AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #1 Skrevet 4. august 2014 Jeg har en sak her jeg håper noen kan hjelpe meg med; Jeg bestilte kjøkken for 2 måneder siden, men har ikke fått begynt å sette det opp før nå nylig. Da alt var pakket opp, og satt sammen, oppdaget vi at det manglet en side av et skap. Og at en del var ødelagt. Dro tilbake til butikken med dette, og skulle få nytt tilsendt. Men mot betaling, siden vi ikke hadde oppdaget det før. Nå har det gått en uke, og pakken kom endelig. Men det vi fikk var feil. Vi fikk to "pyntesider" i stedet for ordentlig skap. Dro nok en gang til butikken, og etter en del "jeg har ikke ansvar for kjøkkenavdelingen, gå og snakk med de på lageret", så gikk vi til lageret men der fikk vi heller ikke hjelp. Fikk beskjed om å ta det med oss hjem igjen, og vente til Onsdag når kjøkkenansvarlig kom tilbake. De kunne absolutt ikke hjelpe med å bestille nytt, eller la oss sette igjen varene. Er dette virkelig ok kundebehandling? Nå blir jo hele kjøkkeneet satt på vent nok en uke, pga at butikk/produsent tuller. Jeg syns dette er fryktelig dårlig. Spesielt at vi faktisk må betale for ting som er ødelagt, og at vi møter så lite forståelse/samarbeidsvilje i butikken. Har vi rett på noen slags kompensasjon? Anonymous poster hash: b73e0...b6b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #2 Skrevet 4. august 2014 Skulle gått til IKEA... Anonymous poster hash: bf7c6...8c3 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Nei, dette er ikke OK. Hvilken kjøkkenleverandør er dette?Anonymous poster hash: b5464...bdb
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Ingen som har noen gode råd? Dette var på ElkjøpAnonymous poster hash: b73e0...b6b
Rægs Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 Er dette virkelig ok kundebehandling? Nå blir jo hele kjøkkeneet satt på vent nok en uke, pga at butikk/produsent tuller. Jeg syns dette er fryktelig dårlig. Spesielt at vi faktisk må betale for ting som er ødelagt, og at vi møter så lite forståelse/samarbeidsvilje i butikken. Har vi rett på noen slags kompensasjon? Anonymous poster hash: b73e0...b6b Man skal jo klage (reklamere) innen rimelig tid, og jeg syntes ikke at dere har gjort det. Når man år en vare som ikke står til forventningene, bør man klage snarest, og helst ta bilde av det. Derfor er det fair at dere selv betaler, men de kunne jo gitt rabatt kanskje? Hvis det er snakk om veldig mye feil og en høy prissum, kan det hende at kjøkkenansvarlig/butikksjef/leder må godkjenne reklamasjonen i egen person. Dette har alltid vært en policy i butikker der jeg har jobbet, det er litt for å unngå tyveri og svindel. Ville nok ringt til butikken og evt. hørt med butikksjefen om det kan fikses på noe vis. Hvis dette gjaldt Elkjøp (selger de kjøkken egentlig?), så kan du jo kontakte kundeservice per. mail eller telefon. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 Fy faen Elkjøp er rett og slett røvere!!! Helvete for noe piss!! Send mail til Elkjøp hovedkontor og forbrukerrådet!!! Anonymous poster hash: 8c10b...ef7 1
Klar*a Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Man skal jo klage (reklamere) innen rimelig tid, og jeg syntes ikke at dere har gjort det. Når man år en vare som ikke står til forventningene, bør man klage snarest, og helst ta bilde av det. Derfor er det fair at dere selv betaler, men de kunne jo gitt rabatt kanskje? Hvis det er snakk om veldig mye feil og en høy prissum, kan det hende at kjøkkenansvarlig/butikksjef/leder må godkjenne reklamasjonen i egen person. Dette har alltid vært en policy i butikker der jeg har jobbet, det er litt for å unngå tyveri og svindel. Ville nok ringt til butikken og evt. hørt med butikksjefen om det kan fikses på noe vis. Hvis dette gjaldt Elkjøp (selger de kjøkken egentlig?), så kan du jo kontakte kundeservice per. mail eller telefon. Er faktisk overrasket over at du har jobbet i butikk og allikevel kjenner forbrukerkjøpsloven så dårlig. At du syns TS ikke har reklamert innen rimelig tid er virkelig ikke relevant. Forbrukeren skal reklamere innen rimelig tid etter at h*n oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Loven stiller ingen krav til at forbrukeren skal skal sjekke alle deler eller funksjoner og lignende ved leveranse av produktet. Fristen for å reklamere kan ikke være kortere en 2 måneder etter at forbrukeren oppdaget mangelen. Her mener jeg TS burde fått den delen som manglet og erstattet den skadede delen kostnadsfritt, men jeg tror ikke TS har krav på noe kompensasjon utover det. 3
Rægs Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Er faktisk overrasket over at du har jobbet i butikk og allikevel kjenner forbrukerkjøpsloven så dårlig. At du syns TS ikke har reklamert innen rimelig tid er virkelig ikke relevant. Forbrukeren skal reklamere innen rimelig tid etter at h*n oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Loven stiller ingen krav til at forbrukeren skal skal sjekke alle deler eller funksjoner og lignende ved leveranse av produktet. Fristen for å reklamere kan ikke være kortere en 2 måneder etter at forbrukeren oppdaget mangelen. Her mener jeg TS burde fått den delen som manglet og erstattet den skadede delen kostnadsfritt, men jeg tror ikke TS har krav på noe kompensasjon utover det. Ja, selvfølgelig. Men hvis du kjøper noe for ett år tilbake, og finner en feil først NÅ, kan du ikke forvente full reklamasjon.
Klar*a Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 Ja, selvfølgelig. Men hvis du kjøper noe for ett år tilbake, og finner en feil først NÅ, kan du ikke forvente full reklamasjon. Jo det kan man så lenge laveste reklamasjonstid er 2 år. En mangel er nødvendigvis ikke mulig å oppdage ved kjøp eller den kan oppstå etter en tids bruk. 2
SiMa Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 Man skal jo klage (reklamere) innen rimelig tid, og jeg syntes ikke at dere har gjort det. Når man år en vare som ikke står til forventningene, bør man klage snarest, og helst ta bilde av det. Derfor er det fair at dere selv betaler, men de kunne jo gitt rabatt kanskje? Hvis det er snakk om veldig mye feil og en høy prissum, kan det hende at kjøkkenansvarlig/butikksjef/leder må godkjenne reklamasjonen i egen person. Dette har alltid vært en policy i butikker der jeg har jobbet, det er litt for å unngå tyveri og svindel. Ville nok ringt til butikken og evt. hørt med butikksjefen om det kan fikses på noe vis. Hvis dette gjaldt Elkjøp (selger de kjøkken egentlig?), så kan du jo kontakte kundeservice per. mail eller telefon. Det stemmer at man skal reklamere innen rimelig tid, hva som er rimelig tid regnes fra det tidspunktet feilen ble eller burde vært oppdaget. I forbrukerkjøp er det ingen undersøkelsesplikt, så det er ingenting som tilsier at ts burde oppdaget feilen før han/hun faktisk åpnet de aktuelle eskene. TS. Ta kontakt igjen i dag, gjerne over mail. Hvis du gjør det over telefon så husk å skrive ned hva som blir sagt/hva dere blir enige om. Du skal ikke måtte betale noe som helst for at de skal rette opp feilene og du skal få det du faktisk har bestilt. Blir det problemer av noe slag i dag, så ta kontakt med forbrukersrådet.
SiMa Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 Ja, selvfølgelig. Men hvis du kjøper noe for ett år tilbake, og finner en feil først NÅ, kan du ikke forvente full reklamasjon. Jo, det kan du. Feilen kan for eksempel være at varen er av vesentlig dårligere kvalitet enn den burde vært. Det vil ikke vise seg før det har gått en tid. Forøvrig er reklamasjonsfristen på en del ting fem år, deriblant kjøkken.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2014 #12 Skrevet 6. august 2014 Du burde få tilbake pengene du betalte ekstra, du skal ikke betale for at de har sendt feil. Snakk med kjøkkenansvarlig og se hva han/hun sier. Hvis personen ikke er behjelpelig tar du kontakt med forbrukerrådet. Anonymous poster hash: b5464...bdb
melly666 Skrevet 7. august 2014 #14 Skrevet 7. august 2014 Ja, selvfølgelig. Men hvis du kjøper noe for ett år tilbake, og finner en feil først NÅ, kan du ikke forvente full reklamasjon. Men det var vel ikke ett år siden, men snakk om et par måneder? Jeg ville kontaktet forbrukerrådet. Å ha litt hjelp får ofte ting til å plutselig gå så mye fortere
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #15 Skrevet 7. august 2014 Vi kjøpte garderobe for en stund siden (Langlo) og da den ble levert sto det på leveringsbekreftelsen at vi måtte åpne pakkene så fort som mulig for å forsikre oss om at alt var riktig, og melde fra så fort som mulig i tilfelle feil. Vi var likevel ferdig med forarbeidet, så vi åpnet der og da, men vil jo tro at noen kunder velger å vente med det hvis det er andre ting de skal ha ferdig først. Er dette noe bedriftene kan si for å "forsikre" seg mot slike tilfeller som ts forteller om? Vil de på den måten være unntatt loven etter en viss tid fordi de sa fra på forhånd? Begynte å lure litt, bare... Anonymous poster hash: aa27f...386
AnonymBruker Skrevet 7. august 2014 #16 Skrevet 7. august 2014 Takk for svar, alle sammen. Jeg dro tilbake igjen, og nye deler er bestilt. Fikk to andre ting gratis, og 1000 kr i avslag på en hvitevare. Fikk snakke med daglig leder, og syns at saken løste seg fint! Anonymous poster hash: b73e0...b6b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå