Gjest Snuttepi Skrevet 4. august 2014 #1 Skrevet 4. august 2014 Hvilken bilstol bør et barn på 120 cm og 20-22 kilo ha? Jeg har hatt samme stolen siden barnet var tre, og den brukes nå som beltestol. Hadde ikke tenkt over at jeg bør bytte, men så fikk jeg en kommentar på at han ser for stor ut til stolen...
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #2 Skrevet 4. august 2014 Hvis han bruker beltestol så er der ingen andre alternativer. Den skal brukes til barnet er 135 cm eller 36 kg. Hvordan er stolen for liten da? Anonymous poster hash: 401e9...352
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #3 Skrevet 4. august 2014 Er det Two way Elite? Ser du har kommentert i en annen tråd om den stolen. Den er ikke noe særlig som beltestol, så da ville jeg kjøpt en annen. Sjekk ut Britax Kid eller Kid Fix Sict (isofix)eller Cybex Solution X2 (eller X2 fix hvis isofix) Anonymous poster hash: 401e9...352
Gjest Snuttepi Skrevet 4. august 2014 #4 Skrevet 4. august 2014 Da vi byttet stol sist, var det fordi han ble for lang - ørene skulle ikke over kanten på stolen, og plutselig var de over. Jeg har ikke merket noe til at den er for liten, men jeg fikk plutselig en kommentar om det da vi parkerte hos noen i går. Jeg har ikke tenkt over om det er på tide å bytte stol igjen. De vi besøkte mente at han er så stor at han bør gå over på bare sittepute, men det er jeg ikke enig i. Han bruker pute i bestemors bil, men da kjører de kun til og fra butikken, og det er fem minutter og max 50 km/t, så det er ok synes jeg. Jeg bruker two-way elite, ja, og den har fungert godt som beltestol. Han liker den og sitter behagelig i den, han kommer høyt nok opp og beltet ligger riktig. Vi kjører turer på max en time i strekk, da, til vanlig er det bare ti minutter -et kvarter i slengen, så han sitter forsåvidt ikke lenge i slengen. Hva mener du er galt med two-way?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #5 Skrevet 4. august 2014 Da vi byttet stol sist, var det fordi han ble for lang - ørene skulle ikke over kanten på stolen, og plutselig var de over. Jeg har ikke merket noe til at den er for liten, men jeg fikk plutselig en kommentar om det da vi parkerte hos noen i går. Jeg har ikke tenkt over om det er på tide å bytte stol igjen. De vi besøkte mente at han er så stor at han bør gå over på bare sittepute, men det er jeg ikke enig i. Han bruker pute i bestemors bil, men da kjører de kun til og fra butikken, og det er fem minutter og max 50 km/t, så det er ok synes jeg. Jeg bruker two-way elite, ja, og den har fungert godt som beltestol. Han liker den og sitter behagelig i den, han kommer høyt nok opp og beltet ligger riktig. Vi kjører turer på max en time i strekk, da, til vanlig er det bare ti minutter -et kvarter i slengen, så han sitter forsåvidt ikke lenge i slengen. Hva mener du er galt med two-way? Den er ikke fullgod som beltestol fordi den bare kan brukes til 25 kg. Rene beltestoler kan brukes til 36 kg. Jeg syns også den har dårlig sidestøtte. Generelt frarådes slike kombistoler å bli brukt som beltestol fordi de ofte er tunge. Anonymous poster hash: 401e9...352
Gjest Snuttepi Skrevet 4. august 2014 #6 Skrevet 4. august 2014 Tung er den langt ifra, men det er jo klart at jeg må bytte en gang til før han får sitte uten. Vekta hans har stått stille det siste året, han har vokst mye og blitt ganske tynn, men før eller senere bikker han jo 25 kg, og da er det greit å ha byttet. Skal sjekke ut de stolene du anbefaler, takk for tips
ViljaH Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 Jeg har Cybex solution Q-fix, som vil vare resten av bilstol-tiden. Det er en nyere variant av X2, forskjellen er at når man drar ryggen høyere, så blir den også bredere til skuldrene. Noen bilstoler blir for smale der for større barn. Den har god sidebeskyttelse, spor så beltene alltid ligger riktig over mave og skulder, og delen rett bak hodet kan bøyes bakover slik at barnets hode lener seg der når det sover heller enn å falle fremover. Jeg er veldig fornøyd med dette setet.
Britt Banditt Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 Cybex-setet som nevnes over her har vi god erfaring med Og det er helt sant som AB sier at sånne kombiseter ikke anbefales forovervendt/som beltestol. Da er en ren beltestol tryggere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå