Anglofil Skrevet 4. august 2014 #1 Skrevet 4. august 2014 Det er nå bestemt, vi skal få et nytt tilskudd i familien. Vi er begge glade i dyr og oppvokst med dyr, og da føles det som et naturlig tilskudd. Måtte bare få det ut, for vi gleder oss masse! Har ikke fått tak i katt ennå, men vært i kontakt med blant annet Dyrebeskyttelsen for å se om det er noen der vi kan gi et godt og trygt hjem til. Om noen har gode tips og råd må man gjerne komme med dem, men tenker at mine foreldre som selv har katt sikkert har ett og annet å komme med de også. Mvh Yvonne 8
Rinta90 Skrevet 4. august 2014 #2 Skrevet 4. august 2014 Gratulerer! Katter er fantastiske dyr :D Og supert at dere vil ta en katt fra DB. KUDOS!
Anglofil Skrevet 4. august 2014 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2014 Egentlig synes jeg det er ideelt å kunne få en katt fra Dyrebeskyttelsen, mest fordi jeg vet de gjør et veldig viktig og godt arbeid. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #4 Skrevet 4. august 2014 Gratulerer! Livet med katt er fantastisk, selv om de har en tendens til å jakte på nakne tær. Anonymous poster hash: 65aba...2a7
Anglofil Skrevet 4. august 2014 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2014 Gratulerer! Livet med katt er fantastisk, selv om de har en tendens til å jakte på nakne tær. Anonymous poster hash: 65aba...2a7 Hehe, jo, takk, det har jeg fått smertelig erfare før. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #6 Skrevet 4. august 2014 Så hyggelig! Samboer og jeg adopterte en 8-9 mnd gammel katt fra dyrebeskyttelsen i vinter, angrer ikke på det Hun hadde hatt en tøff oppvekst og vært lite i kontakt med mennesker før hun kom til oss, så det var jo litt utfordrende, men er så kjekt å se så mye fremgang som vi har sett - er blitt en skikkelig kospus Anonymous poster hash: 123e1...bf2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #7 Skrevet 4. august 2014 Bra! Håper den får være ute. Anonymous poster hash: 510c2...1eb
Anglofil Skrevet 4. august 2014 Forfatter #8 Skrevet 4. august 2014 Så hyggelig! Samboer og jeg adopterte en 8-9 mnd gammel katt fra dyrebeskyttelsen i vinter, angrer ikke på det Hun hadde hatt en tøff oppvekst og vært lite i kontakt med mennesker før hun kom til oss, så det var jo litt utfordrende, men er så kjekt å se så mye fremgang som vi har sett - er blitt en skikkelig kospus Anonymous poster hash: 123e1...bf2 Så koselig å lese! Bra! Håper den får være ute. Anonymous poster hash: 510c2...1eb Ja, så mye den bare orker. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #9 Skrevet 4. august 2014 Om dere planlegger barn i fremtiden er det lurt å styre unna de mest nevrotiske kattene. Dere kan tilby et rolig hjem NÅ, men ikke for all fremtid... Det er lite sannsynlig at de vil venne seg til den slags endringer i familien og sjansen er da stor for at de blir omplassert igjen eller flytter hjemmefra. Anonymous poster hash: 3fb08...1f7
Anglofil Skrevet 4. august 2014 Forfatter #10 Skrevet 4. august 2014 Om dere planlegger barn i fremtiden er det lurt å styre unna de mest nevrotiske kattene. Dere kan tilby et rolig hjem NÅ, men ikke for all fremtid... Det er lite sannsynlig at de vil venne seg til den slags endringer i familien og sjansen er da stor for at de blir omplassert igjen eller flytter hjemmefra. Anonymous poster hash: 3fb08...1f7 Det vil vi selvsagt ta hensyn til (og noe Dyrebeskyttelsen også får informasjon om). Det vil nok uansett ta noen år før barn er aktuelt, men absolutt viktig å huske på. Mvh Yvonne
Gjest lillelarve Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 Vær streng med katta. De trenger kustus de også, hehe... Ellers har jeg ikke så mange tips og råd. Lykke til med katt i hus De er herlige dyr, synes nå jeg. Enkelte ganger kan katta vår bli masete og ubestemt. Da blir man litt frustrert, men... Han er ellers en rolig og snill pus
Anglofil Skrevet 4. august 2014 Forfatter #12 Skrevet 4. august 2014 Vær streng med katta. De trenger kustus de også, hehe... Ellers har jeg ikke så mange tips og råd. Lykke til med katt i hus De er herlige dyr, synes nå jeg. Enkelte ganger kan katta vår bli masete og ubestemt. Da blir man litt frustrert, men... Han er ellers en rolig og snill pus Mhm, ja. Jeg var heldigvis med og oppdro mamma og pappas katt (de fikk ham da jeg ennå bodde hos dem), så jeg føler det ikke er helt ukjent. Gleder meg masse! Mvh Yvonne
dillyduzit Skrevet 4. august 2014 #13 Skrevet 4. august 2014 Å så koselig Yvonne! Husker selv da broren min tok med seg lille babyen min hjem fra dyrebeskyttelsen, født i det ville og fanget ved 6mnd. Ekstremt sjenert, mager og ikke vandt med mennesker i hele tatt. Men nå følger hun etter meg enn hvor jeg går og det finnes ikke noe som er nok kos.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #14 Skrevet 4. august 2014 Det vil vi selvsagt ta hensyn til (og noe Dyrebeskyttelsen også får informasjon om). Det vil nok uansett ta noen år før barn er aktuelt, men absolutt viktig å huske på. Mvh Yvonne Bra, men tenk igjenom hva dere ønsker dere slags temprament hos katten, det gir ingen garantier men mye høyere sjanse for at fremtidig familieforøkning går bra. Og en liten advarsel, det finnes de som kan bli vel ivrige på å omplassere og finne hjem til kattene at de prøver å pushe folk til å kanskje ta en katt de egnetlig ikke passer til... Så vær litt på vakt og ikke la noen overtale dere med fagre løfter om at det går nok bra Anonymous poster hash: 3fb08...1f7
Anglofil Skrevet 4. august 2014 Forfatter #15 Skrevet 4. august 2014 Å så koselig Yvonne! Husker selv da broren min tok med seg lille babyen min hjem fra dyrebeskyttelsen, født i det ville og fanget ved 6mnd. Ekstremt sjenert, mager og ikke vandt med mennesker i hele tatt. Men nå følger hun etter meg enn hvor jeg går og det finnes ikke noe som er nok kos. Så herlig! Bra, men tenk igjenom hva dere ønsker dere slags temprament hos katten, det gir ingen garantier men mye høyere sjanse for at fremtidig familieforøkning går bra. Og en liten advarsel, det finnes de som kan bli vel ivrige på å omplassere og finne hjem til kattene at de prøver å pushe folk til å kanskje ta en katt de egnetlig ikke passer til... Så vær litt på vakt og ikke la noen overtale dere med fagre løfter om at det går nok bra Anonymous poster hash: 3fb08...1f7 Det skal vi huske på. Mvh Yvonne
Dine Skrevet 5. august 2014 #16 Skrevet 5. august 2014 Vi vurderer også sterkt katt, og da fra Dyrebeskyttelsen eller FOD. Vi har to små barn allerede, så for oss er det viktig med en katt som er garantert går overens med små barn (og høyt aktivitetsnivå i huset). Det jeg lurer litt på er hvor mye vi bør beregne på hva en katt koster i året? Det blir kun for kos, men jeg regner med vi kan regne med litt utgifter..
strawberry Skrevet 5. august 2014 #17 Skrevet 5. august 2014 Gratulerer! Vi bor dessverre ganske upraktisk til for å ha en katt akkurat nå, men samboeren min (som hele tiden har sagt "Nei vi skal ikke ha katt!") sa seg endelig enig i at når vi kjøper hus om 1 år skal vi skaffe oss en katt, og selvsagt fra dyrebeskyttelsen. Jeg har hatt katt i barndommen, så jeg kan ikke se for meg noe annet. Og ja, det tok et par youtubevideoer for å overbevise ham om at katter er kule dyr
Aurora M. Skrevet 5. august 2014 #18 Skrevet 5. august 2014 En god beslutning! Dere har mye å se fram til! Tips er det mange av, men dere starter jo riktig (etter min mening) med å velge en pus fra Dyrebeskyttelsen. Noe av det viktigste (bortsett fra riktig for, kastrering, chipping og andre "fysiske" ting) er å bruke tid på å bli kjent med og knytte bånd til pus før den sakte og gradvis vennes til utelivet når den er voksen nok i hodet sitt til å takle alle farer der ute. Selv har jeg hatt stor nytte av å venne pus til å gå i sele og være i bur (i bil) fra hun var ganske liten. Det letter mye når en må ta med pus på tur, til veterinæren o.l, så det er noe jeg anbefaler varmt.
Åselin Skrevet 5. august 2014 #19 Skrevet 5. august 2014 Gratulerer! Dersom dere skal adoptere fra db anbefaler jeg dere til å adoptere en voksen, svart katt! De blir alltid sittende igjen uten hjem, og må vente til alle kattungene har fått hjem. Det var i alle fall min erfaring når jeg jobbet som frivillig for db. En voksen katt har fordelen at den er kastrert og chippet, og at man vet litt mer hva slags lynne den har. De er gjerne også roligere, med litt mindre fare for klatring i gardiner.
Åselin Skrevet 5. august 2014 #20 Skrevet 5. august 2014 (endret) Vi vurderer også sterkt katt, og da fra Dyrebeskyttelsen eller FOD. Vi har to små barn allerede, så for oss er det viktig med en katt som er garantert går overens med små barn (og høyt aktivitetsnivå i huset). Det jeg lurer litt på er hvor mye vi bør beregne på hva en katt koster i året? Det blir kun for kos, men jeg regner med vi kan regne med litt utgifter.. Det er flest utgifter i begynnelsen: kastrering og chipping, kattedo, leker, klorestativ, reisebur osv. Det er bare å sjekke på nett hos veterinær og dyrebutikk. Ellers bør du vaksinert hvert år, samt ormekur. Ormekur bør gis i forhold til hvor mye katten er ute. Lettest å spørre veterinær om hvor ofte/priser her også. Kjøp skikkelig tørrfor! Ikke billiggreier fra dagligvarebutikk. Jeg synes orijen funker bra for min katt, og den varer ganske lenge. Jeg kjøper også skikkelig kattesand, hvis ikke lukter det død og forferdelse etter null tid. Ever clean feks. I tillegg kommer evt forsikring, feks via agria eller Gjensidige. Samt en veterinærbuffer på konto dersom uhellet er ute. NB! Det kan vise seg å være umulig å motstå å raske med seg yndlingslekene og yndlingsvåtforet når man først er på dyrebutikken også! :D Endret 5. august 2014 av Åselin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå