AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #1 Skrevet 4. august 2014 Skal betale lånekassen, og vi betaler jo månedlig beløp fra august av. De tilbyr AvtaleGiro og e-faktura. Hva er egentlig forskjellen? Skal jeg ta det ene eller andre, eller skal jeg ta begge? For de tilbyr begge også. Takk for svar! Anonymous poster hash: ca744...ffd
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #2 Skrevet 4. august 2014 Hva er forskjellen på Avtalegiro og eFaktura? Hovedforskjellen på en Avtalegiro og en eFaktura er at Avtalegiro blir trukket automatisk fra kontoen din, mens eFaktura må du godkjenne i nettbanken.Andre forskjeller: eFaktura ser du i nettbanken og har som regel betalingsdetaljer (selve fakturaen) elektronisk. Avtalegiro viser ikke betalingsdetaljer i nettbanken, men trekkes automatisk ved gitt dato. Med eFaktura har du muligheten til å endre beløp og forfallsdato. Du trenger nettbank for å benytte eFaktura, men Avtalegiro kan benyttes uavhengig av nettbank.
nojac Skrevet 4. august 2014 #3 Skrevet 4. august 2014 (endret) Med eFaktura har du muligheten til å endre beløp og forfallsdato.AvtaleGiro havner automatisk i forfallsmappenn din i god tid før forfall. Derfra har du mulighet til å slette den eller endre dato eller beløp.Jeg har i hvert fall ikke opplevd problemer med å redigere en AvtaleGiro de få gangene det har vært hensiktsmessig.Jeg velger alltid kombinasjonen eFaktura + AvtaleGiro dersom det er mulig. Endret 4. august 2014 av nojac 3
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #4 Skrevet 4. august 2014 AvtaleGiro havner automatisk i forfallsmappenn din i god tid før forfall. Derfra har du mulighet til å slette den eller endre forfallsdato eller beløp. Jeg har i hvert fall ikke opplevd problemer med å redigere en AvtaleGiro de få gangene det har vært hensiktsmessig. Jeg velger alltid kombinasjonen eFaktura + AvtaleGiro dersom det er mulig. Jeg har ikke fått til å redigere dato på avtalegiro.
nojac Skrevet 4. august 2014 #5 Skrevet 4. august 2014 (endret) SLETTET (se nedenfor) Endret 4. august 2014 av nojac
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #6 Skrevet 4. august 2014 Hmmm.. nå ble jeg usikker. Husker ikke om jeg har har hatt behov for å endret dato noen gang. Kanskje jeg blander sammen med faste oppdrag. Men beløp har jeg endret på AvtaleGiro ved flere anledninger Beløp for jeg endra,men ikke dato
nojac Skrevet 4. august 2014 #7 Skrevet 4. august 2014 (endret) Gikk nettopp inn i Skandiabanken og endret dato på to avtalegiroer.Ikke noe problem så langt jeg kan se.... Endret 4. august 2014 av nojac
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #8 Skrevet 4. august 2014 Gikk nettopp inn i Skandiabanken og endret dato på to avtalegiroer. Ikke noe problem så langt jeg kan se.... Hmmm. Nå har ikke jeg testa dette på lenge så kanskje det går nå.men jeg tror nesten vi ha gjort ts forvirra heller enn å hjelpe
Nasse1 Skrevet 4. august 2014 #9 Skrevet 4. august 2014 (endret) Jeg har ikke fått til å redigere dato på avtalegiro. Tror det er opp til brukerstedet. Har flere avtalegiroer jeg kan endre dato på, men på boliglånet kan jeg ikke det. En avtalegiro er forresten knytter til en bestemt konto i en bestemt bank. EFaktura er knyttet til personnummeret. Har du flere nettbankforbindelser, vil eFaktura som ikke er behandlet, være tilgjengelig til behandling i alle. Endret 4. august 2014 av Nasse1 1
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #10 Skrevet 4. august 2014 Tror det er opp til brukerstedet. Har flere avtalegiroer jeg kan endre dato på, men på boliglånet kan jeg ikke det. Ok.Det kan forklare hvorfor jeg ikke får til,mens nojac kunne
AnonymBruker Skrevet 4. august 2014 #11 Skrevet 4. august 2014 OK, må si jeg er litt forvirra, ja Dette er snakk om lånekassen. Vi skal jo betale hver mnd fra august av. Ser at det tilbys både AvtaleGiro og e-faktura - skal jeg velge begge? Om jeg velger begge, må jeg likevel inn å trykke godkjend? Og kan jeg endre beløp? Anonymous poster hash: ca744...ffd
nojac Skrevet 4. august 2014 #12 Skrevet 4. august 2014 (endret) Som jeg sa tidligere: Velg begge deler.Da får du fakturaen i nettbanken, men du trenger ikke å godkjenne den siden fakturaen er knyttet til AvtaleGiro og betales automatisk (hvis du ikke selv går inn og endrer.)Din jobb blir bare å passe på at det er nok penger på den kontoen du har gjort avtalen med.Hvordan Lånekassen stiller seg til at du ikke følger betalingsplanen vet jeg ikke. Men det har ikke noe med AvtaleGiro eller eFaktura å gjøre. Endret 4. august 2014 av nojac
Gjest Blomst83 Skrevet 4. august 2014 #13 Skrevet 4. august 2014 OK, må si jeg er litt forvirra, ja Dette er snakk om lånekassen. Vi skal jo betale hver mnd fra august av. Ser at det tilbys både AvtaleGiro og e-faktura - skal jeg velge begge? Om jeg velger begge, må jeg likevel inn å trykke godkjend? Og kan jeg endre beløp? Anonymous poster hash: ca744...ffd Beklager virkelig
Lista Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Tror det er opp til brukerstedet. Har flere avtalegiroer jeg kan endre dato på, men på boliglånet kan jeg ikke det. En avtalegiro er forresten knytter til en bestemt konto i en bestemt bank. EFaktura er knyttet til personnummeret. Har du flere nettbankforbindelser, vil eFaktura som ikke er behandlet, være tilgjengelig til behandling i alle. Det er fordi boliglån ikke er avtalegiro. Det er direkte belastning. Velg kombinasjonen avtalegiro og efaktura om du vil ha full kontroll og vil slippe å gjøre noe som helst, TS Du kan endre på forfall og beløp på begge deler.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #15 Skrevet 5. august 2014 Hvis du velger både avtalegiro og e-faktura hos Lånekassen, er det avtalegiro som gjelder. Du får oversikt over regninga på Dine sider, men den vil ikke ligge som en e-faktuar i nettbanken din, der ser du kun avtalegiroen i forfallsregisteret ditt. Siden Lånekassen nå gå over til månedlig betaling, vil jeg anbefale avtalegiro. Da slipper du å tenke på regninga i det hele tatt, så lenge du har dekning på konto og setter taket tilstrekkelig høyt (du må legge inn et maksbeløp banken kan trekke). Legg inn ca. tre månedsbeløp som tak, da er du sikra mot (ekstreme) renteøkninger også! Anonymous poster hash: ebf23...25c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2014 #16 Skrevet 5. august 2014 Jeg tok AvtaleGiro og e-faktura, jeg ... så får jeg se hvordan det går. Takker for alle innspill! Anonymous poster hash: ca744...ffd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå