Gjest anton.25 Skrevet 29. juni 2004 #1 Del Skrevet 29. juni 2004 Treenigheten - (faderen, sønnen og den hellige ånd) var bare var resultatet av et politisk kompromi mellom østkirken og vestkirken. Dette kom frem etter et møte i radion melom Willoch og bjørn Eidsvåg er dette en utbredt oppfatning blant lærde kristne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 30. juni 2004 #2 Del Skrevet 30. juni 2004 Tror kanksje ikke Willoch og Bjørn Eidsvåg er de store autoritetene innen teologi. Dette er søkt. Hvis jeg forstår det riktig. Treenigheten - i hvert fall Jesus og Gud - er grunnlaget for kristendommen. Både Jesus og den hellige ånd var viden kjent i de første kristne menighetene lenge før disse kirkesamfunnene ble etablert. Selvsagt. jeg skjønner ikke hvordan noen kan snakke om et politisk kompromiss. Hva mener de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2004 #3 Del Skrevet 1. juli 2004 kristendommen som religion oppsto vel ikke før på 300-tallet e.kr det var vel da den ble statsreligion i Romerriket. de første kristne gikk vel ikke rundt å definerte seg som kristne. Bibelen var vel heller ikke noe de hadde. Bibelen ble vel satt sammen flere århundre etter kristu død på et kirkemøte (i Nikea??) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #4 Del Skrevet 2. juli 2004 Neida, de var vel jødiske og ikke-jødiske små messianske sekter, men kristendommen som statsreligion kom fra disse menighetene. Uansett skjønner jeg ikke hovedinnlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 2. juli 2004 #5 Del Skrevet 2. juli 2004 (Beklager, det var jeg som skrev Gjeste-innlegget over) At de ikke hadde Bibelen er ikke noe hinder for å vite om både Jesu liv og den hellige ånd. Kristushistorien (eller myten) hadde aldri overlevd uten muntlig overlevering. Det gjelder faktisk i dag også. Husk at den hellige ånd er sentral i kristendommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juli 2004 #6 Del Skrevet 6. juli 2004 Det var visstnok også et alternativ å bestemme at treenigheten bestod av Gud, Jesus og Jomfru Maria. Det slo de fort fra seg fordi det ville være for kontroversielt med et kvinnelig medlem av treenigheten. Jeg har ikke dokumentasjon/linker om dette. Det er bare noe jeg er blitt fortalt av en som har greie på det. Gjest nr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 6. juli 2004 #7 Del Skrevet 6. juli 2004 Mye av dagens kristendom er resultat av flere kirkemøter (en forsamling av representanter fra kirken). Det første ble holdt i Nikea i 325. Etter skillet mellom den vestlige kirken og den ortodokse i 1054 har det ikke vært mulig å avholde møter der hele kristenheten har vært samlet. Forskjellige kristne "samfunn" (protestanter, katolikker, ortodokse osv) godtar resultatene fra forskjellige møter, og dermed blir deres tro litt forskjellige fra hverandre. På slike møter har beslutninger om treenigheten, hvilke evangelier som skal tas med i bibelen osv, blitt tatt (usikker om konsensus eller flertallsbeslutninger var det gjengse. Mulig det var en god del lobbyvirksomhet og trusler også). På kirkemøtet i Nikea i 325 ble en løsning om en "toenighet" med gud og jesus fremmet. Den kristne lære om treenigheten ble utarbeidet først på kirkemøtet i Konstantinopel i 381. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2004 #8 Del Skrevet 7. juli 2004 Treenigheten kan man hente helt tilbake til de gamle mytologier som fantes lenge før kristendommen. Feks egyptisk. Osiris, Isis og Horus. Mange av elementene i kristendommen er hentet fra tidligere religioner, blant annet i prosessen med å innføre en ny religion ble en del høytider, symboler og lignende "adoptert" for å lette overgangen for dem som ikke helt villig fikk en ny religion... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå