Gå til innhold

Fordeling av utgifter.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

På enkelte her inne virker det som alt av utgifter som ikke går direkte til å glede gjestene (god mat og fri bar) er bortkastet/sløserg/egotripp fra brudens side. (Brudgommen har selvfølgelig ingen innflytelse på sitt eget bryllup, i alle fall ikke hvis vi skal tro det som skrives her inne.)

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dere har fordelt budsjettet, på disse hovedpostene: (Gjerne også hvor mange gjester.)

• Leie av lokale, mat og drikke til gjeste, kaker, transport etc for gjester, underholdning.
  • Pynt til lokale, blomster
  • Innleid hjelp til servering/rydding.
  • Klær, frisør, hudpleie, brudebukett etc til brud og brudgom. Blomster til brudepike/brudesvenn etc
  • Luksus for dere selv, som overnatting på hotell, hudpleie/spa "brudepakke" på hotellet. Limousine. etc.

For oss vil det se omtrent slik ut: (Vi blir ca 20)

• Lokale, mat og drikke: 13 000 for middag. Drikke: usikker på hvor mye alkohol som går. Bryllupskake:2500. Andre kaker: noe lages av familie, har ikke regnet på resten. Transport for gjester: kort vei mellom vielse og fest, så det er ikke aktuelt. Underholdningen er musikk fra spotify.
  • Pynt og blomster, innbydelser, bordkort og menyer, + diverse: 2500
  • Vi har det på hotell, så slipper serveringshjelp/ryddehjelp.
  • Klær etc. 17 000 + brudebukett (den aner jeg ikke hvor mye kostet)
  • Luksus: 6000

Edit: Jeg glemte ett punkt: fotograf. Der bruker ikke vi noe, vi får det som en vennetjeneste.

Endret av SiMa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle våre kostnader:

Kjole/undertøy/sko til brud: 2500

Vest/slips til brudgom: 2000

Rens av brudgommens dress: ? (Ikke gjort enda)

Blomster: 3500 kr inkl brudebukett

Andre dekorasjoner: 1000 kr

Hår/sminke til brud (luksus?): 2000 kr

Rom på hotellet festen er på: 2500 (to netter)

Leie av lokale/serveringspersonale/duker/dekketøy/ryddehjelp/servietter/3-retters/drikke/småmat ved ankomst før middagen/velkomstdrink: 1100 kr per person. Totalt 45 gjester.

Fotograf: 14 000.

Vi bruker forlovelsesringene som gifteringer.

En kollega er ufattelig flink å synge, og vil jøre et inslag (gratis).

En kompis er DJ, han skal styre musikken utover kvelden (gratis).

Anonymous poster hash: 7454c...76c

AnonymBruker
Skrevet

Glemte kake: 2500 (pluss noen som baker privat)

Anonymous poster hash: 7454c...76c

Skrevet

Jeg syns det er helt flott at brudeparet bruker penger på en flink fotograf, en vakker kjole, flott dress, blomster, bil osv. Men jeg syns det blir feil dersom disse utgiftene går på bekostning av gjestene.

For eksempel hvis bruden har en kjole til 30 000 (som ikke er helt uvanlig). Så kommer sko, sminke, hår, blomster, fotograf osv utenom. Mens gjestene får lapskaus til middag (litt drøyt eksempel).

Vi bruker en del penger på hår, sminke, blomster, fotograf osv. Men gjestene får likevel mer enn hva de forventer. Hvis du vil vite programmet for bryllupet, kan jeg heller sende det på pm :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kopierer bare vårt budsjett inn her jeg:

Vielse: Gratis
Bil: 4000 kr
Lokale inkl mat og drikke, overtid, oppdekking, serveringspersonale osv (hotell): 100.000 kr
Brudekjole: Får av mamma
Tilbehør brudekjole: 2000 kr
Frisør/makeup: 5000 kr
Frisør/makeup forlover: 1000 kr
Gifteringer: 3700 kr
Dress brudgom: 6500 kr
Tilbehør brudgom: Vet ikke
Fotograf: 20.000 kr
Invitasjoner, porto, bordkort etc: 3000 kr

Anonymous poster hash: c9943...c9b
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ca, jeg har ikke alle priser enda. Vi blir 60. Vi prioriterer gjestene ved å gi dem en god middag og en god fest, selvsagt koster det med kjole og fotograf, men jeg prioriterer bilder siden jeg selv er hobbyfotograf.

Lokale: 5000

Kjolen: Mamma ønsket veldig å betale denne

Hår og sminke: Gratis, venninner.

Sko: 499

Transport (av oss og gjester): Gratis

Gifteringer: Ca 4200

Dress brudgom: Denne regner jeg faktisk ikke med i budsjettet, for han skal bruke denne til finere anledninger senere.

Blomster: Maks 2000, inkludert buketten min

Mat: Ca 22 000.

Alkohol: Tror det blir minst 10 000 totalt, men en del er allerede handlet inn.

Fotograf: 12 000.

Invitasjoner: 500 (design, porto, konvolutter)

Hotellovernatting: 1500 maks

= under 60 000 foreløpig, kommer sikkert noen flere utgifter, men jeg forsøker å heller beregne for mye enn for lite. Vi er heldige som har flotte venner som stiller opp og hjelper til med mye, f.eks transport og sminke/hår kan fort trekke opp mye!

Anonymous poster hash: 2a106...1c5
Gjest Ciegus
Skrevet (endret)
  • Leie av lokale, mat og drikke til gjeste, kaker, transport etc for gjester, underholdning: 53 000. Her er mat 33 000, drikke 12 000, kake 3000 og transport for gjestene 2000. Nattmat, 1000. Lokale 2000. Kan øke, vet ikke om alkoholbudsjettet er stort nok, i tillegg må vi kanskje handle inn glass.
  • Pynt til lokale, blomster: 1500 ca. Duker, bordkort, servietter og stearinlys.
  • Innleid hjelp til servering/rydding: 6000
  • Klær, frisør, hudpleie, brudebukett etc til brud og brudgom. Blomster til brudepike/brudesvenn etc: 12 000 kanskje? 8000 på brudgommens dress, 3000 for frisør og 1000 for knapphullsblomster/blomster til brudepiker/brudesvenn.
  • Luksus for dere selv, som overnatting på hotell, hudpleie/spa "brudepakke" på hotellet. Limousine. etc. 0 kroner

I tillegg kommer vielse på 5000 og fotograf 18 000. Ringene har vi ikke kjøpt ennå, regner med det blir 10 - 15 000. Litt avhengig av hva man regner med blir det over 100 000 hvertfall.

Og vi er max 55 stk.

Endret av Ciegus
Skrevet

På enkelte her inne virker det som alt av utgifter som ikke går direkte til å glede gjestene (god mat og fri bar) er bortkastet/sløserg/egotripp fra brudens side. (Brudgommen har selvfølgelig ingen innflytelse på sitt eget bryllup, i alle fall ikke hvis vi skal tro det som skrives her inne.)

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dere har fordelt budsjettet, på disse hovedpostene: (Gjerne også hvor mange gjester.)

• Leie av lokale, mat og drikke til gjeste, kaker, transport etc for gjester, underholdning.
  • Klær, frisør, hudpleie, brudebukett etc til brud og brudgom. Blomster til brudepike/brudesvenn etc
  • Luksus for dere selv, som overnatting på hotell, hudpleie/spa "brudepakke" på hotellet. Limousine. etc.

For oss vil det se omtrent slik ut: (Vi blir ca 20)

• Lokale, mat og drikke: 13 000 for middag. Drikke: usikker på hvor mye alkohol som går. Bryllupskake:2500. Andre kaker: noe lages av familie, har ikke regnet på resten. Transport for gjester: kort vei mellom vielse og fest, så det er ikke aktuelt. Underholdningen er musikk fra spotify.
  • Pynt og blomster, innbydelser, bordkort og menyer, + diverse: 2500
  • Vi har det på hotell, så slipper serveringshjelp/ryddehjelp.
  • Klær etc. 17 000 + brudebukett (den aner jeg ikke hvor mye kostet)
  • Luksus: 6000

Edit: Jeg glemte ett punkt: fotograf. Der bruker ikke vi noe, vi får det som en vennetjeneste.

Nå er jeg gift og bryllupet over, men tror våre utgifter ble ca noe sånt som dette;

Lokale: 0 (hadde nok gjester til at de ikke tok ekstra betalt for lokale)

Mat&drikke: 75 000

Bar: 15 000

Bryllupskake: 6000

Transport: 2000

Underholdning: 0 (men ga hun som sang en gave på 500 kr)

DJ: 0 (skulle egentlig hatt en utgift, men ble bare rot så endte med å ikke betale)

Blomster: 6000 (eller ble det 9000?)

Innbydelser, bordkort osv..: 1000

Servering/rydding: 0 (inngår i mat/drikke)

Klær: 17000

Hotell: 2000

Hår/sminke: 3000

Ringer: 5000

Fotograf: 13 000

sikkert andre utgifter også, men har fortrengt det meste ;)

Skrevet

Har enda ikke satt opp en komplett oversikt etter helgen, men sånn ca skal jeg klare.

Mat og drikke (tre dager med hovedfest lørdag): 15 000

Blomster: 2500 (bordpynt samt en del potteplanter til verandaen og uteområdene generelt)

Klær til meg: 3500 (brudekjole), 500 (annen kjole), 1400 (to par sko)

Klær brudgom: 4700, teller ikke siden det var ny dress i gave fra foreldrene hans.

Generell pynt/duker/vinglass osv: 3000

Kokk: fikk som gave

Fotograf: fikk som gave, samt at broren til mannen min tok en del bilder.

Vi hadde vielse på tinghuset på fredag og festen hjemme hos mine foreldre i partytelt. Skal sette opp det endelige regnskapet i morgen, så får se hvor feil jeg har tatt da ;)

AnonymBruker
Skrevet

Nå orker jeg ikke å hente boka med budsjettet i seg, men jeg husker det sånn noenlunde.

-Lokalet: 12.000 kr

-Middag:15.000-20.000 kr (husker ikke helt hvor vi har beregnet, tror det var nærmere 15k)

-Dessert: 3000kr

-Kaker: 4000 kr (dette er vel hovedsaklig bryllupskaken og ingredienser til hjemmebakte kaker)

-Godteribuffet: 2500 kr

-Alkohol: 20.000 kr (men tror kanskje vi ikke behøver å bruke så mye?)

-Annen drikke: 3000-5000 kr

-Transport: 4000-5000 kr

-Papirting: 3000 kr

-Pynt til lokalet: 3000 kr

-Photobooth: ????

-Blomster: 1500 kr

-Bukett: 300 kr (lager selv)

-Kokk: 5000-6000 kr

-Servitører: 5000-6000 kr

-Vigsler: 4500 kr

-Brudekjole m/tilbehør: 3000 kr

-Klær til forlovede: 6000 kr

-Sminke/hår: fikser selv (med hjelp av venninne)

-Ringer: 4000 kr

-Hotell for oss to: 2500 kr

Vi regner med rundt 70 til middag og rundt 80-90 totalt senere på kvelden (på selve festen).

Totalt er vi da rundt 100.000-110.000 kr. Vi har vel satt et max på 120.000 kr.

Målet er egentlig å få det ned til 100.000 kr, men vi får se når det nærmer seg ifh til hvor mange som faktisk kommer o.l.

Jeg vil helst klare å få ting som klær, tilbehør o.l. så billig som mulig, heller bruke mer penger på mat, drikke og at hele dagen skal bli fin for gjestene. Vi har det jo helt sikkert like trivelig i en kjole til 1500 kr som en til 15.000 kr :P

Anonymous poster hash: f21f8...b23

Skrevet

Jeg var nysgjerrig på utgiftene totalt, ikke "bare" det dere betalte selv.

I forhold til den totale summen vårt bryllup koster bruker vi en del penger på klær etc til oss selv. Det er fordi vi har valgt å ikke ha så veldig mange gjester, men vi vil allikevel dresse oss skikkelig opp. (De pengene vi bruker på klær etc ville uansett ikke gått til gjestene, verken i form av servering eller flere gjester.)

AnonymBruker
Skrevet

Her er det totale budsjettet for vårt bryllup tidligere i sommer:

Brudekjole med tilpasning: 17 000

Sko/ slør/ undertøy/paraply: 4500

Smykker: 2500

Frisør til brud og forlover: 5000

Dress til mannen: 8000

Sko: 1000

Mansjettknapper: 1000

Blomsterdekorasjoner: 5000

Brudebukett og knapphullsblomster: 4000

Trykksaker (kirkeprogram, invitasjoner, bordkort, sanghefte): 4500

Kirke og solist: 8000

Treretters middag, drikke, lokale, serveringspersonell osv.: 105 000

Live musikk: 12 000

Overnatting: 1500

Bryllupskake: 3000

Fotograf: 10 000

Totalt: 178 000

Anonymous poster hash: acda0...7bf
AnonymBruker
Skrevet

Pluss ringer: 15 000

Så totalt 193 000

Anonymous poster hash: acda0...7bf
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ca, jeg har ikke oen faste avtaler enda. Vi skal være 20 voksne og 10 barn.

Lokale: 2500

Kjolen: låner søstera sin

Hår og sminke: gjør det selv

Sko: 500

Transport (av oss og gjester): Alle kjører selv

Gifteringer: Ca 3000

Dress brudgom: ca 2000

Blomster: 350, bare buketten min

Mat: 5000, koldtbord

Alkohol: Tipper det blir 1 000 totalt. Skal handle i Sverige, vet ikke hvor mye vi skal drikke siden de fleste skal kunne kjøre hjem.

Fotograf: 0

Invitasjoner: 0, vi inviterer muntlig

Hotellovernatting: 0, alle overnatter hos familie/venner

Totalt: 14 350 kr

Vurderer å feire hjemme, og mulighens lage maten selv, så det kan koste 7 350 kr.

Anonymous poster hash: 30b63...bc2
Skrevet

• Leie av lokale, mat og drikke til gjeste, kaker, transport etc for gjester, underholdning: 53 000. Her er mat 33 000, drikke 12 000, kake 3000 og transport for gjestene 2000. Nattmat, 1000. Lokale 2000. Kan øke, vet ikke om alkoholbudsjettet er stort nok, i tillegg må vi kanskje handle inn glass.
  • Pynt til lokale, blomster: 1500 ca. Duker, bordkort, servietter og stearinlys.
  • Innleid hjelp til servering/rydding: 6000
  • Klær, frisør, hudpleie, brudebukett etc til brud og brudgom. Blomster til brudepike/brudesvenn etc: 12 000 kanskje? 8000 på brudgommens dress, 3000 for frisør og 1000 for knapphullsblomster/blomster til brudepiker/brudesvenn.
  • Luksus for dere selv, som overnatting på hotell, hudpleie/spa "brudepakke" på hotellet. Limousine. etc. 0 kroner

I tillegg kommer vielse på 5000 og fotograf 18 000. Ringene har vi ikke kjøpt ennå, regner med det blir 10 - 15 000. Litt avhengig av hva man regner med blir det over 100 000 hvertfall.

Og vi er max 55 stk.

Hva med klær og utstyr til deg? Og brudebukett?

Skrevet

Fikk du behov for paraplyen? Jeg har kjøpt en ny paraply, en helt vanlig til 60 kr som matcher antrekket (hadde ingen fra før). Satser på at det ikke blir behov for den, da.

:laugh:

Gjest Ciegus
Skrevet

Hva med klær og utstyr til deg? Og brudebukett?

Skal ha kofte, og det inngår ikke i budsjettet siden jeg hadde sydd meg den likevel. Til det er det heller ikke vanlig med bukett.

Skrevet

Skal ha kofte, og det inngår ikke i budsjettet siden jeg hadde sydd meg den likevel. Til det er det heller ikke vanlig med bukett.

Da skjønner jeg. Stusset litt over det. :laugh:

Er det noe ekstra "brudepynt" til kofte? Til bunad vet jeg det finnes brudekrone.

Gjest Ciegus
Skrevet

Da skjønner jeg. Stusset litt over det. :laugh:

Er det noe ekstra "brudepynt" til kofte? Til bunad vet jeg det finnes brudekrone.

Finnes mye ekstra brudepynt ja, men jeg gjør det ikke helt tradisjonelt og skal dermed kun ha brudekrone. Leier den for 400kr, leia av den la jeg inn i budsjettposten "mannens dress" her over fordi jeg ikke gadd spesifisere detaljene. Ligger noe samisk pyntedilldall også i den posten som mannen skal ha på seg. ;)

Vanligvis pleier bruden å ha MANGE søljer på brystet, så hadde jeg fulgt den tradisjonen måtte jeg nok leid søljer for en 1000 kroner (eller kjøpt for flere titusen-kroner...), men jeg syns ikke det er pent så da lar jeg vær.

Skrevet

Finnes mye ekstra brudepynt ja, men jeg gjør det ikke helt tradisjonelt og skal dermed kun ha brudekrone. Leier den for 400kr, leia av den la jeg inn i budsjettposten "mannens dress" her over fordi jeg ikke gadd spesifisere detaljene. Ligger noe samisk pyntedilldall også i den posten som mannen skal ha på seg. ;)

Vanligvis pleier bruden å ha MANGE søljer på brystet, så hadde jeg fulgt den tradisjonen måtte jeg nok leid søljer for en 1000 kroner (eller kjøpt for flere titusen-kroner...), men jeg syns ikke det er pent så da lar jeg vær.

Ligner samisk brudekrone på brudekroner til bunad? (Jeg ble litt fasinert, for meg er dette helt ukjent territorium.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...