Gå til innhold

Gruer meg litt til barnehagestart/innkjøring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Sønnen min på 16 mnd begynner i barnehagen neste uke. Og selv om jeg egentlig tror det blir veldig greit for han å få leke med andre barn hver dag osv og jeg kan komme meg i jobb igjen (er litt lei av å gå hjemme, skal innrømme det) så kjenner jeg at jeg gruer meg litt også! :tristbla:

Det er noe med tanken på å overlevere barnet mitt, det mest dyrebare jeg har, til noen helt fremmede mennesker.. og jeg kjenner flere som har jobbet i barnehage og hører om vikarer som kommer inn og ut hele tiden, noen nye på jobb hver uke omtrent høres det ut som (men dette varierer sikkert fra barnehage til barnehage..).

Noen andre som kjenner litt på at de gruer seg litt? Hvordan gikk innkjøringen med dere som allerede har barn i barnehage? Hvordan taklet barnet deres det og hvordan taklet dere det?

Anonymous poster hash: 45a4d...4b7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok veldig fint, skal du se:) Alle mødre har nok den følelsen du har nå, men det ordne seg. Sakte men sikkert:)

Skrevet

Jeg skjønner deg godt! Jeg tenkte mye av det samme selv.

Jeg har to barn. Den eldste hadde en mer trøblete innkjøring. Han gråt når jeg gikk, og det var jo grusomt å høre. Men jeg passet på å følge rådene om å være blid og gå når jeg sa jeg skulle. Så hentet jeg heller tidligere i barnehagen. I tillegg ringte jeg gjerne dit i løpet av dagen og hørte hvordan det gikk - og da gikk det stort sett veldig bra, bedre enn jeg kunne få inntrykk av da jeg leverte. Og så, etter en måneds tid, gikk det som smurt. Han ble travel og ville fortsette å leke da jeg hentet, og han lærte masse nytt hver dag. Det var helt tydelig at han hadde det gøy.

Den andre var jeg ikke bekymret for. Han hadde vært med på henting og levering mange ganger og var kjempeinteressert i barnehagen. Og veldig sosial og utadvendt av seg, var ikke særlig sjenert for fremmede. Han storkoste seg fra første øyeblikk.

Så pust ut og prøv å bekymre deg minst mulig. Det blir en overgang i starten, men husk at det går seg til! Slik det er første uka er ikke sånn det kommer til å forbli.

• Liker 2
Skrevet

Huff, gruer meg selv, har to på 14 mnd. som har første dagen i dag. Pappa har permisjon denne uken så de resterende dagene får han. Tror det kan være lurt siden han har lettere for å være konsekvent. Første uken blir korte dager, men fra neste uke blir det i utgangspunktet åtte timer. Det er jeg veldig spent på...

Skrevet

Det er tøft men det går seg til.

Husker jeg smilte og vinket men gikk ut porten med tårer i øynene med minste. Møtte en dame i porten med samme tårer i øynene så det er helt vanlig. De ansatte kan man jo aldri vite om på forhånd men etter tre barnehager (flyttet litt) så kan jeg si at det alltid er noen fantastiske, noen midt på treet og en og annen surpromp. Men de fleste gjør så godt de kan og tar godt vare på de små. Mine barn er nå ferdige med barnehage og ser tilbake på det som masse gode minner og vennskap. Tenk på alt det gøye de får være med på og etterhvert utvikler de sterke vennskap, kanskje for livet. Så prøv å tenke positivt så går det seg til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gruer meg og, vet det kommer til å gå kjempefint for lillegutt sin del :) Han er en veldig sosial liten gutt som elsker andre barn så han kommer nok ikke til å legge merke til at jeg ikke er der engang. Det er nok jeg som kommer til å slite, men heller meg enn han.

Skrevet

Min erfaring er at det går bedre enn man tror.

Vi hadde en del gråt med eldste da han begynte. Han måtte ha rutiner på vinking og gråt så lenge han så oss. Idet vi var ute av syne sluttet gråten! (Kunne høre det fra gangen i barnehagen.)

Men han ville ikke hjem når vi hentet...

Minsten var uinteressert i meg fra første sekund av innkjøring, og har knapt grått en eneste morgen på de årene han har gått i barnehage. Har bare kost seg og hatt det fint.

Min opplevelse er at om personalet er bra, så finner de fort en løsning som passer det enkelte barn. De tar seg også tid til de barna som trenger ekstra trøst og kos i den første periodene. Det er derfor ikke alle starter samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Også har du ett annet eksempel.

Min på 13 mnd var veldig blid under tilvenningsdagene og den første tiden. Gråt ikke når jeg gikk. Men så snudde det helt om. Etter noen uker var det mye gråt. Gråt ved levering og henting. Jeg tror det tok ca 3 mnd før det ble bedre. Noen tårer innimellom, men stort sett bra.

Anonymous poster hash: 223d9...33b

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min datter hadde innkjøring i går og i dag. Det gikk spuert. I går var jeg med henne i avdelingen og så ikke til meg så mye, hun hadde gøy og ble kjent med både barn og voksne. Storkoste seg egentlig. Det var bare halvannen time. I dag kom vi litt tidligere i barnehagen, var meningen at hun være med på rutinene. Bleieskift, lunsj og soving. Alt gikk glimrende :) I dag var jeg oppe på personalrommet og hun gråt ikke eller viste tegn på at hun savnet mamma.

Det positive for min del er at jeg kjenner denne barnehagen godt da mine to eldste gikk der. Og enda bedre er en av de jeg likte mest som jobbet med store barna er flyttet til små barnsavdelingen. Det visste jeg ikke på forhånd, men jeg er fornøyd :) Pluss at ikke alle barna har oppstart nå og det var bare en til som var ny. Så det er få barn og flere voksne, det hjelper i starten.

Jeg gruer meg så mye at jeg hadde fått diaré første dagen, men det viste seg at der ikke var grunn til det :) spnt på hvordan det blir på torsdag, for da skal hun ha lengre dag.

Masse lykke til og husk at det ikke er så ille. Bare etabler god kommunikasjon med personalet fra starten.

Anonymous poster hash: 5853f...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Men som anonym #8 sier, så kan de reagere etterpå og begynne å skjønne hva som foregår. Min er forresten 15 måneder.

Anonymous poster hash: 5853f...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Huff, gruer meg selv, har to på 14 mnd. som har første dagen i dag. Pappa har permisjon denne uken så de resterende dagene får han. Tror det kan være lurt siden han har lettere for å være konsekvent. Første uken blir korte dager, men fra neste uke blir det i utgangspunktet åtte timer. Det er jeg veldig spent på...

8 timer?? Er ikke det fryktelig lenge for en så liten en? :(

Anonymous poster hash: 9d6b0...26f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke alle som har mulighet til å jobbe 4 timer lange dager ;) Mye verre med babyer som starter i bhg 10 mnd gammel og må være der 9 timer hver dag...

Anonymous poster hash: a5afc...fed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

En ting jeg lurer litt på; sover alle barna likt? Isåfall, hvilket tidspunkt er det snakk om? Hva gjør man hvis barnet ikke er vant til å sove på akkurat den tiden? (beklager hvis det er et veldig idiotisk spørsmål.. )

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

En ting jeg lurer litt på; sover alle barna likt? Isåfall, hvilket tidspunkt er det snakk om? Hva gjør man hvis barnet ikke er vant til å sove på akkurat den tiden? (beklager hvis det er et veldig idiotisk spørsmål.. )

ts

I barnehagen har vi en magisk tryllestav som får alle til å sove ca på samme tidspunkt. ;) Høres teit ut men det går altså helt fint! I starten har de fleste litt forskjellige sovetider -og rutiner, men så samkjøres disse mer og mer... De som ALDRI ville ha sovet i vogn og som ALLTID må ha det helt stille eller mørkt... vips så ligger de side om side og sover fint i snorkebua... ;)

Slapp av, det går seg til! :)

Anonymous poster hash: bb03a...f97

Skrevet

Jeg gruer meg også!! Får ikke sove om natten og har en vond klump i magen bare jeg tenker på at han skal begynne om en uke :(

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen har vi en magisk tryllestav som får alle til å sove ca på samme tidspunkt. ;) Høres teit ut men det går altså helt fint! I starten har de fleste litt forskjellige sovetider -og rutiner, men så samkjøres disse mer og mer... De som ALDRI ville ha sovet i vogn og som ALLTID må ha det helt stille eller mørkt... vips så ligger de side om side og sover fint i snorkebua... ;)

Slapp av, det går seg til! :)

Anonymous poster hash: bb03a...f97

Tusen takk for svar :) høres teit ut, men det er sånne ting jeg går rundt å bekymrer meg for, i tilegg til å grue meg generellt til barnehagestart.. huff, skal ikke være lett!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også hatt blandede følelser rundt barnehagestart. Har hatt eldstemann i bhg. ett år, og snart begynner minsten.

Vi la vekt på å ta tilvenningen i barnets tempo, og brukte god tid. Hadde mange dager i uka, men veldig korte dager i starten og korte etterhvert, aldri lengre enn 6 timer første halvåret tror jeg.

Snakket masse med personalet og forsikret oss om at vi var på nett, og det gikk kjempefint.

Ang. soving så følger vår barnehage barnets rytme, men etterhvert tilpasser de seg hverandre og sover til samme tid. Men de får sove når de trenger det utenom ordinær sovetid også.

Vår gutt var aldri lei seg ved levering før han hadde vært der noen måneder og forstod bedre hva som skjedde. I tillegg begynte han å bli mer sær på hvem av personalet han var trygg på og likte best. Planla litt slik at vi leverte til noen han var komfortabel med, så gikk det greit.

Det har stort sett gått over all förväntning, og jeg gruer meg mindre i høst enn i fjor. :)

Skrevet

Plusset ved en feil. Jo, det er jo ikke ideelt, men vi har full jobb begge to og ikke store muligheter til å flekse. Mannen kommer nok til å starte 07 og reise hjem for å lufte hund og ha middagen klar til vi er hjemme.

Lurer litt på hva andre gjør som ikke jobber turnus eller i firmaer redusert arbeidstid blir gitt uten videre.

Trøster med at de har tvillingen sin der hele tiden😊

Skrevet

Huff, gutten min begynner om 2 uker. Gruer meg sååå mye!!:( han blir 18 mnd i slutten av august.

AnonymBruker
Skrevet

En vanlig arbeidsdag er 8 timer.. Hva skal man gjøre da??

Anonymous poster hash: 57b4c...b1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...