AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #1 Skrevet 4. august 2014 Dere som skal eller har giftet dere, skifter/skiftet dere etternavn? Hvorfor? Hvorfor ikke? Er dette noe folk tenker igjennom?Anonymous poster hash: 47131...47e
Jordbærkake Skrevet 4. august 2014 #2 Skrevet 4. august 2014 Vi skal skifte! Jeg tar hans etternavn bak mitt eget og han tar mitt før sitt eget. Vi tar begge navnene for likestillingen sin del og hans til slutt fordi det er tradisjon. Grunnen til at jeg vil bytte er rett og slett fordi jeg vil at hele familien skal hete det samme til etternavn.
Tya Skrevet 4. august 2014 #3 Skrevet 4. august 2014 Jeg vil ta hans navn hvis jeg skal gifte meg en gang. Det er fordi det er tradisjon, fordi jeg vil at hele familien skal ha samme navn og fordi jeg synes det blir for mye med to etternavn. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #4 Skrevet 4. august 2014 For noen kan det han noe med identitetsfølelse å gjøre. Kan sikkert være rart å plutselig hete noe annet... Ikke sikkert at de føler at det stemmer helt. Men igjen.. jeg har ingen tilknytning til etternavnet mitt. Og når jeg gifter meg vil jeg ta hans etternavn. Føler at det bringer oss enda nærmere. Da er det ingen tvil om at det er oss to! Anonymous poster hash: 24938...af2 4
Anglofil Skrevet 4. august 2014 #5 Skrevet 4. august 2014 (endret) Både og. Her beholder jeg mitt navn, og i tillegg tar hans som mellomnavn. Han har to etternavn der han bytter ut det ene med mitt. Altså, hvis jeg heter Yvonne Hansen og han heter Erik Johannessen Pedersen blir jeg hetende Yvonne Johannessen Hansen og han Erik Johannessen Hansen. Grunnen til det er at hans siste etternavn ønsker han å bli kvitt, og føler seg ikke vel med navnet, mens hans første etternavn er et sjeldent navn han vi beholde. Og han vil ikke at jeg skal fjerne mitt navn. Mvh Yvonne Endret 4. august 2014 av Yvonne
FruLuna Skrevet 4. august 2014 #6 Skrevet 4. august 2014 Jeg har ikke et ønske om å skifte navn. Jeg har to etternavn som betyr mye for meg og etternavnene mine er en del av min identitet. En annen grunn er at det vil være litt uheldig for jobben min å bytte navn. Jeg ser ikke helt problemet med at ikke alle i familien heter det samme, men det er vel også fordi det er det jeg er vant med Men nå er jeg i et veldig ferskt forhold, og vi har ikke diskutert hverken ekteskap eller slike detaljer ennå. Hvis han veldig sterkt ønsker at vi skal hete det samme, får jeg vel revurdere. I så fall får det bli et kompromiss hvor begge tar hverandres navn, i den rekkefølgen som passer best. Å automatisk ta mannens navn pga tradisjon er jeg sterkt imot. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #7 Skrevet 4. august 2014 Jeg giftet meg da jeg var over 30 år, og for meg ble det helt unaturlig å skifte etternavn. Etternavnet mitt er ikke så veldig uvanlig, men er likevel sterkt knyttet til etternavnet mitt, det er liksom meg. Likevel syns jeg det er fint at familien har et felles familienavn, men det veide ikke så tungt at jeg valgte å skifte. Vi har nå fått barn og de har mitt etternavn som mellomnavn, og min manns etternavn. På den måten føler jeg vi har et fellesskap likevel.Anonymous poster hash: f5a8d...1ee
Gjest Daenerys Skrevet 4. august 2014 #8 Skrevet 4. august 2014 Vi tar hverandres, med mitt sist. Grunnen er at vi vil hete det samme, og vi har begge sjeldne navn, derfor vil vi beholde begge.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #9 Skrevet 4. august 2014 Det var normalt før, men nå er kvinnene så selvstendige at de ikke vil. Anonymous poster hash: 820f7...ff9
masekopp Skrevet 4. august 2014 #10 Skrevet 4. august 2014 Vi tar "mitt etternavn hans etternavn" til etternavn. Det har vi lyst til fordi det er koselig, praktisk (spesielt om vi får barn) og jeg føler det er en fin greie med å gifte seg
Bubbly Skrevet 5. august 2014 #11 Skrevet 5. august 2014 Jeg har ikke skiftet og det er nå gått to år. Jeg ønsker å beholde mitt, men kunne sikkert tatt hans også. Jeg synes jo det er hyggelig å ha et felles navn med tanke på barn og familie, og følelsen av fellesskap. Dessverre klinger våre to etternavn svært dårlig sammen. Det blir bare komisk. Min mor tok aldri min far sitt navn, så tror hun ønsker at jeg følger hennes fotspor og beholder mitt eget. Der endte det jo med skilsmisse, og da var det jo veldig greit å slippe å bytte tilbake
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #12 Skrevet 5. august 2014 Vi bytter. Jeg fjerner mitt siste og tar hans som mitt siste, han legger til mitt første. Dette er fordi jeg vil hete det samme og hans navn er det nesten ingen som har Anonymous poster hash: 01f99...112
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #13 Skrevet 5. august 2014 Jeg tok hans. Hyggelig tradisjon Anonymous poster hash: d4075...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Etternavnet mitt er en del av min identitet og det er ikke aktuelt å skifte det ut. Han mener det samme om sitt. Det er ikke noe stress å ikke hete det samme. Hadde han hatt et uvanlig og fint etternavn kunne jeg vurdert å ta det i tillegg til mitt eget, men det er hverken særlig spesielt eller ekstra flott. Anonymous poster hash: 63aff...0cf
Alice123 Skrevet 5. august 2014 #15 Skrevet 5. august 2014 Har mitt eget fordi jeg liker det og fordi det er mye identitet i det. Navnet er også knyttet til steder min familie har hatt glede av i flere generasjoner. Hadde mannen min hatt et skikkelig kult navn hadde jeg kanskje byttet. Alice Liljeblad, for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #16 Skrevet 5. august 2014 Ingen "bytter du navn, ødelegger du likestillinger. Du er en skam for samfunnet!" svar?? Det pleier alltid å komme noen slike Anonymous poster hash: ac878...d0e 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #17 Skrevet 5. august 2014 Kommer ikke til å bytte. Av den enkle grunn at barnet mitt(var alene lenge) har mitt etternavn og jeg vil vi skal ha det samme. Anonymous poster hash: cc349...ee5
melatonin Skrevet 5. august 2014 #18 Skrevet 5. august 2014 Jeg skal ikke bytte. Enkelt og greit forde jeg vil hete det jeg heter, han vil hete det han heter og da bytter ingen av oss:) 1
Gjest Skrevet 5. august 2014 #19 Skrevet 5. august 2014 (endret) Vi har blitt enige om å ta mitt etternavn hvis vi en gang skal gifte oss. Dette fordi jeg har stor tilknytning til mitt etternavn, det er få som heter det og jeg tror ikke noen andre av mine søsken, kusiner og fettere blir å ta det siden de alle har et annen etternavn i tillegg til dette jeg tror de vil foretrekker å bruke (etter fedrene sine). Endret 5. august 2014 av aphrodisiac
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #20 Skrevet 6. august 2014 Jeg har to etternavn som jeg ikke har noen problemer med. Det ene etternavnet er det veldig få som har, kun vår slekt så sånnsett burde jeg gjerne beholde det. Min kommende ektemann har også to etternavn, og både jeg og han har to fornavn. Valget mellom hva vi skulle velge og hvordan vi skulle sette det sammen ble veldig rotete og ulogisk. Hans ene etternavn er stedsnavnet fra der han kommer fra. I og med at vi også bor der og skal overta hus/gård med tiden så har vi valgt kun det navnet. Lettere hvis vi får barn også om de heter det samme Anonymous poster hash: 5e346...b8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå