Gå til innhold

Gjestzilla?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man hører jo ofte anektdoter om at bruden er krevende, men hva med gjestene? Etter å ha lest litt rundt på forumet så merker jeg at jeg gruer meg litt til å begynne planleggingen i og med at det tydeligvis er en god del gjester der som er litt fintfølende.

Har hørt om og/eller lest her inne at

- Å bli invitert uten barn eller partner.

- Å bli splittet fra partner under middagen eller generelt bli plassert et sted man ikke vil.

- Å bli invitert som "bare" kaffegjest.

- Å bli invitert til et bryllup som enten er for storflott eller for uformelt etter gjestens smak.

Jeg blir veldig stuss når jeg hører folk klage over disse tingene som gjest. Jeg skjønner at disse tingene kan være kjipt hvis man virkelig misliker å for eksempel sitte ved siden av xx, men føler seg forpliktet til å si ja til invitasjonen eller noe. Men ærlig talt - det er jo bare snakk om én dag? Vil de ikke at brudeparet skal få feire slik de vil uten at man trenger å analysere det noe videre og ta seg nær av det?

Selv har jeg f.eks. vært kaffegjest i flere bryllup, da det er vanlig å invitere til en større fest etter middagen. Jeg synes det er kjempegøy å få lov til å komme til det som strengt talt ofte er den morsomste delen av dagen. Å bli plassert rundt ukjente kan være småkjipt hvis kjemien er dårlig, men jeg overlever jo - jeg klarer faktisk å skjønne at brudeparet har hatt nok å tenke på da de satte opp bordet om ikke hver enkelt gjests behov skal analyseres nøye.

Anonymous poster hash: 70c31...826
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig. Det er snakk om én dag! Synes virkelig folk kan ta seg sammen.. Skal ikke nekte for at de samme tankene har dukket opp i hodet mitt når jeg blir bedt i et bryllup for man lurer jo alltid på hvordan det blir, men slår de raskt fra meg. Jeg kan overleve noen timer ved siden av Onkel Arne med dårlig ånde hvis det gleder en venninne :)

Anonymous poster hash: f60bb...eea
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om man hater bryllup så mye,så takk nei! Bedre at man ikke kommer,enn at man skal surmule for alt:)

Anonymous poster hash: 3a70b...ee0
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om man hater bryllup så mye,så takk nei! Bedre at man ikke kommer,enn at man skal surmule for alt:)

Anonymous poster hash: 3a70b...ee0

Dessverre er det mange som elsker å surmule på slike selskaper, og å klage på alt på forhånd. Lar man være å invitere de, er det også like ille:)

Anonymous poster hash: e5064...d0d

AnonymBruker
Skrevet

Det ER jo ganske ille å bli invitert som kaffegjest da...

Anonymous poster hash: 4e95b...1e4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt ok å bli invitert bare som kaffegjest. Jeg synes ikke det er ok å ikke få sitte ved siden av min samboer hvis vi er invitert i middag. Men det verste gjestzillatrekket mitt er nok at jeg synes det er litt bittert å bli invitert i bryllup og så måtte takke nei bare fordi det er bortimot umulig å delta uten å bruke hele månedsbudsjettet. Usentralt, ingen muligheter for kollektivtrafikk, ingen andre overnattingsmuligheter enn dyrt hotell, innebærer flyreise for flesteparten av gjestene, etc, er aspekter som får meg til å takke nei til bryllup.

Anonymous poster hash: e4422...062
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe i mot å være kaffegjest, men om du vet at jeg bor mange timer unna, så er det greit om jeg slipper invitasjon til kaffe :) Da blir det bare provoserende.

Anonymous poster hash: b1b30...abf
  • Liker 7
Skrevet

Men hvorfor må man ha bordplassering i det hele tatt? Vi hadde ikke det, folk fikk sitte der de selv ville. Når man kun kjenner samboeren så er det ganske kjedelig å måtte sitte ved siden av en full onkel og ei kusine som klager over typen sin hele kvelden...

Kaffegjester kan sikkert være hyggelig, men da skal de slippe å måtte dra langt og de må heller ikke måtte vente på gangen fordi middagen drar ut...

Ellers så er det alltid noen som ikke er fornøyd. Det er umulig å gjøre alle til lags, men det er lov å ta litt hensyn slik at det blir en hyggelig dag for alle involverte;)

• Liker 7
Skrevet

Det ER jo ganske ille å bli invitert som kaffegjest da...

Anonymous poster hash: 4e95b...1e4

Nei

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg ser bort fra min trang til å splitte par er jeg en ganske grei brud.

• Ingen selskapsleker. Ikke en gang quiz, som en av gjestene synes er absolutt påkrevet. (Skjønner ikke hvorfor han ikke hadde det i sitt eget bryllup.)
  • Så vidt meg bekjent ingen sanger.
  • Ganske uformelt under middagen, ingen toastmaster, de som vil si noe plinger på glasset.
  • Tidspunkt for middag er oppgitt i invitasjonen, to timer etter at vielsen er ferdig.
  • Mellom vielse og middag blir det servert kaffe og frukt, og en aperitif når vi kommer, ca en halvtime før middagen.
  • Maten er god og rikelig.
  • Ubegrenset med vin til middagen. (Vi kjenner gjestene, og vet at de ikke kommer til å overdrive.)
  • Barn er invitert der det har vært aktuelt (ikke mange barn det er snakk om).
  • Kort vei fra stedet der vielsen er til der festen er, maks 20 minutter til fots.
  • Begge steder ligger nære buss og tog, så de som vil kan reise kollektivt.
  • Fri bar (vin og øl) etter middag. Kaffe avec til kakene.
  • Kakebord med rikelig med kaker, og jeg tror alle vil finne noe de liker.
  • Dans for de som vil, vi prøver å finne litt variert musikk.
  • Eneste "problem" er familie som bor på et annet sted i landet, og derfor må overnatte. (Noe vi ikke betaler, men de har god råd, så det går nok greit, i alle fall har alle takket ja.) Med familie som bor forskjellige steder i landet er ikke det til å unngå, vi har valgt å ha det på vårt hjemsted.

Tror dette opplegget vil være akseptabelt for de fleste. Håper i alle fall det.

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg ser bort fra min trang til å splitte par er jeg en ganske grei brud.

• Ingen selskapsleker. Ikke en gang quiz, som en av gjestene synes er absolutt påkrevet. (Skjønner ikke hvorfor han ikke hadde det i sitt eget bryllup.)
  • Så vidt meg bekjent ingen sanger.
  • Ganske uformelt under middagen, ingen toastmaster, de som vil si noe plinger på glasset.
  • Tidspunkt for middag er oppgitt i invitasjonen, to timer etter at vielsen er ferdig.
  • Mellom vielse og middag blir det servert kaffe og frukt, og en aperitif når vi kommer, ca en halvtime før middagen.
  • Maten er god og rikelig.
  • Ubegrenset med vin til middagen. (Vi kjenner gjestene, og vet at de ikke kommer til å overdrive.)
  • Barn er invitert der det har vært aktuelt (ikke mange barn det er snakk om).
  • Kort vei fra stedet der vielsen er til der festen er, maks 20 minutter til fots.
  • Begge steder ligger nære buss og tog, så de som vil kan reise kollektivt.
  • Fri bar (vin og øl) etter middag. Kaffe avec til kakene.
  • Kakebord med rikelig med kaker, og jeg tror alle vil finne noe de liker.
  • Dans for de som vil, vi prøver å finne litt variert musikk.
  • Eneste "problem" er familie som bor på et annet sted i landet, og derfor må overnatte. (Noe vi ikke betaler, men de har god råd, så det går nok greit, i alle fall har alle takket ja.) Med familie som bor forskjellige steder i landet er ikke det til å unngå, vi har valgt å ha det på vårt hjemsted.

Tror dette opplegget vil være akseptabelt for de fleste. Håper i alle fall det.

Jeg har bare en liten pirkete kommentar. Uten en plan for taler, er det en viss fare for at middagen blir ødelagt. Det smaker ikke godt med kalde poteter og kald saus for eks.

Håper dere får dagen dere drømmer om :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg har bare en liten pirkete kommentar. Uten en plan for taler, er det en viss fare for at middagen blir ødelagt. Det smaker ikke godt med kalde poteter og kald saus for eks.

Håper dere får dagen dere drømmer om :)

Drømmedagen får vi. Vi gifter oss, jeg blir gift med mannen jeg elsker og skal dele livet med han. Det er jo det som teller. :yvonne:

Det med taler har du absolutt et poeng i. Har vært i noen selskaper (også med toastmaster) hvor folk bare plinget på glassene når det falt dem inn, gjerne midt i hovedretten.

• Liker 1
Skrevet

Drømmedagen får vi. Vi gifter oss, jeg blir gift med mannen jeg elsker og skal dele livet med han. Det er jo det som teller. :yvonne:

Det med taler har du absolutt et poeng i. Har vært i noen selskaper (også med toastmaster) hvor folk bare plinget på glassene når det falt dem inn, gjerne midt i hovedretten.

God holdning :) Går noe galt, får man prøve å se det store bildet :) Da tror jeg dagen blir fantastisk nesten uansett :rodmer:

Skrevet

Men hvorfor må man ha bordplassering i det hele tatt? Vi hadde ikke det, folk fikk sitte der de selv ville. Når man kun kjenner samboeren så er det ganske kjedelig å måtte sitte ved siden av en full onkel og ei kusine som klager over typen sin hele kvelden...

Kaffegjester kan sikkert være hyggelig, men da skal de slippe å måtte dra langt og de må heller ikke måtte vente på gangen fordi middagen drar ut...

Ellers så er det alltid noen som ikke er fornøyd. Det er umulig å gjøre alle til lags, men det er lov å ta litt hensyn slik at det blir en hyggelig dag for alle involverte;)

Jeg foretrekker absolutt bordplassering! Er lettere å unngå denne alkoholiserte onkelen om brudeparet har plassert han på forhånd. Har alltid følt at brudeparet har gjort sitt ytterste for å sette folk som passer sammen ved siden av hverandre. Hadde fått panikk om jeg alle myldret rundt som stolleken for å finne et sted å sitte, det er da man kan banne på at man havner på det kjipe bordet!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit å bare komme til kaffe. Da slipper man å måtte oppholde seg i festlokalet helt frem til brudeparet bestemmer at det er ok at man kan dra hjem.

Anonymous poster hash: 326fb...621
Gjest New_Girl
Skrevet

Vil man virkelig ha et bryllup hvor gjestene biter tenna sammen og tenker "jaja, det er jo bare en dag"?

Når man inviterer til fest så er man vel interessert i at gjestene skal ha det så bra som mulig?

• Liker 12
Gjest Whitestripes
Skrevet

Å bli invitert uten partner - absolutt no go! Ærlig talt.

Splitte par - en forbaska uting.

Kaffegjester - ok under tvil.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil man virkelig ha et bryllup hvor gjestene biter tenna sammen og tenker "jaja, det er jo bare en dag"?

Når man inviterer til fest så er man vel interessert i at gjestene skal ha det så bra som mulig?

Selvfølgelig. Poenget mitt var bare det at det virker som om en god del personer her inne fokuserer for mye på at bryllupet skal svare til deres forventninger og kanskje glemmer litt at dette ikke er deres bryllup. Vil man ha det annerledes så kan man jo gjøre det annerledes i eget bryllup fremfor å lage et stort nummer ut av det.

Selv priser jeg meg lykkelig for at jeg ikke skal ha gjester som deg som ikke fungerer sosialt uten partneren sin (selv har jeg ikke tenkt å splitte par, men likevel - du høres ut som en tenåring når du sutret om det i den andre tråden).

TS

Anonymous poster hash: ff5bf...e91

Skrevet

Men hvis man skal ha kaffegjester, må det gjøres på en måte så ikke kaffegjestene sitter en time eller to på gangen og venter på at "hovedgjestene" skal spise ferdig den forsinkede middagen sin...

• Liker 6
Gjest New_Girl
Skrevet

Selvfølgelig. Poenget mitt var bare det at det virker som om en god del personer her inne fokuserer for mye på at bryllupet skal svare til deres forventninger og kanskje glemmer litt at dette ikke er deres bryllup. Vil man ha det annerledes så kan man jo gjøre det annerledes i eget bryllup fremfor å lage et stort nummer ut av det.

Selv priser jeg meg lykkelig for at jeg ikke skal ha gjester som deg som ikke fungerer sosialt uten partneren sin (selv har jeg ikke tenkt å splitte par, men likevel - du høres ut som en tenåring når du sutret om det i den andre tråden).

TS

Anonymous poster hash: ff5bf...e91

Jeg sutret ikke, jeg forklarte ut i fra mitt ståsted hvorfor det er en uting å splitte par. Trodde noe av poenget med en diskusjon var å komme med egne erfaringer og synspunkt? Og selv om jeg skulle bi invitert og ikke fikk sitte med mannen min, så hadde du ikke sett en sur mine fra meg. Jeg hadde sikkert kommet med en kommentar til mannen ved en anledning, men jeg har da folkeskikk.

Selv om man har ønsker som gjest som man uttrykker på et forum, betyr ikke det at man gjør et stort nummer av det i virkeligheten, og i hvert fall ikke til brudeparet.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...