevet

Jeg har store problemer med å tro at han var stor for alderen hvis han passet i babysetet til han var over halvannet år gammel! Eventuelt må dere ha hatt et uvanlig stort babysete.

Hadde Maxi-Cosi, og det er langt i ryggen og kjent for å være et stort sete.

De kan sitte i babysete til hodet er mer enn en tredel over kanten.

Skrevet (endret)

Hvis minstemann kan sitte i babysetet til ca 1 år (vår var til og med litt over 1) vil jo eldste da være 3 år og 10 mnd? Da tror jeg at jeg ville gitt minstejenta setet til storebror og bare kjøpt nytt til eldste. Du kan jo vente litt til og se, er jo ikke sånn at hun vil vokse ut av den på dagen, så man har jo gjerne litt tid på seg når man ser at man nærmer seg tiden for å bytte.

Når minste er klar til å bytte kommer jo selvf an på både vekt og lengde og dette kan jo variere mye.

Edit: med nytt til eldste mente jeg fremovervendt beltestol.

Endret av Ripsy
Skrevet

Hmmm... Vi hadde heldigvis mulighet til å bytte når eldste var 4 år.

Men jeg må innrømme at jeg tror jeg hadde kjøpt beltesete til eldste og flyttet minsten over når behovet kom. Men ventet så lenge som mulig.

Vi har byttet fra babysetet når ungene begynte å "spenne fra" fordi de ville opp og se. Altså, de var fysisk små nok til å fortsette med babysete, men begynte å bli vanskelige å feste fordi de heller ville sitte ordentlig.

Max way er vel uansett godkjent fra 0 kg? (Er ikke det etterfølgeren til Hi-way?) Så det er ingen nedre vektgrense for å flytte over i sete nr 2.

Alternativet mitt hadde forresten vært å alliere meg med noen som var gravide nå, og avtalt at om X mnd, når de trenger sete nr 2, så kan de overta ett nesten nytt fra dere, til f.eks. 70% av fullpris?

Altså kjøp nytt til minste, men ha noen klar til å overta når eldste er ca 4 år og kan/skal gå over i beltestol.

Ikke at 4 år er noen absolutt alder. Ungene sitter like fint bakover litt lenger, så lenge setet er stort nok.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill!

Både jenta og gutten er store for alderen, så hun er nok ikke den som kan sitte lengst i babystolen.

Innrømmer at jeg heller mot å flytte største over i beltestol, men kjenner jeg kvir meg for å gjøre det før jeg må.

Ellers var det et godt forslag å kjøpe og selge, men dessverre kjenner jeg ingen som er gravide.

Skrevet (endret)

Vi hadde samme problemstilling.

Vi valgte å kjøpe bakovervendt stol til minste også, så begge satt i bakovervendt småbarnsstol i ca ett år. Dette var delvis fordi jeg ville ha største lengst mulig bakovervendt, og delvis fordi jeg ikke egentlig ønsket å la minste arve småbarnssetet vi hadde da jeg ikke var helt fornøyd med det. Vi hadde Besafe izifix Combi, og hodet falt fremover når barnet sov. Kjøpte Besafe izi Plus til minste, som varer til 25 kg/ca 6 år bakovervendt. Ett års tid senere kjøpte vi beltestol til eldste. Kanskje kan minste arve beltestolen, vi får se. Så langt har vi kjøpt 4 bilstoler, det er ikke så ille synes jeg. Combien skal selges i nær fremtid.

Cabriofix kan brukes til barnet er 13 kg eller øvre kant på ørene treffer øvre kant av setet. Vi byttet da minste var 15 mnd eller så.

Endret av ViljaH
Skrevet

Jeg har selv to gutter, som begge har vært forholdsvis store for alderen (men ikke ekstremt, de har vel ligget litt over snittet på helsesøsters kurver hele veien). Begge vokste imidlertid ut av babysetene sine (med første hadde vi Besafe sitt babysete, mens nr to brukte Maxicosi) rundt 8-9 måneder. Vektmessig kunne de helt klart ha brukt babysetene lenger, de veide vel ikke mer enn 9-10 kg da vi byttet, men de ble jo etter hvert alt for lange for babysetet. Når festene til selene blir liggende bak babyens skulder, er setet for lite (uavhengig av barnets vekt), og da er man nødt til å bytte til neste setestørrelse!

Anonymous poster hash: b50ee...8c8

Det med selene bak skuldrene gjelder ikke når de sitter bakovervendt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For bakovervendte seter skal selene være eller under skulderen. I forovervendte skal de være eller rett over skuldrene. Babyseter (gruppe 0+) er for babyer opp til 13 kg og i lengde går det til ca 80-85 cm. Dvs at det holder til ett år og ofte mer for de aller fleste barn.

Selv om barnet i høyde og vekt er stort nok for forovervendt beltestol MÅ man huske på farene. Nakken og ryggen er ikke sterk nok før de er over 4, hodet er fortsatt litt stort ift kroppen. Tenk også på hvor mange voksne, som er helt ferdig utvokst, som får problemer etter kollisjoner selv ved lave hastigheter!

En 3-åring vil i mange tilfeller ikke klare å site stille slik at beltet ligger riktig: dersom barnet løsner på magebeltet kan det skli opp og legge seg over magen, noe som kan bety store skader i mageregionen ved et uhell. Dersom ungen tar beltet under armen eller bak ryggen vil det samme skje, begge beltene vil havne i magen.

Anonymous poster hash: 5ee46...ba7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at min på 3 år og 7 mnd veier ca 16 kg og er 101 cm høy (akkurat på gjennomsnittet, 50%, ift percentilskjemaer), og hun har mye å gå på i sin Multi-Tech, både på lengde og vekt. Så jeg syns det absolutt er verdt å investere i ny bakovervendt til 3-åringen og la minsten ta over det setet han har nå. Så kan du kjøpe beltestol når eldste har vokst ut av setet, og la minste ta over det andre setet da. Du får jo brukt både ny bakovervendt og senere ny beltestol lenge til begge to.

• Liker 2
Skrevet

Kan legge til at min på 3 år og 7 mnd veier ca 16 kg og er 101 cm høy (akkurat på gjennomsnittet, 50%, ift percentilskjemaer), og hun har mye å gå på i sin Multi-Tech, både på lengde og vekt. Så jeg syns det absolutt er verdt å investere i ny bakovervendt til 3-åringen og la minsten ta over det setet han har nå. Så kan du kjøpe beltestol når eldste har vokst ut av setet, og la minste ta over det andre setet da. Du får jo brukt både ny bakovervendt og senere ny beltestol lenge til begge to.

Multitechen er så god! Vår jente på 3 år og 2 måneder er stor for alderen (tyngre enn din, ca samme høyde) og hun har fremdeles et hav av plass i den. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Tror du overbeviste meg med disse innleggene. Takk:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...