AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Hallo godtfolk. Som tittelen tilsier er min kjæreste en del overvektig, hun er fullstendig klar over det og snakker til tider nedsettende om seg selv på grunn av det, men det jeg ikke helt klarer å forstå er hvorfor hun ikke gjør noe med det, eller hvordan jeg kan hjelpe henne å gjøre noe med det uten å rett og slett si, nå skal du på slankern!. når hun er med meg spiser og drikker hun stort sett sunt, men jeg vet at når jeg snur ryggen til så går snopet ned på høykant, og en gang iblant kliner hun til og kjøper doble store menyer på mcdonalds om vi tar en tur innom, og jeg blir nesten litt pinlig berørt når jeg sitter der og ser på og venter på at hun skal bli ferdig med å dytte i seg flere tusen kalorier mer enn hun trenger. noen ganger hender det at jeg også spiser noe av det så hun ikke skal spise alt alene, men det funker ikke i lengden. hun er en fantastisk kvinne og jeg vil henne ingenting vondt men jeg ser at hun sliter med det og jeg vet jo også at livskvaliteten hennes vil bli bedre om hun går ned noen kilo. tips til hvordan jeg kan ta det opp uten å såre følelser? Anonymous poster hash: f49ab...dc9
Gjest New_Girl Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Helt ærlig så tror jeg dette er et tema som er omtrent umulig å ta opp uten at den andre parten blir såret eller sint. Du kan prøve å "lure" henne til å bli sunnere ved å lage sunne middager, kjøpe inn sunne alternativ. Sette frem oppskjært frukt før hun rekker å ta frem sjokoladen f.eks. Og finne på ting å gjøre slik at hun ikke blir sittende i sofaen, spør om hun vil være med å trene, svømme, gå turer, sykle osv. Eller du kan ta det opp med henne så forsiktig du kan og være forberedt på at hun ikke tar det så fint. 3
Gjest Whitestripes Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Neste gang hun klager over vekta si, så må du bare være rett fram og si at hun må gjøre noe med det i stedet for å bare prate om det. Ja, hun vil sikkert bli såret og vonbråten, men her nytter det nok bare med klar tale. Jeg har selv vært der hun er, og tok grep. Man må bare få det rette tuppet i ræva. Hun trenger tydeligvis hjelp, og det finnes mange måter å få det på. Selv deltar jeg på vektreduksjonskurs gjennom mitt lokale treningssenter, og har gått ned 22 kilo. Tips henne om noe sånn. 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Som New_Girl sier så er det ikke så lett å si slikt indirekte. Men du må også belage deg på å indirekte hjelpe henne med dette ved å ikke gå på McDonald's i det hele tatt. Anonymous poster hash: 7adb3...f49 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 Skulle gjerne ha gitt henne drahjelp, tatt henne med meg på trening etc, men hun vil ikke, og hun hater fysisk aktivitet, jeg jobber over 50 timer i uka og hun sitter hjemme hele dagen, har selvfølgelig oppfordret til sunn mat, jeg drikker stort sett bare vann og har vendt henne til å gjøre det samme når vi er sammen, men det funker dårlig når hun spiser for 3 når jeg er på jobb. jeg kan jo ikke overvåke hva hun gjør døgnet rundt heller. jeg vet rett og slett ikke om hun har disiplinen til å følge et nazi regime når hun tasser rundt alene på dagtid. TS Anonymous poster hash: f49ab...dc9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 McDonalds i seg selv er ikke et stort problem, man dør ikke av å spise en burger der, problemet er størrelsen på porsjonen, spis en mcfeast uten pommes til middag og det er ikke det verste du kunne gjort. men kjøp 2 bigmac med pommes og stor cola til dessert så må det aktivitet til. TS Anonymous poster hash: f49ab...dc9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Jeg forutsetter at kjæresten din virkelig er overvektig, og at det ikke bare er snakk om en kosmetisk smakssak. Vekt er følelser, og følelser døves med mat for noen. Misnøye og skam over kroppen fører til inaktivitet og mer spising. Dobbel meny på McDonald's grenser også mot tendens til overspising. For noen kommer det av at en prøver å være flink i matveien og ikke inne seg noe godt, og så sprekker en. Å spise mengder av fett og sukker gir en liten high, og så negativ selvfølelse etterpå. Det er lurt å tenke livsstil som inneholder del aktivitet, og et sunt hverdagskost som gjør en mett og også inneholder litt godt. Kanskje hun liker fjellturer, dansekurs eller at dere begynner på treningsstudio sammen? Et godt selvbilde er et godt utgangspunkt for å lykkes med det en vil få til, også det å ta vare på helse og utseende. Ikke la henne snakke nedsettende om seg selv! Betyr ikke at du skal gi falske komplimenter, men si det som er godt. Kvinner som har følelsesmessige problemer med vekten sin føler ikke at de _har_ fett, men at de _er_ fett og manglende selvkontroll. Slik blir økt kroppsfett mer passiviserende (eller skaper for stramme tiltak som fører til cravings og sprekk) og driver den onde sirkelen, i stedet for å bli en motivator til å ta riktige grep. Noen ganger er det å unne seg nok normal mat til hvert måltid som skal til. Noen ganger er det lurt å få en legesjekk (stoffskifteproblemer, noen mangeltilstander, insulinresistens eller pcos (hormonubalanse med eggstokkdysfunksjon og en rekke symptomer).Anonymous poster hash: 9105b...29a 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Problemet er ikke at man spiser på macdonalds i ny og ne men _mengden_. Man må ikke spise dobbel meny hver gang, neste gang dere er der kjøper du vanlig meny til henne eller bare en liten burger. Begynn i det små og bygg opp gradvis til en sunn livsstil. Så foreslår du etterhvert at dere spiser andre steder med sunnere mat eller mer hjemme samt at dere går turer sammen, løper sammen etc. Anonymous poster hash: 93dfa...199
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 McDonalds i seg selv er ikke et stort problem, man dør ikke av å spise en burger der, problemet er størrelsen på porsjonen, spis en mcfeast uten pommes til middag og det er ikke det verste du kunne gjort. men kjøp 2 bigmac med pommes og stor cola til dessert så må det aktivitet til. TS Anonymous poster hash: f49ab...dc9 Nettopp. Men som skrevet i innlegg #8 så kan du hjelpe henne litt med det ved at du bestiller neste gang. Som sagt ikke noe i veien for å ha en fråtsedag, det kan faktisk være bra for fremgangen - særlig om man trener styrke, om det inneholder en del kjøtt eller kylling. Men det bør ikke skje så ofte. Anonymous poster hash: 93dfa...199 1
Gjest Whitestripes Skrevet 5. august 2014 #10 Skrevet 5. august 2014 Hvis hun bare går hjemme og suller og ikke har noe fornuftig å bruke tiden sin på, er det veldig sannsynlig at hun er smådeppa og trøstespiser. Har hun ikke skole/jobb? I så fall bør hun begynne med noe fornuftig å bruke tida si på, da begrenser spisingen seg naturlig. Dessuten trenger man ikke følge noe naziregime eller bli treningsnarkoman for å gå ned i vekt. Det kan jeg skrive mye om, hvis det er interessant. Hvor mye overvekt er det snakk om her? 3
Petra75 Skrevet 5. august 2014 #11 Skrevet 5. august 2014 Jeg syns ikke TS skal "lure henne" til noe som helst - hun er da et voksent menneske og trenger ikke bli behandlet som et barn. Men han kan gjerne si ifra rett ut at hun selv må ta grep hvis hun klager. Det kommer selvfølgelig an på måten ting blir sagt på, man trenger ikke være slem selv om man er direkte. Jeg syns ikke det er feil å si at det kun er hun som får gjort noe med problemet. Men TS kan også være behjelpelig med at han ikke forlanger doble mengder med ost på pizzaen, at han kan leve med lettrømme/-kesam, at det handles grovbrød osv. Det slet jeg litt med med min eks - han var supertynn og elsket fet mat. Jeg var nok litt dårlig til å sette ned foten akkurat der (samt at jeg ikke gadd å lage flere middager) og endte med å spise det samme som ham.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #12 Skrevet 5. august 2014 Når jeg bestiller og spør hva hun skal ha er hun alltid forsiktig, for hun vet at jeg liker å spise sunt og hun syntes det er litt flaut å spise mer enn meg, men det er gangene hun ikke klarer å vente på meg at det ofte går litt skeis, og som sagt, når jeg ikke er der. har ofte oppmuntret til å finne jobb men hun finner ikke noe innenfor utdanningsfeltet og når jeg feks sier at de trenger sikkert folk i den lokale klesbutikken, matbutikken, noe, bare så hun har noe å gjøre og tjener penger så blir det uff og nei og vil ikke.. Whitestripes: hun er 40-50 kilo overvektig TS Anonymous poster hash: f49ab...dc9
Gjest New_Girl Skrevet 5. august 2014 #13 Skrevet 5. august 2014 Jeg syns ikke TS skal "lure henne" til noe som helst - hun er da et voksent menneske og trenger ikke bli behandlet som et barn. Men han kan gjerne si ifra rett ut at hun selv må ta grep hvis hun klager. Det kommer selvfølgelig an på måten ting blir sagt på, man trenger ikke være slem selv om man er direkte. Jeg syns ikke det er feil å si at det kun er hun som får gjort noe med problemet. Men TS kan også være behjelpelig med at han ikke forlanger doble mengder med ost på pizzaen, at han kan leve med lettrømme/-kesam, at det handles grovbrød osv. Det slet jeg litt med med min eks - han var supertynn og elsket fet mat. Jeg var nok litt dårlig til å sette ned foten akkurat der (samt at jeg ikke gadd å lage flere middager) og endte med å spise det samme som ham. Jeg syns også det beste er å være direkte. Men han må være forberedt på at uansett hvor snilt han legger det frem, så er det ikke sikkert det blir godt mottatt. Men hvis det fører til st hun gjør er forsøk på å endre livsstil så vil jo litt surmuling være verdt det Og så er det selvfølgelig viktig at han vektlegger at han er bekymret for hennes helse, og ikke at han vil hun skal slanke seg for at han skal syns hun er finere.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Når jeg bestiller og spør hva hun skal ha er hun alltid forsiktig, for hun vet at jeg liker å spise sunt og hun syntes det er litt flaut å spise mer enn meg, men det er gangene hun ikke klarer å vente på meg at det ofte går litt skeis, og som sagt, når jeg ikke er der. har ofte oppmuntret til å finne jobb men hun finner ikke noe innenfor utdanningsfeltet og når jeg feks sier at de trenger sikkert folk i den lokale klesbutikken, matbutikken, noe, bare så hun har noe å gjøre og tjener penger så blir det uff og nei og vil ikke.. Whitestripes: hun er 40-50 kilo overvektig TS Anonymous poster hash: f49ab...dc9 Ond sirkel dette. Vil ikke jobbe og er sannsynligvis helsefarlig overvektig. Hun må komme i aktivitet på et eller annet vis, å ikke være i aktivitet hverken med jobb eller trening kan ødelegge helsen hennes over tid. Har hun noen venninner du kjenner som du kan snakke med, og som kan gi et "friendly" spark i rumpa? Anonymous poster hash: 93dfa...199 1
Marie90 Skrevet 5. august 2014 #15 Skrevet 5. august 2014 (endret) McDonald's nå og da er ikke et problem for de fleste men det er klart at når noen ikke klarer begrense seg så må man skygge unna. Det beste er alt i moderasjon, men for de som ikke klarer det må man rett og slett fjerne seg fra fristelsene.McD har mange kalorier for veldig lite energi og er på generell basis lite gunstig for en som vil ned i vekt. Steg nr. 1 er å endre kostholdet og få mer metthet for kaloriene hun spiser. Så det å droppe McD når du er med henne synes jeg er et rimelig offer. Edit: så svar. Da får du rett og slett presse henne i jobb. Hvordan ordner dere det mellom dere kostnadsmessig? Hun må jo ha mye mindre penger enn deg? Endret 5. august 2014 av Marie90 1
Sea Lace Skrevet 5. august 2014 #16 Skrevet 5. august 2014 Høres ut som om hun kunne trengt å snakke med en psykolog for å finne ut hvorfor hun overspiser før hun (i samråd med lege) ser på hva hun kan gjøre for å gå ned i vekt.
Petra75 Skrevet 5. august 2014 #17 Skrevet 5. august 2014 Når jeg bestiller og spør hva hun skal ha er hun alltid forsiktig, for hun vet at jeg liker å spise sunt og hun syntes det er litt flaut å spise mer enn meg, men det er gangene hun ikke klarer å vente på meg at det ofte går litt skeis, og som sagt, når jeg ikke er der. har ofte oppmuntret til å finne jobb men hun finner ikke noe innenfor utdanningsfeltet og når jeg feks sier at de trenger sikkert folk i den lokale klesbutikken, matbutikken, noe, bare så hun har noe å gjøre og tjener penger så blir det uff og nei og vil ikke.. Whitestripes: hun er 40-50 kilo overvektig TS Anonymous poster hash: f49ab...dc9 Akkurat der tror jeg at jeg hadde satt ned foten og stilt krav til henne. Det får da være måte på å leve livet på andre, og når man er voksen får man ta ansvar for eget liv. Hva skal hun gjøre hvis du av en eller annen grunn blir borte? 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #18 Skrevet 5. august 2014 Høres ut som om hun kunne trengt å snakke med en psykolog for å finne ut hvorfor hun overspiser før hun (i samråd med lege) ser på hva hun kan gjøre for å gå ned i vekt. Når man ikke er i aktivitet trenger man ikke akkurat psykolog for å finne ut det, da er løsningen å begynne å trene moderat, styrke og kondisjon. Man trenger et realt spark i baken, ikke å bli dullet med. Anonymous poster hash: 93dfa...199 1
Gjest sens Skrevet 5. august 2014 #19 Skrevet 5. august 2014 Hallo godtfolk. Som tittelen tilsier er min kjæreste en del overvektig, hun er fullstendig klar over det og snakker til tider nedsettende om seg selv på grunn av det, men det jeg ikke helt klarer å forstå er hvorfor hun ikke gjør noe med det, eller hvordan jeg kan hjelpe henne å gjøre noe med det uten å rett og slett si, nå skal du på slankern!. når hun er med meg spiser og drikker hun stort sett sunt, men jeg vet at når jeg snur ryggen til så går snopet ned på høykant, og en gang iblant kliner hun til og kjøper doble store menyer på mcdonalds om vi tar en tur innom, og jeg blir nesten litt pinlig berørt når jeg sitter der og ser på og venter på at hun skal bli ferdig med å dytte i seg flere tusen kalorier mer enn hun trenger. noen ganger hender det at jeg også spiser noe av det så hun ikke skal spise alt alene, men det funker ikke i lengden. hun er en fantastisk kvinne og jeg vil henne ingenting vondt men jeg ser at hun sliter med det og jeg vet jo også at livskvaliteten hennes vil bli bedre om hun går ned noen kilo. tips til hvordan jeg kan ta det opp uten å såre følelser? Anonymous poster hash: f49ab...dc9 Jeg synes vekt er personlig og ikke noe, noen har noe med med mindre vedkommende som er overvektig ber om hjelp. Jeg blir lei meg når jeg leser innlegg på innlegg hvor så mange mener de skal rettlede partneren sin og be de slanke seg. Enten man pynter på det eller sier det rett ut er det sårende. Det er på en eller annen måte akseptert å påpeke at man ikke liker overvekt hos partner, og at man har rett til å be de slanke seg. Samtidig ser jeg ofte at den partneren som ønsker kiloen vekk fra den andre, spiser både fet og sukret mat og ikke viser tegn til å ville forandre sitt eget kosthold for å hjelpe. Hvis partneren din ber om hjelp. så kan du jo støtte og gi råd, men å si rett ut at du synes hun skal slanke seg, synes jeg er å gå alt for langt. 1
Petra75 Skrevet 5. august 2014 #20 Skrevet 5. august 2014 Jeg synes vekt er personlig og ikke noe, noen har noe med med mindre vedkommende som er overvektig ber om hjelp. Jeg blir lei meg når jeg leser innlegg på innlegg hvor så mange mener de skal rettlede partneren sin og be de slanke seg. Enten man pynter på det eller sier det rett ut er det sårende. Det er på en eller annen måte akseptert å påpeke at man ikke liker overvekt hos partner, og at man har rett til å be de slanke seg. Samtidig ser jeg ofte at den partneren som ønsker kiloen vekk fra den andre, spiser både fet og sukret mat og ikke viser tegn til å ville forandre sitt eget kosthold for å hjelpe. Hvis partneren din ber om hjelp. så kan du jo støtte og gi råd, men å si rett ut at du synes hun skal slanke seg, synes jeg er å gå alt for langt. Men hvis hun selv klager over at hun er feit, kan hun gjerne få beskjed om at hun selv må gjøre noe med det i stedet for å klage. Noe av det verste jeg vet er folk som sutrer over egen livssituasjon og ikke gidder å løfte en finger for å endre den. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå