AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Jeg fikk denne diagnosen for et par år siden. Da jeg fikk den prøvde jeg å få en ordentlig forklaring fra daværende psykolog, men det virket som om hun ikke helt visste hva hun skulle si. Siden da har jeg fått ny psykolog, og heller ikke hun kunne fortelle meg hva dette betyr. "Tja, det betyr jo at du har elementer fra flere forskjellige personlighetsforstyrrelser, da." Ok, men jeg skjønner ikke! Er ikke dette bare en diagnose de setter på folk når de ikke helt vet hva som feiler dem? Jeg forstår bare ikke hvordan det skal hjelpe meg å vite at jeg har problemer med diverse ting. Det visste jeg jo fra før, men betyr det at jeg har en personlighetsforstyrrelse?! Anonymous poster hash: 1fc5c...e76
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Hmmm... Ja og nei. Den er spesifik i så måte at den gir et navn på det pasienten sliter med. Den er også spesifik i så måte at man må oppfylle visse kriterier for å bli diagnostisert med det. Men i mens diagnosen i seg gjør det fullstendig klart at man må ha symptomer så er den samtidig diffus i det disse symptomene egentlig hører inn under andre personlighetsforstyrrelser, men i og med at man ikke har kunnet finne noen direkte tydelige og klare trekk som gjør det klart at det er det eller det som feiler pasienten så har man denne diagnosen som en samle-diagnose. Eller som det står så tydelig i ICD10:Blandede og andre personlighetsforstyrrelser Denne kategorien omfatter personlighetsforstyrrelser som for pasienten ofte er plagsomme, men som ikke viser de spesifikke mønstre beskrevet under forstyrrelsene i F60.-. Som følge av dette, er ofte forstyrrelsene i denne kategorien vanskeligere å diagnostisere enn forstyrrelser i F60.-. Eksempler inkluderer: • blandet personlighetsforstyrrelse med trekk fra flere av forstyrrelsene i F60.-, men uten et dominerende sett av symptomer som ville gi grunnlag for en mer spesifikk diagnosehttp://www.kith.no/sokeverktoy/icd10/html/KV_7.htm Anonymous poster hash: fe207...0df
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Da har man trekk fra flere personlighetsforstyrrelser. Men psykologen burde kunne spesifisere hvilke konkrete trekk du eventuelt innehar (Du kan lese SCID-II diagnosemanualen for fullstendig oversikt). Man kan kreve diagnosen rettet eller sletten om man mener det er feil. Det er jo lite profesjonelt når de ikke kan grunngi hvorfor ennperson har en konkret diagnose. Selvsagt ønsker mange en begrunnelse og en forklaring. Anonymous poster hash: 3c07f...a65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå