Gå til innhold

Jeg må trene mer - men hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg trener pr i dag ca 6 timer fordelt på 5 dager i uken, 2 dager treningsfri.

Jeg er til behandling hver 2. uke på den ene treningsfri dagen i uken, resterende dager er helt fri.

Pr i dag fordeler treningen seg slik:

Mandag:Styrketrening og tøying (45 minutter)

Tirsdag: Treningsfri - behandling hver 2. uke

Onsdag: Jogging, øvelser og tøying(90 minutter)

Torsdag: Styrketrening og tøying (45 minutter)

Fredag: Jogging, øvelser og tøying (90 minutter)

Lørdag: Treningsfri

Søndag: Jogging og tøying.(90-120 minutter)

I det siste har jeg merket at natten og morgenen etter en treningsfri (og behandlingsfri) dag er grusom! Jeg våkner opp flere ganger om natten, stiv og med sterke smerter i korsrygg og bekken/hofter, så jeg har kommet fram til at jeg må trene alle dager, unntatt de dagene jeg er til behandling, for å holde dette i sjakk, men jeg har kjørt meg helt fast i tankegangen, og klarer ikke helt se hvordan jeg best kan legge opp treningsuken.

Noen som har noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Behandling for hva?

Smerter i korsrygg og bekken.

Endret av Sprettballen
Skrevet

DU burde jo kanskje vurdere hva og hvordan du trener hvis du stadig vekk får smerter i korsrygg og bekken ? Jogging er jo ganske belastende for både rygg og bekken - må du jogge 3 ganger i uka ?

Du trener jo allerede ganske mye - noen grunn til at du ,å trene mer ?

Jeg ville jo vurdert hele programmet og hvordan det belaster kroppen - det er viktig med mye styrketrening og stabiliserende trening - vet ikke hva slags styrketrening du driver med men kanskje mer av det ?

AnonymBruker
Skrevet

Du bør på ingen måte øke treningsmengden dersom du får sterke smerter (ikke vanlig stølhet), da bør du faktisk ta dette i samråd med lege. Om du øker treningsmengden risikerer du å trenge på deg skader.

Anonymous poster hash: f5b20...ef3
Gjest Sprettballen
Skrevet

DU burde jo kanskje vurdere hva og hvordan du trener hvis du stadig vekk får smerter i korsrygg og bekken ? Jogging er jo ganske belastende for både rygg og bekken - må du jogge 3 ganger i uka ?

Du trener jo allerede ganske mye - noen grunn til at du ,å trene mer ?

Jeg ville jo vurdert hele programmet og hvordan det belaster kroppen - det er viktig med mye styrketrening og stabiliserende trening - vet ikke hva slags styrketrening du driver med men kanskje mer av det ?

Jeg får ikke smerter av treningen, jeg får smerter når jeg ikke trener, og som jeg skrev er det årsaken til at jeg vurderer å øke mengden.

Styrketrening, øvelser og tøying er satt opp i samråd med behandler, og jeg får ikke smerter av joggingen. Tvert i mot kjenner jeg at spenninger og smerter forsvinner nesten umiddelbart i løpet av, eller etter, oppvarmingen.

Du bør på ingen måte øke treningsmengden dersom du får sterke smerter (ikke vanlig stølhet), da bør du faktisk ta dette i samråd med lege. Om du øker treningsmengden risikerer du å trenge på deg skader.

Anonymous poster hash: f5b20...ef3

Smertene blir bedre av trening, der er derfor jeg vurderer å øke mengden.

Takk for fine linker, men jeg forholder meg til de øvelsene behandleren min har gitt meg. (For øvrig mange av de samme øvelsene du har linket til. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med de andre i at du ikke bør belast kroppen ytterligere, men kanskje det du rett og slett trenger en å bli mykere og mer fleksibel? Hva med f.eks. yoga?

Og har du tatt opp dette problemet med behandleren din? Denne bør kunne komme med tips og gode råd, og denne kjenner deg og ditt problem langt bedre enn oss her inne.

Anonymous poster hash: d010b...1a4
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg er enig med de andre i at du ikke bør belast kroppen ytterligere, men kanskje det du rett og slett trenger en å bli mykere og mer fleksibel? Hva med f.eks. yoga?

Og har du tatt opp dette problemet med behandleren din? Denne bør kunne komme med tips og gode råd, og denne kjenner deg og ditt problem langt bedre enn oss her inne.

5 dager i uken med tøying er på grunn av bevegeligheten. Jeg har trent yoga hjemme i perioder, men er ikke komfortabel med det, og har ikke mulighet til å melde meg på kurs.

Behandleren vet at jeg stivner når jeg ikke trener, men har ingen gode råd ut over å tøye, gjøre øvelser, og ellers være så aktiv som mulig.

AnonymBruker
Skrevet

5 dager i uken med tøying er på grunn av bevegeligheten. Jeg har trent yoga hjemme i perioder, men er ikke komfortabel med det, og har ikke mulighet til å melde meg på kurs.

Behandleren vet at jeg stivner når jeg ikke trener, men har ingen gode råd ut over å tøye, gjøre øvelser, og ellers være så aktiv som mulig.

Vel, da har du ikke så mange flere muligheter igjen. Hva med å svømme? Ikke ekstra belastning, men ofte godt for ryggproblemer og lignende.

Hvis du skulle ombestemme deg ang. yoga, så var det noen her inne som linket til Do yoga with me, en nettside der de blant annet har et godt yogaprogram for begynnere som jeg har fulgt nå. Der begynner man på det helt, helt grunnleggende. Det har hjulpet meg godt med mine smerter. Du donerer forøvrig den summen du selv måtte ønske, så det er gratis å prøve.

Skrevet

Hvis ikke behandleren kan gi deg mer konkrete tips ang. trening så bør du høre med noen andre profesjonelle ang råd.

De typiske rådene som jeg vil påstå du har fått her kan virker å ikke være de riktige for deg. Det er jo viktig når du er såpass plaget som du er OG trener såpass mye at det foregår riktig.

Men kan hvertfall ikke skjønne annet enn at svømming er et godt råd du kan vurdere å prøve - det er jo bra trening men samtidig ingen stor belastning for kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Svømming eller gå en lengre tur på mykt underlag.

Anonymous poster hash: 134da...714

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Som innlegget over. Gå i skog og mark eller på fjellet i ulendt terreng. Det kan være noe for deg. Pass på at du ikke blir treningsavhengig. Hva sier behandler til at du ønsker å øke trening ?

Gjest Sprettballen
Skrevet

Som innlegget over. Gå i skog og mark eller på fjellet i ulendt terreng. Det kan være noe for deg. Pass på at du ikke blir treningsavhengig. Hva sier behandler til at du ønsker å øke trening ?

Treningsavhengig er jeg vel på en måte, siden det er det eneste, foruten kortison og smertestillende, som lindrer smerter. Men mentalt har jeg ingen problemer med å ikke trene.

Behandler har ikke hatt noen motforestillinger, og synes det er bra at jeg holder meg i aktivitet så lenge jeg tar mine forholdsregler. (Ikke asfalt, mest mulig av treningen foregår på lavest mulig intensitet, ingen smerter under og etter trening osv)

Men å gå og svømme kan jeg prøve på.

Svømming er jeg litt tilbakeholden på, fordi jeg er en elendig svømmer (teknisk), men jeg ikke bedre av å ikke svømme, så det er jo forsøket verdt. :)

Skrevet

Treningsavhengig er jeg vel på en måte, siden det er det eneste, foruten kortison og smertestillende, som lindrer smerter. Men mentalt har jeg ingen problemer med å ikke trene.

Men å gå og svømme kan jeg prøve på.

Svømming er jeg litt tilbakeholden på, fordi jeg er en elendig svømmer (teknisk), men jeg ikke bedre av å ikke svømme, så det er jo forsøket verdt. :)

Når du sier du har treningsfri noen dager, betyr det at du er helt sofapotet disse dagene? Den viktigste enkeltårsaken til at nordmenn ofte har vondt i rygg og nakke er at vi sitter for mye stille foran TV-en eller PC-en, noe som gir statisk spenning av musklene i nakke og rygg. Den beste medisinen mot dette er ikke nødvendigvis hard trening med høy puls, men bare det å røre på seg.

Vi mennesker er tilpassa å bevege oss i ulendt terreng. Å jogge på en paddeflat tredemølle er noe av det verste du kan gjøre mot kroppen din. Ved å gå turer i ulendt terreng får du belasta kroppen allsidig, og vil antakelig merke en forbedring.

Svømming er i utgangspunktet bra, men det kan gi smerter i ryggen hvis ikke teknikken er god. Hvis du klarer å svømme med svømmebriller og dukke ned med hodet for hvert tak kan det være bra. Hvis du stort sett holder hodet over vannet blir det mye belastning på nakke og rygg, og du kan gjøre vondt verre. Da er det nesten bedre med vannlek enn å svømme fram og tilbake.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Når du sier du har treningsfri noen dager, betyr det at du er helt sofapotet disse dagene? Den viktigste enkeltårsaken til at nordmenn ofte har vondt i rygg og nakke er at vi sitter for mye stille foran TV-en eller PC-en, noe som gir statisk spenning av musklene i nakke og rygg. Den beste medisinen mot dette er ikke nødvendigvis hard trening med høy puls, men bare det å røre på seg.

Vi mennesker er tilpassa å bevege oss i ulendt terreng. Å jogge på en paddeflat tredemølle er noe av det verste du kan gjøre mot kroppen din. Ved å gå turer i ulendt terreng får du belasta kroppen allsidig, og vil antakelig merke en forbedring.

Svømming er i utgangspunktet bra, men det kan gi smerter i ryggen hvis ikke teknikken er god. Hvis du klarer å svømme med svømmebriller og dukke ned med hodet for hvert tak kan det være bra. Hvis du stort sett holder hodet over vannet blir det mye belastning på nakke og rygg, og du kan gjøre vondt verre. Da er det nesten bedre med vannlek enn å svømme fram og tilbake.

Jeg er ikke sofapotet når jeg har treningsfri dager. :)

Jeg vet at jogging på tredemølle ikke er optimalt, og selv om møllejogging er noe av det verste man kan utsette kroppen for, er det i alle fall bedre enn ingenting hvis det er det som er alternativet.

Jeg er som sagt en veldig dårlig teknisk svømmer, og holder hodet over vannet hele tiden ja.

Da er det nok ikke det beste for meg akkurat nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...